Hjortejagt i hegn.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Dansken
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 493
Tilmeldt: 8. mar 2006, 12:00
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 233 times
Been thanked: 357 times

Re: Hjortejagt i hegn.

Indlæg af Dansken » 9. apr 2022, 20:45

Først og fremmest skal man tale med sin slagter om hvordan man vil have sit dyr udstykket INDEN han går i gang.
Mange børn? Fredags Tacos? - meget fars
"Søndags stege" i en stor familje? - store stege
I mit "en personers hushold" skal jeg naturligtvis ikke have det skåret i så store stykker: Jeg gider ikke æde den samme ret hver dag hele ugen
Mange flerdages middage? Madkasse til arbejdet for flere personer?- Mange "grydebidder"
En Dansk og en Svensk udstykning ser ikke ens ud da madretterne er forskellige, trods temaet er det samme.
For øvrigt kan jeg godt gøre det selv, men da jeg kender en pensioneret styckmäster er det meget lettere at spørge ham, og hjælpe ham med det jeg er bedre til :blink:

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 923
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 127 times
Been thanked: 264 times

Re: Hjortejagt i hegn.

Indlæg af Peter » 10. apr 2022, 08:10

ErikToft skrev:
9. apr 2022, 18:57
HR skrev:
9. apr 2022, 18:14
…. det burde ikke betyde det helt store for slagteprocenten hvor erfaren slagteren er. Det kræver jo ikke den store eksamen at snitte kød af benene til hak. Til gengæld ser jeg en tendens til at de professionelle laver en meget stor andel til hakket. Nok fordi det er det hurtigste og fordi de skal lave en timeløn.
HR
Ok, tak for opklaringen. Jeg skrev det vist mest fordi det måske kun give forklaringen på hvorfor andre har efaringer med 1/4 og 1/3 når foldbakken så har over halvdelen. Men sikkert også noget med om man udbener osv.
Det kommer også an på om man udbener.
Personligt udbener jeg alt hjortevildt inden det kommer i fryseren - det samme gør den lokale slagter, når jeg har brug for hjælp til det større vildt.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4998
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 497 times
Been thanked: 1150 times

Re: Hjortejagt i hegn.

Indlæg af Lassescout » 10. apr 2022, 12:22

ErikToft skrev:
9. apr 2022, 17:10
Her er meget detaljerede tal for dådyr:
http://www.foldbakken.dk/daa/opskrifter ... gletal.htm. Heraf fremgår bla at
Spidshjort levende vægt: 50.0 kg
Brækket vægt(70%): 35.0 kg
Kold slagtet vægt (57 %): 28.5 kg som så kan deles op i Pistol: 15.7 kg og Vinge: 12.8 kg.

Men det er jo så hos en erfaren slagter...
Jeg synes ikke vi er så langt fra hinanden. Bemærk at de 35 kg er med skind og ben. 50 kg levende vægt giver her 28,5 kg når den er brækket og flået, men det er hvis du går på jagt med boltpistol som en erfaren slagter. Skal du kassere noget bov og ribben efter skudskaden er du nok tæt på 50% = 25 kg, og når du udbener ryger der vel 10-12 kg væk igen, så er du nede på ca. 1/4, medmindre du vil have store stege på knoglerne, men det får du jo ikke mere kød ud af.

Min oplevelse da jeg dyrkede renjagt i Grønland var, at det var svært at få brugt de store stege. Derimod gik hakket kød til hvad som helst i dagligdagen, så over årene hakkede vi mere og mere af kødet. Det fylder dejligt lidt i fryseren, så man får plads til et par kalve mere :smile: .
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 113
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Hjortejagt i hegn.

Indlæg af Luminous ham » 10. apr 2022, 13:09

Ja, må være benene der gør forskellen. Så hvis man skal have det til at se ud af noget skal man bare undlade at udbene :fun:

Besvar