Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af C-X » 17. mar 2023, 15:17

Er der nogen, der har luret om vi er tilbage til niveauet fra før bestanden steg stærkt? :inspect:

Jeg holder på, at vi skal forbedre vores biotoper, hvis vi skal have mere vildt. Ned med noget monokultur og ind med noget diversitet, til læ og føde. Betragter man råvildtet som agerhøns, der kræver specielle forhold, mens kronvildt og dåvildt er mere som fasaner, der bare skal have hældt foder ud, så går man næppe galt.

Det er lidt en skam, at man ikke har benyttet energikrisen til, at få lavet nye læbælter og andre beplantninger, f.eks. med tilskud, dog med krav om, at de først nedlægges når der er behov for flis, pga eksterne belastninger. Det ville gavne biodiversiteten, sammenkoble lokaliteter og nedbringe CO2, foruden en masse andre fordele.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af HR » 17. mar 2023, 15:59

C-X skrev:
17. mar 2023, 15:17
Er der nogen, der har luret om vi er tilbage til niveauet fra før bestanden steg stærkt? :inspect:
Vi er på niveau 1990. Der er en eller anden klaphat der har Ln-transformeret data i rapporten så ingen normale mennesker kan forholde sig til dem (var der ikke en voksen i rummet :freak: ???). Jeg har tilladt mig at skifte deres skod-akse fra "10 -12 Loge (skudte rådyr) ud til en med de reelle tal.

Bemærk at bestandsudviklingen er meget mere aggresiv end det ser ud til på grafen fordi de har komprimeret tallene med en Ln transformation.

Bemærk også at en stigende population har overvægt af unge dyr, men en faldende population har overvægt af gamle dyr. Specielt når tilbagegangen skyldes høj dødelighed af lam! Det er derfor jeg (forsigtigt) anbefalede flugteren at skyde nogle gamle råer. CX er inde på det samme.

Edit: I samme åndedrag vil jeg slå et slag for at lade smalråerne gå. Det er dem der skal sætte de gode lam fremadrettet. Målrettet afakydning af gammelråer (ja, jeg ved at der er nogen der vrider sig i graven her) kan med fordel ske med riffel i december.

Edit II: Jeg har nu læst resten af rapporten og har gennemskuet hvorfor de transformerer data. Men jeg syntes stadig at udførslen var uelegant.

/HR
Untitled-2.png
Untitled-2.png (58.8 KiB) Vist 2006 gange
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1065
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 214 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af FBN » 17. mar 2023, 21:10

Jeg kan se i mit område at jeg ser mindre spring af råvildt.
For 3-4 år siden så jeg til tider op mod 16-19 stk på markerne omkring mig.

Men bonden har fjernet diger og læhegn så nu ser jeg maks 7-9 stk.

Så dette samt måske sygedom visse stede tror jeg har reduceret bestanden ialtfald i vores område, det er ikke afskydning fra jæger for kender dem begge som har jagten…
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Taby » 17. mar 2023, 21:42

Hej

Midtvendsyssel her. Vi har det samme råvildt her mens bestanden af især dåvildt stiger. Og så er der kommet Sika til også som vi har fredet sammen med naboen i 3 år. Vi har skudt Ca 60 stk råvildt som vi plejer sidste år

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 18. mar 2023, 10:25

Jeg oplever færre rådyr på de terræner jeg har haft jagten på i lang tid. Jeg har næsten synkront oplevet stigende interesse for riffeljagt på råvildt på naboterrænerne (flere skydetårne og nye konsortier der kun råder over agerjord og som kun driver riffeljagt).
Så det er for mig ikke et mysterie hvorfor der er færre rådyr.
Desuden har jeg konstateret at kropsvægten er væsentligt lavere end tidligere. Der er flere mountainbike, motionister, hundeluftere, jægere mv., ergo flere forstyrrelser og mere stress. Råvildtet er blevet væsentligt mere nataktive, netop pga. mindre ro.

Dertil er der flere marker med kløvergræs til slæt lige op af skovområderne = eldorado for råer med lam (uendeligt meget kvalitetsføde og masser af dækning for lam). Ca. 75% af årets lammesætning bliver slået ihjel ved første slæt hvis der ikke gøres en væsentlig indsats med skræmmemidler. Jeg overdriver ikke når jeg skriver 75% af lammene bliver klippet, da jeg har set det flere gange nu desværre :cry:

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 18. mar 2023, 10:35

Det her er resultatet af ca. 25 ha græsmark, hvor vi desværre ikke fik opsat skræmmemidler i tide.
Efterfølgende er der kun set 1 rå med 2 lam + 1 rå med 1 lam i området. Samt en masse "gold"råer.
Vedhæftede filer
20220613_184120.jpg

KKA
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 22. mar 2011, 20:16
Interesser: støverjagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 156 times
Been thanked: 228 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af KKA » 22. mar 2023, 06:53

TheDarkSide skrev:
18. mar 2023, 10:35
Det her er resultatet af ca. 25 ha græsmark, hvor vi desværre ikke fik opsat skræmmemidler i tide.
Efterfølgende er der kun set 1 rå med 2 lam + 1 rå med 1 lam i området. Samt en masse "gold"råer.
Ja, vildtet har ikke en chance, når grønthøstere kommer høvlende med 40km i timen. Tror også at det er en forklaring på det faldende antal harer?

