Jagt/Slagt. Er dét skud, som bliver vist i programmet, teknisk og etisk forsvarligt?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Swift
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 322
Tilmeldt: 20. sep 2005, 18:47
Geografisk sted: Den jyske hede
Has thanked: 2 times
Been thanked: 82 times

Jagt/Slagt. Er dét skud, som bliver vist i programmet, teknisk og etisk forsvarligt?

Indlæg af Swift » 19. dec 2021, 08:58

Jagt/Slagt?

Jeg så forleden en udsendelse om ”Dansk hjortejagt” i Jagtmagasinet på DK4, med Sten Andersen på ”jagt” i Dyrehaven. Den gik på at han skulle skyde en hjort, hvorefter ”Den skaldede kok” havde nogle forslag til, hvordan den kunne tilberedes.

Situationen hvor de tre – Sten Andersen, kokken, og skytten i Dyrehaven, har ”pyrschet” sig ind på en flok Dådyr, finder jeg noget betænkelig.

Dyrene står på en åben, og helt flad mark. De sikrer alle hen imod de tre skikkelser, som de tydeligvis har spottet. I højre side af marken kan man tydeligt – igennem træerne – se lygterne fra flere biler der passerer, alt i medens Sten Andersen gør klar til skud. Den Sika hjort han egentlig skulle havde skudt, er ikke fri af de andre dyr, så han vælger en Dåhjort i stedet for.

Han begår – i mine øjne – den fejl at han har sin pegefinger liggende hen over riffelpiben. Jeg ved selv af erfaring, hvor meget det kan ændre træfpunktet.
Det er dog ikke det værste. Skuddet han afgiver er vandret hen over en flad eng, uden nogen som helst form for kuglefang, og med biler kørende langs den ene side af engen.

Jeg syntes det er yderst kritisabelt at Sten Andersen – som sikkert i nogles øjne er en både dygtig og erfaren jæger – begår så alvorlige fejl, og at det efterfølgende bliver vist på tv.

Swift
Senest rettet af Agamemnon 19. dec 2021, 21:01, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen, inden du starter din næste tråd.

Bygork
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 430
Tilmeldt: 23. dec 2012, 20:15
Interesser: Jagt, våben, historie
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 25 times

Re: Jagt/Slagt?

Indlæg af Bygork » 19. dec 2021, 11:21

Uden at have set programmet, så virker beskrivelsen også som no-go skud i min optik.

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Jagt/Slagt?

Indlæg af Krung » 19. dec 2021, 15:48

Swift skrev:
19. dec 2021, 08:58
Han begår – i mine øjne – den fejl at han har sin pegefinger liggende hen over riffelpiben. Jeg ved selv af erfaring, hvor meget det kan ændre træfpunktet.
Hvis han har testet det og ved at det ikke ændrer så meget, er det vel ok. Underligt, men syd på gør de det ofte.
Swift skrev:
19. dec 2021, 08:58
Det er dog ikke det værste. Skuddet han afgiver er vandret hen over en flad eng, uden nogen som helst form for kuglefang, og med biler kørende langs den ene side af engen.
Ja, det lyder ikke for godt. Jeg kan ikke tro at de ikke har haft det med i overvejelserne, men det er et dårligt signal at sende. De burde have forklaret, før eller efter, at der var styr på kuglen.
Swift skrev:
19. dec 2021, 08:58
Jeg syntes det er yderst kritisabelt at Sten Andersen – som sikkert i nogles øjne er en både dygtig og erfaren jæger – begår så alvorlige fejl, og at det efterfølgende bliver vist på tv.
Jeg tror ikke man kan komme uden om at Steen Andersen er en erfaren jæger. Men du er ikke den første til at kritisere ham. Det kommer med jobbet.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2152
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 1035 times

Re: Jagt/Slagt?

Indlæg af HR » 19. dec 2021, 16:34

Jeg tror ikke at du kan vurdere kuglefang ud fra filmoptagelser hvor der kører biler ude ved siden af. Og det med fingeren på piben er fuldstændig uden betydning på så kort afstand. At det så aldrig kan kaldes jagt når det er i en dyrehave, det er noget andet.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar