Hvilken buk skal jeg skyde i år?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar

Hvilken buk?

Den store/ældre
1
8%
Spidsbuk 1(deform gevir, pga skade sikkert)
11
85%
Spidsbuk 2(korte men pænest i pelsen)
1
8%
 
Afgivne stemmer: 13

Sikasako
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. maj 2022, 17:43
Interesser: Riffelskytte
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times

Hvilken buk skal jeg skyde i år?

Indlæg af Sikasako » 17. maj 2022, 17:56

Hej,
Det er ofte diskuterer vidt og bredt, hvilke bukke folk skyder, men her er det et konkret tilfælde jeg har brug for sparring på :)
Jeg har gået og tænkt over hvilken buk jeg skal skyde i år. Jeg har to spidsbukke (førsteårs) og en enkelt der er større (gaffel/seksender) som besøger reviret af og til. Alle tre ser sunde og stærke ud. Hvilken af bukkene ville give mest mening at skyde?
Jeg har en fast stærk rå gående, som jeg gerne vil have bliver drægtig igen i år ;)
Naboen skyder alt der har noget mellem øerne, men derfor vil jeg stadig skyde den mest hensigtsmæssige, i håb om at han ikke støder på nogen :neutral:
Senest rettet af Agamemnon 17. maj 2022, 21:54, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinje rettet, for at afspejle indhold.. Læs venligst vejledningen, inden du starter din næste tråd.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilken buk?

Indlæg af HR » 17. maj 2022, 18:33

Råvildt er ikke truet i Danmark, så skyd den buk der gør dig glad.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Hvilken buk?

Indlæg af Ras.Killing » 17. maj 2022, 18:38

HR skrev:
17. maj 2022, 18:33
Råvildt er ikke truet i Danmark, så skyd den buk der gør dig glad.
HR
Det er rigtigt, men der er en skæv fordelingen imellem han- og hundyr, og hvoraf det specielt er de gamle bukker der mangler i bestanden.
Sikasako skrev:
17. maj 2022, 17:56
Jeg har to spidsbukke (førsteårs) og en enkelt der er større (gaffel/seksender) som besøger reviret af og til. Alle tre ser sunde og stærke ud. Hvilken af bukkene ville give mest mening at skyde?
Hvis du mener at den store er stor nok, så tager du den :thumbup: er der mere potentiale i ham, så napper du den ene af årsbukkene. Sådan ville jeg gribe det an.
Senest rettet af Ras.Killing 17. maj 2022, 18:55, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Hvilken buk?

Indlæg af HR » 17. maj 2022, 18:53

:razz: Lige præcist, hvis det er hvad der gør OP glad :jul: . Personligt havde jeg skudt en af spidsbukkene eller ladet alle 3 gå. Jeg har ganske simpelt en større oplevelse ved at lade en ung buk gå end ved at skyde den. Men jeg anerkender 100% at andre ser anderledes på det. Det irriterer mig kun hvis det er MIN nabo der skyder dem JEG lader gå.

Hvad der forvaltningamæssigt giver mening kommer an på hvad man vil opnå med sin forvaltning. Hvis man gerne vil have store bukke, så skal man lade de unge og stærke dyr overleve. Hvis gaffelbukken er en ældre buk der ikke sætter op til mere, så skal han væk. Hvis de alle 3 er unge, så er det spidsbukkene der er de svage.

Naturen er ligeglad…

HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar