Undgå hvepse i grisekøjen, tricks?

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Besvar
Ørn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 22. mar 2020, 21:45
Interesser: Golf
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Undgå hvepse i grisekøjen, tricks?

Indlæg af Ørn » 21. jan 2023, 16:45

Hvert år har vi problemer med hvepse i vores grisekøjer.
Er der noget man kan behandle træet med så hvepsene ikke kan lide at bygge bo i køjerne?
På forhånd tak.
"Is everything we see or seem
but a dream within a dream"

Edgar Allan Poe

Kindpude
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 13. feb 2018, 22:05
Interesser: Jagt fiskeri våben
Geografisk sted: København
Been thanked: 5 times

Re: Undgå hvepse i grisekøjen, tricks?

Indlæg af Kindpude » 14. apr 2023, 19:47

Jeg har jaget i Sverige i mange år og har haft forskellige “grisetårne”.
Fælles for den alle har været at hvis de ikke er tætte så kommer der hvepse og bygger bo i tårnet.
Det er en trist fornemmelse ar komme til Sverige og liste på plads og når døren til tårnet åbnes, er det første syn der møder en er et hvepsebo fyldt med arrige hvepse, der ikke syntes det er sjovt at blive vækket..
Løsningen på problemet er at sørge for at dit tårn er 100 procent lukket når du ikke bruger tårnet.
Evt. Ventilationshuller skal sikres med fintmasket net og alle øvrige åbninger skal lukke helt tæt.
En åbning på blot 10 mm er nok til at hvepsene kommer ind og etablerer sig.
Store bo kan være vanskelige at fjerne og hvis de sidder dårligt kan det være nødvendigt at bruge gift/spray.
Små bo kan brændes af med en lighter.
Sørg for at planlægge en flugtvej inden der sættes ild og pas på at ilden ikke breder sig til resten af tårnet.
Vh. Kindpude

Scooterskytten
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 741
Tilmeldt: 26. feb 2021, 00:53
Interesser: Modstandsbevægelsen Brande
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 522 times
Been thanked: 206 times

Re: Undgå hvepse i grisekøjen, tricks?

Indlæg af Scooterskytten » 14. apr 2023, 20:21

Da jeg boede i Rødekro, havde jeg problemer med store hvepse lige udenfor hoveddøren. De kom flere gange om året i 2½ år i træk, og de var vildt aggressive. Jeg prøvede alt muligt. Insektspray, tildækning af "udgangshullet", fjernelse af hvepseboet, og meget mere. Alt sammen uden held.

Til sidst, testede jeg et husmandstrick fra gammel tid. Sæt en godt krøllet brun papirspose op i nærheden af hvor de plejer at være. Jeg troede ikke en meter på at det hjalp... men i løbet af 2 mdr, forsvandt de, og året efter kom de slet ikke.

Om det virker for dig, tør jeg på ingen måde sige. Men jeg var i hvert fald overrasket over hvor godt det virkede for mig.
Michael
Slava Ukraini!
4,5 + .22 + 45/70 + 30.06 + 6,5x55 + 30.30 + 8x58 + 12/70

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Undgå hvepse i grisekøjen, tricks?

Indlæg af BentxBetjent » 14. apr 2023, 20:31

Scooterskytten skrev:
14. apr 2023, 20:21
Da jeg boede i Rødekro, havde jeg problemer med store hvepse lige udenfor hoveddøren. De kom flere gange om året i 2½ år i træk, og de var vildt aggressive. Jeg prøvede alt muligt. Insektspray, tildækning af "udgangshullet", fjernelse af hvepseboet, og meget mere. Alt sammen uden held.

Til sidst, testede jeg et husmandstrick fra gammel tid. Sæt en godt krøllet brun papirspose op i nærheden af hvor de plejer at være. Jeg troede ikke en meter på at det hjalp... men i løbet af 2 mdr, forsvandt de, og året efter kom de slet ikke.

Om det virker for dig, tør jeg på ingen måde sige. Men jeg var i hvert fald overrasket over hvor godt det virkede for mig.
Det er en godt kendt myte, at det skulle virke. Dog uden nogen evidens.
Hvepse kan sagtens kende forskel.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Re: Undgå hvepse i grisekøjen, tricks?

Indlæg af CO » 14. apr 2023, 22:56

BentxBetjent skrev:
14. apr 2023, 20:31
Scooterskytten skrev:
14. apr 2023, 20:21
Da jeg boede i Rødekro, havde jeg problemer med store hvepse lige udenfor hoveddøren. De kom flere gange om året i 2½ år i træk, og de var vildt aggressive. Jeg prøvede alt muligt. Insektspray, tildækning af "udgangshullet", fjernelse af hvepseboet, og meget mere. Alt sammen uden held.

Til sidst, testede jeg et husmandstrick fra gammel tid. Sæt en godt krøllet brun papirspose op i nærheden af hvor de plejer at være. Jeg troede ikke en meter på at det hjalp... men i løbet af 2 mdr, forsvandt de, og året efter kom de slet ikke.

Om det virker for dig, tør jeg på ingen måde sige. Men jeg var i hvert fald overrasket over hvor godt det virkede for mig.
Det er en godt kendt myte, at det skulle virke. Dog uden nogen evidens.
Hvepse kan sagtens kende forskel.
Måske ved de ikke at det er en myte?
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Ørn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 41
Tilmeldt: 22. mar 2020, 21:45
Interesser: Golf
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Undgå hvepse i grisekøjen, tricks?

Indlæg af Ørn » 15. apr 2023, 12:57

Takker for input.

Vores køjer er utætte og det tror jeg ikke vi kan lave om på.

Den med posen har jeg godt nok hørt om før, så det må prøves.

Det er muggen vaniljekrans at køre 250 km og tro at man kan sidde ude den første aften, blot for at konstatere at de arrige bæster har overtaget køjen. :mad:
"Is everything we see or seem
but a dream within a dream"

Edgar Allan Poe

Besvar