Fodring af vildænder i eget vandhul?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af Ras.Killing » 19. apr 2022, 12:03

Vi købte for 4 år siden en grund på landet. På grunden er der et vandhul, som tørrede ud i løbet af sommeren. I forbindelse med at vi byggede nyt hus fik vi lavet dræn osv., som leder regnvand ned til vandhullet. Siden da har det ikke været tørret ud.

Det er altså ikke en sø, men nærmere et blødbundet mosehul/vandhul. Den er vel omkring 1 meter på det dybeste, 20 meter bred og 100 meter lang. Det er godt tilgroet, hovedsagelig med rødel (som står både på kanterne og ude i vandhullet) og så med pil langs kanten.

Der har ikke været ænder fast i vandhullet, men jeg har set nogen fra tid til anden. Vi satte for to år siden et par ducktubes op, og i år kan jeg se at der er en gråand, som ligger på redde i den ene tube :thumbup: ligeledes kan jeg se at der er mere aktivitet der nede, samt at der trækker ænder til og fra i løbet af aftenen.

Jeg har ikke i sinde at sætte ænder ud selv, men jeg vil gerne hjælpe dem lidt på vej. Det er mit indtryk, at et vandhul som i forvejen holder på lidt ænder, helt automatisk vil trække flere til.

Skulle nogen være i tvivl, så er det selvfølgelig med henblik på jagt!

271138124_10224967911976901_6816345585861776188_n.jpg

Af samme grund overvejer jeg at åbne den lidt op. Hovedsageligt ved at fjerne lidt pil og stamme et par rødel op. Jeg tænker kun at gøre det i den ene ende, så den anden stadig er relativ tæt og byder på godt med skjul og læ for ænderne. Lyder det helt dumt?

Hvad skal man fodre med? Og hvordan fodre man bedst?

Med til historien er også, at min nabo også har en lille sø (ca. 300 meter fra vores vandhul), hvor han hvert år sætter lidt ænder ud (20-30stk.), og fodre intensivt. Der kan ligge i omegnen af 100 ænder over ved ham i efteråret.

Er det en tabt sag for mit vedkommende, med mindre at jeg fodre i samme skala som naboen?

(naboskabet fejler for øvrigt ikke noget, han er flink til at invitere med på andejagt :thumbup: så der er ingen sure miner)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af Kenned » 19. apr 2022, 14:09

Jeg ved NADA om det, men jeg kan huske at der var én herinde i en anden tråd der advarede mod at "anlægge en sø" - hvis jeg husker rigtigt så var det noget med at man kunne miste retten til at fjerne den igen(sorry men kan ikke huske nogen detaljer).

Derudover ved jeg ingenting om emnet - beklager :offtopic: :biggrin:

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af HR » 19. apr 2022, 14:19

En sø behøver ikke at være permanent for at tiltrække ænder. Næsten tvært imod. Oversvømmet græs er noget af det bedste.

Du kan vælte et par af dine elletrær med en traktor og lade dem ligge. Det giver liv, lys og skjul. Og så skal du nok være lidt hård ved pilen (de skal nok komme igen af sig selv).

Du kan fodre med rapsfrø og/eller korn. Du kan sagtens få ænderne til at komme på trods af naboen. Det handler rigtig meget om at give søen ro og ikke skyde for tit. En ledetråd kunne være maks en gang hver anden uge. Gerne endu længere intervaller. Jo længere du venter, jo bedre træk kan du forvente. Og jo tidligere (aften) kommer de.

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af Lars M. L. » 19. apr 2022, 20:56

Jeg ville fælde træer på sydsiden af dit vandhul for at øge sollysets adgang til vandoverfladen - og fodre med raps eller hvede fra høst og frem til marts-april.
vh Lars

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af Ras.Killing » 19. apr 2022, 22:41

HR skrev:
19. apr 2022, 14:19
En sø behøver ikke at være permanent for at tiltrække ænder. Næsten tvært imod. Oversvømmet græs er noget af det bedste.
Nej men hvis du vil satse på en lidt mere permanent “bestand” og ænder der ruger, så må det vel være en fordel at det er et blivende vandhul?
HR skrev:
19. apr 2022, 14:19
Du kan vælte et par af dine elletrær med en traktor og lade dem ligge. Det giver liv, lys og skjul. Og så skal du nok være lidt hård ved pilen (de skal nok komme igen af sig selv).
Væltede træer er der nok af :thumbup: min ide med at åbne lidt op er primært for, at der bliver lidt mere frit vandspejl, og hullet ikke er helt lukket… Også så det er lidt nemmere at skyde :oops:
HR skrev:
19. apr 2022, 14:19
Det handler rigtig meget om at give søen ro og ikke skyde for tit. En ledetråd kunne være maks en gang hver anden uge. Gerne endu længere intervaller. Jo længere du venter, jo bedre træk kan du forvente. Og jo tidligere (aften) kommer de.
Den del er jeg også med på :thumbup:
Lars M. L. skrev:
19. apr 2022, 20:56
Jeg ville fælde træer på sydsiden af dit vandhul for at øge sollysets adgang til vandoverfladen - og fodre med raps eller hvede fra høst og frem til marts-april.
vh Lars
Det er netop sydsiden jeg vil åbne :thumbup:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af HR » 19. apr 2022, 23:08

Ja, ællingerne skal bruge vand. Ænder ruger tit langt fra vand, men så går andemor med hele sit kuld til nærmeste kyst, sø eller å. Men de bruger ikke den åbne vandflade (så æder mågerne dem), kun randzonerne. Så en labyrint af vand er bedre end et stort vandspejl.

