''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 11. maj 2023, 11:44

Bofhenator skrev:
11. maj 2023, 11:08
Ras.Killing skrev:
11. maj 2023, 10:00
Hvis andre skulle have de samme lyster, så ligger der faktisk pt. en BRNO bochbüchflinte på Lauritz.

Det må være den model der hedder ZH305 ? I kaliber 12/70 og 5,6x52R.

Det ligner også en rigtig fin bøsse til efterårsjagten :biggrin: havde jeg ikke netop købt den anden, så havde jeg selv budt med på denne.

https://www.lauritz.com/da/auktion/komb ... /i6378751/
Det er en rigtig dårlig ide at byde på den BBF... Farven er helt forkert og den lugter af gammel ost og acetone!!

(det har naturligvis ikke noget at gøre med at jeg har budt på den, overhovedet!)
Nej det kan jeg da godt se :biggrin: den skal man holde sig fra!

Det var pænt af dig lige at advare os :giggle:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Bofhenator » 11. maj 2023, 12:30

Ras.Killing skrev:
11. maj 2023, 11:44
Bofhenator skrev:
11. maj 2023, 11:08
Ras.Killing skrev:
11. maj 2023, 10:00
Hvis andre skulle have de samme lyster, så ligger der faktisk pt. en BRNO bochbüchflinte på Lauritz.

Det må være den model der hedder ZH305 ? I kaliber 12/70 og 5,6x52R.

Det ligner også en rigtig fin bøsse til efterårsjagten :biggrin: havde jeg ikke netop købt den anden, så havde jeg selv budt med på denne.

https://www.lauritz.com/da/auktion/komb ... /i6378751/
Det er en rigtig dårlig ide at byde på den BBF... Farven er helt forkert og den lugter af gammel ost og acetone!!

(det har naturligvis ikke noget at gøre med at jeg har budt på den, overhovedet!)
Nej det kan jeg da godt se :biggrin: den skal man holde sig fra!

Det var pænt af dig lige at advare os :giggle:
Vi skal jo passe på hinanden :-D
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Lars M. L. » 11. maj 2023, 16:36

HR skrev:
8. maj 2023, 09:41
Reddot fungerer fint med hagl til alt andet end lange sideskud til hurtige mål i kombination med accelererende foranhold (målet forsvinder ud af vinduet når man trækker ud foran). Så til det planlagte formål vil det fungere fint.
/HR
Tanken med rødpunktsigte er vel netop, at begge øjne holdes åbne, så field of view er ubegrænset.
Vh Lars

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af C-X » 11. maj 2023, 16:39

Det fylder stadig lige lidt mere, end korn og kærv. I praksis synes jeg ikke, at jeg får samme oplevelse af field of view. Det er lidt som med ghost ring sights. Der er fordele og ulemper ved alle muligheder. Buy more guns! :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af HR » 11. maj 2023, 17:35

Lars M. L. skrev:
11. maj 2023, 16:36
HR skrev:
8. maj 2023, 09:41
Reddot fungerer fint med hagl til alt andet end lange sideskud til hurtige mål i kombination med accelererende foranhold (målet forsvinder ud af vinduet når man trækker ud foran). Så til det planlagte formål vil det fungere fint.
/HR
Tanken med rødpunktsigte er vel netop, at begge øjne holdes åbne, så field of view er ubegrænset.
Vh Lars
Ja, men princippet bryder lidt sammen når duen ligger bag rammen af dit red dot i forhold til dit dominerende øje og du kun ser den med dit slaveøje. Det er ikke er pisse godt.
HR
Buy more guns! :smile:
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 26. maj 2023, 09:50

HR skrev:
11. maj 2023, 17:35
Buy more guns! :smile:
Og med den kommentar er der faktisk endnu en BRNO kombibøsse på Lauritz: https://www.lauritz.com/da/auktion/brno ... /i6377068/
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: ''Pürsche'' råvildt med haglgevær?

Indlæg af Ras.Killing » 6. okt 2023, 20:19

Har været ude og sidde efter dåvildt her til aften. På vej hjem, et par minutter efter lukke tid, spotter jeg en rå nede langs skovkanten, som jeg beslutter at pürsche tættere på - bare for sjov!

På vej ned til råen træder en yngre rå ud foran mig, og gør sig til i et par minutter, inden hun lister ind i skoven igen.

Jeg tænkte selv, at det netop var i sådan en situation, at haglløbet på BBF'en ville give mening :smile: dyret har stået på 10-15 meter.

Kuglefang var egentlig nogenlunde, men en opsringer ville fare ind i naboens skov, hvor han potentielt selv kunne sidde på jagt eller gå tur med hunden. Så det var ikke et skud jeg ville tage med riffel.

Screenshot_20231006-200130.png
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Besvar