Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Lassescout » 26. sep 2021, 10:17

Ældre jæger dræbt af vildsvin i Italien: https://mitjagtblad.dk/vildsvinejaeger- ... dt-keiler/

Det er næsten så klassisk som det kan blive. Keileren kæmper på den måde den også kæmper mod konkurrerende keilere på: den bruger de skarpe hjørnetænder i en kort, kraftfuld opadgående bevægelse der tilfældigvis er lige i den højde hvor vi mennesker har vores arterier i låret.

Jeg mener svenske vildsvinejægere er blevet ret gode til at bruge skæresikre bukser á la dem man har på når man bruger motorsav. Der er ingen tvivl om, at man stadig kan få alvorlige skader, men jeg tror at den type bukser kunne have reddet livet for manden i dette tilfælde.

Hvad med os selv ? Er der nogen her på forum der bruger sikkerhedsbukser på vildsvinejagt ? Jeg må indrømme at det gør jeg ikke.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 354 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Dansken » 26. sep 2021, 10:57

De hundeførere og eftersøgsjægere som jeg kender heromkring går ikke ud på jagt uden sikkerhedsbukser.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af FrederikF » 26. sep 2021, 10:57

Der er langt mellem sådanne situationer.
Homo er i forvejen langt foran på point.
Jeg ser den sidste rest som det lille ekstra krydder ved jagt på kræ med tænder (eller klør).
Jeg ville ikke tage sikkerhedsbukser på.
Min bedstefar mistede en kammerat på en jagt i det tredje rige på næsten tilsvarende vis det var et samtaleemne i de resterende 50 år af jagtkarierren.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Flugteren » 26. sep 2021, 11:14

Det er lige præcis i sådan en situation, at halvauto vil være effektiv.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af C-X » 26. sep 2021, 11:23

Flugteren skrev:
26. sep 2021, 11:14
Det er lige præcis i sådan en situation, at halvauto vil være effektiv.
Mjaeh, men den kan simpelthen ikke kompensere for hverken manglende færdigheder eller elendigt uheld. Ligeledes kan et dinosaur kaliber heller ikke kompensere for ringe skydning.

Jagt et jagt, og nogle gange er det farligt, det er, som Frederik skriver, et aspekt der øger spændingen.

Var jeg så professionel jæger, så kunne det let tænkes, at jeg ville minimere mine risici.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af NWF » 26. sep 2021, 15:02

Lassescout skrev:
26. sep 2021, 10:17
Hvad med os selv ? Er der nogen her på forum der bruger sikkerhedsbukser på vildsvinejagt ? Jeg må indrømme at det gør jeg ikke.
Jeg gør hellere ikke - men en af mine jagtkammerater er begyndt på, hans konen synes det var en god ide og godkendte budgettet til indkøb :)

Gik jeg som hundefører/eftersøgningsjæger på en drivjagt, så ville jeg formentlig nok anskaffe mig kevlarbukser da risikoen for konfrontation med vildsvin pumpet med adrenalin er til stede. Risikoen ved åteljagt kan selvfølgelig være der hvis du anskyder og skal eftersøge, og jeg er da hellere ikke supervild med at eftersøge i mørket - har altid en kugle i kammeret når jeg går ned til et skudt vildsvin.
Flugteren skrev:
26. sep 2021, 11:14
Det er lige præcis i sådan en situation, at halvauto vil være effektiv.
Både og. Hvis skytten har evnerne til at håndtere en kraftig kaliber i en halvauto, så ville det kunne have en fordel - men det svin kan komme så hurtigt at man ikke på nogle måder når at få smidt et par kugler ekstra i den.

Så dette film forleden og den demonstrere ret godt hvor hurtigt det skal gå hvis du angribes af et dyr


youtu.be/ FDGM7QgxuWw
Senest rettet af Caspian1911 26. sep 2021, 21:46, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Youtube rettet
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Kenned » 26. sep 2021, 19:09

De to gange jeg har skudt vildsvin må jeg da indrømme at det at skulle ned at kigge efter det i mørke er LIDT spændende. Heldigvis lå de begge indenfor få meter fra skudstedet.

Hvis jeg skulle meget på vildsvinejagt ville jeg klart overveje sådan et par bukser, men det nåede jeg aldrig.

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Kortmentyk » 27. sep 2021, 13:06

Sidste år anskød jeg en gris på ca. 90 kg. Jeg havde tapskudt den og havde ikke rigtig mod på at eftersøge den om natten, så jeg ventede til næste morgen. Jeg havde trænet lidt spor med min munsterlænder og han var knap 2 år på daværende tidspunkt, så jeg var spændt på om han kunne finde grisen da jeg satte ham i gang på sporet. De første 150-200 meter gik jeg med riflen klar, men derefter tog jeg den på ryggen og var ikke længere så utryg eller bekymret :wall: :wall: :wall: Hver 5-10 meter fandt jeg en blodråbe og hunden gik fint og sikkert frem. Efter måske 400-500 meter fandt jeg et sårleje og hunden søgte i en mærkelig/underlig retning syntes jeg :wall: :wall: :wall: så jeg dækkede ham af, og søgte selv videre efter blod der kunne indikere hvad vej grisen var gået. Jeg gav op efter 45 min på knæ og lod igen hunden bestemme hvad vej vi skulle. Jeg fandt ikke mere blod så jeg var noget usikker på om hunden var på rette vej. Efter ca. 150 meter begyndte vi at gå op af en bakke i skoven til et lidt mere åbent område - skovbunden var dækket af bregner og der var lidt spredte grantræer. Hunden gik 10 meter foran mig i sporline og jeg gik med riflen på ryggen :wall:
Pludselig stopper hunden og logrer langsomt med halen samtidig med at den holder hovedet højt og kigger frem- jeg når akkurat lige at tage riflen af ryggen da jeg hører et grynt og hunden kommer stormende forbi mig. Altsammen går lynhurtigt og jeg skyder grisen på 3-5 meters afstand da den er på vej i mod mig :shock: :shock: :shock: Grisen falder på stedet, men det var meget tæt på at gå helt galt. Det krildrede noget i maven bagefter og det kneb lidt med at falde i søvn om aftenen - hvad hvis jeg havde fumlet med sikringen, skudt forbi, snublet osv osv.

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Kortmentyk » 27. sep 2021, 13:11

Nummer to billede er taget fra hvor jeg stod da jeg skød og jeg forstår stadig ikke hvordan jeg nåede at skyde.
Jeg var svært stolt af hunden bagefter må jeg sige :smile:
Vedhæftede filer
20200925_104409.jpg
20200925_104420.jpg
20200925_133843.jpg

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Raptor357 » 27. sep 2021, 19:21

Jeg har tidligere været heldig og dødskudt de grise jeg har skudt.
Så det er en god erindring om at grisen er i krig når man kommer tæt på.

Jeg tror drivjagts riflen kommer med på grissejagt igen.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af 100Radsbar » 28. sep 2021, 23:44

I Tyskland bruger de (så vidt jeger informeret) ofte en pistol når de er ude med hunden på eftersøgning af et vildsvin. Min tidligere chef havde en SIG i .40SW (mener jeg det var) til at have klar hvis de fandt grisen, og den skulle aflives.
Ifølge ham var 9mm for svag, og .45ACP for langsom/svag til at lægge dyret ned.
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Marius » 29. sep 2021, 07:08

FrederikF skrev:
26. sep 2021, 10:57
Der er langt mellem sådanne situationer.
Homo er i forvejen langt foran på point.
Jeg ser den sidste rest som det lille ekstra krydder ved jagt på kræ med tænder (eller klør).
Jeg ville ikke tage sikkerhedsbukser på.
...
Glem grisene! Homo-situationen er ny for mig, men i sig selv vel alt rigelig årsag til at tage sikkerhedsbukser på? :giggle:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af C-X » 29. sep 2021, 08:15

Ja, men der skal du nok lige undlade at bruge den læderbuks, du så gerne poserer i, da de nok vil mene, at den strammer alle de rigtige steder :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Refraktorius » 29. sep 2021, 08:47

100Radsbar skrev:
28. sep 2021, 23:44
I Tyskland bruger de (så vidt jeger informeret) ofte en pistol når de er ude med hunden på eftersøgning af et vildsvin. Min tidligere chef havde en SIG i .40SW (mener jeg det var) til at have klar hvis de fandt grisen, og den skulle aflives.
Ifølge ham var 9mm for svag, og .45ACP for langsom/svag til at lægge dyret ned.
Mundingsenergien på sådan en er 600-700 joule.
Det er mindre end en gennemsnitlig .22 Hornet.

Pistoler er IMHO den nødløsning man har med, når man ikke kan have en riffel eller et haglgevær.
For lidt energi og alt for let at ramme andre steder end der hvor man gerne vil i en presset situation.
(En halvautomatisk riffel i mindst .308 eller et dobbeltløbet haglgevær med slugs ville være mit foretrukne)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af C-X » 29. sep 2021, 08:51

+1 til slugs, og ellers kan jeg godt leve med min Marlin 1895 GBL .45/70 Government, som er købt til nogenlunde samme oplevelser, skulle dagen komme.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7708
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af T-REX » 29. sep 2021, 13:04

100Radsbar skrev:
28. sep 2021, 23:44
I Tyskland bruger de (så vidt jeger informeret) ofte en pistol når de er ude med hunden på eftersøgning af et vildsvin. Min tidligere chef havde en SIG i .40SW (mener jeg det var) til at have klar hvis de fandt grisen, og den skulle aflives.
Ifølge ham var 9mm for svag, og .45ACP for langsom/svag til at lægge dyret ned.
Jeg snakkede med en ung tysker(Dengang jeg selv var ung), der gik meget på svinejagt, med sin far.
"Drengen" havde altid en 357 Magnum revolver med, til eftersøg/fangstskydning.

De mente, at 30-06, var absolut mindste kaliber, til Grise, Drengen brugte en 9,3x62 og farmand, en 30-06'er.
Jeg blev inviteret med på jagt, havde ganske vist Dansk jagttegn, men ingen riffel, og det blev, ved snakken.

Jeg mener de SKULLE Skyde mindst 30 grise, om året, for ikke at skulle betale erstatning, til skovejeren.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af PSindrup » 29. sep 2021, 13:51

Marius skrev:
29. sep 2021, 07:08
FrederikF skrev:
26. sep 2021, 10:57
Der er langt mellem sådanne situationer.
Homo er i forvejen langt foran på point.
Jeg ser den sidste rest som det lille ekstra krydder ved jagt på kræ med tænder (eller klør).
Jeg ville ikke tage sikkerhedsbukser på.
...
Glem grisene! Homo-situationen er ny for mig, men i sig selv vel alt rigelig årsag til at tage sikkerhedsbukser på? :giggle:
:rolf: :giggle: :rock:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af C-X » 29. sep 2021, 13:52

Hvis du holder svinet med hunde, så giver det måske mening med en pistol. Jeg ville personligt gerne have pistol på jagttegn, men anser det som usandsynligt, her i triste lille formynderiske Danmark.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af PSindrup » 29. sep 2021, 13:56

Da jeg var en ung knægt mødte jeg, på en udenlandsferie med mine forældre, en mand det fortalte at han gik på vildsvinejagt med en lanse.

Er det nogen der kan bekræfte at jeg husker rigtigt eller om min hukommelse spiller mig et puds?

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af C-X » 29. sep 2021, 14:02

Spyd/lanse er stadig en ting. Cold Steel laver et Boar Speer og du kan finde videoer af det i brug 🐗
Tim Wells laver også en høvledes masse tube videoer om spydjagt, og der ret effektivt, som regel... :shock:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 15. maj 2009, 13:11
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 45 times
Been thanked: 173 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Marc » 29. sep 2021, 14:29

PSindrup skrev:
29. sep 2021, 13:56
Da jeg var en ung knægt mødte jeg, på en udenlandsferie med mine forældre, en mand det fortalte at han gik på vildsvinejagt med en lanse.

Er det nogen der kan bekræfte at jeg husker rigtigt eller om min hukommelse spiller mig et puds?

Peter
Jeg har set det flere gange på drivjagt i Tjekkiet, at en eller to af driverne går med spyd.
Et kraftigt træskaft som på en halmfork, med en bred klinge på måske 25-30cm i længden.
Samlet er hele herligheden nok ikke mere en 180cm.

På drivjagt i Tyskland var det heller ikke unormalt at se tyske jægere have pistol med, tror dog langt fra det var alle der havde det..

Dette er ca. 5 år siden
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Raptor357 » 29. sep 2021, 14:49

Jeg har en .357 magnum 4" revolver jeg har købt af en tysk jæger, han brugte den netop til fangst skud.
Jeg TROR .357 magnum fra revolver er standard til den opgave.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Lassescout » 30. sep 2021, 06:58

Jeg lærte i mine unge dage, at Brenneke kuglen oprindeligt ikke er udviklet til jagt på længere afstand. Den blev udviklet til at aflive anskudt vildt med fordi riffelpatroner var meget dyre. Så ved at aflive med en billig blyklump kunne du spare en riffelpatron.

Jeg kunne nemt tænke mig at vanen med at have en pistol med på jagt er startet på samme måde. Den tyske landadel har altid haft tæt kontakt til militæret, så måske havde junkeren sin tjenestepistol med til aflivning/selvforsvar og kunne så samtidig spare på de dyre jagtrifffelpatroner?

Nu om dage er det nok en ekstra udgift at købe en revolver til formålet, men det har fået street credit at have, så man gør det fordi man kan.

Grunden til, at det er lovligt i Tyskland er helt sikkert, at det har været en tradition fra før man havde den rigide lovregulering af våben som man kender nu. Denne tradition har vi aldrig haft i Danmark, og det får vi nok heller ikke.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af Refraktorius » 30. sep 2021, 20:18

Det giver ikke helt mening.
Brennekekuglen har aldrig været billig og der er en masse frække detaljer i konstruktion og produktion.

På kort hold ville en almindelig dum rundkugle uden problemer løse opgaven til en brøkdel af besværet og prisen.
Der er ingen grund til at bruge kræfter på alle de ting som forsøger at give brennekekuglen præcision på længere afstand.


Jeg er til gengæld helt enig i din analyse af pistolen.
Dens eneste reelle sikre anvendelse vil være at slå et svin med “mobility kill” helt ihjel.
I alle andre sammenhænge, er riflen bedre.


Hvorfor så slæbe den med?
Jeg tror Sigmund Freud svarede på det spørgsmål for et par menneskealdre siden.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

ReneKJ
This member is
This member is
Indlæg: 3133
Tilmeldt: 25. jun 2015, 11:10
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 323 times
Been thanked: 674 times

Re: Vildsvinejæger dræbt af anskudt keiler i Italien

Indlæg af ReneKJ » 30. sep 2021, 21:04

Marc skrev:
29. sep 2021, 14:29
PSindrup skrev:
29. sep 2021, 13:56
Da jeg var en ung knægt mødte jeg, på en udenlandsferie med mine forældre, en mand det fortalte at han gik på vildsvinejagt med en lanse.

Er det nogen der kan bekræfte at jeg husker rigtigt eller om min hukommelse spiller mig et puds?

Peter
Jeg har set det flere gange på drivjagt i Tjekkiet, at en eller to af driverne går med spyd.
Et kraftigt træskaft som på en halmfork, med en bred klinge på måske 25-30cm i længden.
Samlet er hele herligheden nok ikke mere en 180cm.

På drivjagt i Tyskland var det heller ikke unormalt at se tyske jægere have pistol med, tror dog langt fra det var alle der havde det..

Dette er ca. 5 år siden
Har vildsvinespyd ikke en form for tværstang bag bladet, for at forhindre at de bare løber spydet gennem kroppen for at få fat på dig?

Besvar