Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 20. maj 2023, 11:49

Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående. Den giver os muligheden for at bortskyde de svage, kryptokide, deforme og gamle bukke, der for længst har toppet og allerede har afgivet deres bidrag til bestanden, og nu blot optager revirer, eller endnu værre, er blevet til "mordere". Resultatet af en sådan afskydning, vil sikre os en sundere og stærkere bestand, som havde den naturlige prædation gået sin gang.

Der er bestemt de der mener, at bukkejagten skal ophøre helt, da de ikke mener, at jægerne kan administrere deres opgaver og blot bruger det som en undskyldning for, at bedrive trofæjagt. Tråden her, samt Danmarks Jægerforbunds årlige "bukkepral", indikerer kraftigt, at kritikken ikke er ubegrundet. Lige nu støber vi kuglerne for modstandere af jagt og jægere.

Så prøv at reflektere over, om det giver mening at fjerne de største og sundeste bukke nu, inden brunsten, i stedet for at udvise mådehold og ansvarlighed, ved at skyde dem efter brunsten, i efterårssæsonen, hvor de har fået bedækket råerne på deres respektive revirer.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

LJ
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1699
Tilmeldt: 14. apr 2017, 11:16
Interesser: Jagt og flugtskydning.
Geografisk sted: Sjælland. Heldigvis!
Has thanked: 115 times
Been thanked: 398 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af LJ » 20. maj 2023, 12:03

:goodpost:

Taby
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 436
Tilmeldt: 8. dec 2006, 08:17
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 66 times
Been thanked: 39 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Taby » 20. maj 2023, 12:11

C-X skrev:
20. maj 2023, 11:49
Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående. Den giver os muligheden for at bortskyde de svage, kryptokide, deforme og gamle bukke, der for længst har toppet og allerede har afgivet deres bidrag til bestanden, og nu blot optager revirer, eller endnu værre, er blevet til "mordere". Resultatet af en sådan afskydning, vil sikre os en sundere og stærkere bestand, som havde den naturlige prædation gået sin gang.

Der er bestemt de der mener, at bukkejagten skal ophøre helt, da de ikke mener, at jægerne kan administrere deres opgaver og blot bruger det som en undskyldning for, at bedrive trofæjagt. Tråden her, samt Danmarks Jægerforbunds årlige "bukkepral", indikerer kraftigt, at kritikken ikke er ubegrundet. Lige nu støber vi kuglerne for modstandere af jagt og jægere.

Så prøv at reflektere over, om det giver mening at fjerne de største og sundeste bukke nu, inden brunsten, i stedet for at udvise mådehold og ansvarlighed, ved at skyde dem efter brunsten, i efterårssæsonen, hvor de har fået bedækket råerne på deres respektive revirer.
Derfor burde bukkejagten ligge fra 16 augog til udgangen af november 🙂

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Ras.Killing » 20. maj 2023, 15:31

C-X skrev:
20. maj 2023, 11:49
Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående. Den giver os muligheden for at bortskyde de svage, kryptokide, deforme og gamle bukke, der for længst har toppet og allerede har afgivet deres bidrag til bestanden, og nu blot optager revirer, eller endnu værre, er blevet til "mordere". Resultatet af en sådan afskydning, vil sikre os en sundere og stærkere bestand, som havde den naturlige prædation gået sin gang.

Der er bestemt de der mener, at bukkejagten skal ophøre helt, da de ikke mener, at jægerne kan administrere deres opgaver og blot bruger det som en undskyldning for, at bedrive trofæjagt. Tråden her, samt Danmarks Jægerforbunds årlige "bukkepral", indikerer kraftigt, at kritikken ikke er ubegrundet. Lige nu støber vi kuglerne for modstandere af jagt og jægere.

Så prøv at reflektere over, om det giver mening at fjerne de største og sundeste bukke nu, inden brunsten, i stedet for at udvise mådehold og ansvarlighed, ved at skyde dem efter brunsten, i efterårssæsonen, hvor de har fået bedækket råerne på deres respektive revirer.
Det er muligt det er tanken bag forårsjagten :smile: men jeg tror aldrig vi ender der.

For mit eget vedkommende bruger jeg bukkejagten til netop at jage bukke. Når vi kommer til efteråret, så flyttes mit fokus i stedet over på dåvildt samt rålam og rå.

På de småstykker jeg råder over, vurdere jeg heller ikke at arealet kan bære at jeg skyder flere bukke årligt, så min tilgang er blevet, at jeg lader de små bukke gå og vente til muligheden byder sig for en stor eller deform buk. Ligeledes har jeg besluttet kun at skyde én buk årligt og så roterer i mellem de tre stykker jeg har at gå på, sådan at jeg ikke skyder en buk det samme sted to år i træk.

Den tilgang har jeg det selv helt fint med :smile:

Men som Taby skriver ville jeg ikke have noget imod at bukkejagten lå lige efter brunsten i stedet. Det ville give den gode buk en enkelt brunst mere at vidergive sine gener på... Men jeg tror dog ikke det vil ændre synderligt meget på hvilke bukke der skydes.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 20. maj 2023, 15:36

Så håber jeg også du har det helt fint med, når andre, udefrakommende, vil agere voksen og ansvarlig, når nu jægerne ikke selv formår det.
Desværre kan det jo få den følgevirkning, at man heller ikke på andre områder, føler at tillid til jægerstanden giver nogen mening.

Der er endnu ikke nogle billeder, i tråden her, der overbeviser mig om, at bukkejagten har en fremtid.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

1900
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 538
Tilmeldt: 30. sep 2016, 19:18
Interesser: skydning
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 211 times
Been thanked: 124 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af 1900 » 20. maj 2023, 15:51

Taby skrev:
20. maj 2023, 12:11
C-X skrev:
20. maj 2023, 11:49
Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående. Den giver os muligheden for at bortskyde de svage, kryptokide, deforme og gamle bukke, der for længst har toppet og allerede har afgivet deres bidrag til bestanden, og nu blot optager revirer, eller endnu værre, er blevet til "mordere". Resultatet af en sådan afskydning, vil sikre os en sundere og stærkere bestand, som havde den naturlige prædation gået sin gang.

Der er bestemt de der mener, at bukkejagten skal ophøre helt, da de ikke mener, at jægerne kan administrere deres opgaver og blot bruger det som en undskyldning for, at bedrive trofæjagt. Tråden her, samt Danmarks Jægerforbunds årlige "bukkepral", indikerer kraftigt, at kritikken ikke er ubegrundet. Lige nu støber vi kuglerne for modstandere af jagt og jægere.

Så prøv at reflektere over, om det giver mening at fjerne de største og sundeste bukke nu, inden brunsten, i stedet for at udvise mådehold og ansvarlighed, ved at skyde dem efter brunsten, i efterårssæsonen, hvor de har fået bedækket råerne på deres respektive revirer.
Derfor burde bukkejagten ligge fra 16 augog til udgangen af november 🙂

HØRT ! HØRT! HØRT !
jeg kan ihverfald ikke se fornuften i at forstyrre i lige nu hvor der sættes lam ( og kalve )
de unge bukke er jo også meget udsatte her i det sene forår hvor de lige er sparket væk fra moderen
( råbukken er vel også den dyreart der har den længste jagttid i Danmark med de 6 mdr )

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Ras.Killing » 20. maj 2023, 15:53

C-X skrev:
20. maj 2023, 15:36
Så håber jeg også du har det helt fint med, når andre, udefrakommende, vil agere voksen og ansvarlig, når nu jægerne ikke selv formår det.
Desværre kan det jo få den følgevirkning, at man heller ikke på andre områder, føler at tillid til jægerstanden giver nogen mening.

Der er endnu ikke nogle billeder, i tråden her, der overbeviser mig om, at bukkejagten har en fremtid.
Lad os så bare lege med tanken om at bukkejagten blev afskaffet, og vi så kun havde efterårsjagten. Tror du det ville ændre på hvilke bukke der blev skudt?

Jeg vil ikke kloge mig på, hvordan den samlede danske bestand af råvildt skal forvaltes, men som den er indrettet lige nu, så syntes jeg ikke at man kan fortænke jægerne i at nedlægge de bukke som man gør.

Hvad end intentionerne har været, så ligger de nuværende jagttider op til, at man skyder sin buk i foråret og så hjortevildt samt lam og rå i efteråret.

Skulle jagtiderne blive ændret for på den ene eller anden måde at tilgodese bestanden, så ville jeg have det helt fint med det.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 20. maj 2023, 15:56

Ras.Killing skrev:
20. maj 2023, 15:53
C-X skrev:
20. maj 2023, 15:36
Så håber jeg også du har det helt fint med, når andre, udefrakommende, vil agere voksen og ansvarlig, når nu jægerne ikke selv formår det.
Desværre kan det jo få den følgevirkning, at man heller ikke på andre områder, føler at tillid til jægerstanden giver nogen mening.

Der er endnu ikke nogle billeder, i tråden her, der overbeviser mig om, at bukkejagten har en fremtid.
Lad os så bare lege med tanken om at bukkejagten blev afskaffet, og vi så kun havde efterårsjagten. Tror du det ville ændre på hvilke bukke der blev skudt?

Jeg vil ikke kloge mig på, hvordan den samlede danske bestand af råvildt skal forvaltes, men som den er indrettet lige nu, så syntes jeg ikke at man kan fortænke jægerne i at nedlægge de bukke som man gør.

Hvad end intentionerne har været, så ligger de nuværende jagttider op til, at man skyder sin buk i foråret og så hjortevildt samt lam og rå i efteråret.

Skulle jagtiderne blive ændret for på den ene eller anden måde at tilgodese bestanden, så ville jeg have det helt fint med det.
Jeg har faktisk beskrevet intentionerne ovenfor i tråden. Du vælger så i stedet at skyde den buk, der burde have været årets avlshan på reviret, inden han når at få muligheden.

Skyder man den store buk i efteråret, er hans gode gener forhåbentlig allerede videregivet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Ras.Killing » 20. maj 2023, 16:35

C-X skrev:
20. maj 2023, 15:56
Ras.Killing skrev:
20. maj 2023, 15:53
C-X skrev:
20. maj 2023, 15:36
Så håber jeg også du har det helt fint med, når andre, udefrakommende, vil agere voksen og ansvarlig, når nu jægerne ikke selv formår det.
Desværre kan det jo få den følgevirkning, at man heller ikke på andre områder, føler at tillid til jægerstanden giver nogen mening.

Der er endnu ikke nogle billeder, i tråden her, der overbeviser mig om, at bukkejagten har en fremtid.
Lad os så bare lege med tanken om at bukkejagten blev afskaffet, og vi så kun havde efterårsjagten. Tror du det ville ændre på hvilke bukke der blev skudt?

Jeg vil ikke kloge mig på, hvordan den samlede danske bestand af råvildt skal forvaltes, men som den er indrettet lige nu, så syntes jeg ikke at man kan fortænke jægerne i at nedlægge de bukke som man gør.

Hvad end intentionerne har været, så ligger de nuværende jagttider op til, at man skyder sin buk i foråret og så hjortevildt samt lam og rå i efteråret.

Skulle jagtiderne blive ændret for på den ene eller anden måde at tilgodese bestanden, så ville jeg have det helt fint med det.
Jeg har faktisk beskrevet intentionerne ovenfor i tråden. Du vælger så i stedet at skyde den buk, der burde have været årets avlshan på reviret, inden han når at få muligheden.

Skyder man den store buk i efteråret, er hans gode gener forhåbentlig allerede videregivet.
Ja det gør jeg hvis jeg har muligheden.

Og hvis der var noget forkert i det, så burde man ændre jagttiderne, så der enten ikke er bukketjagt før brunsten, eller ved at frede de store bukke i foråsjagten... Eller hvad der nu kunne give mening.

At forvente at den gennemsnitlige danske jæger udelukkende bruger bukkejagten til at skyde afskudsbukke, det er for mig at se utopi.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

Brugeravatar
PeptoBizmo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2010
Tilmeldt: 8. apr 2004, 14:51
Geografisk sted: Midtjylland.
Has thanked: 42 times
Been thanked: 183 times
Kontakt:

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af PeptoBizmo » 20. maj 2023, 20:49

Tilfældigvis er der en lille video fra Sverige her, om eksakt samme emne.


youtu.be/XOvU4t0JtfA
At forsøge, er første betingelse for at lykkes.

sfa
Newbie
Newbie
Indlæg: 14
Tilmeldt: 8. okt 2020, 07:47
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 26 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af sfa » 21. maj 2023, 08:51

Hej,

Der var en fin kronik i Jæger side 46 i maj nummeret af Niels Kanstrup, hvor han argumenterer for at jægerne ikke udelukkende skal bruge forvaltningsargumentet for at legimitere jagten, men også huske at de fleste stykker vildt faktisk nedlægges for spændingen, udfordringen og tildeles madværdien skyld. Nedgangen i råvildtsudbyttet maner naturligvis til eftertanke, men vi er jo langtfra der, hvor arten på nogen måde er truet! Det er dog påfaldende at vi stadig kun viser seksenderne, og at der ingen årsbukke er i en tråd som denne?

Som Ras.killing skyder jeg selv en buk årligt - det er både for jagtens/spændingens skyld, men også for at supplere fryseren, der normalt på denne tid begynder at være lidt lav på vildtkød. I år havde jeg besluttet at se, om jeg ikke i forvaltningens navn kunne finde en skravlbuk og lade den være bukken i år. Op til sæsonstart havde jeg kameraerne ude og var ret flittig i min rekognoscering, men fandt ingen lille buk. Der er mindre råvildt her end for få år siden, men alle dyrene er pæne. Jeg henlagde derfor jagten til et område, hvor jeg ikke havde set nogen buk på forhånd, men med tanke på, at der måske var skubbet en lille buk derind. Jeg tog dog afsted med en beslutning om at skyde den første buk, jeg fik en god chance til. Den 16. så jeg intet i det kolde vejr. Den 17. fik jeg øje på en buk ca. 350 meter ude, som dog forsvandt inden jeg var henne ved ham. Mens jeg sad midt på en skråning kom han tilbage og løb hen mod mig på modsatte side at slugten i et sprøjtespor, der ville føre ham fint forbi mig. På ca. 75 meter, fik han øje på den "mærkelige knold" ovre på skråningen og standsede op med fronten til. Længe stod han og kikkede lige på mig og lige så længe havde jeg ham på kornet, ventende på at han skulle beslutte at fortsætte, så jeg kunne få siden til. Han valgte dog at løbe tilbage, men uden at være skræmt. På ca. 150 meter begyndte han igen at gå og esse, men jeg kunne ikke få hold på ham inden han forsvandt ind i et læhegn. Det var dog en rigtig spændende morgen.

Den 18. var jeg så afsted igen - med en krillende forventning efter gårsdagens møde. Jeg var fremme 5 min. i skydetid og begyndte at snige mig frem langs et læghegn på toppen af en lang skråning, for at komme frem til et godt udsigtspunkt et par hundrede meter fremme. Da det var skydetid ladede jeg riflen og jeg var næppe kommet 50 meter længere frem før jeg så et stykke råvildt nede i bunden af slugten ved et lille skovstykke ca. 100 meter ude. Et hurtigt check med kikkerten viste at det var bukken! Da han kortvarigt var skjult under nogle udhængende grene fik jeg skydestokken og riflen klar. Jeg forventede, at han ville komme frem og dreje rundt om skovstykket, og dermed give mig et fint sideskud, men i stedet fortsatte han ligeud op mod mig. Som en moden buk spildte han ikke tiden, men nappede lige lidt grønt, mens han hele tiden var i bevægelse og stadig nærmede sig. På 50-60 meter ændrede han retning lidt væk fra mig så han mere fik siden til, men samtidig gik han ned i en svag lavning, så jeg kun kunne se det øverste af ryggen. Han kom dog stadig tættere på og da han endelig begyndte at komme fri af lavningen var han inde på 25-30 meter. Det var spændende, rigtig spændende, men på trods af hjertebanken og bukkens trippen over græsset stod trådkorset stabilt på bladet og da kroppen var helt fri af græsset slap jeg kuglen. Bukken styrtede ramt frem og ind i læhegnet, jeg stod ved, ca. 20 meter fremme. Jeg kunne høre ham tumle og sparke lidt i krattet, men gik ned og fandt anskudsstedet og fulgte blodsporet op til ham, så han lige fik 5 min. Det var en OK seksender og vel hjemme vejede jeg ham til 22 kg brækket, så det blev heller ikke til en skravlbuk i år. Derimod blev det et par rigtig spændende morgener, godt kød i fryseren og endnu en opsats på væggen - hvad kan man ønske sig mere af en forårsjagt på buk? Og det uden jeg har skrevet om mødet med ræven, Den tromletykke rå der i sin ædeiver ignorerede min fært, fuglesangen, solopgangen...

Vh Sfa (der ikke kan finde ud af at lægge billeder op, men opsatsen ligner dem der er afbilledet tidligere i tråden :biggrin: )

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Kalthoff » 21. maj 2023, 09:12

C-X skrev:
20. maj 2023, 11:49
Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående.
Hvis der er for mange store stærke bukke i området, kan brunsten ende som en re-enactment af slaget ved Verdun. I det tilfælde skal man netop skyde nogle af de store stærke bukke på området.

Omvendt, hvis der er gået "dårlige gener" i bestanden, er det dem der skal bortskydes.

Det der er den rigtige beslutning for et område kan være den helt forkerte beslutning et andet sted. De jægere der færdes i et område kan bedst vurdere de lokale forhold.

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 140
Tilmeldt: 12. feb 2010, 15:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 18 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Birk » 21. maj 2023, 09:44

Der kan argumenteres for og imod forårsjagt kontra efterårsjagt, men ånden i forårsjagten, er klart, at fjerne de dårligste gener før brunsten.
Jeg mener ikke, at der skal ændres i jagttiderne, men vi går kun på jagt, i kraft af de ca. 95% af befolkningen, der hverken er jægere eller jagtmodstanderes velvilje og den skulle vi nødigt miste.
Knæk og Bræk med bukken.
Mvh. Henrik
Senest rettet af Birk 21. maj 2023, 12:26, rettet i alt 1 gang.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 21. maj 2023, 10:59

Kalthoff skrev:
21. maj 2023, 09:12
C-X skrev:
20. maj 2023, 11:49
Bukkejagten er til for, at vi jægere, kan udvælge de handyr, der ikke skal indgå i brunsten, som er nært forestående.
Hvis der er for mange store stærke bukke i området, kan brunsten ende som en re-enactment af slaget ved Verdun. I det tilfælde skal man netop skyde nogle af de store stærke bukke på området.

Omvendt, hvis der er gået "dårlige gener" i bestanden, er det dem der skal bortskydes.

Det der er den rigtige beslutning for et område kan være den helt forkerte beslutning et andet sted. De jægere der færdes i et område kan bedst vurdere de lokale forhold.
Naturligvis. Det er dog sjældent det problem man ser ude i landet, med mange små jordlodder. På større jordbesiddelser, hvor man har haft en målrettet afskydning, vil det kunne forekomme, som et resultat af god vildtforvaltning.

I tråden her, er det desværre det omvendte, hvor man skyder den største, sidste osv.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 21. maj 2023, 13:39

Hvis vi ikke kan være kritisk indbyrdes, så er det svært at påvirke udviklingen. Det ville blive sådan noget moderne "hold kæft og klap!".

Jo, de er da bestemt født med deres arvemasse, men det er først hos den modne buk, at de arveanlæg kommer til udtryk. Han har bestået prøven og har vokset sig stærkere end sine konkurrenter, både fysisk og mentalt. Hvis han tilmed ikke er sorteret fra, af en jæger, så er det da netop ham, der skal fædre de kommende lam, der på sigt skal overtage hans plads.

Rigtig fin buk, der netop bekræfter hvorfor det er værdifuldt, at have en bukkejagt, før brunsten :thumbup:

Hundebassen er også fiiiin! :Hug:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Jor
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 29
Tilmeldt: 23. sep 2012, 18:03
Interesser: jagt og våben
Geografisk sted: vestfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Jor » 21. maj 2023, 14:05

C-X skrev:
21. maj 2023, 13:39
Hvis vi ikke kan være kritisk indbyrdes, så er det svært at påvirke udviklingen. Det ville blive sådan noget moderne "hold kæft og klap!".

Jo, de er da bestemt født med deres arvemasse, men det er først hos den modne buk, at de arveanlæg kommer til udtryk. Han har bestået prøven og har vokset sig stærkere end sine konkurrenter, både fysisk og mentalt. Hvis han tilmed ikke er sorteret fra, af en jæger, så er det da netop ham, der skal fædre de kommende lam, der på sigt skal overtage hans plads.

Rigtig fin buk, der netop bekræfter hvorfor det er værdifuldt, at have en bukkejagt, før brunsten :thumbup:

Hundebassen er også fiiiin! :Hug:
Vi er nok ikke så uenige når det kommer til stykket
Men når det er sagt kan jeg også godt forstå alle dem der gerne vil skyde en buk
Har det kun lidt svært med dem der skal skyde så mange som muligt
Glemte at sige at bukke er skudt i Maj 2022
Så det er helt sikkert en der skulle væk

Ja det er en fin hundebasse
Når han er med på jagten så kommer han også med på billedet

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 21. maj 2023, 14:21

Du fik skam med, at han var fra i fjor, i dit oprindelige indlæg :inspect:

Jo, jeg forstår også dem der gerne vil bukkejagten, det vil jeg også selv fra tid til anden. Om ikke andet, så bare at komme ud. Jagt handler jo om mere end at skyde.
Det er begærligheden og det dårlige jægerhåndværk, jeg ikke forstår eller bifalder. Den lille er også god på bordet og den grimme er fed på væggen.

Jeg har været i mange jæger-hjem, også i tidligere profession, og de hvor de rigtig gode historier var, var hos dem der samlede grimme opsatser.

Desværre kan vi ikke bare sige, at "det ene er lige så godt som det andet", eller "hver sin lyst". Som jægere er vi en samlet gruppe, overfor resten af samfundet, og bestandene af vildt, er fælleseje.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Ras.Killing » 21. maj 2023, 15:21

C-X skrev:
21. maj 2023, 14:21
Det er begærligheden og det dårlige jægerhåndværk, jeg ikke forstår eller bifalder.
Bare lige for at se om jeg forstår dig!

De folk der har bidraget med billeder til tråden her, er de så både begærlige og udfører dårligt jægerhåndværk?
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 21. maj 2023, 15:43

Ras.Killing skrev:
21. maj 2023, 15:21
C-X skrev:
21. maj 2023, 14:21
Det er begærligheden og det dårlige jægerhåndværk, jeg ikke forstår eller bifalder.
Bare lige for at se om jeg forstår dig!

De folk der har bidraget med billeder til tråden her, er de så både begærlige og udfører dårligt jægerhåndværk?
Visse elementer af det beskrevne, fremtræder da som både begærligt og dårligt jægerhåndværk. Vi er kun en lille uge inde i bukkejagten.
At du så lige udfører en lille finte, hvor du ønsker at angribe mig, det kan vi da lade ligge til en anden god gang. Jeg er ikke efter dig som person, men den beskrevne jagtform, og at du forsvarer det med nærmest ligegyldighed og at "så længe det er lovligt".

Der er ikke nogen bestandsmæssigt positive effekter af, at skyde den største buk på reviret, inden brunsten - med mindre man naturligvis ved, at hans afkom er sikret og afløseren står klar, men det kræver naturligvis et meget stort overblik og kendskab til den lokale bestand, ofte ud over flere revirer.
Du er naturligvis velkommen til, at argumentere imod og fremlægge dine synspunkter.

Du har selv oplyst, at du tager den store buk, hvis lejligheden byder sig, frem for den mindre.

Et andet indlæg beskriver, at tage ud og skyde en buk i et område, hvor man end ikke forventer, at der er flere dyr tilbage.

Der er også et fremragende indlæg, med en fornuftig afskydningspolitik. Det gør mig skam stolt, som en del af jægerstanden :thumbup:

Tag endelig ikke fejl, jeg har ikke det fjerneste imod trofæjagt, heller ikke selvom jeg vil ski*e points og medaljer på trofæer et stykke.
Kan man kombinere det med god og bæredygtig jagt, så er det et fantastisk redskab, der kan forbedre bestande og lokale økonomier samtidig. Omvendt kan det også være fælt ødelæggende, når det ikke er bæredygtigt.

Jeg er absolut heller ikke modstander af den lille mands jagt, husmandsjagt osv., tvært imod. Men man skal naturligvis være opmærksom på, at man deler bestandene, med andre jægere og lodsejere. Det er også fint beskrevet, i de "jagtetiske regler", som alle nye jægere undervises i.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Shotgunnar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 6. jul 2021, 18:25
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Shotgunnar » 21. maj 2023, 16:53

Må jeg foreslå en selvstændig tråd, hvor bukkejagtens for og imod diskuteres?
Debatten her tager lidt af glæden ved at se billeder og læse historier.
Senest rettet af Shotgunnar 21. maj 2023, 17:57, rettet i alt 1 gang.
Stop caliber shaming

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 21. maj 2023, 17:41

Shotgunnar skrev:
21. maj 2023, 16:53
Må jeg foreslå en selvstændig tråd, har bukkejagtens for og imod diskuteres?
Debatten her tager lidt af glæden ved at se billeder og læse historier.
Kan jagt ikke forklares, kan det heller ikke forsvares.

Ja, det tager da noget af glæden, det gør det såmænd også at læse indlæg om jagt, der ikke er bæredygtigt.

Bliver kritik ikke bragt, så vil nyjægere tro, at denne form for afskydning er normen og noget at aspirere imod.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Shotgunnar
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 125
Tilmeldt: 6. jul 2021, 18:25
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Shotgunnar » 21. maj 2023, 17:56

Jeg er meget enig, C-X!
Men som jeg ser det, vi det være godt med en selvstændig tråd.
Stop caliber shaming

Brugeravatar
Ras.Killing
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5152
Tilmeldt: 15. mar 2009, 22:00
Interesser: Jagt & pistolskydning
Geografisk sted: Sy'Fyn
Has thanked: 1009 times
Been thanked: 1366 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af Ras.Killing » 21. maj 2023, 17:57

C-X skrev:
21. maj 2023, 15:43
Ras.Killing skrev:
21. maj 2023, 15:21
C-X skrev:
21. maj 2023, 14:21
Det er begærligheden og det dårlige jægerhåndværk, jeg ikke forstår eller bifalder.
Bare lige for at se om jeg forstår dig!

De folk der har bidraget med billeder til tråden her, er de så både begærlige og udfører dårligt jægerhåndværk?
Visse elementer af det beskrevne, fremtræder da som både begærligt og dårligt jægerhåndværk. Vi er kun en lille uge inde i bukkejagten.
At du så lige udfører en lille finte, hvor du ønsker at angribe mig, det kan vi da lade ligge til en anden god gang. Jeg er ikke efter dig som person, men den beskrevne jagtform, og at du forsvarer det med nærmest ligegyldighed og at "så længe det er lovligt".

Der er ikke nogen bestandsmæssigt positive effekter af, at skyde den største buk på reviret, inden brunsten - med mindre man naturligvis ved, at hans afkom er sikret og afløseren står klar, men det kræver naturligvis et meget stort overblik og kendskab til den lokale bestand, ofte ud over flere revirer.
Du er naturligvis velkommen til, at argumentere imod og fremlægge dine synspunkter.

Du har selv oplyst, at du tager den store buk, hvis lejligheden byder sig, frem for den mindre.

Et andet indlæg beskriver, at tage ud og skyde en buk i et område, hvor man end ikke forventer, at der er flere dyr tilbage.

Der er også et fremragende indlæg, med en fornuftig afskydningspolitik. Det gør mig skam stolt, som en del af jægerstanden :thumbup:

Tag endelig ikke fejl, jeg har ikke det fjerneste imod trofæjagt, heller ikke selvom jeg vil ski*e points og medaljer på trofæer et stykke.
Kan man kombinere det med god og bæredygtig jagt, så er det et fantastisk redskab, der kan forbedre bestande og lokale økonomier samtidig. Omvendt kan det også være fælt ødelæggende, når det ikke er bæredygtigt.

Jeg er absolut heller ikke modstander af den lille mands jagt, husmandsjagt osv., tvært imod. Men man skal naturligvis være opmærksom på, at man deler bestandene, med andre jægere og lodsejere. Det er også fint beskrevet, i de "jagtetiske regler", som alle nye jægere undervises i.
Jeg ønsker ikke at angribe dig, eller for den sags skyld at ligge ord i munden på dig. Der er masser af små stikpiller i dine indlæg... Men når du benytter udtryk som begærlighed (der er synonym med at være grisk og grådig), dårligt jægerhåndværk, ligyldighed og nu også ikke bæredygtigt om den jagt jeg driver... Så tager jeg det da ilde op?

Det er tunge ord at ligge for dagen - specielt når du reelt intet ved om de jægere du retter kritikken imod.

Personligt har jeg over de sidste fem år skudt tre bukke. Ingen buk i 2019, en pæn seksender i efteråret 2020, ingen buk i 2021, en derform ''dræber'' buk i foråret 2022 og så igen en pæn seksender her i 2023.

Ligeledes stræber jeg efter ikke at skyde bukke på det samme areal flere år i træk. Bukken fra 2020 og 2022 er skudt på samme sted, og bukken fra i år på andet areal (hvor der desuden ikke har været skudt buk de sidste 5-6 år), ligesåvel som at jeg lader den lille buk gå, og venter på at den får et par år på bagen før jeg tager nogen beslutninger.

Det syntes jeg ikke selv er at være begærlig, og jeg vil også mene det er bæredygtigt.

Jeg kan godt se fornuften i det du siger, med at lade den gode buk gå til efteråret, men jeg ser heller ikke noget forkert i at skyde bukken i foråret. På det punkt er vi så uenige.

Min afskydningspolitik (og for den sags skyld også mine naboers) basere sig mere på hvor mange, hvor ofte og hvilke dyr der skydes, end hvornår på året de skydes.

Det er givetvis dårligt håndværk :smile: men den del må jeg så leve med.
"The culture I stand for is sometimes lost into today's society, when in fact society was built on the culture of The Hunter.

Make Fyn fin again!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Bukkejagten 2023.

Indlæg af C-X » 21. maj 2023, 18:26

Ras.K, jeg kan jo kun tolke ud fra dine egne indlæg. Det samme kan alle andre :blink:

Når du afviger fra det, der normalt betragtes som godt jægerhåndværk, så kommuniker ud hvorfor du agerer som du gør. Be om. For vores allesammens skyld.

Om du og din jagt, generelt er bæredygtigt, skal jeg lade være usagt, men lige i dette tilfælde, ser jeg det bare ikke som sådan.

Der er mange, der ønsker bukkejagten helt lukket ned, så behøver vi jo ikke ligefrem hjælpe dem i deres sag. Men det kræver også, at vi tør være kritiske overfor os selv og hver andre, så det ikke glider ud, af en forkert bane, hvor vi kun lykønsker og så ellers har skyklapper på.

Bukkejagten er også den periode af året, hvor vi normalt hører flest negative "nyheder" om jagt, med nedlagte ponyer og andet godt. Ligeså med tyvjægere og andre hyggelige typer. Der er altså en god ret i, at kalde det begærlighed. Og nej, intet af det er møntet på dig, eller andre i tråden her. Jeg forventer vi er bedre end normen, herinde.

Vedrørende ordet "begærlighed", så er det en meget menneskelig last, som vi alle besidder. Vi har nok alle draget vores erfaringer af, at æde eller drikke for meget, på et eller andet tidspunkt i livet :neutral:
Eller stået og renset rågeunger, til langt ud på natten, efter man har skudt en skraldesæk fuld :wall:
Vi snakker slet ikke om grejbegærlighed! :censored:
Egentlig ville det give god mening, for mig i hvert fald, hvis nogen begrundede deres, mindre fornuftbetonede bukkeafskydning, med begærlighed i gerningsøjeblikket.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Afskydningspolitik ifm forårsjagten på buk

Indlæg af Bofhenator » 22. maj 2023, 07:36

Hold øjet på bolden og hold igen med de sene tacklinger.

Tal pænt til og om jeres med-NVFere, også (især) dem man ikke er enige med!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Besvar