Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige: "Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris"

Indlæg af NWF » 26. dec 2021, 11:41

Dansk jæger skød hund i mørket da han troede den var en gris….er fandme hovedrystende…. :wall:

https://www.jaktojagare.se/kategorier/n ... -i-hogsby/

Nu har der været en del episoder med danske jægere og natsigter - vores ry må være lidt småblakket efterhånden hinsidans…

Jeg kan ikke lade være med at tænke tanken onkring at der skulle være en tvungen uddannelse for at få et natsigte…
Senest rettet af Refraktorius 6. jan 2022, 13:22, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af C-X » 26. dec 2021, 11:49

Det er da selvfølgelig ærgerligt, og jeg tror det er rigtig mange jægeres store frygt. Desværre, så er det noget der sker, særligt på gravjagt og drivjagt.

Nu er der så blandet teknologi med ind i ulykken, og desværre tror mange, at de med det dyreste udstyr på markedet, bliver ufejlbarlige.
Mange danskere tror også, at Sverige er det vilde vesten, og kommer derop-over med mere entusiasme end erfaring.

Om det er en dansker eller en svensker, gør det den store forskel? Jeg tror, generelt set, ikke der er den store forskel, da begge lande er leveringsdygtige i både dygtige og elendige jægere.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af NWF » 26. dec 2021, 12:42

C-X skrev:
26. dec 2021, 11:49
Nu er der så blandet teknologi med ind i ulykken, og desværre tror mange, at de med det dyreste udstyr på markedet, bliver ufejlbarlige.
Netop derfor tanken omkring uddannelse :)
C-X skrev:
26. dec 2021, 11:49
Mange danskere tror også, at Sverige er det vilde vesten, og kommer derop-over med mere entusiasme end erfaring.
Jeg lever efter devisen “det bedste skud er det man ikke tager” og derfor gyser den slags jo i mig…. Og jeg kan på dårlige dage hidse mig op til mener at den slags jægere ikke burde have jagttegn…. men vi er jo mennesker og fejl sker…
C-X skrev:
26. dec 2021, 11:49
Om det er en dansker eller en svensker, gør det den store forskel? Jeg tror, generelt set, ikke der er den store forskel, da begge lande er leveringsdygtige i både dygtige og elendige jægere.
nu er vi danske jægere og skal kigge på os selv… men du har nok ret i det med leveringsdygtighed….
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af C-X » 26. dec 2021, 13:00

Jeg reagerede noget på den med vores samlede ry, i Sverige. Nu er de jo hysterisk politisk korrekte derovre, så de sjældent må give et eksakt signalement af en "gernings-person", men der er danskere så behændigt undtaget...
Det er ikke mit indtryk, at danskere, som helhed, er ringeagtede i Sverige, og jeg er sikker på at de selv kan lave ulykker.

Det er altid let at være lidt hellig, men de fleste af os, har sikkert haft en "nærved registrering", hvor vi stoppede op i tide, eller hvor vi så en anden jæger være tæt på at begå en grim fejl. Ja, det sker, og heldigvis ikke særligt ofte.

Din tanke med natsigte, der er jeg enig. Der burde følge en uddannelse med, det kunne endda blot være et obligatorisk kursus, som det med skydestillingerne til riffelprøven, så man kender sine begrænsninger. Den slags udstyr er ikke bare en genvej til jagtlig succes, det er også kilde til langt flere fejl og uheld.

En lignelse fra eget liv...
Da det stadig var lovligt, praktiserede jeg en del UV jagt om natten. Jeg skal lige hilse og sige, at ALT er fokker meget mere svært, når det er bælgragende mørkt. Så jeg trænede blind håndtering af alt mit grej om dagen. Trænede det samme om natten, på lavt vand i sikre omgivelser. Trænede ekstra sikkerhed ditto. Det er slet ikke det samme, når man pludselig er i hæmmet, selvom man medbragte ækvivalent forlygten fra en bil, for der er stadig alt det man ikke kan se og risikoen for at blænde sig selv, vikle sig ind i egne liner og så drukne.
Denne spændende fiskeriform har EU heldigvis gjort forbudt, så vi ikke fanger alle fiskene i Middelhavet...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Taby » 26. dec 2021, 16:13

C-X skrev:
26. dec 2021, 11:49
Det er da selvfølgelig ærgerligt, og jeg tror det er rigtig mange jægeres store frygt. Desværre, så er det noget der sker, særligt på gravjagt og drivjagt.

Nu er der så blandet teknologi med ind i ulykken, og desværre tror mange, at de med det dyreste udstyr på markedet, bliver ufejlbarlige.
Mange danskere tror også, at Sverige er det vilde vesten, og kommer derop-over med mere entusiasme end erfaring.

Om det er en dansker eller en svensker, gør det den store forskel? Jeg tror, generelt set, ikke der er den store forskel, da begge lande er leveringsdygtige i både dygtige og elendige jægere.
Hvis de har det dyreste grej kan de nemt se forskel på gris og hund, hest, ko osv. Medmindre de er alt for ivrige eller andet spiller ind. Jeg har en pulsar spotter. Med den kan man også på rimelig skudafstand om natten normalt også se forskel på de forskellige hjortearter. Men har også en billige clipon og den er ikke meget værd når man kommer over 50 meter.

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af SKS » 26. dec 2021, 18:48

Og der har vi grunden til at det ikke er tilladt at bruge termisk sigte til regulering af MH i DK, det er for usikkert at identificere dyret med termisk versus lysforstærkende med ir lygte. Svenskerne har bittert fortrudt at de tillod termisk dengang.
Quando Omni Flunkus Moritati

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Hansikæret » 26. dec 2021, 19:31

Hej NWF

Dec 2021: Dansker skyder hund på åtel i den tro, det er et svin. Manden påstår, i følge artiklen i Jakt&Jägare at den futtede rundt i fem minutter og åd af foderet på pladsen, så derfor troede han, at det var en gris. Han har altså haft god tid til at identificere dyret, inden han skød den.

Aug 2021: Dansker skyder liggende elgko med kalv i den tro, det er et svin. Koen forender, kalven flygter, og må senere spores og aflives.

Aug 2021: Dansker skyder 3 (tre!) Skotske Højlandstyre i den tro, det er svin. Jeg var på det tidspunkt selv på svinejagt i nabolaget. Det var ikke morsomt at høre vores svenske jagtejer og hans jagtkammeraters kommentarer om danskeres evner på natjagt.

Hvad i hede hule helv.... sker der for de mennesker??? Er det overhovedet muligt at købe termiske kikkerter, der er af så ringe kvalitet, at det kan forklare fejltagelserne? Eller er der tale om meget alvorlig mangel på dømmekraft?
Jeg har ikke selv erfaring med termiske sigtekikkerter, men jeg ved, at med min Pard 008 til beskedne 6000 kr, skal du enten have en promille på mellem 3,0 og død eller en alvorlig mental sygdom, for ikke at kunne skelne en gråhund, en elgko eller en Højlandstyr fra et svin på 50 meters afstand, også selvom dyret står delvist dækket af vegetation.

Min fantasi rækker ikke til at finde svaret på, hvad der er sket. Det kunne være interessant, hvis en dybdeborende jagtskribent gravede i disse sager og skrev en artikel, der afdækkede årsagerne til ulykkelighederne.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4981
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 494 times
Been thanked: 1139 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Lassescout » 26. dec 2021, 20:33

Jeg er meget enig Hansikæret. Man kunne næsten ønske sige en form for "havarikommission" der undersøgte sagerne og fandt frem til en forklaring. Vi andre kan kun gætte.

Jeg forestiller mig at det kan være noget i retning af, at du ser det du regner med at se. Altså du forventer at se en gris, og så ligner alting pludselig grise. Men det kunne være fedt hvis f.eks. vort medlemsblad "Jæger" fik et par medarbejdere til at grave virkeligt dybt i sagerne og prøvede at finde fælles træk. Er det f.eks. altid billigt/dårligt udstyr der er brugt? Er det erfarne eller nye jægere? Har jægerne været ædru ? ( Ja, svært og ubehageligt, men spørgsmålet skal stilles).
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af NWF » 26. dec 2021, 21:25