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af RasKrog » 22. mar 2023, 08:32

TheDarkSide skrev:
18. mar 2023, 10:35
Det her er resultatet af ca. 25 ha græsmark, hvor vi desværre ikke fik opsat skræmmemidler i tide.
Efterfølgende er der kun set 1 rå med 2 lam + 1 rå med 1 lam i området. Samt en masse "gold"råer.
Føj da, det ser da godt nok vildt ud.
Det råvildt, der tages af maskiner, hvordan optræder det i statistikken?
Jeg tænker om det overhovedet kommer med nogensteder, hvis ikke så forsvinder der jo en del, som aldrig ender i statistikken..
Det var blot en strøtanke 🤨
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Ras.Killing » 22. mar 2023, 08:52

RasKrog skrev:
22. mar 2023, 08:32
TheDarkSide skrev:
18. mar 2023, 10:35
Det her er resultatet af ca. 25 ha græsmark, hvor vi desværre ikke fik opsat skræmmemidler i tide.
Efterfølgende er der kun set 1 rå med 2 lam + 1 rå med 1 lam i området. Samt en masse "gold"råer.
Føj da, det ser da godt nok vildt ud.
Det råvildt, der tages af maskiner, hvordan optræder det i statistikken?
Jeg tænker om det overhovedet kommer med nogensteder, hvis ikke så forsvinder der jo en del, som aldrig ender i statistikken..
Det var blot en strøtanke 🤨
Og det er faktisk en rigtig god tanke!
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Flugteren » 22. mar 2023, 09:07

Ifølge Landbrugsstyrelsen har Danmarks Jægerforbund i 2017 anslået, at der bliver dræbt op mod 10.000-20.000 rålam i forbindelse med høsten.

https://lbst.dk/fileadmin/user_upload/N ... _hoest.pdf

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af 100Radsbar » 23. mar 2023, 13:55

Flugteren skrev:
22. mar 2023, 09:07
Ifølge Landbrugsstyrelsen har Danmarks Jægerforbund i 2017 anslået, at der bliver dræbt op mod 10.000-20.000 rålam i forbindelse med høsten.

https://lbst.dk/fileadmin/user_upload/N ... _hoest.pdf
Det er noget de veganere glemmer når de prædker og føler sig overlegne over os der spiser en varieret kost med dyreprotein......
7,62x54R Glory to the Mosin.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af TheDarkSide » 23. mar 2023, 17:39

100Radsbar skrev:
23. mar 2023, 13:55
Flugteren skrev:
22. mar 2023, 09:07
Ifølge Landbrugsstyrelsen har Danmarks Jægerforbund i 2017 anslået, at der bliver dræbt op mod 10.000-20.000 rålam i forbindelse med høsten.

https://lbst.dk/fileadmin/user_upload/N ... _hoest.pdf
Det er noget de veganere glemmer når de prædker og føler sig overlegne over os der spiser en varieret kost med dyreprotein......
Ikke for at forsvare veganer, men ret skal være ret. Når der tages græsslæt så er det altså altid et led i produktion af enten oksekød eller mælk. Så det er faktisk dem der spiser oksekød eller drikker mælk, der er "skyld" i dette.
Når der høstes grøntsager, korn mv. er det så sent på året at der ikke er rålam i fare.

Det er, mig bekendt, endnu ikke blevet populært at spise græs hos veganerne :giggle:

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 850
Tilmeldt: 11. mar 2013, 09:50
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 360 times
Been thanked: 68 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af 100Radsbar » 23. mar 2023, 20:28

TheDarkSide skrev:
23. mar 2023, 17:39
100Radsbar skrev:
23. mar 2023, 13:55
Flugteren skrev:
22. mar 2023, 09:07
Ifølge Landbrugsstyrelsen har Danmarks Jægerforbund i 2017 anslået, at der bliver dræbt op mod 10.000-20.000 rålam i forbindelse med høsten.

https://lbst.dk/fileadmin/user_upload/N ... _hoest.pdf
Det er noget de veganere glemmer når de prædker og føler sig overlegne over os der spiser en varieret kost med dyreprotein......
Ikke for at forsvare veganer, men ret skal være ret. Når der tages græsslæt så er det altså altid et led i produktion af enten oksekød eller mælk. Så det er faktisk dem der spiser oksekød eller drikker mælk, der er "skyld" i dette.
Når der høstes grøntsager, korn mv. er det så sent på året at der ikke er rålam i fare.

