Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
DrBruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. aug 2019, 00:24
Interesser: Luftgevær, riffel, langdistanc
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af DrBruun » 23. jan 2022, 21:59

Jeg har altid været lidt lun på Fxs impact og tænkte på at købe en mk2 eller m3.
Min brug af luftvåben er aktuelt på rent hyggeplan så kan ikke helt beslutte mig for om det er helt overkill med en impact. Ydermere synes jeg man falder over mange historier med folk som har problemer med opsætningen og utætheder.
Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?
Hvad siger folket herinde?
Remington LTR
Artemis M16
Artemis P15
Artemis 750
Diana bandit aka Artemis PP800
FX Maverick

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 719
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 553 times

Re: Fx impact

Indlæg af Werecat » 24. jan 2022, 00:59

Jeg må vedkende mig at jeg er impact fanboy.

Jeg har en mk I som jeg har været rigtig glad for. Men, for der er et stort men. Den har, for en som mig, for mange tuningsindstillinger.

Den begyndte at være utæt i foråret 19. Jeg købte o-ringe og tænkte at hvis jeg alligevel skulle åbne den, kunne jeg lige så godt putte en powerplenum i.

Med bævende hænder og YouTube kørende med instruktionsvideo skilte jeg den ad, skiftede o-ringe og installerede powerplenum.
Tryk på.... Den var pisse utæt.

Så startede jagten på nogen der var kompetente til at reparere den. I forsommeren ringede jeg til østjysk, som mente st det var ikke noget problem. Jeg kørte (fra Odense) dertil og afleverede den. De kunne dog ikke nå det før efter sommerferien. Efter sommerferien ringede deres våbenmekaniker og erkendte at det kunne han ikke. Således nedslået kørte jeg afsted og hentede den igen ( :evil: ).

Jeg kontaktede krale i Holland, og de gav et tilbud på reparation og tun der var fint og den røg med gls til Holland. Efter 6 uger var den færdig og kom tilbage. Tæt, men tuningen var til at lukke op og skide i. Den var tunet så stramt at den skulle arbejde sig op fra 260m/s til de 285 m/s over de første 30 skud. Når den endelig var deroppe, svingede den med +-10 m/s.
Jeg kontaktede krale og de sagde at jeg skulle løsne lidt hist og skrue lidt ned pist og så ville den blive bedre. Til deres forsvar havde de, på mit ønske, gået efter 285 på absolut minimum, så der var mest muligt power på max til at slugs kunne komme godt afsted.

Så kom Corona og arbejdet kaldte og tiden (og modet) har ikke været til at skrue på det selv siden.

Pointen med denne lange historie er at hvis man har tid og lyst til at bruge mange timer hjemme i værkstedet til at optimere, er det og bliver det utvivlsomt den bedste luftriffel for en.
Men hvis man ikke vælter sig i tid og helst vil hive et luftgevær frem og skyde uden at skulle skrue tre steder for at optimere til dagens hagl, så tror jeg andre og billigere luftheværer gør det næsten lige så godt.... Næsten.
For hvis man har noget teknisk snilde og forståelse af hvordan en PCP fungere, som flere på dette forum absolut har kan man utvivlsomt gøre det hele selv og har et super luftgevær der vandt alle konkurrencer indtil corona (ok nogle konkurrencer blev vist vundet af fx crown).

Det er er fedt gevær, og når det kører, så kører det! Tanken om at smide det dobbelte efter en daystate delta wolf har absolut været der (den er bullpup og indstilling af hastigheden foregår ved tryk på to knapper til den ønskede hastighed er opnået). Men når man får kæmpet sig igennem alle de reviews der er lavet af folk der har fået en gratis at lege med (det gør fx også, så der skiller daystate sig ikke ud), og finder de reviews hist og pist hvor folk selv har betalt, får man oplevelsen at delta wolfen heller ikke er uden problemer. Og den er med sikkerhed sværere at finde nogle der kan finde ud af at reparere den.

Meeeen du kan godt købe en impact ( jeg ville gå efter en mk3) og undgå at skrue på den. De kommer (eller det gjorde min mk1) optimeret til JSB heavies fra fabrikken. Og så kører den - godt!

Så hvis jeg skal være ærlig, så er der stor chance for at, når Coronaen er væk, ungerne er blevet lidt større og der er bedre tid til det, at der dumper en mk3 (eller 4, eller 5?) i indkøbskurven.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af InMySights » 24. jan 2022, 07:43

DrBruun skrev:
23. jan 2022, 21:59
Jeg har altid været lidt lun på Fxs impact og tænkte på at købe en mk2 eller m3.
Min brug af luftvåben er aktuelt på rent hyggeplan så kan ikke helt beslutte mig for om det er helt overkill med en impact. Ydermere synes jeg man falder over mange historier med folk som har problemer med opsætningen og utætheder.
Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?
Hvad siger folket herinde?
Har også kigget rigtig meget på Impact og har en FX Bobcat som har kørt uden nogen problemer men har slet ikke impact på ønskesedlen længere medmindre den faldte ned i skødet på mig til røverpris.
I stedet bliver mit næste køb en RTI Prophet compact eller en Vixen.
Vil man have en lille lækker bullpup til legetøj så er Artemis p35 fra Snow Peak et godt bud. Knap 4500. Købte min hos Nieload.dk som jeg klart kan anbefale, men måske andre forhandlere har fået dem hjem også.
.177
.5,5
.22LR
243W
12/70

DrBruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. aug 2019, 00:24
Interesser: Luftgevær, riffel, langdistanc
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af DrBruun » 24. jan 2022, 11:37

Tak for svar begge to. Jeg er stor fan af impact’ens udseende men elsker også tactical.
Jeg har flere af artemis’ våben incl p15. Jeg er utrolig godt tilfreds med dem og de leverer superb skydning med høj præcision, selv på afstande over 50 m.
Men er stadig fristet af impacten. Ville en pris under 10K mon være en fornuftig investering i en MK2?!
Remington LTR
Artemis M16
Artemis P15
Artemis 750
Diana bandit aka Artemis PP800
FX Maverick

Landbo
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 410
Tilmeldt: 3. jun 2021, 16:41
Interesser: Målskydning
Geografisk sted: ThyLand
Has thanked: 141 times
Been thanked: 155 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af Landbo » 24. jan 2022, 11:48

DrBruun skrev:
23. jan 2022, 21:59
Jeg har altid været lidt lun på Fxs impact og tænkte på at købe en mk2 eller m3.
Min brug af luftvåben er aktuelt på rent hyggeplan så kan ikke helt beslutte mig for om det er helt overkill med en impact. Ydermere synes jeg man falder over mange historier med folk som har problemer med opsætningen og utætheder.
Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?
Hvad siger folket herinde?
Om en Impact er overkill til hyggeskydning, kan kun personen der spørger afgøre. :blink: Men hvis du vælger en Impact, vil jeg mene det er nødvendigt du også har en kronograf samt har den fornødne tålmodighed til at justere den op til den ammo du foretrækker at skyde med, ellers vil jeg mene du er bedre stillet med at lade muldvarpen forblive i mørket. Jeg formemmer ikke at en Impact er mere utæt end så mange andre mærker, det er snare typen af kliantellet der tænder på modellen, der overvurderer deres evner udi at modificere.

Tja, hvad må en sådan skyder koste brugt? Det kommer naturligvis an på stand mm, men en uden garanti der ikke ligner et hul i jorden, vil jeg mene bør koste halv pris af ny som et udgangspunkt.

Helt ærligt tror jeg ikke M3'eren er ret meget bedre end en MK2, den er bare en smule nemmere og justere på uden folk skal dykke i værktøjskassen.

Hilsen Leif.

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af InMySights » 24. jan 2022, 13:29

DrBruun skrev:
24. jan 2022, 11:37
Tak for svar begge to. Jeg er stor fan af impact’ens udseende men elsker også tactical.
Jeg har flere af artemis’ våben incl p15. Jeg er utrolig godt tilfreds med dem og de leverer superb skydning med høj præcision, selv på afstande over 50 m.
Men er stadig fristet af impacten. Ville en pris under 10K mon være en fornuftig investering i en MK2?!
en ny mk2 koster vist lige over 13k og power plenum en tusse ekstra. Ville som Leif max give ca halv pris alt efter tilbehør

Har du tjekket Vixen ud? https://www.gunpit.dk/shop/airgun-techn ... -779p.html
du er velkommen til at kigge forbi og røre ved p35 hvis du føler for det
.177
.5,5
.22LR
243W
12/70

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1434
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 35 times
Been thanked: 118 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af Cygnus X » 30. jan 2022, 02:18

jeg har haft 2 impact mk2, en i .25+.30 uden power plenum....den gav sig til at lække 2 uger efter jeg fik den :-( efter at have renoveret min Theoben Rapid så er jeg ikke helt bleg for at skille rifler ad....men en impact er skruet sammen af rigtig mange skruer.....og der er rigtig mange skarpe kanter som oringe osv skal forbi.....riflen lignede kvalivare....men efter jeg hav den fra hinanden, så var der rustne skruer, tørre oringe.....jeg er ikke imponeret længere, syntes air venturi og hatsan har haft bedre kvalitets kontrol end FX ! men når den virker kors det er en fed riffel ! specielt med 720 powerplenum....masser af power, og mange skud, og min varierer kun ca 1m/s over 70 skud i .25 det er sq flot

nå ja....aftrækker fjederen er latterlig hård....der skal nippes 30-50% af for at få en nogenlunde aftrækker, min theoben Rapid aftrækker er stadig lysår bedre

så havde jeg en .177 den rendte jeg 3000+ hagl igennem over en weekend, og så sendte jeg det lort tilbage, da den ikke kunne samle en ordenlig gruppe, og der var tons af problemer...gevindet i shroud var "cross threaded" sorry kan ikke huske hvad det hedder på dansk....regulator kunne ikke holde samme hastighed, den kom med den indvendige del af løbet monteret så løst det kunne sno sig ved skud afgang....igen er det deres kvalitets kontrol der fejlede....min nye avenger samler haglene pænere end impacten kunne, og til den pris kan jeg nappe 3 avenger bullpups (en i hver kaliber) og 3 rifler uden at det koster så meget som en impact....det er 6 rifler til en impacts pris

havde også en dreamline dreampup bottle....den havde jeg i 1-2 uger og så blev den solgt, sikken noget skrammel, bukket kikkert skinne, kunne ikke samle en ordenlig gruppe, løbet flexer så meget at hvis den står og læner op af en væg så rammer den ikke samme sted som før...samme med den skum kuffert den kom med....efter den havde ligget i den en dags tid så ramte den ikke længere samme sted som da den var pakket ned....

til gengæld så er min wildcat mk2 .22 perfect, og skyder hamrende godt, og aftrækket er fint.....med det i tankerne ville jeg gå udenom impact og nappe en maveric istedet, hvis det skal være en FX

men ærlig talt....FX og deres youtubere er en bunke media ludere, det sælger rifler, men betyder ikke at det er kvalitet, der er så mange andre mærker der levere kvalitet, AGN technology (urugan/vulcan), daystate, edguns, RAW mf....jeg køber ikke en FX igen så meget kan jeg sige, selvom jeg er glad for min impact mk2 i .25
pick my lock and meet my glock

DrBruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. aug 2019, 00:24
Interesser: Luftgevær, riffel, langdistanc
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af DrBruun » 1. feb 2022, 09:19

Mange tak for alle jeres gode indlæg. Det har givet stof til eftertanke.
Jeg har læst lidt mere og måske man skal gå med fx maverick hvis det det skal være en taktisk FX man brænder efter :blink:
Remington LTR
Artemis M16
Artemis P15
Artemis 750
Diana bandit aka Artemis PP800
FX Maverick

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1434
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 35 times
Been thanked: 118 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af Cygnus X » 1. feb 2022, 17:02

jeg sad også og savlede over en impact den gang....så en bunke matt flubber videoer, de engelske og amerikanske gutter der alle sagde det var verdens bedste skyder, men husk alle youtuberne har fået deres skydere fra FX og ham Ernest Rowe har med garanti håndplukket dem alle, FX har strenge regler om hvad deres youtubere må sige om riflerne, så for dem er alting altid super duper

hvis du derimod graver i diverse forummer (google fx impact problems osv) så læs om de mange mareridt folk har haft.....selv folk der elsker deres impact vil indrømme at de måtte flå den fra hinanden for at skifte oringe med mere.

da jeg købte min havde jeg lige haft min aa410 og en theoben rapid fra hinanden for at give den nye oringe, så jeg sagde til mig selv hvor svært kan det være at skifte en oring....og hvis det er en større ting så var der jo FX garantien (de har aldrig sendt mig det orings kit de lovede mig) men fx garantien dækker jo riflen men du står med regningen for at sende til FX, og det kan nemt koste kassen med forsikring osv at sende den til FX
pick my lock and meet my glock

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1064
Tilmeldt: 8. dec 2013, 19:49
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 213 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af FBN » 1. feb 2022, 17:25

Cygnus X skrev:
1. feb 2022, 17:02
da jeg købte min havde jeg lige haft min aa410 og en theoben rapid fra hinanden for at give den nye oringe, så jeg sagde til mig selv hvor svært kan det være at skifte en oring....og hvis det er en større ting så var der jo FX garantien (de har aldrig sendt mig det orings kit de lovede mig) men fx garantien dækker jo riflen men du står med regningen for at sende til FX, og det kan nemt koste kassen med forsikring osv at sende den til FX
Forstår ikke lige hvorfor en FX er dyre at sende til
reklamation end et anden mærke ???
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1434
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 35 times
Been thanked: 118 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af Cygnus X » 2. feb 2022, 06:23

det er det sæfølig ikke kun FX.....det koster kassen hver gang noget skyderi skal frem og tilbage....specielt hvis man vil have forsikring....og det vil jeg i den prisklasse
pick my lock and meet my glock

DrBruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. aug 2019, 00:24
Interesser: Luftgevær, riffel, langdistanc
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af DrBruun » 12. feb 2022, 22:27

Jeg valgte en Fx Maverick fremfor impact MK2 og 3.
2 regulatorer og en dejlig stor plenum. Der udover 700 mm løb.
Glæder mig til at lære den at kende
Remington LTR
Artemis M16
Artemis P15
Artemis 750
Diana bandit aka Artemis PP800
FX Maverick

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1434
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 35 times
Been thanked: 118 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af Cygnus X » 15. feb 2022, 03:13

tillykke med den

ja den store plenum, og lange løb så er det bare med at få den sat op til at pløkke nogen tunge slugs afsted
pick my lock and meet my glock

InMySights
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 331
Tilmeldt: 26. dec 2020, 22:16
Interesser: jagt og regulering af skadedyr
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 175 times
Been thanked: 86 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af InMySights » 15. feb 2022, 07:21

DrBruun skrev:
12. feb 2022, 22:27
Jeg valgte en Fx Maverick fremfor impact MK2 og 3.
2 regulatorer og en dejlig stor plenum. Der udover 700 mm løb.
Glæder mig til at lære den at kende
'tillykke med den.
Hvor skyder du?
Kunne være lækkert at se hinandens. Måske endda røre med fingrene :giggle:
.177
.5,5
.22LR
243W
12/70

DrBruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. aug 2019, 00:24
Interesser: Luftgevær, riffel, langdistanc
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af DrBruun » 15. feb 2022, 09:41

:smile: Bestemt skyder i Randers på en privat skovbane
Remington LTR
Artemis M16
Artemis P15
Artemis 750
Diana bandit aka Artemis PP800
FX Maverick

Badaka
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 16. apr 2012, 15:51
Interesser: Bukkejagt og riflede våben
Geografisk sted: Sjælland....uheldigvis....
Has thanked: 89 times
Been thanked: 163 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af Badaka » 24. maj 2022, 15:14

DrBruun skrev:
15. feb 2022, 09:41
:smile: Bestemt skyder i Randers på en privat skovbane
Jeg har lige bestilt en - er du glad for din?

DrBruun
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 3. aug 2019, 00:24
Interesser: Luftgevær, riffel, langdistanc
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af DrBruun » 24. maj 2022, 21:52

Jeg gik med en Maverick i stedet for. Tillykke med din. Den skal du nok blive glad for
Remington LTR
Artemis M16
Artemis P15
Artemis 750
Diana bandit aka Artemis PP800
FX Maverick

Explorer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1204
Tilmeldt: 12. jan 2006, 22:04
Interesser: Jagt - Våben/PCP - Genladning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 68 times
Been thanked: 53 times

Re: Fx impact. Hvad må man give for en MK2 idag brugt og er M3’eren så meget bedre?

Indlæg af Explorer » 25. maj 2022, 22:32

Cygnus X skrev:
1. feb 2022, 17:02
men fx garantien dækker jo riflen men du står med regningen for at sende til FX, og det kan nemt koste kassen med forsikring osv at sende den til FX
Jeg gir gennerelt ikke meget for garantien fra nogen som helst mærke, men ser mere på om de retter op på de fejlkonstruktioner de evt har produceret, der halter det feks noget med Huben K1 jeg har, den har i alle deres gennerationer været udstyret med en dårlig pibe og regulator, og de kommer ligesom bare ikke videre :wall: men så må jeg udstyre den med noget bedre :thumbdown:

Besvar