C-X skrev:
26. dec 2021, 13:00
Jeg reagerede noget på den med vores samlede ry, i Sverige. Nu er de jo hysterisk politisk korrekte derovre, så de sjældent må give et eksakt signalement af en "gernings-person", men der er danskere så behændigt undtaget...
Det er ikke mit indtryk, at danskere, som helhed, er ringeagtede i Sverige, og jeg er sikker på at de selv kan lave ulykker.
Der er helt sikkert mange episoder som ikke kommer frem, og svenskere kvajer sig også - har b.la. fulgt med i en sag hvor en elghund blev skudt på jagt, og man så har dumpede den i en bæk for at slette sporerne - så svenskere er bestemt ikke fejlfri..... men der har bare, som "Hansikæret" også nævner, været nogle ret markante artikler omkring danskere og deres fejltagelser...og jeg har både hørt svenskere tale om det samt set det på svenske jagtforums... og det bunde rnok i det som du selv skrev tidligere at det måske ses lidt som det vilde vest og man lukker folk ud med minimal erfaring og blodtørst... kan sgu godt selv blive helt elektrisk når jeg høre puslen i krattet om natten :)
C-X skrev:
26. dec 2021, 13:00
En lignelse fra eget liv...
Da det stadig var lovligt, praktiserede jeg en del UV jagt om natten. Jeg skal lige hilse og sige, at ALT er fokker meget mere svært, når det er bælgragende mørkt. Så jeg trænede blind håndtering af alt mit grej om dagen. Trænede det samme om natten, på lavt vand i sikre omgivelser. Trænede ekstra sikkerhed ditto. Det er slet ikke det samme, når man pludselig er i hæmmet, selvom man medbragte ækvivalent forlygten fra en bil, for der er stadig alt det man ikke kan se og risikoen for at blænde sig selv, vikle sig ind i egne liner og så drukne.
Denne spændende fiskeriform har EU heldigvis gjort forbudt, så vi ikke fanger alle fiskene i Middelhavet...
Det er måden at gøre det på :thumbup: har selv brugt til på at lære mit udstyr at kende så det spiller om natten og få lagt altid så der ingen larm er...

Ville rigtigt gerne have prøve UV jagt, men nåede det ikke - så malplaceret en beslutning ift dansk forhold :(
Senest rettet af NWF 26. dec 2021, 22:51, rettet i alt 1 gang.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af NWF » 26. dec 2021, 21:45

Hansikæret skrev:
26. dec 2021, 19:31
Dec 2021: Dansker skyder hund på åtel i den tro, det er et svin. Manden påstår, i følge artiklen i Jakt&Jägare at den futtede rundt i fem minutter og åd af foderet på pladsen, så derfor troede han, at det var en gris. Han har altså haft god tid til at identificere dyret, inden han skød den.
Jeg har desværre svært ved at tro på det er sandt at han han observeret op til 5 min.... :(
Hansikæret skrev:
26. dec 2021, 19:31
Jeg har ikke selv erfaring med termiske sigtekikkerter, men jeg ved, at med min Pard 008 til beskedne 6000 kr, skal du enten have en promille på mellem 3,0 og død eller en alvorlig mental sygdom, for ikke at kunne skelne en gråhund, en elgko eller en Højlandstyr fra et svin på 50 meters afstand, også selvom dyret står delvist dækket af vegetation.
De i dyre termiske kikkerter jeg har pillede ved da kan man tydelig se om det er en gris eller ej - men jeg har oplevet i min "billige" flir scout spotter at jeg ikke har kunne lave et ID på dyret, men kun se en sløret varm skikkelse, men når jeg så har tændt for den lysforstærkende Pulsar på riflen har jeg kunne lave et ID... men i dårlig vejr med snefald, regn eller tåge da kan min F135 godt være sløret...

Det handler nok om noget som basalt som overivrighed... man er spændt og i ukendt farvand, og så går det bare alt alt for stærkt.... :(
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Hansikæret
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 55
Tilmeldt: 21. feb 2017, 01:52
Interesser: Jagt og fiskeri
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 40 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Hansikæret » 26. dec 2021, 23:19

NWF skrev:
Det handler nok om noget som basalt som overivrighed... man er spændt og i ukendt farvand, og så går det bare alt alt for stærkt.... :(

Man tør jo slet ikke tænke på, at det måske næste gang er Tyttebærmaja der er lidt sent ude og går med røven i vejret i bærrisene.......

