Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Ras.Killing » 22. maj 2023, 09:18

C-X skrev:
21. maj 2023, 18:26
Ras.K, jeg kan jo kun tolke ud fra dine egne indlæg. Det samme kan alle andre :blink:
Og af samme grund bør man også overveje hvor hurtigt man dømmer.
C-X skrev:
21. maj 2023, 18:26
Når du afviger fra det, der normalt betragtes som godt jægerhåndværk, så kommuniker ud hvorfor du agerer som du gør. Be om. For vores allesammens skyld.
Du får det næsten til at lyde som om jeg skal stå på mål for en forbrydelse? Men okay... Med kommentaren ''med begærlighed i gerningsøjeblikket'', så er det måske heller ikke helt ved siden af.

Først og fremmest så var jeg slet ikke klar over, at man skulle komme med en redegørelse over ens ageren, og hvorfor at man vælger at skyde den buk man gør. Dernæst syntes jeg allerede, at jeg har givet en detaljeret beretning (i den oprindelige tråd), og efterfølgende uddybende informationer om min afskydningspolitik og måden hvorpå jeg driver min bukkejagt.

Så hvad er det du, for vores allesammens skyld, beder mig om?

Dernæst vil jeg godt anfægte din mening om, hvad der betragtes som normalen inde for godt jægerhåndværk.

Jeg anfægter ikke, at det at lade den store buk gå til efter brunsten er den bedste løsning... Men det er ikke normalen. I hvert fald ikke i de jægerkredse jeg kender til.

Jeg tror ikke jeg kender en jæger, der havde ladet den seksender gå i forårsjagten, som jeg netop har skudt. Tværtimod er den konsensus jeg kender til, at man lader den unge buk gå og skyder den store. Det er hvad jeg vil betragte som normalen. Det er givetvis ikke det rigtige, men det er normalen.

Den oprindelige tråd, samt alle de forskellige jagtgrupper på Facebook, mener jeg blot bekræfter den betragtning.


Edit: billede vedhæftet af den buk jeg skød. Eftersom tråden er blevet splittet.
IMG_20230520_061928106_HDR.jpg
Senest rettet af Ras.Killing 22. maj 2023, 12:00, rettet i alt 1 gang.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af sfa » 22. maj 2023, 09:33

Hej,

Kan se at min jagtberetning om årets bukkejagt er endt i denne tråd efter at der gik lidt Facebook i jagtberetningstråden, men dejligt at se at forummets moderatorer har ryddet op!

Henning Kørvel opsummerer i denne artikel fra i går https://netnatur.dk/passer-alderen-paa-skudte-bukke/ hvad der efter min bedste overbevisning har været god og almindelig praksis gennem de sidste mange år, nemlig at skyde dårlige bukke væk og så "høste" modne (2+ år) bukke i forhold til bæreevnen på det terræn man har rådighed over. Samtlige beretninger i bukkejagtstråden fulgte, så vidt jeg kan læse mig til, i hovedtræk dette princip.

Henning Kørvel mener, at der skydes mange flere 1 års bukke end tallene indikere, men er det et problem, hvis man ellers skyder i forhold til terrænets bæreevne? Selv er jeg i tvivl om hvorvidt ideen med ikke at skyde 1 års bukke mere tjener/har tjent som en regulator for ikke at skyde over bæreevnen, idet det trods alt er lettere at nedlægge en ung forvirret buk "der lige er sendt hjemmefra" i forhold til en moden. I krondyrsforvaltningen har man netop forsøgt at flytte afskydningen væk fra de de mellem aldrende dyr og til spidshjorte.

Vh Sfa

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4993
Tilmeldt: 6. okt 2006, 19:13
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 496 times
Been thanked: 1149 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Lassescout » 22. maj 2023, 11:25

Jeg mener, at den enkeltstående mest alvorlige fejl der er begået i dansk råvildtforvaltning de seneste 20 år er, at der er skudt alt for få rådyr. Det har medført for tætte bestande af dyr der stresser hinanden, fordi der ikke har været plads nok til de nødvendige territorier for alle de dyr. Og når vi jægere ikke kan tage os sammen og skyde nok dyr, blive de syge og dør i store antal. Derfor ser vi den helt naturlige nedgang i bestanden nu. Den skyldes ikke forkert afskydning, men manglende afskydning.

Når jeg er med på fællesjagt og en gammel konservativ jæger med rindende øjne siger "den gamle rå, oh lad den gå" , så beslutter jeg bare at jeg ikke skyder til råvildt den dag. Jeg ved ikke hvordan andre når det, men jeg kan ikke både bedømme om det er en gammel rå og nå at skyde når et stykke råvildt springer over et smalt skovspor. Så for mig er det enten eller med haglgeværet.

Når et æret forummedlem skriver: " Så håber jeg også du har det helt fint med, når andre, udefrakommende, vil agere voksen og ansvarlig, når nu jægerne ikke selv formår det." Så får jeg bare lyst til at være lille trodsige Lasse, 5 år. Så jeg tror ikke rigtig den tone gavner noget. I bedste fald har den ingen betydning og folk vedbliver ed at skyde det de plejer. I værste fald skyder jægerne færre dyr, og så bliver problemet værre.
Senest rettet af Lassescout 22. maj 2023, 14:10, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Bofhenator » 22. maj 2023, 13:33

Bofhenator skrev:
22. maj 2023, 07:36
Hold øjet på bolden og hold igen med de sene tacklinger.

Tal pænt til og om jeres med-NVFere, også (især) dem man ikke er enige med!
Jeg citere lige mig selv. Dette er sidste advarsel, tråden bliver låst og der bliver delt advarsler ud. Tal ordentligt til og om hinanden eller flyt diskussionen til en eller anden Facebook gruppe.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af sfa » 22. maj 2023, 21:29

Lassescout skrev:
22. maj 2023, 11:25
Jeg mener, at den enkeltstående mest alvorlige fejl der er begået i dansk råvildtforvaltning de seneste 20 år er, at der er skudt alt for få rådyr. Det har medført for tætte bestande af dyr der stresser hinanden, fordi der ikke har været plads nok til de nødvendige territorier for alle de dyr. Og når vi jægere ikke kan tage os sammen og skyde nok dyr, blive de syge og dør i store antal. Derfor ser vi den helt naturlige nedgang i bestanden nu. Den skyldes ikke forkert afskydning, men manglende afskydning.
Helt enig i at der skulle have været skudt flere dyr de sidste 20 år. Selv har jeg jagt på ca. 40 ha der, bortset fra 5 ha hegnet juletræer, er rigtigt fint råvildts terræn i form af et mosaiklandskab. På terrænet "bor" der 2-4 råer og de sætter så mindst 2 og op til måske 8 lam. Ud over de kendte "damer" er der så også smaldyr, bukke og gæster fra naboerne, men da jeg bor midt i området og dagligt færdes der, har jeg et udmærket kendskab til, hvad der fast er af dyr i de perioder, hvor de ikke flytter rundt, dvs. fra nu til vinter/næste forår og dermed også hvad der er af lam. Min afskydning har lagt på 2-4 dyr om året, hvor de 4 er en enkeltstående undtagelse (en såt med meget råvildt). Jeg har altså skudt under tilvæksten og da naboerne gør det samme (nogle i endnu højere grad end mig), må der forsvinde nogle dyr ud af området - der er nok bare ikke nogle ledige steder for dem at gå hen mere og så dør de naturligt i stedet. Pt er der to bukke med territorie primært hos mig (den tredje har jeg skudt) og en moden og sund buk vil jo fint kunne klare de 3-5 råer (inkl. smaldyr) som er her. Derfor ville jeg uden at påvirke rådyrenes forplantning nok kunne skyde en mere af de to modne bukke og hvad der så ellers siver ind af mindre bukke når nu de kradsbørstige ældre herrer er røget i fryseren. Med en tilsvarende afskydning til vinter af råer (rålam, smaldyr og råer), vil jeg måske kunne få skudt egenproduktionen.

Det er mange dyr at skulle tygge sig igennem og kommer ikke til at ske, selvom det sandsynligvis ville være det mest fornuftige. Ud over at jeg hylder et princip om, at vi skal skal kunne spise det, jeg skyder (med velbehag og ikke af pligt) ville en afskydning på 6-8 dyr give anledning til snak og måske en vis social udstødelse blandt mine naboer, der jo selv skyder for lidt af mange forskellige grunde, men nok primært fordi vi (der har lidt grå hår) er opdraget til at vise tilbageholdenhed. Kulturændringer blandt jægerne tager længere tid end tilvækst og fald i dyrebestandene og det er utrolig let for en jæger f.eks. i et konsortium at trække "helligkortet", f.eks. "den gamle" om at skåne gammelråen, eller en mere moderne version er lige at nævne højt efter parolen "at her bliver alle skud til rådyr, som ikke er leveret eftersøgt af schweisshund" - på sådan en jagt bliver der sjældent skudt til råvildt...

Måske er ønsket om at skyde rådyr faktisk ikke så stort blandt hovedparten af jægerne (ivrige bukkejægere fraregnet) og hvor både drabet, evt. eftersøgning, brækning og forlægning måske er ubehagelig eller en unødige forstyrrelse på en hyggelig jagtdag. Derudover fylder jagten på de større hjortearter nok også mere for nogle nu.

Nu fik jeg så afsporet tråden hen mod "hvorfor skyder vi ikke nok råvildt?"

Vh Sfa

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Ras.Killing » 22. maj 2023, 23:22

sfa skrev:
22. maj 2023, 21:29
Derudover fylder jagten på de større hjortearter nok også mere for nogle nu.
Den er jeg i hvert fald skyldig i.

I efteråret retter jeg min fokus imod dådyrene. Jeg vil til enhver tid prioriterer et stykke dåvildt over en buk, rå eller lam. Hovedsageligt fordi det giver mere, og ikke mindst bedre, kød til fryseren. Her går jeg efter at få en kalv eller spidshjort. Stanghjorten lader jeg gå... Men en pæn fuldskuffel kunne jeg nok godt blive fristet af :oops:

Er jeg på jagt efter dåvildt, så skyder jeg ikke til råvildt, for ikke at risikere at forpurre chancen til de førstnævnte.

Dermed ikke sagt at jeg ikke vil skyde rå og lam :smile: det er blot på separate jagtture... Forhåbentligt med det kommende kombinationsgevær :biggrin:
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af NWF » 23. maj 2023, 10:58

Jeg har kiggede lidt på dataen vedr rådyr på https://fauna.au.dk/jagt-og-vildtforval ... d-detaljer - jeg er klar over at dataen ikke dækker over alle afskudte dyr da de ikke meldes ind i detaljer korrekt - men mon ikke den giver et ret godt billede af virkeligheden.

Det er det jo i øjnefaldende hvor meget der skydes i forårets 2 mdr. i forhold til resten af jagtåret på 6 mdr. - rundt regnet 50% af den samlet afskydning af alle rådyr sker her, og alene de 2 uger i maj dækker rundt regnet for 1/3 af den samlede afskydning af alle rådyr.

Alt er ikke sort og hvidt, men jeg har svært ved at lade være med at tolke det som at det vidner om en lidt usund og doven kultur hvor mange jager trofæ og oplevelser i den rare varme periode i stedet for at tage sliddet i de kolde måneder.

Jeg er ikke selv decideret bukkejæger, men nyder at sidde ude efter skravlet i foråret, og det er den måde jeg ønsker at drive min jagt på. Vi har regler som gør at vi kan gøre som vi gør, og derfor er tingene som de er - og jeg kan også glæde mig på en anden jægers vegne over en vellykket jagt på den store forårsbuk - men jeg må også indrømme at jeg korser mig når jeg høre om højere antal skudte bukke på små arealer da det i min optik ikke er godt jægerhåndværk eller god etik - hvilket jeg hellere ikke tror jeg finder mange som er uenig i herinde.

Hvad gør vi så gøre ved alt dette? Formentlig ikke ret meget med mindre der lovgives konkret om det. Vi jægere er en broget folk, og mange har ikke den store tilknytning til deres revir qua de kun er på jagt en håndfuld gange om året og derfor i de fleste tilfælde formentlig ikke vil have et ret stort indblik i den lokale bestand da de ikke følger i dagligdagen på reviret. Og derfor kan jeg godt se hvordan en en hårdtskydende forårskultur opstår da man gerne vil have det bedste ud af sin jagt(som sikkert har været hundedyr) og det måske kan være lidt nemmere at slippe ud af de familiære kløer en lys hverdagsaften end skulle være væk i de lyse timer i weekenden i den kolde tid. Den sociologiske sammensætning af jægere har ændret sig, og det betyder andre vaner og mønstre - og vi er nødt til at tænke det med i det store spil.

Og hvad ville ændret lovgivning gøre? Jeg er ikke sikker på at tingene vil blive meget bedre af at fjerne foråret sæson og skubbe det til efter brunsten med opstart medio august - den store buk vil jo formentlig blive skudt der alligevel - og rent logisk så hvorfor ikke have ladet ham gå endnu et år så han kunne beslå igen - så det bliver lidt "hvis og hvis".

p.s: jer som ikke formår at skyde de antal rådyr af som der burde på reviret, at I kunne jo give et par nyjægere mulighed for at hjælpe jer med dette hvis det er muligt og hjælpe dem til at få den gode og sunde erfaring :)
Vedhæftede filer
20.21.png
20.21.png (67.5 KiB) Vist 2350 gange
21.22.png
21.22.png (66.79 KiB) Vist 2350 gange
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af sfa » 23. maj 2023, 20:14

Ja lidt tankevækkende at så stor en andel af råvildts udbyttet skydes på bukkejagten. Jægerforbundet forsøgte for nogle år siden at påvirke os til at skyde en rå og to lam for hver buk. Jeg tror ikke det har ændret noget og måske er det også en fejl at betragte/gøre det til en pligt at skyde råer og lam i efteråret.
Der er mange forskellige motivationer for at gå på jagt og selvom nogle måske har en tendens til at omtale jagt som et nødvendigt unde måske for at gennemføre en form for avlsprojekt (og/eller et personligt identitetsprojekt), tror og håber jeg at langt de fleste går på jagt for fornøjelsen og adspredelsens skyld. Nogle vægter måske det sociale højest, andre spændingen eller naturoplevelsen men grundlæggende er det i min optik ligeværdigt. Hvis vi skal skyde flere råer skal det derfor måske mere italesættes som en positiv ting og ikke en pligt. Herunder kan en dekonstruktion af forældede normer f.eks. den med gammelråen også bidrage. Forskellige privatregulatoriske forhold kunne nok lettere ændres lige fra jagtleje-kontraktlige begrænsninger af råvildtafskydningen som f.eks. i statsskovene (der også får en adfærdsregulerende effekt udenfor disse) og i konsortium-regler, hvor der sjældent er en form for fri afskydning af råer og lam.

Når det er sagt er det måske mere et luksusproblem? Bukkeafskydningen er på et overordnet plan nok passende og sandsynligvis kunne vi skyde flere råer/lam med en mulig positiv effekt på bestand sundheden - men måske er det faktisk fint, som det er? At naturen selv ordner tingene, når vi nu heller ikke kan finde ud af det (her må jeg indrømme at jeg synes at f.eks. tabet af biodiversitet, havmiljøet tilstand og klimaproblematikken er større problemer end råvildtets sundhed og områder hvor tingene nok ikke helt på samme måde "ordner sig selv").

Vh Sfa

Brugeravatar
NWF
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 662
Tilmeldt: 13. nov 2016, 22:00
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 410 times
Been thanked: 203 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af NWF » 24. maj 2023, 11:55

sfa skrev:
23. maj 2023, 20:14
Hvis vi skal skyde flere råer skal det derfor måske mere italesættes som en positiv ting og ikke en pligt. Herunder kan en dekonstruktion af forældede normer f.eks. den med gammelråen også bidrage. Forskellige privatregulatoriske forhold kunne nok lettere ændres lige fra jagtleje-kontraktlige begrænsninger af råvildtafskydningen som f.eks. i statsskovene (der også får en adfærdsregulerende effekt udenfor disse) og i konsortium-regler, hvor der sjældent er en form for fri afskydning af råer og lam.
Personlig føler jeg jo ikke det er en pligt, men et generelt ansvar at sørger for en ordentlig fordeling i afskydningen - synes godt vi som voksne kan håndtere "pligt" og ikke som ansvarlige jægere skal lokkes med "positivt" - men jeg forstår godt hvor du vel hen af :thumbup: Og du har ret i at der kunne komme noget godt ud af at der stod ting i kontrakterne - men både jagtudlejer og konsortium ejer har nogle økonomiske interesser som vil kunne spænde ben for disse ting ift hvad "kunderne" ønsker, men man skal jo starte et sted...
sfa skrev:
23. maj 2023, 20:14
Når det er sagt er det måske mere et luksusproblem? Bukkeafskydningen er på et overordnet plan nok passende og sandsynligvis kunne vi skyde flere råer/lam med en mulig positiv effekt på bestand sundheden - men måske er det faktisk fint, som det er?
Jeg er ikke biolog, men for mig virker bukkeafskydningen i den høje ende uanset hvad - men hvordan får vi skudt flere råer/lam? Kan vi få folk til at gå mere på jagt? Jeg tror det faktisk ikke - og jeg tror vi vil tabe mange af dem som er ivrige i foråret da de ikke vil komme afsted i efteråret - og så er vi reelt lige vidt. Der er ikke et kvik-fix på disse problemer, men vi skylder fremtidens jægere at tage hul på bylden så de ikke skal slås med dårlig PR fra vores tid - når jeg ser på tallene for især maj mdr. så er den svær at forklare menig mand hvorfor man gør således og skyder så meget, og disse tal er desværre noget som en klog anti(hvis disse eksistere) hurtigt ville kunne spinne imod os - jeg kan hurtigt forstille mig en overskrift a la "jagt kan accepteres, men det kan blodtørstig slagteri ikke", og selv om biologien måske er med os og der afskydes den rette mænge bukke så er tallene altså ikke pæne at se på når de er fordelt ud på hele året - og alle vores gode etiske og biologiske intentioner kan hurtigt blive skudt ned.

Jeg mener ikke at forårsjagten skal afskaffes da den bestemt har sin berettigelse ift til bestandpleje, men jeg tror det kan blive en stakket frist hvis tingene fortsætter som de gør og vi ikke har en god og naturlig forklaring på hvorfor - måske eksistere denne forklaring allerede, jeg har den bare ikke :(
Deer don’t have a favorite cartridge; they hate them all equally.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Ras.Killing » 24. maj 2023, 12:07

NWF skrev:
23. maj 2023, 10:58
Det er det jo i øjnefaldende hvor meget der skydes i forårets 2 mdr. i forhold til resten af jagtåret på 6 mdr. - rundt regnet 50% af den samlet afskydning af alle rådyr sker her, og alene de 2 uger i maj dækker rundt regnet for 1/3 af den samlede afskydning af alle rådyr.

Alt er ikke sort og hvidt, men jeg har svært ved at lade være med at tolke det som at det vidner om en lidt usund og doven kultur hvor mange jager trofæ og oplevelser i den rare varme periode i stedet for at tage sliddet i de kolde måneder.
Tror ikke det handler så meget om at være doven, eller at det er mere behageligt at jage i foråret. Jeg tror mere det handler om, at bukkejagten ligger uden for den øvrige jagtsæson. Er man aktiv jæger, så er der masser af andre muligheder, når vi kommer til efteråret.

Set i det lys syntes jeg ikke det er i øjenfaldende, at mange vælger at dyrke deres bukkejagt i foråret.

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være usundt eller dovent?
NWF skrev:
23. maj 2023, 10:58
Hvad gør vi så gøre ved alt dette? Formentlig ikke ret meget med mindre der lovgives konkret om det.

...

Og hvad ville ændret lovgivning gøre? Jeg er ikke sikker på at tingene vil blive meget bedre af at fjerne foråret sæson og skubbe det til efter brunsten med opstart medio august - den store buk vil jo formentlig blive skudt der alligevel.
Jeg er enig i den betragtning.

At flytte bukkejagten til sensommeren (eller helt fjerne den) vil næppe ændre på afskydningen. Jægerne vil nok gå efter den samme buk som de altid har gjort.

En kortere jagttid vil dog nok betyde, at der bliver skudt færre bukke (ud fra betragtningen at mindre tid til rådighed vil give færre skudchancer).

Man kunne dog også frygte, at flere jægere ville fokuserer efterårsjagten omkring netop det at skyde en buk og afstå fra at skyde lam eller rå. Det kunne godt skubbe en i forvejen skæv afskydningen i den forkerte retning.

Et andet alternativ kunne være at kopiere det system vi kender fra hjortevildtet, hvor jagtiderne differentiere ift. størrelse. Så der var en længere jagttid knop- og spidsbuk (måske også lam?), og kortere jagttid på dyr større end spidsbuk.

Det kunne jeg godt forestille mig ville give flere store bukke
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2117
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Greyberd63 » 24. maj 2023, 12:14

Ras.Killing skrev:
24. maj 2023, 12:07
NWF skrev:
23. maj 2023, 10:58
Det er det jo i øjnefaldende hvor meget der skydes i forårets 2 mdr. i forhold til resten af jagtåret på 6 mdr. - rundt regnet 50% af den samlet afskydning af alle rådyr sker her, og alene de 2 uger i maj dækker rundt regnet for 1/3 af den samlede afskydning af alle rådyr.

Alt er ikke sort og hvidt, men jeg har svært ved at lade være med at tolke det som at det vidner om en lidt usund og doven kultur hvor mange jager trofæ og oplevelser i den rare varme periode i stedet for at tage sliddet i de kolde måneder.
Tror ikke det handler så meget om at være doven, eller at det er mere behageligt at jage i foråret. Jeg tror mere det handler om, at bukkejagten ligger uden for den øvrige jagtsæson. Er man aktiv jæger, så er der masser af andre muligheder, når vi kommer til efteråret.

Set i det lys syntes jeg ikke det er i øjenfaldende, at mange vælger at dyrke deres bukkejagt i foråret.

Jeg kan ikke se, hvorfor det skulle være usundt eller dovent?
NWF skrev:
23. maj 2023, 10:58
Hvad gør vi så gøre ved alt dette? Formentlig ikke ret meget med mindre der lovgives konkret om det.

...

Og hvad ville ændret lovgivning gøre? Jeg er ikke sikker på at tingene vil blive meget bedre af at fjerne foråret sæson og skubbe det til efter brunsten med opstart medio august - den store buk vil jo formentlig blive skudt der alligevel.
Jeg er enig i den betragtning.

At flytte bukkejagten til sensommeren (eller helt fjerne den) vil næppe ændre på afskydningen. Jægerne vil nok gå efter den samme buk som de altid har gjort.

En kortere jagttid vil dog nok betyde, at der bliver skudt færre bukke (ud fra betragtningen at mindre tid til rådighed vil give færre skudchancer).

Man kunne dog også frygte, at flere jægere ville fokuserer efterårsjagten omkring netop det at skyde en buk og afstå fra at skyde lam eller rå. Det kunne godt skubbe en i forvejen skæv afskydningen i den forkerte retning.

Et andet alternativ kunne være at kopiere det system vi kender fra hjortevildtet, hvor jagtiderne differentiere ift. størrelse. Så der var en længere jagttid knop- og spidsbuk (måske også lam?), og kortere jagttid på dyr større end spidsbuk.

Det kunne jeg godt forestille mig ville give flere store bukke

Hvad andet klovbærende vildt må man skyde i DK i senforår/tidlig sommer/sommer ?

mvh
grey

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5163
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1372 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Ras.Killing » 24. maj 2023, 12:55

Greyberd63 skrev:
24. maj 2023, 12:14
Hvad andet klovbærende vildt må man skyde i DK i senforår/tidlig sommer/sommer ?

mvh
grey
Intet.

En del af hjortevildtet må skydes fra 1. September, men det er vel nærmere sensommer.

For krondyr må der f.eks. skydes spidshjort fra 01.09 - 31.01, kronkalv 01.09 - 29.02, kronhind 01.10 - 31.01 og kronhjort større end spidshjort 16.10 - 31.12

(Det er de generelle jagttider, og så er der en masse lokale jagttider også)
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Greyberd63
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2117
Tilmeldt: 17. aug 2017, 19:14
Interesser: Westernskydning og genladning
Geografisk sted: hovedstadsområdet
Has thanked: 475 times
Been thanked: 312 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Greyberd63 » 24. maj 2023, 14:28

Ras.Killing skrev:
24. maj 2023, 12:55
Greyberd63 skrev:
24. maj 2023, 12:14
Hvad andet klovbærende vildt må man skyde i DK i senforår/tidlig sommer/sommer ?

mvh
grey
Intet.

En del af hjortevildtet må skydes fra 1. September, men det er vel nærmere sensommer.

For krondyr må der f.eks. skydes spidshjort fra 01.09 - 31.01, kronkalv 01.09 - 29.02, kronhind 01.10 - 31.01 og kronhjort større end spidshjort 16.10 - 31.12

(Det er de generelle jagttider, og så er der en masse lokale jagttider også)
Citat fra C-X
Der er bestemt de der mener, at bukkejagten skal ophøre helt, da de ikke mener, at jægerne kan administrere deres opgaver og blot bruger det som en undskyldning for, at bedrive trofæjagt. Tråden her, samt Danmarks Jægerforbunds årlige "bukkepral", indikerer kraftigt, at kritikken ikke er ubegrundet. Lige nu støber vi kuglerne for modstandere af jagt og jægere.
Jeg ved ikke hvem De er som C-X referer til, men hvis det vildforvaltningsrådet og naturstyrelsen, der har nogle holdningen vedrørende at jægerne ikke forvalter råbukke jagten i bestandens interesse, så burde man vel lytte.

Hvis bukkejagten forår/sommer skulle forsvinde, så gætter jeg på at rigtigt mange jægere vil savne denne, der er jo ikke rigtigt andet der kan skydes med riffel på denne årstid, og slet ikke til gryden.

Hvad den rigtige forvaltning er, ved jeg ikke, så der har jeg ingen holdning.

mvh
grey

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af sfa » 24. maj 2023, 21:11

Man skal nok være knivskarp på, hvad der er reelle problemer og hvad der er potentielle problemer i en diskussion som denne.

For råvildtet ser det ud til at "overbefolkning" er et reelt problem og den bagvedliggende årsag til at bestande er reduceret eller delvist kollapset. Hvis vi/man forsøger at løse overbefolkningsproblemet med reduktioner og begrænsninger af bukkejagten gør man sandsynligvis bare problemet værre. Kønsfordelingen i bestanden var en teori for nogle år siden, der skulle forklare lokal mistrivsel, men det virker ikke til at den er så fremherskende mere i den faglige formidling.

Det potentielle problem om at myndighederne begrænser bukkejagten (jeg mener ikke at have hørt om nogen større, organiseret kampagne mod bukkejagten i foråret, ej heller formelle forslag desangående, så derfor anser jeg det som et potentielt problem) kræver naturligvis at vi forklarer os ordentligt og sikre at jagten er bæredygtig, forstået på den måde at jagten ikke bringer en bestand i fare lokalt eller generelt, hvilket jo absolut ikke er tilfældet med råvildtet.

KarstenKnold
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jan 2022, 12:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 22 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af KarstenKnold » 4. jun 2023, 23:14

Der hvor der virkelig kan forskes i avl - kvægavl - og hvor der sker størst “fremgang”, er der hvor der udelukkende bruges ungtyre.
Ps. Jeg skyder kun ældre jagtbare bukke.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af C-X » 5. jun 2023, 12:29

KarstenKnold skrev:
4. jun 2023, 23:14
Der hvor der virkelig kan forskes i avl - kvægavl - og hvor der sker størst “fremgang”, er der hvor der udelukkende bruges ungtyre.
Ps. Jeg skyder kun ældre jagtbare bukke.
Det er ikke sammenligneligt.

Ved kvægavl bruger du stamtavler, så din screeningsproces har langt færre variabler. Du kender materialet i mange generationer og der er ikke tid til, at vente på, at en tyr bliver moden, da det vil forsinke den målrettede avl. Du kan samtidig arbejde med flere linjer, samtidigt, så kommer der uønskede resultater, kan du blot lukke den ene linje ned.

Derudover, så er der det forhold, at ældre tyre er svære at håndtere. De bliver ligeglade med både hegn og mennesker, da de ikke har grund til, at frygte nogle af delene. Samtidig kan de blive så tunge, at køerne ikke kan holde til at blive bedækket.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af C-X » 5. jun 2023, 15:17

Lassescout skrev:
22. maj 2023, 11:25
Jeg mener, at den enkeltstående mest alvorlige fejl der er begået i dansk råvildtforvaltning de seneste 20 år er, at der er skudt alt for få rådyr. Det har medført for tætte bestande af dyr der stresser hinanden, fordi der ikke har været plads nok til de nødvendige territorier for alle de dyr. Og når vi jægere ikke kan tage os sammen og skyde nok dyr, blive de syge og dør i store antal. Derfor ser vi den helt naturlige nedgang i bestanden nu. Den skyldes ikke forkert afskydning, men manglende afskydning.

Når jeg er med på fællesjagt og en gammel konservativ jæger med rindende øjne siger "den gamle rå, oh lad den gå" , så beslutter jeg bare at jeg ikke skyder til råvildt den dag. Jeg ved ikke hvordan andre når det, men jeg kan ikke både bedømme om det er en gammel rå og nå at skyde når et stykke råvildt springer over et smalt skovspor. Så for mig er det enten eller med haglgeværet.

Når et æret forummedlem skriver: " Så håber jeg også du har det helt fint med, når andre, udefrakommende, vil agere voksen og ansvarlig, når nu jægerne ikke selv formår det." Så får jeg bare lyst til at være lille trodsige Lasse, 5 år. Så jeg tror ikke rigtig den tone gavner noget. I bedste fald har den ingen betydning og folk vedbliver ed at skyde det de plejer. I værste fald skyder jægerne færre dyr, og så bliver problemet værre.
For lav afskydning rettes ikke med forkert afskydning. Det giver blot en ringere bestand.

Ret beset, så er bestanden, samlet set, på vej tilbage til niveauet, inden en kraftig stigning i bestanden. Den kom, efter min overbevisning, som følge af ny vækst, i de skovområder, hvor der havde været stormfald, da det gav langt forbedret fødegrundlag, særligt for råvildtet. I dag er de ny tilvækst ikke længere ny, og dermed ude af rækkevidde for råvildtet, der således mangler den rigtige kost. Udfodring med korn løser ikke denne udfordring, tvært imod.

Afskydningen af råer er ofte fejlagtig, men det er næppe relevant for forårsjagten, men her kan man jo passende gøre sig sine notater, om hvilke råer der er blevet golde, revirhævdende, og dermed skadelige for bestanden som helhed. Dem kan man så få afskudt i efteråret. Det kræver noget lokalkendskab og jægerhåndværk.

At blive som en trodsig 5-årig, løser ikke noget, lige så lidt som skældsord rettet imod de der påtaler kritikken. Vi er nødt til, at kunne debattere emnet, indbyrdes og sagligt, hvis vi vil undgå konfrontationer med politiske grupperinger, der tror de er grønne. Kan vi ikke debattere indbyrdes, så kan vi slet ikke debattere imod indblanding fra ekstern kant.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af TheDarkSide » 5. jun 2023, 17:53

En fornuftig råvildtafskydning kan opnås ved kun at skyde råvildt med hagl! Det er min påstand :smile:
Ved at skyde en andel af bestanden, med fuldstændigt tilfældig fordeling ift. hvad der kommer for, vil der blive nedlagt et bredt udsnit af bestanden. Så er kunsten "bare" at skyde nok, men ikke for mange dyr.

Vælger man ovenstående model om efterår/vinter og alligevel vælger at skyde buk(ke) i foråret, ja så vil bestanden næsten med garanti blive skævvredet i forhold til kønsfordeling.

Som jeg ser råvildtbestandene i de områder jeg går på jagt i, så er der behov for at rålam og råer beskydes i passende grad i forhold til om man ønsker at øge, bevare eller nedbringe bestandsstørrelsen. Sunde/normale bukke af alle aldre skal som udgangspunkt skånes, inkl. bukkelam og knopbukke, da kønsfordelingen de fleste steder er helt skæv og langt fra det naturlige leje. Ser man 4-5 hundyr eller mere pr. handyr er der altså noget helt helt galt med afskydningen i området og man bør virkelig overveje om der skal skydes en buk i det hele taget (syge bukke undtaget naturligvis)..

KarstenKnold
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 68
Tilmeldt: 22. jan 2022, 12:42
Interesser: Riffeljagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 45 times
Been thanked: 22 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af KarstenKnold » 5. jun 2023, 19:58

C-X skrev:
5. jun 2023, 12:29
KarstenKnold skrev:
4. jun 2023, 23:14
Der hvor der virkelig kan forskes i avl - kvægavl - og hvor der sker størst “fremgang”, er der hvor der udelukkende bruges ungtyre.
Ps. Jeg skyder kun ældre jagtbare bukke.
Det er ikke sammenligneligt.

Ved kvægavl bruger du stamtavler, så din screeningsproces har langt færre variabler. Du kender materialet i mange generationer og der er ikke tid til, at vente på, at en tyr bliver moden, da det vil forsinke den målrettede avl. Du kan samtidig arbejde med flere linjer, samtidigt, så kommer der uønskede resultater, kan du blot lukke den ene linje ned.

Derudover, så er der det forhold, at ældre tyre er svære at håndtere. De bliver ligeglade med både hegn og mennesker, da de ikke har grund til, at frygte nogle af delene. Samtidig kan de blive så tunge, at køerne ikke kan holde til at blive bedækket.
De bedækninger der foregår under hegn, skal nok ikke engang regnes i procenter, men derimod i promiller, ud af det antal bedækninger der screenes for.

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af sfa » 11. jun 2023, 10:37

TheDarkSide skrev:
5. jun 2023, 17:53
En fornuftig råvildtafskydning kan opnås ved kun at skyde råvildt med hagl! Det er min påstand :smile:
Ved at skyde en andel af bestanden, med fuldstændigt tilfældig fordeling ift. hvad der kommer for, vil der blive nedlagt et bredt udsnit af bestanden. Så er kunsten "bare" at skyde nok, men ikke for mange dyr.

Vælger man ovenstående model om efterår/vinter og alligevel vælger at skyde buk(ke) i foråret, ja så vil bestanden næsten med garanti blive skævvredet i forhold til kønsfordeling.
Det er nok lidt en påstand at det kun kan gøres med hagl :smile: Under forudsætning af at man har en fornuftig kønsfordeling og en sund bestand, mener jeg at man måske skal overveje, om det der har været god praksis (med at lade årsbukkene gå og kun skyde "modne" bukke) er vejen frem. Ved konsekvent at vælge 'seksenderen' påvirkes en naturlig aldersfordeling jo ret voldsomt i forhold til en mere "tilfældig" afskydning i hele aldersspændet - nødagtigt samme princip som man vil opnå med en afskydning med hagl.

Principperne for afskydning afhænger af hvor godt man kender bestanden på ens terræn. Har man ikke mulighed for løbende at iagttage den, er jeg helt enig i at en afskydning alene med hagl er at foretrække. Hvis man kender sin bestand kan selektiv afskydning med riffel være et udmærket værktøj. Grundlæggende er en fornuftig afskydning på revir-niveau et resultat af råvildt-bestanden og jægernes mulighed og evne for kende sin lokale bestand og indrette sin afskydning efter denne.

Personligt mener jeg at det vigtigste er at have pæne, sunde dyr og det sikrer man ved at holde bestanden på et passende niveau i forhold til bæreevnen på det terræn man har rådighed over, så terrænet ikke bliver overbefolket og have en ligelig afskydning af han- og hundyr (måske en overvægt af hundyr for at kompensere for naboers eventuelle skæve afskydning). Dernæst kan en naturlig aldersfordeling i bestanden være et mål at stræbe efter (herunder men ikke begrænset til eller af at "avle" store bukke), men dette er straks mere vanskeligt på f.eks. mindre revirer og i konsortier med mange jægere. Dogmer som at skåne gammelråen, kun at skyde seksender eller skravl, tror jeg i udgangspunktet ikke gavner andet end den enkelte jægers selvforståelse, da efterlevelsen af disse netop ikke indeholder iagttagelsen af bestanden lokalt og det at man indretter sin afskydning efter de faktiske forhold, som varierer meget selv på lokalt niveau.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af FrederikF » 11. jun 2023, 11:08

C-X skrev:
20. maj 2023, 11:49
Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående. Den giver os muligheden for at bortskyde de svage, kryptokide, deforme og gamle bukke, der for længst har toppet og allerede har afgivet deres bidrag til bestanden, og nu blot optager revirer, eller endnu værre, er blevet til "mordere". Resultatet af en sådan afskydning, vil sikre os en sundere og stærkere bestand, som havde den naturlige prædation gået sin gang.

Der er bestemt de der mener, at bukkejagten skal ophøre helt, da de ikke mener, at jægerne kan administrere deres opgaver og blot bruger det som en undskyldning for, at bedrive trofæjagt. Tråden her, samt Danmarks Jægerforbunds årlige "bukkepral", indikerer kraftigt, at kritikken ikke er ubegrundet. Lige nu støber vi kuglerne for modstandere af jagt og jægere.

Så prøv at reflektere over, om det giver mening at fjerne de største og sundeste bukke nu, inden brunsten, i stedet for at udvise mådehold og ansvarlighed, ved at skyde dem efter brunsten, i efterårssæsonen, hvor de har fået bedækket råerne på deres respektive revirer.
Jeg er desværre enig med Cx.
At jagtiden er placeret før generne er videreført er stupidt.
Men at antage at “jægere” selv sikrer en vis standard, når naboen også går på jagt, er ganske enkelt urealistisk.
Forbud? Hvorfor? Hvis jægerne får held af at skude så mange stærke bukke at det giver problemer med “de gode gener”, så må det være sådan. Vi får ikke flertallet af jægere til at skyde flere rå og lam (rigtig mange gider ikke slagte, forlægge og æde råvildt).
@cx, jeg er meget nysgerrig på det med de “kryptokide” bukke, der kan bortskydes. Er det mon disse nyjægere går efter, når de investerer i sigtekikkerter med x25 forstørrelser, det ville jo give mening.
Jeg har aldrig hørt om at vi er specielt interesserede i einstin-bukke, kan du ikke uddybe dette?

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2023, 11:38

sfa skrev:
11. jun 2023, 10:37
TheDarkSide skrev:
5. jun 2023, 17:53
En fornuftig råvildtafskydning kan opnås ved kun at skyde råvildt med hagl! Det er min påstand :smile:
Ved at skyde en andel af bestanden, med fuldstændigt tilfældig fordeling ift. hvad der kommer for, vil der blive nedlagt et bredt udsnit af bestanden. Så er kunsten "bare" at skyde nok, men ikke for mange dyr.

Vælger man ovenstående model om efterår/vinter og alligevel vælger at skyde buk(ke) i foråret, ja så vil bestanden næsten med garanti blive skævvredet i forhold til kønsfordeling.
Det er nok lidt en påstand at det kun kan gøres med hagl :smile: Dét skriver jeg heller ikke - Jeg skriver man kan opnå en fornuftigt afskydning ved kun at skyde råvildt med hagl - Ikke at det kun kan opnås med hagl. Under forudsætning af at man har en fornuftig kønsfordeling og en sund bestand, mener jeg at man måske skal overveje, om det der har været god praksis (med at lade årsbukkene gå og kun skyde "modne" bukke) er vejen frem. Ved konsekvent at vælge 'seksenderen' påvirkes en naturlig aldersfordeling jo ret voldsomt i forhold til en mere "tilfældig" afskydning i hele aldersspændet - nødagtigt samme princip som man vil opnå med en afskydning med hagl.

Principperne for afskydning afhænger af hvor godt man kender bestanden på ens terræn. Har man ikke mulighed for løbende at iagttage den, er jeg helt enig i at en afskydning alene med hagl er at foretrække. Hvis man kender sin bestand kan selektiv afskydning med riffel være et udmærket værktøj. Grundlæggende er en fornuftig afskydning på revir-niveau et resultat af råvildt-bestanden og jægernes mulighed og evne for kende sin lokale bestand og indrette sin afskydning efter denne.

Personligt mener jeg at det vigtigste er at have pæne, sunde dyr og det sikrer man ved at holde bestanden på et passende niveau i forhold til bæreevnen på det terræn man har rådighed over, så terrænet ikke bliver overbefolket og have en ligelig afskydning af han- og hundyr (måske en overvægt af hundyr for at kompensere for naboers eventuelle skæve afskydning). Dernæst kan en naturlig aldersfordeling i bestanden være et mål at stræbe efter (herunder men ikke begrænset til eller af at "avle" store bukke), men dette er straks mere vanskeligt på f.eks. mindre revirer og i konsortier med mange jægere. Dogmer som at skåne gammelråen, kun at skyde seksender eller skravl, tror jeg i udgangspunktet ikke gavner andet end den enkelte jægers selvforståelse, da efterlevelsen af disse netop ikke indeholder iagttagelsen af bestanden lokalt og det at man indretter sin afskydning efter de faktiske forhold, som varierer meget selv på lokalt niveau.
Ovenstående er jeg enig i, men på de små revirer vi går på jagt på i DK, så er det bare svært at styre - Der er ingen der har en råvildtbestand "for sig selv", vi deler alle med naboerne og hvad de skyder er man jo ikke herre over. Derfor mener jeg at det er mere rigtigt at kigge på hvordan kønsfordelingen ser ud og så afpasse antallet af bukke man skyder ud fra det, samt den afskydningen af hundyr man har haft i efteråret. Hvis der er nok bukke i området, skal der nok være nogle der bliver voksne (+3 år) og så virker de naturlige selektionsprocesser bare meget bedre.
I teorien kunne man jo sagtens have en meget lille andel bukke i en bestand, bare der er en god "avlsbuk", men det er jo komplet umuligt at styre i virkeligheden. Derfor er det jo at foretrække man har en stor bestand af bukke i alle aldre - Så skal naturen nok selv sørge for at de stærkeste gener bliver videreført.
Mit indtryk er at de fleste steder i DK skal der skal sættes rigtigt mange bukkelam inden der er én der når at blive voksen. Dødeligheden er simpelthen for høj blandt unge bukke (de bliver skudt). Derfor mener jeg man bør skåne flest mulige unge bukke!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 11. jun 2023, 12:05

FrederikF skrev:
11. jun 2023, 11:08
C-X skrev:
20. maj 2023, 11:49
Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående. Den giver os muligheden for at bortskyde de svage, kryptokide, deforme og gamle bukke, der for længst har toppet og allerede har afgivet deres bidrag til bestanden, og nu blot optager revirer, eller endnu værre, er blevet til "mordere". Resultatet af en sådan afskydning, vil sikre os en sundere og stærkere bestand, som havde den naturlige prædation gået sin gang.

Der er bestemt de der mener, at bukkejagten skal ophøre helt, da de ikke mener, at jægerne kan administrere deres opgaver og blot bruger det som en undskyldning for, at bedrive trofæjagt. Tråden her, samt Danmarks Jægerforbunds årlige "bukkepral", indikerer kraftigt, at kritikken ikke er ubegrundet. Lige nu støber vi kuglerne for modstandere af jagt og jægere.

Så prøv at reflektere over, om det giver mening at fjerne de største og sundeste bukke nu, inden brunsten, i stedet for at udvise mådehold og ansvarlighed, ved at skyde dem efter brunsten, i efterårssæsonen, hvor de har fået bedækket råerne på deres respektive revirer.
Jeg er desværre enig med Cx.
At jagtiden er placeret før generne er videreført er stupidt.
Men at antage at “jægere” selv sikrer en vis standard, når naboen også går på jagt, er ganske enkelt urealistisk.
Forbud? Hvorfor? Hvis jægerne får held af at skude så mange stærke bukke at det giver problemer med “de gode gener”, så må det være sådan. Vi får ikke flertallet af jægere til at skyde flere rå og lam (rigtig mange gider ikke slagte, forlægge og æde råvildt).
@cx, jeg er meget nysgerrig på det med de “kryptokide” bukke, der kan bortskydes. Er det mon disse nyjægere går efter, når de investerer i sigtekikkerter med x25 forstørrelser, det ville jo give mening.
Jeg har aldrig hørt om at vi er specielt interesserede i einstin-bukke, kan du ikke uddybe dette?
Nu er det jo lidt trist, at denne debat ikke må være en del af fremvisningen af trofæer. Så slipper dem der blot bruger brunstjagten som trofæjagt, på den kedelige måde, for at forholde sig til de negative konsekvenser af deres ageren.

Jeg er helt enig, det bevæger sig i den forkerte retning. Mange moderne jægere, gider knap besværet med det vildt de har skudt. Der bliver ikke lavet nær så mange gode jagthunde, fordi det tager tid, og selv dem der gør, leder efter de hurtigste genveje til et brugbart resultat.
Jagt bliver endnu en hobby, der lige skal passes ind i et, i forvejen travlt program. Lige ud og sidde i et tårn, skyde en stor buk, tage nogle billeder til de sociale medier og så videre. Det med at plante for vildtet, slå græs og skrub, så vildtet kan fouragere, grave vandhuller, tage i reviret og observere, regulere rovdyr osv., har en meget lav prioritet, og burde være noget man i værste fald kunne betale sig fra. Og efter bukkejagten, så kan man se frem til, at skulle ud og skyde en hjort...

Jaja, jeg ved det er en grov generalisering, men det er desværre heller ikke bare hevet ud af... rævens gravkompleks.

Heh, ja, dem der sætter sig ud med en x24+ optik er helt sikkert interesseret i, at kigge klokkeværk :fun:

Jeg har heldigvis mødt en del jægere, der er gået meget målrettet, efter de "skæve opsatser" og stolt har kunnet fortælle, hvad der har været årsag til deformiteter, såsom kryptokide tilfælde. Der er ofte en korrelation mellem deform opsats og et dårligt helbred. Og de dyr vil det jo netop være passende, at få bortskudt inden brunsten, da de jo er oplagte kandidater til, at være bærere af dårlige gener.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af sfa » 11. jun 2023, 13:22

TheDarkSide skrev:
5. jun 2023, 17:53
Dét skriver jeg heller ikke - Jeg skriver man kan opnå en fornuftigt afskydning ved kun at skyde råvildt med hagl - Ikke at det kun kan opnås med hagl. - Ja, jeg skulle have haft en kop kaffe mere for at kunne læse...
Jeg synes det er ret svært at vurdere antallet af bukke. Selvom det er et relativt lille revir (ca. 40 ha) jeg har, er det kun ved hjælp af kameraer, som jeg flytter rundt at jeg kan finde bukkene. Så snart de har dannet revirer i foråret (og revirerne behøver ikke at være ret store) er bukkene ret passive og derfor svære at se. Måske er der også forskel på adfærden om det er skov, mark eller mosaiklandskab? Jeg har lettere ved at vurdere bestanden ud fra antallet af råer (med lam) da de er meget mere aktive.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 513 times

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af TheDarkSide » 11. jun 2023, 15:44

sfa skrev:
11. jun 2023, 13:22
TheDarkSide skrev:
5. jun 2023, 17:53
Dét skriver jeg heller ikke - Jeg skriver man kan opnå en fornuftigt afskydning ved kun at skyde råvildt med hagl - Ikke at det kun kan opnås med hagl. - Ja, jeg skulle have haft en kop kaffe mere for at kunne læse...
Jeg synes det er ret svært at vurdere antallet af bukke. Selvom det er et relativt lille revir (ca. 40 ha) jeg har, er det kun ved hjælp af kameraer, som jeg flytter rundt at jeg kan finde bukkene. Så snart de har dannet revirer i foråret (og revirerne behøver ikke at være ret store) er bukkene ret passive og derfor svære at se. Måske er der også forskel på adfærden om det er skov, mark eller mosaiklandskab? Jeg har lettere ved at vurdere bestanden ud fra antallet af råer (med lam) da de er meget mere aktive.
Helt enig! Nu er det tæt på umuligt at vurdere hvor mange bukke der er i et område. Sidst på vinteren er det meget nemt, når de går i spring ude på markene, men det er ikke retvisende hvad man ser af råvildt f.eks. i februar/marts måned, da de jo typisk spreder sig ud på et større areal i foråret. Derfor er det svært at fastslå bestandsstørrelse om hvad man kan bæredygtigt kan nedlægge på små revirer, men det kan give en ide om der er 1 buk pr. 8 råer eller 1 buk pr. 1 rå. Er førstnævnte tilfældet skal man nok holde temmelig meget igen med at skyde bukke :blink:
Når jeg skriver små revirer så mener jeg mindre end 500-1000 hektar.. Råvildt kan bevæge sig længere end man lige regner med, særligt i det åbne land. Jeg har flere gange set bukke i foråret flytte sig 2-3 kilometer på under 30 minutter, så det er jo mange skel og nabojægere de kan krydse i et typisk dansk landskab..

Besvar