Min hund er blevet bange for skud

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Min hund er blevet bange for skud

Indlæg af Razzer47 » 17. dec 2021, 19:46

Hejsa. Håber nogen herinde måske kan hjælpe mig. Min hund er blevet bange for skud lige pludselig. Har haft ham med på jagt før uden nogen problemer. Han kryber sig lidt sammen hvis jeg skulder gevært, men han løber ingen steder. Hvis jeg viser ham gevært snuser han bare til. Men i det jeg rejser mig og skulder gevært så er det som om han gør klar til skud og tager et par skridt væk. Håber nogen kan hjælpe for ville virkelig være synd hvis ikke han kan komme med mere. Han er labbe og er 1.5 år gammel og vi har virkelig øvet skud træning. Han er typisk mest kun på ande jagt med mig men er så småt med på drivjagt og det er som om efter vi har været på drivjagt så det gået galt.

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Min hund er blevet bange for skud

Indlæg af Hansikæret » 17. dec 2021, 20:45

Har du måske skudt lave skud over ham, hvor han har været tæt på? Trykbølgen er meget voldsom foran kanonen. I hvert fald er der nok ikke andet at gøre, end at starte forfra med skudtræningen. Lad en kammerat gå på laaang afstand og skyde nogle skud, mens du giver godbidder eller kaster dummier eller andet som hunden synes er sjovt.
Held og lykke med det.

Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 1. sep 2018, 18:19
Interesser: Jagt, Land Rover
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 32 times
Been thanked: 53 times

Re: Min hund er blevet bange for skud

Indlæg af Agaarden » 17. dec 2021, 20:54

Det lyder som om hunden er trykket.

Det første man gør når noget går galt i træningen og/eller man har en træningssituation hvor hunden bliver usikker/trykket/bange:
Gå tilbage i træningen. Gå evt. så langt tilbage at man starter træningen forfra.

Find ud af præcist hvad hunden reagerer på. Er det lyden, geværet, lydniveauet, eller en kombination?
Forslag på at isolere problemet:
Affyre startpistol. Start langt væk, og arbejde dig tættere på (det fjerne geværet, og sænker lydniveauet). Afstanden giver en indikator på om hvornår hunden reagerer på lydniveuet.
Affyre en startpistol/gevær væk fra hundens synvinkel, så skytten ikke er synlig (start langt væk, for ikke at forskrække hunden).

Tag evt. fat i en lokal instruktør. Eftersom du har en lab, kan DRK Nordjylland kan evt. være behjælpelige. Spørg instruktøren om de har erfaring med træning af skudræde hunde, og stol på din mavefornemmelse. Hvis du mener træningen går for hurtigt eller hunden bliver trykket så sig det. Som ejere skal vi lære at sige fra, på hundens veje, før den bliver trykket/usikker (en af de vigtigste og sværeste lektioner jeg har måtte lære).

Nogle gange skal der desværre bare en enkelt dårlig oplevelse til, for at ødelægge mange timers træning. Og det kan tage rigtig lang tid at rette op på igen.
Med Venlig Hilsen
Agaarden

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2150
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 1035 times

Re: Min hund er blevet bange for skud

Indlæg af HR » 17. dec 2021, 21:39

:goodpost:

Men find en kompetent instruktør og betal for at få 100% kompetent hjælp. Hvis du fucker det op herfra, så er han færdig som jagthund. Du har én chance for at komme på rette spor igen.
HR

P.S. Har han været med på et træk med mange skud (forbi) og ingen vildt at hente? Det er ikke pisse godt med så ung en hund.
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Min hund er blevet bange for skud

Indlæg af C-X » 17. dec 2021, 23:41

Helt enig med HR. Få en ekspert med ind over, som kan se din hund og dig.
Vi kan kun rådgive ud fra dine beskrivelser, og du er ikke et særlig godt sandhedsvidne (som ingen af os er, da vi ikke ser os selv udefra, når vi laver fejl).
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Agaarden
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 1. sep 2018, 18:19
Interesser: Jagt, Land Rover
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 32 times
Been thanked: 53 times

Re: Min hund er blevet bange for skud

Indlæg af Agaarden » 2. jan 2022, 11:29

Er der nogen opdatering på hvordan det er gået mht. til træning/jagt, hen over juleferien? Og evt. hvordan hunden har reageret på fyrværkeri?

Jeg håber i er kommet godt i gang med at finde en god løsning :Hug:
Med Venlig Hilsen
Agaarden

Razzer47
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 30
Tilmeldt: 7. mar 2021, 13:03
Interesser: Halggevær
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 7 times

Re: Min hund er blevet bange for skud

Indlæg af Razzer47 » 2. jun 2022, 20:06

Hej. Undskyld jeg ikke lige haft svaret. Det gået kanon vi er dog gået helt stille frem med træning. Han siger ikke noget til skud langt væk fra. Og heller ikke fyrværkeri kun hvis han ser glimt så bliver han lidt tosset og vil ud og gø af det. Vi bevæger lige så stille frem ad 😎

Besvar