Det er, mig bekendt, endnu ikke blevet populært at spise græs hos veganerne :giggle:
Skal nok lade være med at afspore tråden, men der går nok en del smådyr til når de forskellige afgrøder høstes. Og det samme når der skal gøres plads til palmer så der kan produceres palmeolie/fedt, og kokos olie/fedt til plantefars og det andet vederstyggelige veganer halløj :blink:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Thors24 » 23. mar 2023, 20:31

Det mærkelige er at landmændene ikke gør større indsats, for at få dyrene af marken inde græsslet. Det er absolut ikke godt at få døde dyr i fodret. Ofte vil jægerne på ejendommen gerne gå markerne igennem inden.
Men der arbejdes på teknikker der forhindre høstdrab i marken.
https://landbrugsavisen.dk/kv%C3%A6g/se ... -gr%C3%A6s

Jeg har også set en video, hvor traktor og skårlægger stopper automatisk ved dyr I marken. Men heg kan ikke finde den igen.
Så det må blive bedre.

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Peter » 24. mar 2023, 10:47

Thors24 skrev:
23. mar 2023, 20:31
Det mærkelige er at landmændene ikke gør større indsats, for at få dyrene af marken inde græsslet. Det er absolut ikke godt at få døde dyr i fodret. Ofte vil jægerne på ejendommen gerne gå markerne igennem inden.
Men der arbejdes på teknikker der forhindre høstdrab i marken.
https://landbrugsavisen.dk/kv%C3%A6g/se ... -gr%C3%A6s

Jeg har også set en video, hvor traktor og skårlægger stopper automatisk ved dyr I marken. Men heg kan ikke finde den igen.
Så det må blive bedre.
Jeg synes nu nok, at teknologierne er fulgt godt med, spørgsmålet er så, om landbruget benytter sig godt nok af dem eller om det blot er en ekstra omkostning. Det tror jeg i bredere forstand ikke der bliver gjort. Arealer med græsslæt er blevet betydeligt større end tidligere, maskinerne mere effektive, så enig i, at der bør gøres noget mere. Det er i alles fælles interesser.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 304 times
Been thanked: 616 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af FrederikF » 24. mar 2023, 12:23

Det kræver faktisk ikke ret meget at undgå døde lam i høstmaskinen.
Slå pæle ned i marken med et par bøsseskud i mellem. En papirskraldesæk henover pælen DAGEN FØR der skal slåes græs.
den metode har jeg brugt sammen med min far i skovens mange fenner og græsstykker i min barndom - uden at få et eneste lam i maskinen.
Oplevede til gengæld flere gange, at der røg adskillige lam, hvis slåning blev aflyst og udskudt et døgn eller to (så er rå ikke længere bange for sække og flytter lam tilbage).
Ovenstående metode har jeg oplevet som væsentlig mere effektiv end at gå gennem med hund på sporline (og en del nemmere).
Mvh Frederikf

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Greyberd63 » 24. mar 2023, 12:30

Man ønsker ikke døde dyr i sin ensilage, så det under mig, at som herinde er vist at der på en enkel mark, var dræbt flere/mange lam, Hvorfor er der ikke er gjort noget mere effektivt for at forhindre det.
Her tænker jeg ikke på lammene, men det er sgu dyrt for landmanden hvis hans køer dør.

https://landbrugsavisen.dk/kv%C3%A6g/sm ... C3%A5-uger

https://landbrugsavisen.dk/kv%C3%A6g/n% ... r%C3%A5dne

mvh
grey

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2138
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af HR » 24. mar 2023, 13:01

FrederikF skrev:
24. mar 2023, 12:23
Det kræver faktisk ikke ret meget at undgå døde lam i høstmaskinen.
Slå pæle ned i marken med et par bøsseskud i mellem. En papirskraldesæk henover pælen DAGEN FØR der skal slåes græs.
den metode har jeg brugt sammen med min far i skovens mange fenner og græsstykker i min barndom - uden at få et eneste lam i maskinen.
Oplevede til gengæld flere gange, at der røg adskillige lam, hvis slåning blev aflyst og udskudt et døgn eller to (så er rå ikke længere bange for sække og flytter lam tilbage).
Ovenstående metode har jeg oplevet som væsentlig mere effektiv end at gå gennem med hund på sporline (og en del nemmere).
Mvh Frederikf
Jeg er også noget skeptisk over for det med at gå markerne igennem med en hund. Lam overlever fordi de stort set ikke sætter fært. Hvis en søgende hund kunne finde dem, så var de alle som en blevet taget af ræven. Til gengæld er jeg ret sikker på at råen vil flytte lammene den følgende nat hvis man kæmmer området igennem med hunde. Så effekten er der alligevel, det skal bare gøres dagen før høst lige som det med poserne.
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Nick90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 13. maj 2020, 22:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Nick90 » 24. mar 2023, 13:49

Fordi der ikke bliver gjort nok fra landmændenes side, er at det er for dyrt og tidskrævende at afværge høstdrab. Hvad enten det er en investering i den nyeste teknologi til maskinerne der kan opfange varme fra et trykket lam eller harekillinger. Eller at sætte sække op aftenen før. Chaufføren skal jo også ind og ud af traktoren mange gange for at fjerne pæle og sække igen. Og det skal gøres på mange mange hektar. En god arbejdsdag på større arealer, kan man slå mellem 100 og 150 hektar. Men da der er flere arbejdsgange på marken ved et græsslæt, finder man på et eller andet tidspunkt lammet inden det kommer hjem i foderet, så derfor er landmændene ligeglade.
Det der skal til, er en ordentlig bøde for ikke at afværge høstdrab. Ligesom i Tyskland.

Sierra13
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1780
Tilmeldt: 2. mar 2011, 18:29
Interesser: Eventyr
Geografisk sted: Djævleøen
Has thanked: 19 times
Been thanked: 189 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Sierra13 » 24. mar 2023, 13:58

Nick90 skrev:
24. mar 2023, 13:49
Fordi der ikke bliver gjort nok fra landmændenes side, er at det er for dyrt og tidskrævende at afværge høstdrab. Hvad enten det er en investering i den nyeste teknologi til maskinerne der kan opfange varme fra et trykket lam eller harekillinger. Eller at sætte sække op aftenen før. Chaufføren skal jo også ind og ud af traktoren mange gange for at fjerne pæle og sække igen. Og det skal gøres på mange mange hektar. En god arbejdsdag på større arealer, kan man slå mellem 100 og 150 hektar. Men da der er flere arbejdsgange på marken ved et græsslæt, finder man på et eller andet tidspunkt lammet inden det kommer hjem i foderet, så derfor er landmændene ligeglade.
Det der skal til, er en ordentlig bøde for ikke at afværge høstdrab. Ligesom i Tyskland.
Bare rolig, det kan folketinget lovgive sig udaf, således landmændene er tvunget til at tage større hensyn :giggle:

Jeg har set de nogle steder bruger droner med termisk kamera på. Men kan man reelt flytte et lam? Eller er man nød til at køre rundt om?
Jeg tænker ift om råen kan finde det, og vil tage det til sig igen?

Nick90
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 53
Tilmeldt: 13. maj 2020, 22:27
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 2 times
Been thanked: 14 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Nick90 » 24. mar 2023, 14:03

Sierra13 skrev:
24. mar 2023, 13:58
Nick90 skrev:
24. mar 2023, 13:49
Fordi der ikke bliver gjort nok fra landmændenes side, er at det er for dyrt og tidskrævende at afværge høstdrab. Hvad enten det er en investering i den nyeste teknologi til maskinerne der kan opfange varme fra et trykket lam eller harekillinger. Eller at sætte sække op aftenen før. Chaufføren skal jo også ind og ud af traktoren mange gange for at fjerne pæle og sække igen. Og det skal gøres på mange mange hektar. En god arbejdsdag på større arealer, kan man slå mellem 100 og 150 hektar. Men da der er flere arbejdsgange på marken ved et græsslæt, finder man på et eller andet tidspunkt lammet inden det kommer hjem i foderet, så derfor er landmændene ligeglade.
Det der skal til, er en ordentlig bøde for ikke at afværge høstdrab. Ligesom i Tyskland.
Bare rolig, det kan folketinget lovgive sig udaf, således landmændene er tvunget til at tage større hensyn :giggle:

Jeg har set de nogle steder bruger droner med termisk kamera på. Men kan man reelt flytte et lam? Eller er man nød til at køre rundt om?
Jeg tænker ift om råen kan finde det, og vil tage det til sig igen?
Man kører udenom og slår resten af marken, så vil råen helt sikkert komme og hente lammet/lammene, inden man er færdig. Jeg har selv, når jeg slog græs, startet i den anden side af marken hvis jeg så rådyr i den anden side. Så tog de lammene med sig over til naboen :smile:

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Gerdson39 » 29. mar 2023, 09:24

I Tyskland får en landmand der ikke tager hensyn til dyrene under høsten en kæmpebøde. For at være ærligt, burde det også pålægges danske landmænd. Det er også i deres egen interesse for at forhindre botulisme (dette er selvfølgelig ligemeget, når der produceres til biogas anlæg). Så der er i Tyskland tæt samarbejde mellem jægerne og grundejerne at hjælpe flytte (!) lam. Der bliver gerne brugt droner med varmekamera. Men alt er i princippet frivillig indsats fra jægerne.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

Besvar