LQS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 776
Tilmeldt: 3. sep 2008, 19:32
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 91 times
Been thanked: 25 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af LQS » 27. dec 2021, 02:20

det er i hvert fald tiden, at opfordre alle til at tænke, før de skyder. en nordmand kom sidste år til at skyde, en svensk ældre mand. det var også i mørke. det hele blev optaget. også at der reelt var kuglefang, i form af en bygning. faktisk utroligt noget sådant kan ske.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af FBN » 27. dec 2021, 03:11

nordmand skyder 2 lamaer han troede
de var hjorte.

Svensk jæger troede han så et vildsvin - skød og
dræbte drægtig ko

Der er masser af eksempler på folk laver fejl,
mund ikke de fleste sker i ivrighed / jagtfeber og er
uheldet ude kan det jo reelt ramme os alle….
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Luminous ham » 27. dec 2021, 07:02

LQS skrev:
27. dec 2021, 02:20
en nordmand kom sidste år til at skyde, en svensk ældre mand. det var også i mørke. det hele blev optaget. også at der reelt var kuglefang, i form af en bygning. faktisk utroligt noget sådant kan ske.
Og her er hele historien inkl video, jo helt ude i skoven, uden for pædagogisk rækkevidde, han er ikke en jæger der har kvajet sig men en idiot:
https://www.nrk.no/osloogviken/villsvin ... 1.14453421

EDIT: et års fængsel: https://www.nrk.no/osloogviken/norsk-je ... 1.14508490

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af PSindrup » 27. dec 2021, 07:32

FBN skrev:
27. dec 2021, 03:11
nordmand skyder 2 lamaer han troede
de var hjorte.

Svensk jæger troede han så et vildsvin - skød og
dræbte drægtig ko

Der er masser af eksempler på folk laver fejl,
mund ikke de fleste sker i ivrighed / jagtfeber og er
uheldet ude kan det jo reelt ramme os alle….
I Danmark var der jo også, for 20 år tilbage, en jæger det skød en dreng på en kælkebakke, i den tro at det var en ræv.

https://ekstrabladet.dk/krimi/article4461694.ece

Peter

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af SKS » 27. dec 2021, 08:06

ErikToft skrev:
27. dec 2021, 07:02
LQS skrev:
27. dec 2021, 02:20
en nordmand kom sidste år til at skyde, en svensk ældre mand. det var også i mørke. det hele blev optaget. også at der reelt var kuglefang, i form af en bygning. faktisk utroligt noget sådant kan ske.
Og her er hele historien inkl video, jo helt ude i skoven, uden for pædagogisk rækkevidde, han er ikke en jæger der har kvajet sig men en idiot:
https://www.nrk.no/osloogviken/villsvin ... 1.14453421

EDIT: et års fængsel: https://www.nrk.no/osloogviken/norsk-je ... 1.14508490
Hvordan han er sluppet med kun 1 års fængsel er jo helt vildt.
Crazy hvad de ellers fandt på hans kikkert.
Quando Omni Flunkus Moritati

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af PSindrup » 27. dec 2021, 08:18

SKS skrev:
27. dec 2021, 08:06
ErikToft skrev:
27. dec 2021, 07:02
LQS skrev:
27. dec 2021, 02:20
en nordmand kom sidste år til at skyde, en svensk ældre mand. det var også i mørke. det hele blev optaget. også at der reelt var kuglefang, i form af en bygning. faktisk utroligt noget sådant kan ske.
Og her er hele historien inkl video, jo helt ude i skoven, uden for pædagogisk rækkevidde, han er ikke en jæger der har kvajet sig men en idiot:
https://www.nrk.no/osloogviken/villsvin ... 1.14453421

EDIT: et års fængsel: https://www.nrk.no/osloogviken/norsk-je ... 1.14508490
Hvordan han er sluppet med kun 1 års fængsel er jo helt vildt.
Crazy hvad de ellers fandt på hans kikkert.
Ja, det er faktisk ret utroligt, men det skyldes formodentlig at vi ikke har tradition i de skandinaviske lande at straffe uheld særligt hårdt, også selv når de foregår under dybt uansvarligt forhold, som her.

