Brug af bukkekald

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Nfdk89
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 62
Tilmeldt: 29. mar 2021, 22:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 98 times
Been thanked: 3 times

Brug af bukkekald

Indlæg af Nfdk89 » 16. maj 2022, 21:26

Jeg er i færd med mit 2. År som jæger, så derfor er mine erfaringer/viden ikke det vilde, så jeg suger gerne alt erfaring og viden til mig.

Derfor har jeg et spørgsmål.

Brug af bukke kald, hvornår på sæsonen bruger i det, giver det mening at bruge det nu, eller bør man vente til senere på sæsonen, for ikke at ophidse eller skræmme råen? (hvilket jeg har hørt at man gør, tidligt på sæsonen?)
308win, 234win, 22lr, 12/70,

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 639
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 316 times
Been thanked: 175 times

Re: Brug af bukkekald

Indlæg af Lars M. L. » 16. maj 2022, 22:49

Efter min erfaring har bukkekaldet primært (næsten udelukkende) en berettigelse i forbindelse med brunstjagten ultimo juli-primo august i udlandet. I Sverige kan man også få respons de første dage af bukkejagten, som starter den 16/8.
Vh Lars

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5164
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Brug af bukkekald

Indlæg af Ras.Killing » 16. maj 2022, 23:01

Du kan bruge det i brunsten, men ellers ikke.

De kald/lyde man typisk bruger imiterer råen, som lokker de brunstige bukke ind. Er de ikke i brunst, så har det ingen effekt.

Tværtimod skulle det kunne stresse råerne en smule, når først de har sat lam.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Brug af bukkekald

Indlæg af GåsPåGaffelen » 17. maj 2022, 00:20

Som de andre siger. Det duer ikke rigtigt i Danmark.

Man kan have meget sjov ud af at bruge bukkekaldet i juni, men det er fordi man tilkalder råer der er bange for deres lam. Kaldet imitere lyden af et lam det kalder på sin mor, og det får alle råer med lam til at komme springende. Så det er sådan set ikke en god idé at gøre.

Eller må du til udlandet og gå på jagt i brunsten (UK eller Polen f.eks)

Alternativt kan du tage ud med kaldet, uden riffel,lige omkring start august og se om du kan kalde noget til dig.

HenrikMT
This member is
This member is
Indlæg: 186
Tilmeldt: 9. maj 2018, 12:52
Interesser: Jagt og Jagtfeltskydning
Geografisk sted: Herlufmagle
Has thanked: 70 times
Been thanked: 62 times

Re: Brug af bukkekald

Indlæg af HenrikMT » 17. maj 2022, 13:14

Er du super heldig at brunsten starter tidligt, så er de sidse dage i dansk bukkejagt måske muligt at få bukken frem med kaldet, men det skal være held og det vil nok ikke være de store bukke som kommer løbende ;-)

Ellers som andre skriver - ud omkring 1/8 og se hvad du har på reviret - det er også en god måde at lære lidt om områdets bukke.
Nordisk Våbenforum aka Heste-nettet for voksne mennesker.

Jagt og skydning er ikke en hobby - det er meningen med livet!

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1304
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 523 times
Been thanked: 236 times

Re: Brug af bukkekald

Indlæg af Bobo » 17. maj 2022, 14:32

GåsPåGaffelen skrev:
17. maj 2022, 00:20
Som de andre siger. Det duer ikke rigtigt i Danmark.

Man kan have meget sjov ud af at bruge bukkekaldet i juni, men det er fordi man tilkalder råer der er bange for deres lam. Kaldet imitere lyden af et lam det kalder på sin mor, og det får alle råer med lam til at komme springende. Så det er sådan set ikke en god idé at gøre.

Eller må du til udlandet og gå på jagt i brunsten (UK eller Polen f.eks)

Alternativt kan du tage ud med kaldet, uden riffel,lige omkring start august og se om du kan kalde noget til dig.
nemlig
Bobo ------ Igen uden billeder

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 31. okt 2007, 23:03
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 41 times

Re: Brug af bukkekald

Indlæg af SKBHunter » 23. maj 2022, 10:41

Jeg har en enkelt gang haft succes med brugen af bukkekald i DK. En lun sommeraften lige før lukketid på den allersidste aften (15. juli).
Kvart i lukketid prøvede jeg at kalde med bukkekaldet (Nordic Roe) og efter et par minutter kom der en buk i fuld fart igennem kornet. Han var tydeligt interesseret i kaldet, da han kom alene, og han stoppede op efter jeg holdt op med at 'blæse'.
Jeg er ved ærlig talt ingenting om alderen på de bukke jeg observerer, men det var en ulige gaffelbuk uden særlig masse i stængerne, så jeg gætter på en yngre buk!

Besvar