Nu vil jeg have et lille luftgevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Sommerglad » 16. okt 2016, 23:12

Uh - Det her er vanedannende :smile: Men nu er den gal igen. Jeg skal (også) have mig en lille luftbøsse til sommerhuset. Luftpistol passer fint med lydniveau og afstand men jeg synes bare det er sjovere (og det matcher mine gamle muskler bedre) at skyde med et gevær.
Jeg er (på hjemmeadressen) rigtig glad for mit HW95 men det er lidt for voldsomt til 10-15 meter i sommerhuset.

Umiddelbart tænker jeg på at købe noget "fornuftigt" i tyskland. Deres begrænsninger (i denne sammenhæng) virker nærmest som en fordel. Det hører måske med til historien at jeg har prøvet et par andre luftgeværer efter jeg købte mit eget. Jeg var ikke vildt imponeret for jeg er åbenbart miljøskadet af aftrækket på min HW'er.

Jeg tænker på at købe enten et Weihrauch HW30s, Diana 21/31 eller evt. et tysk neddroslet HW50.
Som sagt er det til sommerhuset, max. 15 meter, mindst muligt støj, af hensyn til naboer, og det bliver helt klart ren korn/kærv. (Muligheden for at udskifte korn på nogle HW'er virker her som en fordel.)

Er der noget jeg skal være opmærksom på i den her lave kategori?
Er forskellen mellem Diana's og Weihrauch's aftræk ren reklame?
Er det helt andre mærker jeg bør kigge på?

Det er fint at foreslå noget der ligger en anelse over nivau'et jeg selv lægger op til - Jeg hverken dør eller må udskyde min pension for en tusse mere hvis det giver mening :smile:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Timber » 16. okt 2016, 23:30

HW30 vil være mit bud... Om du tager den i Tyskland i neddroslet udgave, eller FAC fra eks. Holland er hip som hap. Mener der er 20m/s forskel i versionerne..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3361
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 633 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Flugteren » 16. okt 2016, 23:56

Jeg ville vælge et Weihrauch HW57. Det er ikke helt så kraftigt som dit HW95, så det passer fint til havebrug. Lademekanismen er "under-lever", så du skal ikke knække løbet ved ladning af hagl, og har i det lange løb en mindre betydning for præcisionen. Det er også i fuldstørrelse i forhold til HW30/35, der er designet til at virke for "de små", og selvom det også er hyggeligt vokser de jo også op en dag - og så er man fremtidssikret med et større våben. Du kan med fordel købe den i Tyskland, så får du et neddroslet våben, og anvender du tunge hagl opnår du stadig en habil anslagsenergi uden for megen penetrering (det øger sikkerheden).

Til sommerhusbrug ville jeg også erhverve mig en af de praktiske lyddæmpere designet til luftvåben. De GØR en forskel og da dit våben ikke sender hagl over lydens hastighed vil du opleve, at skuddet går næsten lydløst. Du skal naturligvis ansøge om tilladelse, og du skal ikke have jagttegn, da jeg formoder, at der er tale om anskaffelse af en kal .177/4,5 mm luftriffel. Har du jagttegn kan du også købe en .22/5,5 mm luftriffel (husk anmeldelse om erhvervelse a la glatløbet haglbøsse).

Tilladelsen er afgiftsfri og kan søges digitalt hos Politiet.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Timber » 17. okt 2016, 00:06

Flugteren skrev:Jeg ville vælge et Weihrauch HW57. Det er ikke helt så kraftigt som dit HW95, så det passer fint til havebrug. Lademekanismen er "under-lever", så du skal ikke knække løbet ved ladning af hagl, og har i det lange løb en mindre betydning for præcisionen. Det er også i fuldstørrelse i forhold til HW30/35, der er designet til at virke for "de små", og selvom det også er hyggeligt vokser de jo også op en dag - og så er man fremtidssikret med et større våben. Du kan med fordel købe den i Tyskland, så får du et neddroslet våben, og anvender du tunge hagl opnår du stadig en habil anslagsenergi uden for megen penetrering (det øger sikkerheden).

Til sommerhusbrug ville jeg også erhverve mig en af de praktiske lyddæmpere designet til luftvåben. De GØR en forskel og da dit våben ikke sender hagl over lydens hastighed vil du opleve, at skuddet går næsten lydløst. Du skal naturligvis ansøge om tilladelse, og du skal ikke have jagttegn, da jeg formoder, at der er tale om anskaffelse af en kal .177/4,5 mm luftriffel. Har du jagttegn kan du også købe en .22/5,5 mm luftriffel (husk anmeldelse om erhvervelse a la glatløbet haglbøsse).

Tilladelsen er afgiftsfri og kan søges digitalt hos Politiet.
Nu får jeg nok en hvis herre på nakken, men jeg vil sige at på en fjedergevær, specielt en tyskerversion, der er en dæmper spild af penge... Fjederen larmer mere end haglet der ryger afsted, og dæmperen virker jo ikke på den..
Den kan måske dæmpe lidt på en FAC, men fjederen larmer jo så det mere..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Krung
This member is
This member is
Indlæg: 2788
Tilmeldt: 10. apr 2012, 10:46
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 446 times
Been thanked: 486 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Krung » 17. okt 2016, 07:21

Kontakt de lokale skytteforeninger og hør om de har et Feinwerkbau 300s stående. Jeg fandt et til 1/5 af hvad de går for i den blå avis.

Det skyder ikke særligt hårdt, men du har al den præcision du skal bruge på 10 m. De kan nemt skilles ad, men der er mange forkerte måder at samle dem på. En HW50 fjeder i tysk udgave kan bruges som tålelig erstatning for de originale avancerede fjedre.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Holmgren » 17. okt 2016, 10:37

Mht dæmper så har jeg haft en på mit HW 30 med tyskerfjeder, og der er altså en markant forskel. Den er dog pillet af igen, da jeg godt kan lide at skyde med korn og kærv. Min HW 97 K fac bruger jeg aldrig i baghaven uden dæmper, da jeg synes den larmer for meget. Som skytte hører man mest fjederen, men på afstand er det mest mundningsknaldet der høres, og derfor gør dæmperen en forskel.
...

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Fanastril » 17. okt 2016, 13:36

Bestemt HW30S, udfra det, du skriver. HW50 er for nær HW95 i vægt, etc. Og så skal du skifte fjeder, for at den skal blive kraftigere end HW30.

Min HW30 er et precision monster.

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Sommerglad » 18. okt 2016, 01:17

Tusind tak for input.
57'eren havde jeg slet ikke tænkt på, men det er nok lidt "overkill" til formålet - Der tror jeg hellere jeg venter til jeg gør konen sur over at jeg køber en HW77/97 til hjemmet :smile:
Den med en brugt Feinwerkbau havde jeg ikke lige tænkt på - Det skal helt klart undersøges. Måske ikke til sommerhuset, men så til min "garagebane" derhjemme. (Damn - Jeg kan huske som knægt hvor jeg skød .22 i skytteforeningen og de her luftskytter begyndte at dukke op med deres eksotiske geværer - De var supercheckede sammenlignet med vores "Otterupper".)

Med de priser der er i Tyskland tror jeg bare jeg bestiller en HW30 i stedet for at gå helt "analysis-paralysis" over det :smile:. Har jeg forstået det rigtigt hvis jeg antager at den som hedder "HW30s" har et aftræk der ligner min HW95, i modsætning til "HW30 MII"?
Og hvis jeg køber med "gammeldags korn/kærv" i stedet for fiberoptisk halløj så kan korn skiftes?

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 192
Tilmeldt: 5. nov 2013, 08:43
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Holmgren » 18. okt 2016, 15:14

Yep, kornet kan skiftes og det er 30s der har det fine aftræk. Jeg har haft både tysker og fac fjeder i mit, og synes det er bedst med tysker fjederen :razz:
...

Sommerglad
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 56
Tilmeldt: 11. aug 2016, 18:27
Interesser: Natur
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 24 times
Been thanked: 26 times

Re: Nu vil jeg have et lille luftgevær

Indlæg af Sommerglad » 18. okt 2016, 19:23

Igen: Tak for input. Nu ser jeg frem til at modtage et stk. HW30s :smile:

Besvar