Ikke nok med det, så har han også har bedrevet ulovlig natjagt på ræv og rådyr, og så har han også sigtet på andre mennesker med riflen/sigtemidlet.
At man kan forveksle et silhuet af en opretstående mand med noget som helst jagtbart, det går simpelthen over min forstand. :shock: :evil:

Peter

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af NWF » 27. dec 2021, 09:30

ErikToft skrev:
27. dec 2021, 07:02
Og her er hele historien inkl video, jo helt ude i skoven, uden for pædagogisk rækkevidde, han er ikke en jæger der har kvajet sig men en idiot:
Jeg fulgte nøje med i denne sag, og "idiot" kan på ingen måder være dækkende - tror en betegnelse som værende grænsende til psykopat er mere dækkende :wall:

Ulovligt udstyr, ulovlig jagter, den nær maximal firepower der overhovedet kan slæbes med(trods mange af os herinde jo er våbenglade, så tror jeg også man kan blive enige om at visse forstyrret typer tiltrækkes af visse våben), spidsskarpt ammo - og der blev skrevet om der var fundet videoer hvor han havde sigtede på folk, og han er gået ud på jagt igen efter resten af jagtselskabet gik i seng(der var mistanke om alkohol involveret - og så er de 7 timer hvor han gemmer sig i skoven jo ganske fine til at fjerne promillen) - og der er en 3 min film som starter 10 sek før skuddet... han har sgu da kunne se hvad der foregik efter skuddet.. hvem af os kigger ikke efter hvad vi har skudt efter vi har skudt det??

Alt tyder på en person som er komplet ligeglad og sætter sig selv over det hele - det må være anklagerens største nederlag ikke at få ham dømt hårdere.

Denne sag er så grotesk at de dumheder danske jæger har lavet blegner ift il dette :)
Senest rettet af NWF 27. dec 2021, 09:57, rettet i alt 1 gang.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Taby » 27. dec 2021, 09:36

SKS skrev:
26. dec 2021, 18:48
Og der har vi grunden til at det ikke er tilladt at bruge termisk sigte til regulering af MH i DK, det er for usikkert at identificere dyret med termisk versus lysforstærkende med ir lygte. Svenskerne har bittert fortrudt at de tillod termisk dengang.
Ved du med sikkerhed der er brugt termisk. I et par af tilfældende tidligere har det været hhv pard 007 og 008. De er ikke termiske...

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Taby » 27. dec 2021, 09:43

Hansikæret skrev:
26. dec 2021, 19:31
Hej NWF

Dec 2021: Dansker skyder hund på åtel i den tro, det er et svin. Manden påstår, i følge artiklen i Jakt&Jägare at den futtede rundt i fem minutter og åd af foderet på pladsen, så derfor troede han, at det var en gris. Han har altså haft god tid til at identificere dyret, inden han skød den.

Aug 2021: Dansker skyder liggende elgko med kalv i den tro, det er et svin. Koen forender, kalven flygter, og må senere spores og aflives.

Aug 2021: Dansker skyder 3 (tre!) Skotske Højlandstyre i den tro, det er svin. Jeg var på det tidspunkt selv på svinejagt i nabolaget. Det var ikke morsomt at høre vores svenske jagtejer og hans jagtkammeraters kommentarer om danskeres evner på natjagt.

Hvad i hede hule helv.... sker der for de mennesker??? Er det overhovedet muligt at købe termiske kikkerter, der er af så ringe kvalitet, at det kan forklare fejltagelserne? Eller er der tale om meget alvorlig mangel på dømmekraft?
Jeg har ikke selv erfaring med termiske sigtekikkerter, men jeg ved, at med min Pard 008 til beskedne 6000 kr, skal du enten have en promille på mellem 3,0 og død eller en alvorlig mental sygdom, for ikke at kunne skelne en gråhund, en elgko eller en Højlandstyr fra et svin på 50 meters afstand, også selvom dyret står delvist dækket af vegetation.

Min fantasi rækker ikke til at finde svaret på, hvad der er sket. Det kunne være interessant, hvis en dybdeborende jagtskribent gravede i disse sager og skrev en artikel, der afdækkede årsagerne til ulykkelighederne.
Der er nogle facebook grupper om natsigter. Inden du skælder termisk for meget ud skal du måske undersøge lidt. Der har været 1 tilfælde med hhv Pard 007 og 008 i sverige hvor der er skudt husdyr. Jeg vil også påstå jeg bedre kan artsbestemme med min pulsar termiske spotter end med min pard 007. Når/hvis jeg begynder på natjagt igen bliver parden skiftet ud med noget bedre.

