Teknik til plukning af grågås

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Mathias_1_
Newbie
Newbie
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. maj 2022, 10:09
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time

Teknik til plukning af grågås

Indlæg af Mathias_1_ » 2. aug 2022, 14:27

Hej :smile:
Jeg har nu plukket en grågås, men under de synlige fjer, var der en form for fjer-rod, nogle med hvid eller sort væske. Disse "rødder" skulle jeg bruge utrolig lang tid på at fjerne alle af. Gåsen blev tørplukket nogle timer efter den blev skudt, så der er ikke foretaget noget med den førhen. Jeg søger derfor råd eller teknikker til at plukke grågæs/gøre en gås klar til tilberedning. Tak :biggrin:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af HR » 2. aug 2022, 15:38

Det du beskriver er “blodpigge”. Det er noget fuglene har på denne tid af året. De forsvinder henne omkring 1. Oktober. Løsningen er at flå fuglene, eller at vente med at skyde dem til de er fuldfjerede.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af LJ » 2. aug 2022, 19:26

Udover den fine beskrivelse fra HR, findes der en anden løsning/teknik også.

Den kan dog være ret omkostningstung og uproportionel i forhold til det endelige resultat. Den hedder kone/kæreste :biggrin:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af FrederikF » 2. aug 2022, 19:58

Enig med Hr.
Dog er der nu altid en del arbejde med at plukke en grågås - også i november. Jeg plukker måske 3 om året - resten bliver flået, det tager til gengæld ikke mange minutter, men flåning gør ikke noget godt for en helstegt gås med hensyn til tørhed.
Når det er sagt så er grågås den danske fugl der rangerer lavest som spisefugl for mit vedkommende. Foretrækker dem let sprængt og så som udgangspunkt for en omgang gule ærter.
(Jeg spiser meget gerne grågås, men bare hellere alle de andre fugle).
Ønsker mig en professionel fugle plukker med roterende gummidutter.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7549
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af Raptor357 » 2. aug 2022, 20:59

Min kone brokker sig men er hardcore.
Hun stopper gåsen i en stor pose og plukker den nede i den. Der kommer måske 2 fjer ud i køkkenet, men vigtigst, dunene bliver i posen.
Efter hun er færdig kan der være nogle små strittere tilbage, en gasbrænder med blød flamme får bugt med disse. De omtalte blodpigge har jeg kun oplevet få gange, og der var meget få, dem virker gasflammen ikke på.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Kortmentyk
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 729
Tilmeldt: 5. dec 2016, 06:35
Interesser: Riffeljagt, hjemmeladning
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 97 times
Been thanked: 286 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af Kortmentyk » 2. aug 2022, 21:32

Jeg har sprængt brysterne på 10 gæs i dag. De er lagt i fryseren i passende portioner og så er jeg igang med et forsøg hvor jeg stille koger 3-4 bryster i andefedt (fedtet har jeg gemt fra confiterede andelår). Nu har det noget i 3 timer, så det er nok ved at være nok :smile:

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 586 times
Been thanked: 1030 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af HR » 2. aug 2022, 22:13

Amen til at det er et kæmpearbejde at plukke en gås uanset årstid, amen til at vilde grågæs ikke er på den højeste kulinariske hylde, og amen til at en kone der kan og vil plukke fugle er en gave :numberone: . Jeg skyder kun ganske få gæs som bifangst på strandengene, så jeg klarer at plukke dem. Men jeg flår stadig ryg og vinger :oops:. Det gør en stor forskel.
HR

Edit: Min kone er helt syg efter ovnstegte ænder. Hun er ellers ikke lige typen der ordner vildt, men hun kom til at sige til lederen af et opsamlerhold at HR gerne ville have en hel stak gråænder med hjem. Og så fik hun så dårlig samvittighed da han gik igang at hun satte sig ned og hjalp. Det er blevet til en rigtig hyggeligt tradition, hvor vi sætter os på hver sin stol ude med ryggen op af gavlen og plukker sammen. Jeg ordner stadig det inden i, men det er jo så lille en del. Og jeg syntes egentligt ikke hun er dyr i drift. Det er vist kun når man skifter dem ud de bliver rigtig dyre
:fight:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af FrederikF » 2. aug 2022, 22:27

HR skrev:
2. aug 2022, 22:13
Amen til at det er et kæmpearbejde at plukke en gås uanset årstid, amen til at vilde grågæs ikke er på den højeste kulinariske hylde, og amen til at en kone der kan og vil plukke fugle er en gave :numberone: . Jeg skyder kun ganske få gæs som bifangst på strandengene, så jeg klarer at plukke dem. Men jeg flår stadig ryg og vinger :oops:. Det gør en stor forskel.
HR

Edit: Min kone er helt syg efter ovnstegte ænder. Hun er ellers ikke lige typen der ordner vildt, men hun kom til at sige til lederen af et opsamlerhold at HR gerne ville have en hel stak gråænder med hjem. Og så fik hun så dårlig samvittighed da han gik igang at hun satte sig ned og hjalp. Det er blevet til en rigtig hyggeligt tradition, hvor vi sætter os på hver sin stol ude med ryggen op af gavlen og plukker sammen. Jeg ordner stadig det inden i, men det er jo så lille en del. Og jeg syntes egentligt ikke hun er dyr i drift. Det er vist kun når man skifter dem ud de bliver rigtig dyre
:fight:
:goodpost:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af FrederikF » 2. aug 2022, 22:33

Kortmentyk skrev:
2. aug 2022, 21:32
Jeg har sprængt brysterne på 10 gæs i dag. De er lagt i fryseren i passende portioner og så er jeg igang med et forsøg hvor jeg stille koger 3-4 bryster i andefedt (fedtet har jeg gemt fra confiterede andelår). Nu har det noget i 3 timer, så det er nok ved at være nok :smile:
Jeg har de senere år gjort tilsvarende. Får de bedste resultater med lår og vinger - lang tid og ikke for meget varme er hemmeligheden.
Saltningen må også gerne være med hvidløg, gode skoldede krydderurter og lidt sukker.
(Men det bedste er nu at skaffe fedtet - køber and på dåse hver gang jeg ser et godt tilbud). Snyder nogen gange når jeg laver ande/gåse salat (friske salatblade og confiteret ande/gåse kød, høvlet parmesan og lidt dressing), ved at blande den hjemme confiterede magre med den fede købte. MEN - jeg kan ikke længere opdrive confiterede andevinger - de er - let grillede - fantastiske i salat.

Brugeravatar
JNielsen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 236
Tilmeldt: 2. nov 2015, 20:45
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Uh o æ land
Has thanked: 118 times
Been thanked: 72 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af JNielsen » 3. aug 2022, 09:48

FrederikF skrev:
2. aug 2022, 19:58
...... flåning gør ikke noget godt for en helstegt gås med hensyn til tørhed.
Enig - synes dog at en stegepose med lidt fløde og rødvin klarer det :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Teknik til plukning af grågås

Indlæg af FrederikF » 3. aug 2022, 19:49

JNielsen skrev:
3. aug 2022, 09:48
FrederikF skrev:
2. aug 2022, 19:58
...... flåning gør ikke noget godt for en helstegt gås med hensyn til tørhed.
Enig - synes dog at en stegepose med lidt fløde og rødvin klarer det :smile:
Enig - skal der steges så skal det i pose når det er fedtfattigt.
Maaaange timer i sous vide, efter en sprængning og så en tur under grill er også et hit. (Har man så lavet en god fond af skrog, hals, vingespidser mv, så kan det sgu noget)

Besvar