Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af kt8 » 8. nov 2007, 02:20

HePe skrev:
kt8 skrev:Min mening er at der kun er ganske få luftvåben, en lille håndfuld i DK, måske under 10stk, her på NVF har jeg kun set 1 luftgevær i den klasse, der kan måle sig med en salonriffel...
Jeg er interesseret i de nærmere fakta om den lille håndfuld "kraftige" luftvåben.. og hvad forstår du ved et "kraftigt" luftvåben?
"Et kraftigt luftvåben" må vel være mindst ligeså kraftigt som en salonriffel, det svageste krudtvåben, De henviser jo i artiklen til luftvåben, der er ligeså kraftige som rigtige skydevåben...nu skrev jeg at jeg kun havde set 1 på NVF, men jeg tror jeg har set 3 modeller..career 909-9mm, dragonslayer-12.7mm, og en enkelt modificeret daystate, alt andet er legetøj.

Det er de færreste der vil købe en luftskyder til +10000kr. når man kan købe en riffel for det halve, jeg vil ihvertfald ikke, desuden er gennemsnitsriflen nok ca. 20-50gange kraftigere end det kraftigste luftgevær du kan købe, derfor findes der kun en lille håndfuld i DK.

Jeg ejer selv kun "svage" luftvåben og har som sagt jagttegn, så jeg bliver sikkert ikke berørt af et evt. forbud, men jeg har svært ved at se en fornuftig grund til et forbud...
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21658
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af Refraktorius » 8. nov 2007, 14:39

Hvis man siger:
Anslagsenergi svarende til, eller kraftigere end, en normalladet salonriffelpatron
Så er der vel næppe mange kommercielle luftbøsser der kan følge med.

Sætter man grænsen der hvor vores nabolande har gjort, så er der en hel del "kraftige" luftgeværer.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af Sort » 8. nov 2007, 19:42

HePe skrev:
kt8 skrev:Min mening er at der kun er ganske få luftvåben, en lille håndfuld i DK, måske under 10stk, her på NVF har jeg kun set 1 luftgevær i den klasse, der kan måle sig med en salonriffel...
Jeg er interesseret i de nærmere fakta om den lille håndfuld "kraftige" luftvåben.. og hvad forstår du ved et "kraftigt" luftvåben?
jeg har for nogen tid siden både læst og svaret på den udtalelse fra JM.
Men jeg har i mit brev gjort opridset tre klasser af luftvåben, en "almindelig" 1-20 joule klasse som er den der er primær kilde til ballade og medie historier. En "mellemklasse" 20-80 joule typisk de lidt dyrere våben og småkalibrede PCP våben.
En "kraftig" klasse 80-500 joule der er meget få våben i denne klasse i danmark og da et af dem er udstillet på tøjhusmuseet dateret 1864 så vidt jeg husker er de ikke noget nyt fænomen. For at nå toppen af den kraftige klasse er man typisk nød til at investere i et specialbygget våben og der er så ikke tale om små våben eller særligt stor skud kapacitet (2-3 skud i maks power).

Man kunne argumentere for at våben der ligger oppe omkring 9mm pistoler i ydelse burde kræve tilladelse, på den anden side er de så sjældne at det er både nemmere og billigere at købe et ulovligt krudtvåben ubemærket, end at få en skyder fra quackanbush sendt med UPS (for post DK vil ikke røre den) fra USA til dannevang. Desuden kræver ammunitionen våbentilladelse hvis man da ikke laver den selv.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

01jb
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 5. okt 2007, 09:02
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af 01jb » 16. nov 2007, 15:30

Bare for sådan at sparke liv i tråden så læs lige denne ganske morsomme artikel fra en pistolskytte og hans meninger om Ministeriet.

http://www.skytteinfo.dk/sider/idraetspoliti.htm" target="_blank

Jønne
Hilsen

Jønne

________________

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af Sort » 24. nov 2007, 22:08

Jeg er rørende enig i pistolskyttens argumenter og ide om at vi skal have lov at gøre hvad vi vil sålænge vi ikke gør skade på os selv og andre.
Jeg havde helt glemt debatten om forbud imod karate, men ligheden er da slående :mrgreen:
En god del af det der i mine øjne har ødelagt skydesporten er halvfjersernes afstandstagen fra "krigslege" ifølge den retorik der anvendes. bliver jeg trænet op til at blive en afstumpet dræbermaskine, hvis jeg vover at skyde på noget der minder om en personshiluet.
Beviset for denne tanke henter man i nogle amerikanske undersøgelser der viser at soldater tøvede lidt med at skyde når de kom i kamp første gang, angiveligt fordi de var trænet på cirkelskiver og ikke shiluetter.
Det er ganske enkelt noget vrøvl, jeg er af den faste overbevisning at evnen til at skyde andre mennesker stammer fra viljen til at gøre det, almindelige mentalt raske soldater skyder ikke bare "fjenden" ukritisk, det kræver et vist had eller pres at skyde på fjender som ikke aktivt kæmper.
I de sager vi har her i landet med folk der skyder hinanden er skytterne pressede til at skyde i selvforsvar (opfattet eller virkeligt) eller ganske enkelt psykopater (aka følelsesmæssigt afstumpede), en lille del skyder så pga midlertidig eller permanent psykisk sygdom.

Ingen af desse årsager stammer fra shiluet skydning og der findes ikke organiserede sporter i danmark der opøver afstumpethed og had til andre mennesker, udover måske fodbold og politik.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af Werecat » 6. dec 2007, 16:12

Er der nyt om en evt stramning af våbenloven?

Det er bare om jeg skal begynde at sende kage og blomster til min bankrådgiver, så hun er preppet til at give mig en større kassekredit. Kan de nå det til 1.januar 2008? Nej vel?

Jeg skal have en FX riffel i husholdningen inden en evt lov træder i kraft!
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

DADDY
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. maj 2006, 08:22
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af DADDY » 6. dec 2007, 21:53

[quote="Werecat"]Er der nyt om en evt stramning af våbenloven?

Det er bare om jeg skal begynde at sende kage og blomster til min bankrådgiver, så hun er preppet til at give mig en større kassekredit. Kan de nå det til 1.januar 2008? Nej vel?

Jeg skal have en FX riffel i husholdningen inden en evt lov træder i kraft![/quote]

Jeg havde det på samme måde og har lige hentet en Monsoon hos K.O. Skov. Det er bare den fedeste måde at lege med luftgevær. Det bliver aldrig det samme at skyde med fjeder igen, - må hellere sælge min HW97k, - den har ikke været affyret i et år nu..

Der er forøvrigt 2 stk monsoon tilbage hos Skov samt et pænt udvalg i Cyklon og Typhon. Men der er også en god omsætning for tiden. Monsoon var i restordre indtil de 2 kom i fredags.

Hilsen Daddy

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af Werecat » 8. dec 2007, 12:41

Betyder det at loven kommer? :shock:

Eller at det er panikhandel hvis den skulle komme ::-;<
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

DADDY
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 23. maj 2006, 08:22
Geografisk sted: Nordvestjylland

Re: Hvad blev der af sort´s våbenlobby?

Indlæg af DADDY » 9. dec 2007, 16:08

Werecat skrev:Betyder det at loven kommer? :shock:

Eller at det er panikhandel hvis den skulle komme ::-;<
Det er mit gæt, at der kommer ændringer/stramninger.

Men det er vel ikke panik at købe noget, som man har ønsket sig at prøve længe? - bare lidt luksus.

Besvar