Hvis ællingerne skal overleve, så skal der være skjulesteder og siddepladser der ikke kan nås over land. Her er væltede træer gode. De små dunboldte er forbløffende gode til at hoppe op på stammerne og de elsker at sidde der og sole sig. Hvis der er nok væltede trær i vandet allerede, så fæld og fjern bare de trær der står i vejen.

Det er også fint at overveje hvor du vil sidde på træk. Det er godt at skyde mod nordvest hvor himlen er lysest længst tid. Og sørge for at der er åbent, men ikke frit kig fra hvor du færdes og til vandspejlet. Overvej også om du vil skyde på opfløj i stedet for på træk. Os over 50 har rigtigt svært ved at se ænderne om aftenen…

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

CFR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 116
Tilmeldt: 18. aug 2011, 09:06
Interesser: Jagt, skydning, genladning
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 58 times
Been thanked: 44 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af CFR » 22. apr 2022, 11:34

Jeg ville uden tvivl åbne op mod syd som tidligere nævnt, og så ville jeg lave en korridor i øst, så der er et hul til til når det blæser fra vest. En masse træer der hænger udoverover vandet, kan også vanskeliggøre apportering.
Jeg syntes du skal overveje, hvad du gerne vil opnå med vandhullet. Er det opfløj eller træk? Nogle huller er det faktisk nærmest umuligt at ændre trækmønstret på, men de kan så blive rigtig gode til opfløj. Personligt ved jeg ikke noget bedre end et godt aftentræk, og derfor har jeg valgt at opsætte 2 foderautomater der spreder lidt før solnedgang. Grunden til at der er 2, er at såfremt det opstår defekt på den ene, så kan alt ens arbejde være spildt, og ænderne søger andre steder, hvis ikke der er back-up. Mit mål er, at der skal spises op hver dag. Så når ænderne spiser op, så skruer jeg op for mængden af korn. Dette gøres henover sæsonen, og man kan godt ende med at bruge en del korn, hvis det er et velbesøgt hul
Jeg fodrer med byg, det er lidt billigere, og det virker rigtigt godt imho. Derudover spiser ænder stort set alt det du ville fodre høns, så kartoffelskræller etc er hit.
Jeg vil gerne have 3 uger mellem hvert aftentræk, og jeg tager kun ud når det er "andevejr" altså blæsende. Der skal være et etableret træk inden jeg starter afskydningen, og jeg starter aldrig før end oktober, da jeg ikke gider de pindede ænder i september.
Jeg ved godt du ikke ønsker det, men jeg har rigtig god erfaring med at sætte lidt ænder ud, det er min oplevelse at de er mere "trofaste" end ænder der er udklækket i hullet. Det er ikke nødvendigt at sætte særlig mange ænder ud, 10-20 stk kan gøre en verden til forskel.
Ovenstående er mine erfaringer fra huller med mindre vandspejl end det du har, og jeg syntes at der er lykkes at skabe nogle gode aftentræk, og også nogle rigtig gode dage :blink:

Christian

MDP1974
Newbie
Newbie
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15. apr 2015, 16:17
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af MDP1974 » 23. apr 2022, 10:14

Jeg har arbejdet på en kvæg gård i 1993 1994 hvor vi havde en mose der tørrede ud om sommeren der havde vi et godt andetræk uden at vi fodrede fra tønde.
Vi såede korn ud efter første slæt græs det blev således ikke modent til høst men når vandet steg så passede det med aks højde så ænderne kunne æde det uden forstyrrelser.
Det kunne måske være et forsøg værd.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Fodring af vildænder i eget vandhul?

Indlæg af Ras.Killing » 9. sep 2022, 14:25

Lille opdatering :smile:

Den and der rugede i den ene ducktube fik ællinger, så jeg valgte ikke at gør så meget ved det her hen over sommeren, så de kunne have fred der nede.

Slut august har jeg så været i gang med at åbne den sydlige ende lidt op - ikke meget bare en smule. Mit håb er at det kan blive ''landingspladsen''. Der er gode muligheder for at sidde i skjul i krattet under egetræet, og der vil man sidde perfekt, hvis ænderne vil den vej ind i vandhullet. Ville i åbne det yderligere op? På billede to er det muligt at fornemme, hvordan vandhullet fortsætte i dybden af billedet.

Min plan er at det skal være et hul til aftentræk og så måske en enkelt gennemgang eller to om året til noget fællesjagt med naboerne.


vandhul.jpg
vandhul2.jpg


Samtidig har jeg startet lidt fodring op, som jeg nok skulle have været i gang med noget før. I første omgang med ''hønsekorn'' fra land og fritid, som består af 40% hvede, 40% byg og 20% majs. Jeg har ikke sat en automat op, men fodre med håndkraft, ved at smide lidt korn i vandkanten af hullet.

Jeg har ligeledes placeret et vildtkamera der nede, for at kunne følge med i hvad der kommer og går... Og det har været lidt skuffende mht. til ænderne! Kraver, hus- og skovskader, sjaggere o.lign. er der dog massere af (datoer og klokkeslæt er ikke korrekt).

Sjagger.JPG
Skade.JPG
Krave og skade.JPG


Men nu er der dog så småt begyndt at lidt gang i ænderne også :smile:


And1.JPG
And2.JPG


Jeg havde egentlig troet at de ville gå på land og tage korn, men de tager KUN det der ligger i vandet, eller som de kan nå fra vandet. Så fra nu af er der ingen grund til at smide korn på kanten :oops: så spare jeg også lidt på foderet til kraver og andet utøj!


Jeg vil følge CFR's råd om ikke at begynde og skyde der nede, før der er (eller hvis der bliver) et veletableret træk af ænder.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar