Foredrag om faldvildt - DTU/AAU

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 1. sep 2018, 18:19
Interesser: Jagt, Land Rover
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 32 times
Been thanked: 53 times

Foredrag om faldvildt - DTU/AAU

Indlæg af Agaarden » 26. okt 2021, 21:09

Jeg har her til aften været til foredrag om faldvildt, afholdt på Aalborg Universitet, i samarbejde med Center for Diagnostik DTU. Det var enormt spændende, og jeg vil opfordre alle med interesse for vildtsygdomme og/eller regulering af invasive arter (og jagt/natur generelt) at deltage i fremtidige foredrag. Det næste er i morgen, i Esbjerg, 27/10 (ja, lidt kort varsel :blink: ). Jeg blev forsikret om at der vil blive holdt flere i løbet af det næste halve års tid, i hvert fald i Aalborg.

Der var først velkomst med kaffe/kage, og derefter live obduktion af dødfundet og trafikdræbt vildt. De havde taget rævehvalp, grævling, mårhund, husmår, odder, sælunge, og marsvin (altså hvalen :fun: ) med. Obduktionerne blev foretaget af en dyrlæge, samt 2 assistenter (jeg tror de var biologer/studerende?).
Bagefter var der foredrag med 2 forskere. Den ene var med speciale i parasitter, med speciel fokus på bl.a. råvildt og hare. Den andens speciale fik jeg ikke lige fat i (men hun var også forsker/biolog ved faldvildts-ordningen ved Aalborg Universitet), og i gang med nogle meget interessante forskningsprojekter indenfor mårhunde (bl.a. undersøgelse af mårhundenes fødeindtag i beskyttede vadefuglsområder).

Interessante emner var bl.a.
- råvildtsyge: Det tyder, indtil videre, på at parasitten Giardia er medvirkende til råvildtsygen. Det blev nævnt at Giardia findes i de dyr der indleveres med mistænkt råvildtsyge, imens parasitten næsten aldrig findes i indleveret raske råvildt. Dog er forskningen ikke afsluttet, samt er det meget få raske stykker råvildt der indleveres til sammenligning med de syge.
- Det tyder på at mårhund er en dårlig vært for bændelorm.
- BMI på mårhund vs. ræv og grævling.
- og meget andet.

Derudover synes jeg det er enormt spændende at møde nogle af de ansvarlige/drivende kræfter bag meget af den forskning der fortages på vilde dyr i Danmark, og de undersøgelser/data der bl.a. bruges på div. jagtrelevante kurser, samt at have muligheden for at stille spørgsmål og have en god debat omkring de resultater/emner de fremligger.

Aftenen blev afslutter med sodavand, kaffe, sandwich, og (for mit vedkommende) en god gang snak med forskerne omkring deres data i forhold til observationer fra jagt :smile:
Igen kan jeg varmt anbefale at møde op næste gang det afholdes (og det er ganske gratis :thumbup: )


Link til arrangementerne: https://www.aau.dk/arrangementer/vis/ko ... OYn9Z_bu6g

Link til Vildtsundhed (faldvildtsordningen): http://www.vildtsundhed.dk/?fbclid=IwAR ... np0QsM32Do
Med Venlig Hilsen
Agaarden

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Foredrag om faldvildt - DTU/AAU

Indlæg af KKA » 28. okt 2021, 07:03

Ville gerne have taget foredraget i Esbjerg; men samme by havde Nikolaj Kirk på plakaten i ,,Tobakken”:
Han fik udover anekdoter om Nak og Æd,afleveret sin holdning til veganere og hvorfor jagt er bæredygtig i Afrika.
Meget vital mand, der fik hele salen til at ryste af grin.
Mange år siden, vi har moret os så godt( Niels Hausgaard for nogle mdr siden var en skuffelse)
Kan anbefales👍

Besvar