Jagt efterår 2007.

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af kt8 » 22. okt 2007, 12:47

hvorfor ikke vente med at skyde lammene? til om 1 - 2 måneder så er de jo i en noget pænere størrelse?
Det er ikke sikkert man får chancen igen om 2 måneder, det er jo ikke en indhegning hvor dyrene står og venter på at blive skudt :;>-

Desuden skyder jeg ikke dyret for kødets skyld, så er det nemmere og billigere at købe det ved vildthandleren :neutral:
"This is my BOOMSTICK"

rifle4fun
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 239
Tilmeldt: 9. sep 2007, 23:56
Geografisk sted: Nordjylland + København
Has thanked: 1 time

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af rifle4fun » 24. okt 2007, 21:26

Hunter_Deluxe skrev:[Desuden mener jeg at man bør høste overskudet før vinteren rigtigt sætter ind... Herved skånes råen for at skulle lastes med det overskydende lam... Derved får eventuelle andre lam bedre vilkår gennem vinteren da der her er mere føde til den... (Det kan måske også ske jeg får lidt huk for den) :mrgreen:

Hvad mener i???
Ja - ja, når du ber' om det, så må jeg nok sige du er ude på "de lange skudhold" her ... :twisted: Nu er der ikke tradition for lange, hårde vintre med hungersnød i DK (selvom vi havde en slem en med skorpesne forrige vinter), og råvildtet går jo gerne i spring om vinteren, så jeg er ikke sikker på, at antallet af lam er en speciel belastning for den enkelte rå. ;-) Til gengæld kan jeg forstå argumenterne fra dem, der skyder små skrøbelige lam væk før vinteren.

Jeg har intet imod at der nedlægges lam i oktober, det er sgu langt værre med dem, der skyder råen bort fra lammene :evil:


Hilsen R4F

PS! Det er skønt at læse om alle de gode jagtoplevelser, når man ikke selv kommer så meget af sted. Man gør karriere for at få råd til masser af godt jagt, og når man så har masser af godt jagt, så er der ikke tid pga karrieren - Suk !!! :???:

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 24. okt 2007, 22:39

rifle4fun skrev: PS! Det er skønt at læse om alle de gode jagtoplevelser, når man ikke selv kommer så meget af sted. Man gør karriere for at få råd til masser af godt jagt, og når man så har masser af godt jagt, så er der ikke tid pga karrieren - Suk !!! :???:
Ja-ja-ja!! verden er fuld af problemer, prøv bare at tænk på det Helle Thorning stå midt i lige nu. :neutral:
Nååå!, men lidt jagt må det vel kunne blive til. Arbejde er en god ting, men der gå lige lovlig meget tid med det. ;-)
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 24. okt 2007, 23:46

Det er vel ikke for sent at skrive om weekendens jagt. :neutral:

Det blev weekenden hvor vores tyske gæster skulle komme og jagte for vores genvisit først i Dec.
Fredag aften startede de med en tur på andejagt. Et par huller hos en god jagtkammerat som de havde været ved før, men ikke med større held. det skulle så vise sig at blive gjort til skamme, da der var et kanon træk, med langt over hundrede ænder der kom klatvis til hullet.
De gode tyskere er ikke mestre til at skyde med hagl, så med god hjælp fra et par stykker af vi andre blev det til 18 gråænder.
Det skulle have været 48 i stedet, men der blev ikke afgivet skud før de havde tømt bøsserne. Vi vil jo også gerne have nogle vildsvin for, inden de selv skyder dem når vi skal på genvisit.
Den her gang var de tre mand heroppe. Kontakten til den tyske jagtforening blev skabt lige efter murens fald, gennem nogle danske håndværkere på et stort bygge projekt sydvest for Berlin. Så det var 16. gang de var her.

Lørdagens jagt bød på såter i brakmarker tilsået med vildtfoder striber og majs. Et par skove og skrub. Der blev set råvildt i alle såter, der var godt med fasaner i et par af såterne. Det blev også til to flokke agerhøns vi fik på vingerne, dog uden at komme på skudhold af dem.
Der blev også set ræve i to af såterne, hvoraf den ene blev leveret.
Sidst på eftermiddagen var der på paraden.
En ræv.
5 Kokke og 13 Fasanhøns
Det gik lige vel hårdt ud over hønsene, men de var langt i overtal også under jagten.

Lørdag aften bød også på andejagt ved et andet hul, som vi sjældent bruger for her er der ingen fast træk til.
Her blev der også et godt træk de sidste ti minutter før lukketid, men de er altså nogle kluddermikler til at skyde når det er mørkt. De fik tømt bøsserne adskille gange men det blev kun til en enkelt. Her kom der en 35-40 stykker i alt. Hovedsagen er også at de får skudt nogle skud og får set at vildtet er der, at der så ikke kan ramme er ikke vores problem.

Søndagens jagt bestod at de små remiser og læbælter at vi ikke havde nået om lørdagen.

Den første såt var en lang remise af krat og væltet gran fra stormen i 2005, som vi sjældent driver af, men den her gang var der bonus. En rå sammen med en lille seksender kom for og bukken blev leveret. Et par kokke var der også men de undgik at komme for skud. de næste to såter var også små remiser med kulturer af juletræer og her blev de presenteret for nogle høje kokke, men ak alle skud var forbi. Vi andre får os nogle billige grin mange gange, ok det er da heller ikke let, vi andre skyder da også forbi, men sjældent ti gange i træk. Her skød jeg selv en sneppe i øvrigt revirenes første i år.
Den sidste såt var et femrækket læbælte, med 12 rækker majs på den ene side og 6 m. vildtfodermark på den anden side. Et sted hvor der altid er fasaner og her er der også altid høje spidsskud der gælder. Her fik de da endelig pillet to ned, selvom de var blevet presenteret af nogle direktører, de skulle lede længe efter. Her var der en 12-14 fugle i luften.
Weekendens jagt har vist at der er mange fasaner, det er sene kuld da der stadig er mange der er ufarvet og uden særlig meget hale.

Søndagens resultat blev:
En buk, med lidt god vilje en seksender 2 år gammel.
En sneppe og to kokke.

En lang jagt weekend, sammen med gode jagtkammerater, en masse gode jagtoplevelser, godt vejr, hvad kan vi så forlange mer.

Det er da bare livet!!!
_________
Zubra
Vedhæftede filer
Buk og Sneppe.jpg
Her er sneppen plaseret på bukkens hals, som er en hæder til den vidunderlige fugl.
Buk og Sneppe.jpg (90.04 KiB) Vist 4523 gange
bukken brækkes.jpg
Bukken brækkes, øvelse gør mester!!
bukken brækkes.jpg (81.18 KiB) Vist 4523 gange
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af SHR 30.06 » 25. okt 2007, 14:39

Dejlig historie igen Zubra. Du har jo så noget at se frem til når i når Tyskland til december. Er det fra tårn eller skal i også på drivjagt der? Hvilket våben bruger du egentlig på drivjagt?
Hilsen R4F

PS! Det er skønt at læse om alle de gode jagtoplevelser, når man ikke selv kommer så meget af sted. Man gør karriere for at få råd til masser af godt jagt, og når man så har masser af godt jagt, så er der ikke tid pga karrieren - Suk !!! :???:
Hehe, R4F, den kan vi vist alle nikke genkendende til. Jeg skiftede job for 9 mdr. siden og arbejder i en forfremmelse nu, så jeg har ca. været afsted med riflen 70% mindre end jeg var sidste år på den her tid. Frisk mod. Vi må gemem jagten til vi engang går på pension........ <+:

Tror da vist jeg skal have luftet 30.06eren i aften. Har fået en ustyrlig lyst til det efter at have læst Zubras beretning.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

rifle4fun
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 239
Tilmeldt: 9. sep 2007, 23:56
Geografisk sted: Nordjylland + København
Has thanked: 1 time

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af rifle4fun » 25. okt 2007, 19:54

I dag lykkedes det at blande arbejde og jagtlige fornøjelser ;-)

I firmaet har vi en lille skytteforening, hvor jeg er suppleant, og vi overvejer at købe en skydesimulator. I dag var der demo af den påtænkte model, og det var nu ganske god adspredelse med et lasergevær og et filmlærred. Så selvom jeg ikke kom ud i naturen, så blev der dælme' nedlagt nogle vildsvin, duer og ænder ...

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 25. okt 2007, 20:24

SHR 30.06 skrev:Dejlig historie igen Zubra. Du har jo så noget at se frem til når i når Tyskland til december. Er det fra tårn eller skal i også på drivjagt der? Hvilket våben bruger du egentlig på drivjagt?
Joww! tak skal du ha` :)

Drivjagten hos tyskerne foregår for det meste hvor vi står på post, nogle steder er der stiger eller tårn. Tærrenget er meget varieret, lige fra gamle forladte frugtplantager, fra østtiden, nogle store teglværksgrave, bakket areal der aldrig har været opdyrket. Et større skovområde med gammelskov bestående af fyr og rødgran.
Da der er vildsvin i alle områderne, og dåvildt i skovområderne, tager jeg altid min 300 Win Mag med. Der kan godt komme skudchanser på over 100 m.

Havde det været kompakt skov det hele, med korte skudafstande, havde jeg taget min dobbeltriffel med i 7x65 R. Den er mest handy på korte hold hvor det skal gå rigtig stærkt. Det er også den jeg har skudt langt flest grise med. Herhjemme bruger jeg næsten altid dobbeltriflen når det drejer sig om råvildt og kronvildt. Jeg har også skudt med min 308er tidligere, men den er der en tung banepibe på nu, og en 4x16 kikkert, så den er slet ikke anvendelig til den form for jagt.

Jeg har tidligere haft en bæretilladelse på en 9,3x74 R dobbeltriffel. Den har jeg gjort store ting og sager med. Den er desværre stjålet nu, og er ikke dukket op fra underverdenen endnu. Men bliver du tilbudt en Gebryder Merkel o/u med einhack og en flig af hælen på skæftet slået af og indgraveret JPK i navnepladen, så kender jeg den rette ejermand.

De yngre tyskere, skyder alle med Blaser og Sauer i 308 30-06 eller 9,3x62. Det er tydeligt at de tjener penge, og de er ikke sene til at få det sidste nye grej. De gamle derimod, dem som er opflasket sammen med Erik Honnikker, de skyder med haglgeværer enten med brennikke kugler eller indstikspiber i 8x57 JRS. De har ikke så mange knaster at gøre godt med, men det er opdragelsen, de bruger også stadig det gamle østtøj og støvler den dag i dag.
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 25. okt 2007, 20:51

rifle4fun skrev:I dag lykkedes det at blande arbejde og jagtlige fornøjelser ;-)

I firmaet har vi en lille skytteforening, hvor jeg er suppleant, og vi overvejer at købe en skydesimulator. I dag var der demo af den påtænkte model, og det var nu ganske god adspredelse med et lasergevær og et filmlærred. Så selvom jeg ikke kom ud i naturen, så blev der dælme' nedlagt nogle vildsvin, duer og ænder ...
Hæ-hæ tør træning er en god ting, og når det så kan gøres indendørs, er det jo helt fint, når det har været så koldt som i dag.
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

rifle4fun
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 239
Tilmeldt: 9. sep 2007, 23:56
Geografisk sted: Nordjylland + København
Has thanked: 1 time

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af rifle4fun » 25. okt 2007, 21:30

Zubra skrev:Hæ-hæ tør træning er en god ting, og når det så kan gøres indendørs, er det jo helt fint, når det har været så koldt som i dag.
Yeps - Jeg glemmer aldrig da jeg for knap en snes år siden besøgte min bedste "jagtkammy" kort før vi skulle på vildsvinejagt i Polen. Da jeg åbnede døren til stuen kom to tomme hylstre flyvende, og værten var i fuld færd med at genlade dobbeltriffelen og havde yderligere to hylstre mellem knoerne samt to i munden. Jeg morede mig meget over det, men må jo tilstå at det virkede, da det blev alvor :D

Som samme mand sagde "Skide være med at vi skyder røven ud af bukserne, så har vi da trods alt noget at snakke om på fattiggården eller plejehjemmet!"

Så kære nyjægere - før familie og karriere tager alt jeres tid, så er det ikke kun et spørgsmål om at løbe hornene af sig, men også et spørgsmål om at få nogle horn på væggen !!!

Brugeravatar
SHR 30.06
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 819
Tilmeldt: 9. maj 2007, 14:34
Interesser: Jagt, Jagt og jagt.....
Geografisk sted: Midtjyske Højderyg
Has thanked: 21 times
Been thanked: 60 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af SHR 30.06 » 26. okt 2007, 13:50

Så kære nyjægere - før familie og karriere tager alt jeres tid, så er det ikke kun et spørgsmål om at løbe hornene af sig, men også et spørgsmål om at få nogle horn på væggen
Åh det er da rat at man lige har rundet 26 <+: Der er masser af år til at nå alle de horn jeg gerne vil ha på væggen hehe.
De yngre tyskere, skyder alle med Blaser og Sauer i 308 30-06 eller 9,3x62. Det er tydeligt at de tjener penge, og de er ikke sene til at få det sidste nye grej. De gamle derimod, dem som er opflasket sammen med Erik Honnikker, de skyder med haglgeværer enten med brennikke kugler eller indstikspiber i 8x57 JRS. De har ikke så mange knaster at gøre godt med, men det er opdragelsen, de bruger også stadig det gamle østtøj og støvler den dag i dag.
Det var nemlig også det jeg var nysgerrig efter. Da jeg snakkede med vores jagtguide sagde han at når det gjaldt drivjagt havde han kun et våben til det brug! En gammelveltjent drilling med to Brennecke og en kugle. Hvis så bare svinene kom under 50-60m var der næsten garanti for at de også blev der med sådan en Brennecke hehe.

Jeg er nu gået hen og blevet rigtig rigtig hooked på sådan en Merkel SR1 i 9,3*62 med en aimpoint på. Den kunne godt blive mit næste drømmeprojekt <+:

Men i første omgang skal min forsømte 30.06er vist ud og luftes i aften. Den er blevet så forsømt siden jeg var i tyskland så den skal ha lidt motion i aften <+:

Knæk og bræk i weekenden alle sammen.
Hvorfor nøjes med tysk teknik når der kan stå finsk finmekanik i skabet?

Sako 75 30.06
Sako vixen 223

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Deer Hunter » 27. okt 2007, 17:54

Var lige en tur på heden i det gode vejr.Det blev til en fasanhøne.
Duer var der nogle få stykker af ,men alle alt for langt væk :evil:
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
VESTJYDEN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12. feb 2006, 19:42
Geografisk sted: VESTJYLAND LEMVIG
Been thanked: 7 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af VESTJYDEN » 28. okt 2007, 13:44

Hej.
Jeg var lige på morgenjagt den anden dag med riffel efter ræv der er mange i år jeg skød denne ræv med min tika 308 på ca 95m jeg skød den oppefra ned i en dalstrøg og den var død på stedet den havde et stort udgangshul på ca 10 cm den er skudt med norma rådyr og det er en hanræv.
Hilsen Vestjyden.

Brugeravatar
VESTJYDEN
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12. feb 2006, 19:42
Geografisk sted: VESTJYLAND LEMVIG
Been thanked: 7 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af VESTJYDEN » 28. okt 2007, 18:39

Hej
deer hunter skriver der kun var nogle få duer, var selv på aftentræk i aften fik kun en enkelt due men der var nogle gode flokke dette var en af mange, ca 200-250 gik i skoven her til aften døm selv dette var ikke den største flok jeg fik billede af <+:


Hilsen Vestjyden.
Vedhæftede filer
ATT00012 (Small).jpeg
ATT00012 (Small).jpeg (29.25 KiB) Vist 4109 gange

rifle4fun
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 239
Tilmeldt: 9. sep 2007, 23:56
Geografisk sted: Nordjylland + København
Has thanked: 1 time

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af rifle4fun » 29. okt 2007, 00:01

Flotte billeder fra både Vestjyden og Deer Hunter :D

Stod selv op og så på vejret i morges, men hoppede hurtigt under dynen igen, da den stod på rusk og regn ::_=>

Jeg tager dog revance i næste uge - Torsdag går jagten ind på de store, nordvest for limfjorden, så de skal prøves i weekenden. Inden da trodser naboen og jeg hekse, trolde og edderkopper, for at rejse hinsidans efter elg og svin Halloween aften. ;-)

Hilsen R4F

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 29. okt 2007, 11:03

rifle4fun skrev: Inden da trodser naboen og jeg hekse, trolde og edderkopper, for at rejse hinsidans efter elg og svin Halloween aften.
Overtro eller ej!! God tur og Knæk og Bræk!! :razz:
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

KimH
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1821
Tilmeldt: 16. apr 2006, 08:38
Interesser: Håndvåben - 2.ww våben
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 33 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af KimH » 29. okt 2007, 19:18

Jeg fik sidste år en labrador foræret, da hun var 9 uger gammel. Hun er i år for alvor ved at forstå, hvad det går ud på når vi skal på jagt.
Var en tur ude ved et af mine mange andehuller, og vi sad da og hyggede os stille og roligt, lige til hun hørste den første and rappe. Hun blev fuldstændig stiv i hele kroppen, begyndte at ryste og tænderne klaprede i munden på hende ( er det normal jagtiver eller ?? ).
Nå, men vi kom længere hen på aftenen, da to gråbasser lige ville en tur ind over søen. Det var på det tidspunkt ved at være så mørkt, at jeg ikke kunne se hvor den and jeg skød, landede i vandet. Zoffi ( hendes navn ) derimod vidste lige præcist hvor den var, og det tog ikke lang tid før hun stod med den i flaben foran mig. Derefter brugte hun resten af aftenen på at ligge og snuse til den and hun havde hentet, jeg skød nemlig kun den ene.
Derudover er det nu blevet til 10 gråbasser og 2 krikker indtil videre.

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 4. nov 2007, 22:37

Det er tid til at sidde og fundere over weekendens jagtoplevelser.

I lørdags holdt vi selv en vores fællesjagter. Vejret var kraftigt blæsende, men holdt da tørt, men det var svære odds at få vildtet for. Det blev som vi plejer med 5 såter tre store brakmarker med vildtstriber, og 2 såter med skov-skrub randsået med majs. Der blev set råvildt i alle såter og et par ræve iden sidste såt. Dagens resultat blev 12 kokke og 10 fasanhøns. Et særdeles tilfredsstillende resultat efter vejrforholdene, for det var de færreste der var gearet til den fart fasanerne skød med rygvind. :lol:

I dag Søndag var jeg inviteret som gæst på et revir jeg aldrig havde været på før. Det havde jeg glædet mig en del til fordi jeg vidst at der er en særdeles god råvildtbestand. Vi mødtes til morgen parade med rundstykker og kaffe, i en rigtig hyggelig jagthytte, med en udsigt over området, som siger spar to til alt hvad jeg har set af jagthytter. En enkelt af deltagerne viste det sig jeg kendte i forvejen, ud over ham jeg var inveteret af.
Den første såt stod jeg med solen lige imod mig, det var blik stille og du kunne høre alt hvad der rørte sig. Jeg var kommet til at stå ved to gamle fyrretræer. De virkede næsten som magneter på småfugle på jagt efter alt hvad der var spiseligt. I de tyve min. jeg stod der så jeg Fuglekonge. Spætmejse. Musvit. Blåmejse. Korsnæb og Topmejser der var en livlig aktivitet hele tiden, så man kan ikke ungå at blive betaget af de små vævre fugle.
Midt i al den kvidderen kom en sneppe flaksende ud mellem mig og nabo posten i en meters højde. Den fortsatte i samme højde mod de to næste poster. Der blev naturligvis ikke skudt efter den, men de har en vis evne til at følge et spor i den kriminelle højde, Så den overlevede.
Der gik råvildt ud af siden, og der blev set en sneppe mere, som ikke blev leveret.
Den næste såt blev der rejst en rigtig flot seksender, som kom springende lige mod mig og naboposten, men den holdt sig på godt 40 m. afstand også til den næste post hvorefter den forsvant. Havde det været med riffel, havde den været til at få i tale, men bare synet reddede jo hele dagen. Efter frokosten var der igen skud efter snepper også uden at der blev leveret nogen. Råvildtet var der, men gik uden for skud, sådan skal det også være, Better safe end sorry. En dag i et kanon godt vejr, sammen med nogle hyggelige gutter, i en lige så flot natur med alle dens farver. Ti skud afgivet intet leveret, men alligevel en rigtig god dag.

For dem af mine jagtkammerater der var nordenfjords efter kronvildt, blev det også en begivenhedsrig weekend med to rigtig stærke hjorte i medaljeklassen.
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

rifle4fun
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 239
Tilmeldt: 9. sep 2007, 23:56
Geografisk sted: Nordjylland + København
Has thanked: 1 time

Endelig revance ...

Indlæg af rifle4fun » 5. nov 2007, 23:39

Torsdag d. 1/11 og fredag d. 2/11 i Sverige:
Trods støvregn og fugtigt vejr torsdag fik vi et par elge i anden såt (6-takker tyr + kalv), hvorefter vi indstillede jagten, da kalven løb et stykke ud i en sø, hvor den forendte. Mange ting blev foreslået og forsøgt for at redde kalven i land. Til sidst var der dog en resolut svensker, der smed tøjet og "apporterede" elgen i det 10 grader kolde vand.

Fredagen bød på frost, høj sol og fuld drev fra start til slut. Første såt bød på mange grise, men de fleste var for små. Jeg stod på en grusvej, hvor jeg først havde en so med 11 grise og to minutter senere en med 5 - 6 grise - alle for små.

Der blev meldt "Galt" i radioen da en stor enlig gris løb ud på såtens anden side til min gæst, som fik en træffer ind på den, hvorefter den løb ind i krattet. Lidt senere kom der en enlig stor gris ud til mig på klods hold. Jeg ventede til den var ud midt på vejen, for at sikre der ikke var små grise efter. Et hurtigt kasteskud havde ingen effekt, men heldigvis fik jeg mulighed for et andet skud 40m inde i krattet på den anden side af vejen. Grisen forsvandt i skuddet. En driver kom kort efter ud af såten og gik over på den anden side for at se efter grisen. Han kom tilbage og meddelte, at jeg havde skudt en stor "førende so", som vi jo havde fredet. Jeg var dog ret sikker på, at det ikke var tilfældet, da den kom alene, og protesterede. Svenskeren lyste op i et stort grin, og overrækkede mig en grankvist med ordene "Tillyke - Det er en fin keiler".

Efter såten slæbte vi grisene ud. Min gæsts gris var dog ikke en keiler alligevel, men en stor ungso uden grise. Selvom han var spændt på at se sin "Galt", så tog det dog ikke glæden fra ham. <+:

Jeg havde truffet min i begge skud. Første skud var en lungekugle lidt bag forbenet. Andet skud var gået ind skråt bagfra, lige ved siden af det første, tværs gennem rygsøjlen fremme ved nakken og ud af halsen, så det var ikke så sært den forsvandt i skuddet. Jeg brugte 140gr. Nosler Accubond i .270W

Anden såt bød også på mange grise. Jeg havde keiler for to gange, men de tog den eneste rute, hvor jeg ikke havde tilstrækkeligt kuglefang. I løbet af såten var der skudt til 7 vildsvin, og da driverne var kommet igennem, snakkede vi om at afbryde såten. En af driverne manglede dog sin hund, hvorefter en anden driver meldte over radioen, at hunden lige var kommet på langs af såten med en 10-takker elgtyr - så vi udsatte afbrydelsen. Tyren endte sit liv i søkanten, og glæden hos skytten blev ikke mindre, da det viste sig at være en ulige 12-takker.
Vandkalv.JPG
Vandkalven apporteres
Vandkalv.JPG (72.15 KiB) Vist 3790 gange
Parade.JPG
Fredagens resultat
Parade.JPG (88.78 KiB) Vist 3791 gange

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 5. nov 2007, 23:50

Fin beretning fra hinsidan, man fornemmer helt lugten af grise. Jagt på elg er heller ikke at foragte, men vildsvine jagt, så rejser de små hår sig over hele kroppen.
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

rifle4fun
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 239
Tilmeldt: 9. sep 2007, 23:56
Geografisk sted: Nordjylland + København
Has thanked: 1 time

Revance fortsat ...

Indlæg af rifle4fun » 5. nov 2007, 23:56

Lørdag d. 3/11:

Lørdag bød på hård vind og høj solskin. Vi var på årets første trykjagt efter kronvildt i det nordjyske.

Den hårde vind gjorde det lidt ubekvemt at sidde i stiger, hvis man havde tendens til søsyge :puke:

Vinden til trods fik vi dog en del kronvildt på benene. Jeg så ikke selv noget om formiddagen, selvom trykkerne kunne melde om hind og kalv i min retning. Om eftermiddagen var jeg vidne til at min nabopost fældte en kalv, men havde selv kun en fredet dåhind på skudhold.

Dagens resultat blev en skovsneppe, en ulige 14-ender i medaljeklasse, fire kalve og to rålam.
Hjort.jpg
Hjort.jpg (94.57 KiB) Vist 3775 gange

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 6. nov 2007, 15:16

Rigtig flot hjort, synd at den havde brækket issesprodsen.
________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
FUB
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 387
Tilmeldt: 6. jun 2004, 22:14
Geografisk sted: For enden af søen
Kontakt:

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af FUB » 10. nov 2007, 13:07

Var ude og sidde med riflen i morges

Og kl 8.15 lagde han sig på siden for en perfekt bladkugle. Død på stedet.
Her burde stå et eller andet smart

Brugeravatar
Zubra
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2119
Tilmeldt: 30. mar 2005, 01:00
Geografisk sted: Østhimmerland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Zubra » 10. nov 2007, 16:04

Tillykke med bukken. Den er rigtig flot, og vil pynte i enhver samling.
_________
Zubra
Lev livet mens du er her, det gentages ikke!

Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Havkat » 10. nov 2007, 19:50

I dag havde jeg forvildet mig på noget landjagt som kolding jagtforening og kolding strandjægerne havde,det var en rigtig hyggelig dag de første 4 såter gav ikke noget så en kammy og mig snakkede om en tur på vandet imorgen,det plejer at give lidt mere vildt :cool: .
Nå men da vi kom til de 2 sidste såter begyndte det at ske lidt der var lidt skyderi inde fra driverne og pludselig kom der en stor skovhare ud i hovdet på mig og den fik et skud og blev ramt, men halvdød hoppede den til venstre op langs noget krat hvor den væltede om og døde.
Den sidste såt var det meningen at jeg skulle være med til at gå igenem men hundefolkene mente at de var nok,og det var heldig for mig....jeg havde ventde i ca 10-15 min efter drevet var blæst igang så kom der en buk ud med 120km i timenfra højer side ca 15m fra mig og så op med bøssen BANG den trillede i knaldet og lå og spjættede lidt,og så var den død,en hund bed sig fast i halsen på bukken og jeg kom frem til den og stak den i nakken så var hovdeafbryderen slukket.
Det var en flot seksender, min kammy har billederne, min mobil var løbet tør for strøm :roll:
NÅ JA foresten det var mit første stk råvildt efter mange år med jagttegn så det var vel ikke for tidlig eller hva <+:
Det er sgu ikke sådan når en havjæger kravler på land,der er noget mere snask i et stk råvildt end en edderbasse >><>>:
og jo jeg fik blod smurt i hele hovdet og hvad der ellers høre til..jo det var en god lørdag <;>
" Latter er indre jogging"

Brugeravatar
Havkat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 370
Tilmeldt: 3. feb 2006, 17:10
Interesser: Jagt på land og vand.skydning
Geografisk sted: Trekants området.
Has thanked: 32 times
Been thanked: 13 times

Re: Jagt efterår 2007.

Indlæg af Havkat » 11. nov 2007, 08:19

Her er den så min første buk <+:
Billede/img]
" Latter er indre jogging"

Besvar