Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2106
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 474 times
Been thanked: 312 times

Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Greyberd63 » 16. mar 2023, 22:48

En kombination af sygdom og faldende økologisk bæreevne kan være årsag til, at den danske bestand af råvildt er faldet med 42 procent siden 2011.
Det er på baggrund i et fald på 42 % siden 2011 i indberetning af råvildt nedlagt af jægere.
I løbet af de sidste 10 år er jagtudbyttet faldet med ikke mindre end 42 procent. Dermed er bestanden af Danmarks mindste hjorteart tæt på at være halveret i løbet af ganske få år.
Jægere får ikke skylden for dette.

Jeg er ikke jæger, men færdes dog i naturen, syntes at jeg tit ser råvildt, hvad er i som er aktive jægere erfaringer med dette, er der færre stykker råvildt?

Skyder i færre råvildt end før, det siger statistikken, men er det også jeres oplevelse.

https://landbrugsavisen.dk/t%C3%A6t-p%C ... 3%A5-retur

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1008 times
Been thanked: 1366 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Ras.Killing » 16. mar 2023, 22:52

Jeg skyder færre stykker råvildt end før, og specielt efter jeg har fået mit eget srykke jagt.

Men jeg mener dog heller ikke, at man kan slå lighedstegn imellem antallet af stykker nedlagt vildt og så bestandens størrelse.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Sepean
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. mar 2023, 20:31
Interesser: PRS, jagt
Geografisk sted: Charlottenlund
Been thanked: 14 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Sepean » 17. mar 2023, 07:09

Det skyldes smartphones og sociale medier.

Facebook er sjovere end skydebane, så folk får ikke trænet og kan ikke ramme længere.

De kommer heller ikke ud så tit, fordi de hellere vil være på facebook, og når de endelig er ude, så går der i gennemsnit 19 minutter, før en jæger tager sin telefon frem og tjekker facebook, så mange dur går uskudte forbi.

ældre og seriæse jægere, som har adgang til kron- og dåvildt, er ikke afhængige af facebook.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af HR » 17. mar 2023, 07:42

Nej, det skyldes lav ynglesucces. Lammene dør i august-september og ingen ved hvorfor.
HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Sortseer
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 764
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:53
Interesser: Jagt, genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 229 times
Been thanked: 198 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Sortseer » 17. mar 2023, 08:08

Bestanden er stærkt reduceret i mit nabolag i det nordøstlige Sjælland. Hvor vi tidligere så råvildt på markerne dagligt, er det nu en sjælden forseelse. Gætter på en nedgang på mellem 50 og 75 %.

Spændende hvad bukkejagten bringer af observationer.

Gerdson39
This member is
This member is
Indlæg: 489
Tilmeldt: 22. maj 2021, 11:36
Interesser: Jagt- og riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 110 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Gerdson39 » 17. mar 2023, 08:21

HR skrev:
17. mar 2023, 07:42
Nej, det skyldes lav ynglesucces. Lammene dør i august-september og ingen ved hvorfor.
HR
Var det i hele landet? Her i vores umidelbare område mener jeg ikke der har været åbenlys tilbagegang, men nu handler statistiken jo også mere om en langsom process siden 2011, end selve ynglesucces i 2022, der vil jo altid være op og ned.
“…a short, light, handy, versatile, utility rifle.” Cooper called his idea of this conceptualized carbine a “scout rifle.”

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af High Standard » 17. mar 2023, 08:22

Hej,

I mit konsortium, hvor vi har en skov på godt 330 tønder land i det midtjyske er vores afskydning af råvildt halveret over de sidste 5 år. Vi er lidt usikre på om det skyldes, at råvildtet fortrænges af kron og dåvildt, som er vokset rigtigt meget i antal i samme periode. Vi har ikke set faldvildt overhovedet, og da vi ikke må fodre og heller aldrig har gjort det er det heller ikke der skoen trykker.

Hilsen

High Standard

High Standard
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 761
Tilmeldt: 9. jan 2009, 10:38
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 170 times
Been thanked: 124 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af High Standard » 17. mar 2023, 08:23

Tilføjelse,

Jeg glemte at sige at vi ingen bukke skød overhovedet i 2022.

Hilsen

High Standard

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3317 times
Been thanked: 413 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Kalthoff » 17. mar 2023, 08:38

Fra Artiklen:
Råvildt foretrækker at være alene eller i små flokke og bliver let stresset samtidig med at dets immunforsvar er tilpasset dens sociale adfærd og enspændernatur.
En forklaring kunne være: MLM - Mellemledere i Lycra på Mountainbike

De suser rundt i det danske kulturlandskab i stort omfang. Det er en nyere dille, som falder sammen med nedgangen i råvildtbestanden.

Det må stresse råvildtet og indskrænke deres fødesøgning i dagtimerne.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Flugteren » 17. mar 2023, 08:42

Hvor jeg går på jagt har vi ikke skudt til råvildt de sidste seks år, fordi vi oplevede, at meget af råvildtet enten døde af sygdom eller blev presset væk af større hjortevildt, så vi skiftede over til at fokusere på afskydning af kronvildt og dåvildt.

Det har faktisk hjulpet en smule, da vi gennem jagtsæsonen 2022/2023 har set noget mere råvildt, end vi har gjort de sidste seks år, så bestanden må langsomt være på vej tilbage igen. Vi har dog alligevel valgt at opretholde vores interne forbud mod afskydning af råvildt nogle år endnu, og på det tidspunkt vil der stadig være tale om en yderst begrænset mængde, der må skydes.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af C-X » 17. mar 2023, 08:42

Jeg ser nogle naturlige faktorer, der kan spille ind.

Fik mit jagttegn i midt halvfemserne. Der vil jeg vurdere at bestanden af råvildt var sund.
I slutningen af halvfemserne og starten af nullerne, havde vi nogle kraftige storme og orkaner, der resulterede i voldsomt skovfald. Vi ryddede op i adskillige år efter, samt de efterfølgende stormfald, nu der var åbent langt ind i granskovene. Det gav massevis af selvsåninger fra underskoven og en enorm biologisk mangfoldighed. Samtidig plantede man sundere skov og mere diversitivt, så man kunne undgå fremtidige stormfald.

Herefter nærmest eksploderede bestanden af råvildt og det var tit det hyppigste forekommende vildt på paraden.

Nu er planterne, fra dengang, blevet store og er ikke i råvildtets rækkevidde længere, underskoven er udkonkurreret af lukkede kroner og både ly, skjul og fødevaregrundlaget er reduceret betragteligt.

Samtidig har vi haft råvildtsyge, kæmpe fremdrift i kron- og dåvildt, der både fortrænger og udkonkurrerer råvildtet, samt alle staten ulve, der skal fodres.
Nu står vi så med en bestand, der er mindre end medio halvfemserne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af C-X » 17. mar 2023, 08:43

Kalthoff skrev:
17. mar 2023, 08:38
Fra Artiklen:
Råvildt foretrækker at være alene eller i små flokke og bliver let stresset samtidig med at dets immunforsvar er tilpasset dens sociale adfærd og enspændernatur.
En forklaring kunne være: MLM - Mellemledere i Lycra på Mountainbike

De suser rundt i det danske kulturlandskab i stort omfang. Det er en nyere dille, som falder sammen med nedgangen i råvildtbestanden.

Det må stresse råvildtet og indskrænke deres fødesøgning i dagtimerne.
Jeg er ikke mellemleder, men råvildtet er hamrende ligeglade med cyklister.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af C-X » 17. mar 2023, 08:46

Forkert afskydning, af begærlige trofæjægere, der misbruger bukkejagten til at nappe de stærkeste opsatser, fremfor at fjerne de uønskede individer fra brunsten, som mandatet er givet, kan også være en del af presset på bestanden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af HR » 17. mar 2023, 09:01

Flugteren skrev:
17. mar 2023, 08:42
Hvor jeg går på jagt har vi ikke skudt til råvildt de sidste seks år, fordi vi oplevede, at meget af råvildtet enten døde af sygdom eller blev presset væk af større hjortevildt, så vi skiftede over til at fokusere på afskydning af kronvildt og dåvildt.

Det har faktisk hjulpet en smule, da vi gennem jagtsæsonen 2022/2023 har set noget mere råvildt, end vi har gjort de sidste seks år, så bestanden må langsomt være på vej tilbage igen. Vi har dog alligevel valgt at opretholde vores interne forbud mod afskydning af råvildt nogle år endnu, og på det tidspunkt vil der stadig være tale om en yderst begrænset mængde, der må skydes.
Forsigtighed og tilbagehold er gode dyder, men jeg er ikke sikker på at det er den rigtige løsning (dels min egen faglige holdning som biolog, dels noget jeg har hørt fra Carsten Riis). Årsagen til at bestanden har det skidt er ukendt, men man mistænker at det der ligger bag er "tætheds-afhængig dødelighed fordi bestanden er over bærekapaciteten". Det er næppe mad der mangler, men tætheds-afhængig dødelighed kommer også af smittetryk, stress, og parasitter. I det scenarie hjælper det ikke at fjerne jagten. Jeg ville i stedet foreslå:

1) Forsigtig afskydning af råer og bukke for at holde bestanden ung og lidt lavere end den allerede er (råer skal ikke dø af alderdom efter 5 år som golde). Lad eventuelt de bedste bukke gå og nyd synet.
2) Stop med al fodring så dyrene ikke trækkes sammen i små arealer omkring foderet. Få naboen til at gøre det samme.
3) Reduktion af de store hjortearter (som i gør).

/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Flugteren » 17. mar 2023, 09:14

HR skrev:
17. mar 2023, 09:01

1) Forsigtig afskydning af råer og bukke for at holde bestanden ung og lidt lavere end den allerede er (råer skal ikke dø af alderdom efter 5 år som golde). Lad eventuelt de bedste bukke gå og nyd synet.
2) Stop med al fodring så dyrene ikke trækkes sammen i små arealer omkring foderet. Få naboen til at gøre det samme.
3) Reduktion af de store hjortearter (som i gør).

/HR
Vi fodrer slet ikke dyrene, og så vidt jeg ved gør naboerne det heller ikke, så det er ikke det store problem. Vi går og overvejer en plan for genoptagelsen af jagten på råvildtet, og dit forslag vil da sikkert komme med i overvejelserne. :thumbup:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af C-X » 17. mar 2023, 09:15

Nu fodrer jeg af princippet ikke råvildtet, som sådan, men lægger jeg æbler ud, så tager de naturligvis deres del. Der tænker jeg ikke, der er nævneværdig risiko for spredning af smitte. Ligeledes fodrer jeg med hvede, primært til fuglevildtet, men spreder det ud i striber, med en vandkande, for at undgå smittespredning og stimulere naturlig fødesøgning.

Fodertønder er sikkert lettere, men det er en unaturlig måde at få føden, for vilde dyr.

I denne sæson bliver der plantet mere til vildtet også.

Er i øvrigt på linje med HR angående afskydning. Det nytter ikke noget at frede gammelråen, som er goldere end en frossen vintermark. Hun bliver revirhævdende, og presser yngre, fertile råer væk. Så kan hun gå i årevis, til de sidste tænder falder ud og hun dør af alderdom, eller værre endnu, hun bliver syg og spreder det til den øvrige bestand.

Desværre er der sket et skred i, hvorledes man går på jagt. Mange små husmandsjagter er forsvundet, og dermed det lokale kendskab, det at man kender sine faste dyr og deres omtrentlige alder. Nu er det weekendjægere, der betaler for en konsortieplads og de skal have noget for de høje priser. Man dyrker heller ikke jagt på krager, som man gjorde i gamle dage. Og ligeså med den øvrige revirpleje.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af NWF » 17. mar 2023, 10:36

Sepean skrev:
17. mar 2023, 07:09
Det skyldes smartphones og sociale medier.

Facebook er sjovere end skydebane, så folk får ikke trænet og kan ikke ramme længere.

De kommer heller ikke ud så tit, fordi de hellere vil være på facebook, og når de endelig er ude, så går der i gennemsnit 19 minutter, før en jæger tager sin telefon frem og tjekker facebook, så mange dur går uskudte forbi.

ældre og seriæse jægere, som har adgang til kron- og dåvildt, er ikke afhængige af facebook.
Undskyld, men dette er simpelthen både useriøst og noget vrøvl. Tangere til sølvpapirshat.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af C-X » 17. mar 2023, 11:17

Nogle gange sidder jeg bare ude med riflen i skødet, læser NVF, og er fløjtende ligeglad med om jeg ikke skyder noget. Bare fred og ro, muligheder og frihed. :thumbup:

Har ingen sociale medier, så kan fint komme på skydebanen.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af NWF » 17. mar 2023, 11:32

Kalthoff skrev:
17. mar 2023, 08:38
Fra Artiklen:
Råvildt foretrækker at være alene eller i små flokke og bliver let stresset samtidig med at dets immunforsvar er tilpasset dens sociale adfærd og enspændernatur.
En forklaring kunne være: MLM - Mellemledere i Lycra på Mountainbike

De suser rundt i det danske kulturlandskab i stort omfang. Det er en nyere dille, som falder sammen med nedgangen i råvildtbestanden.

Det må stresse råvildtet og indskrænke deres fødesøgning i dagtimerne.
Nu skal vi stakkelse småfede middelaldrene hvide mandelige MTB'er jo ikke have skyld for alt :) Men vi skaber et øget pres på skoven, akkurat som det øget pres som kom i corona perioden pga folk skulle ud og genopfinde sig selv - og det vil selvfølgelig skabe en anden adfærd hos dyrene. Jeg har talt med folk fra Naturstyrelsen som fortalte at de i områder med trafik i skovene efter mørkets frembrud havde kunne konstantere at dyrene havde lavere vægt hvilket man koblede op til det skyldes en øget "stressmængde" da de nu overhovedet ikke havde ro - den alm. brug af skoven tror jeg dyrerne i høj grad tilpasser sig. Er jeg f.eks. i Hareskoven i de lyse timer ser jeg ikke mange dyr - men tager jeg derude omkring solopgang ser jeg masser af liv.
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 660
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 409 times
Been thanked: 203 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af NWF » 17. mar 2023, 11:33

C-X skrev:
17. mar 2023, 11:17
Nogle gange sidder jeg bare ude med riflen i skødet, læser NVF, og er fløjtende ligeglad med om jeg ikke skyder noget. Bare fred og ro, muligheder og frihed. :thumbup:

Har ingen sociale medier, så kan fint komme på skydebanen.
Nogle gange tager jeg mig faktisk også et powernap derude.... og det har jeg helt sikkert mistede et par dyr på :biggrin:
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1301
Tilmeldt: 1. jun 2014, 15:04
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 522 times
Been thanked: 234 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Bobo » 17. mar 2023, 11:35

Jeg er ikke bekymret, her hvor jeg bor. I min barndom så vi sjældent råvildt, men op igennem 80 og 90 gik bestanden voldsomt op og i nullerne så vi lam på str med en hare. Og i 10 erne så vi faldvildt med dårlig mave. Heldigvis har vi jernbane og veje det høster en god del og det ser ud til vi nu har en sund bestand. Og bedømme en bestand på afskydning er lidt amatøragtig, jeg oplever mange jægere der ikke vil skyde til hare for så skal de have den med hjem og det vil de ikke, så derfor estimeres harebestanden som lav, hvilket ikke er det jeg oplever her. Hvordan måler man bestanden af egern og vibe ??
Bobo ------ Igen uden billeder

Luminous ham
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 112
Tilmeldt: 21. apr 2015, 08:57
Interesser: Purschjagt
Geografisk sted: Østsjælland
Has thanked: 29 times
Been thanked: 27 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Luminous ham » 17. mar 2023, 12:57

Der er faktisk nogen bud i omtalen, som slår fast hvad det IKKE skyldes:

"I rapporten peges der på en række mulige årsager til tilbagegangen, der dog aflives efter tur, så kun to mulige skyldige står tilbage. Det er nemlig hverken konkurrencen om føde fra krondyr og dåvildt, sultne ræve, overentusiastiske jægere eller for den sags skyld vejret, der spiller ind. Det mest sandsynlige er, at en kombination af epidemisk sygdom, det vil sige særligt smitsomme sygdomme som den frygtede råvildtsyge og en faldende økologisk bæreevne, der spiller ind"

Sepean
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. mar 2023, 20:31
Interesser: PRS, jagt
Geografisk sted: Charlottenlund
Been thanked: 14 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Sepean » 17. mar 2023, 13:41

NWF skrev:
17. mar 2023, 10:36
Sepean skrev:
17. mar 2023, 07:09
Det skyldes smartphones og sociale medier.

Facebook er sjovere end skydebane, så folk får ikke trænet og kan ikke ramme længere.

De kommer heller ikke ud så tit, fordi de hellere vil være på facebook, og når de endelig er ude, så går der i gennemsnit 19 minutter, før en jæger tager sin telefon frem og tjekker facebook, så mange dur går uskudte forbi.

ældre og seriæse jægere, som har adgang til kron- og dåvildt, er ikke afhængige af facebook.
Undskyld, men dette er simpelthen både useriøst og noget vrøvl. Tangere til sølvpapirshat.
Det var såmænd også for sjov :D

Sepean
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 7. mar 2023, 20:31
Interesser: PRS, jagt
Geografisk sted: Charlottenlund
Been thanked: 14 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af Sepean » 17. mar 2023, 14:05

DJ har skrevet lidt om det, og bemærker bl.a. problemet med at ligestille nedlagte dyr med bestanden.

https://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/dj ... oget-fokus

HR
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2137
Tilmeldt: 23. jan 2016, 20:10
Interesser: Hund, skydning, jagt og mad.
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 585 times
Been thanked: 1030 times

Re: Stærk nedgang i antallet af indberettet jagtudbytte på råvildt

Indlæg af HR » 17. mar 2023, 14:33

... og hvis man virkelig vil vide noget, så er den rapport fra DCE der er kilden til det hele offentligt tilgængelig her:
https://dce2.au.dk/pub/SR542.pdf
/HR
Et postvæsen er ikke kritisk infrastruktur i 2022. Luk Postnord!

Besvar