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af SKS » 27. dec 2021, 18:16

Taby skrev:
27. dec 2021, 09:36
SKS skrev:
26. dec 2021, 18:48
Og der har vi grunden til at det ikke er tilladt at bruge termisk sigte til regulering af MH i DK, det er for usikkert at identificere dyret med termisk versus lysforstærkende med ir lygte. Svenskerne har bittert fortrudt at de tillod termisk dengang.
Ved du med sikkerhed der er brugt termisk. I et par af tilfældende tidligere har det været hhv pard 007 og 008. De er ikke termiske...
Min første kommentar omhandler alene ham nordmanden med sin termiske sigtekikkert.

Var til møde med Marianne Criel fra naturstyrrelsen her i starten af måneden, og snakken faldt også ind på brug af nat udstyr, en af grundene til at vi ikke må bruge termisk herhjemme er erfaringerne fra Sverige og grisejagt. Hun opfordrede til selvjustits og omtanke, da der på de bonede gange er mange modstandere af vores dispensation til nat udstyr til reguleringsbrug, der er fokus på at der nogle steder bliver jaget om natten efter andet end mårhund og vaskebjørn.
Quando Omni Flunkus Moritati

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af NWF » 27. dec 2021, 19:19

SKS skrev:
27. dec 2021, 18:16
....da der på de bonede gange er mange modstandere af vores dispensation til nat udstyr til reguleringsbrug, der er fokus på at der nogle steder bliver jaget om natten efter andet end mårhund og vaskebjørn.
Har vi konkrete eksempler på det er brugt til jagt på andet vildt end mårhund og vaskebjørn?

Husker kun på en sag med en kronhjort hvor der var efterladt våben osv.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Marinerevolver
This member is
This member is
Indlæg: 534
Tilmeldt: 29. jul 2008, 16:58
Interesser: Danske Marinevåben+tilbehør
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 90 times
Been thanked: 176 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af Marinerevolver » 27. dec 2021, 19:44

Hej Alle
Tak for jeres indlæg,nu er tråden ved og tage overhånd, den stakkels jæger
som i nattens hede har taget fejl, ja jeg var også tæt på og trykke på knappen,
da jeg så smågrise i det høje græs. Alle kan tage fejl i kampens hede, natsigte
er ingen undtagelse.
Mvh. Marinerevolver og Godt Nytår :razz: :newyear: :newyear:

Brugeravatar
SKS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 282
Tilmeldt: 10. sep 2017, 20:17
Interesser: Riffel & Pistol
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 171 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af SKS » 27. dec 2021, 20:35

NWF skrev:
27. dec 2021, 19:19
SKS skrev:
27. dec 2021, 18:16
....da der på de bonede gange er mange modstandere af vores dispensation til nat udstyr til reguleringsbrug, der er fokus på at der nogle steder bliver jaget om natten efter andet end mårhund og vaskebjørn.
Har vi konkrete eksempler på det er brugt til jagt på andet vildt end mårhund og vaskebjørn?

Husker kun på en sag med en kronhjort hvor der var efterladt våben osv.
Jeg kender personligt 2 som har tyndet ud i deres bestand af ræve på reviret.
Quando Omni Flunkus Moritati

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Atter har en dansk jæger kvajet sig i Sverige

Indlæg af C-X » 27. dec 2021, 21:22

SKS skrev:
27. dec 2021, 20:35
NWF skrev:
27. dec 2021, 19:19
SKS skrev:
27. dec 2021, 18:16
....da der på de bonede gange er mange modstandere af vores dispensation til nat udstyr til reguleringsbrug, der er fokus på at der nogle steder bliver jaget om natten efter andet end mårhund og vaskebjørn.
Har vi konkrete eksempler på det er brugt til jagt på andet vildt end mårhund og vaskebjørn?

Husker kun på en sag med en kronhjort hvor der var efterladt våben osv.
Jeg kender personligt 2 som har tyndet ud i deres bestand af ræve på reviret.
Så har du vel også anmeldt de forhold?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar