Gamo CFX Royal tune up??

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
XaVieR-Out
Banned
Banned
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. jan 2007, 23:10
Geografisk sted: Vestjylland

Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af XaVieR-Out » 2. nov 2007, 12:21

Efter jeg har fået min charlie da tuna aftrækker syntes jeg det kunne være sjovt og gøre lidt mere ved Gamo'en... syntes jeg så herinde for noget tid siden et link til en der laver tune up's til netop min model, en anden fjeder og noget andet var der vist, jeg har så ledt og ledt og ledt, men kan ikke finde tråden, så mit spørgsmål går på om der er nogen af jer der ved hvor det er henne man kan få det.. :)
Som homer ville ha sagt det .. DO'H..

XaVieR-Out
Banned
Banned
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. jan 2007, 23:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af XaVieR-Out » 2. nov 2007, 21:40

aaarh kom så, ved der er en a jer luft tosser der ligger inde med en viden jeg lige sidder og mangler. :;:#
Hehe så kom frem a busken.
Læste noget med at man kunne montere et gas stempel istedet for den fjeder den er født med, er det mig der har misforstået noget eller er det rigtig nok, jeg har googlet og googlet det meste a dagen, og jeg kan overhovedet ik finde nogen tune up's til GAMO'en.. so help me please.. ;.;<
Som homer ville ha sagt det .. DO'H..

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af Sort » 3. nov 2007, 13:17

Det er vist mest HW modellerne der umiddelbart kan "tunes" med gasfjedre.
men fjedrene (gasram) kan vist fås rundt omkring, som hovedregel er en fjeder ikke helt nok til at tune en luftbøsse. Jeg fuskede lidt med en kineser der fra fabrikken ydede ca 170 m/s, den fik så en hw97 exportfjeder som rykkede den op på 172 m/s.
Så ændrede jeg stemplets vandring så det slog længere hvilket gav 5-8 m/s og tilsidst borede jeg transferporten op med 0,2 mm hvilket satte hastigheden op til den endelige 198 m/s.
Alle hastigheder er med NVF hagl.

Hvad vil du i øvrigt med en tunet CFX'er? tror du ikke bare den vil blive upræcis?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

XaVieR-Out
Banned
Banned
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. jan 2007, 23:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af XaVieR-Out » 3. nov 2007, 14:14

Det er ikke et egentlig tun jeg er ude efter da den skyder RIGELIG hårdt efter min mening, den side jeg i sin tid så, stod der at det "tun" var med til at fjerne TVANG lyden og at riffel "vrider" sig når man skyder, altså skulle den blive mere præcis, så det er lidt dt jeg håber på kan lade sig gøre.... :) og ja så kunne det jo være sjovt og få lov og pille lidt ved den, det er altid skægt og modde lidt på sit udstyr..
Som homer ville ha sagt det .. DO'H..

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af Sort » 3. nov 2007, 18:03

gasfjedrene har ganske rigtigt ikke det vred og eftervibration som almindelige fjedre har. desuden er trykket i fjedrene regulerbart så man kan tweake sig ind på den rette balance.

Jeg har selv haft en del bøvl med at finde rundt i gasfjedre fra HW og de vil ikke sende mig et datablad selvom jeg har spurgt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
LAU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 767
Tilmeldt: 29. maj 2006, 15:56
Interesser: Autoteknik & skydning.
Geografisk sted: Vejen
Has thanked: 59 times
Been thanked: 12 times

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af LAU » 3. nov 2007, 18:29

Er det den her du leder efter??

http://home.concepts.nl/~mogwai/DivPics ... tuning.pdf" target="_blank
"Nej, det er ikke spor provokation. Jeg er bare en klodsmajor, Det ville ligne mig dårligt at provokere”.

XaVieR-Out
Banned
Banned
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. jan 2007, 23:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af XaVieR-Out » 4. nov 2007, 03:17

LAU skrev:Er det den her du leder efter??

http://home.concepts.nl/~mogwai/DivPics ... tuning.pdf" target="_blank" target="_blank
Det er så tæt på som det kan være næsten.. mangler et sted hvor jeg kan bestille. :) <+:
Som homer ville ha sagt det .. DO'H..

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af Longrifle » 4. nov 2007, 17:18

Hej!

Jeg tror ikke, at du ved tuning kan få CFX´en til at blive mere præcis. Jeg vil vove den påstand, at det er en af de mest præcise fjederrifler når man har monteret Charlie Datuna aftrækkeren.

Efter at have skudt tusindvis af hagl i haven med og uden anlæg - på dåser, skiver osv. osv., har jeg nu grebet skydningen lidt mere seriøst an.

Jeg har lånt et par bøger om seriøs sports-riffelskydning, og er begyndt forfra med opbygning af skydestilling, åndedrætsteknik, sigteøvelser ved brug af BEGGE øjne (DET er noget der virker...) osv. En skydejakke og do. handske vil nok være prikken over i´et.

Ovenstående kan i hvert fald anbefales, hvis man er træt af plinkeri og gerne vil lidt videre :twisted:

Nu er det så bare, at man begynder at savle over en Saur 200 STR baneriffel i 6,5 x 55. Er rent faktisk billigere end mange PCP skydere. Kræver så bare lige et medlemskab af en skytteforening, men det kan jo klares for 400 kr.

Heldigvis er der en 200 meter bane 3 km. fra min bopæl :lol:
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af GamoHunter » 4. nov 2007, 18:10

XaVieR skrev:Efter jeg har fået min charlie da tuna aftrækker syntes jeg det kunne være sjovt og gøre lidt mere ved Gamo'en... syntes jeg så herinde for noget tid siden et link til en der laver tune up's til netop min model, en anden fjeder og noget andet var der vist, jeg har så ledt og ledt og ledt, men kan ikke finde tråden, så mit spørgsmål går på om der er nogen af jer der ved hvor det er henne man kan få det.. :)
Jeg lavede engang et tune-up på min egen cfx, måske kan du bruge det til noget? http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=5000" target="_blank" target="_blank

Mvh GH
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

XaVieR-Out
Banned
Banned
Indlæg: 70
Tilmeldt: 21. jan 2007, 23:10
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af XaVieR-Out » 10. nov 2007, 15:45

GamoHunter skrev:
XaVieR skrev:Efter jeg har fået min charlie da tuna aftrækker syntes jeg det kunne være sjovt og gøre lidt mere ved Gamo'en... syntes jeg så herinde for noget tid siden et link til en der laver tune up's til netop min model, en anden fjeder og noget andet var der vist, jeg har så ledt og ledt og ledt, men kan ikke finde tråden, så mit spørgsmål går på om der er nogen af jer der ved hvor det er henne man kan få det.. :)
Jeg lavede engang et tune-up på min egen cfx, måske kan du bruge det til noget? http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t=5000" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Mvh GH
Det ser da skie spændende ud ihvertfald, jeg har bare ikke rigtig nogen steder jeg kan stå og fabrikere, men man kan jo så self bare bestille det hjem ved Charlie Da Tuna
Som homer ville ha sagt det .. DO'H..

Hansemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10. feb 2006, 20:44
Interesser: Jagt - Luft/Westernvåben
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af Hansemand » 18. nov 2007, 13:03

Jeg har bestilt en GRT III trigger til min CFX. Samtidig prøvede jeg at bestille en Gasram hos BAR i Blackpool der kunne levere en 16 joule version til min (CFX). Jeg spurgte efter en export FAC version, men BAR svarede at Theoben har stoppet med at lave alle former for Gasrams :,.>(/ . Nu spørger jeg Jer gode luftfolk om det virkelig kan passe og/eller om I har hørt noget tilsvarende andetsteds. Jeg har fortalt Luchtbuks i Holland dette (fordi han har Gasrams til CFX/Hunter i restordre) men siger der er nonsens. Hvem mon man skal stole på. Det kunne tyde på at "noget" er galt når BAR kommer med en så drastisk melding. Håber nogen ved noget og måske ved hvor der gemmer sig en Gasram til min Gamo (Jeg har dog bestilt hos hollænderen hvis det er muligt at fremskaffe). Jeg ønsker kun at modificere min Gamo for sjov skyld, det er sjovt at rode med hvis I forstår og det gør jo ikke noget at tingene måske bliver bedre (måske).
/Hansemand

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af Sort » 19. nov 2007, 01:04

Longrifle skrev:Hej!

Jeg tror ikke, at du ved tuning kan få CFX´en til at blive mere præcis. Jeg vil vove den påstand, at det er en af de mest præcise fjederrifler når man har monteret Charlie Datuna aftrækkeren.

Nu er det så bare, at man begynder at savle over en Saur 200 STR baneriffel i 6,5 x 55. Er rent faktisk billigere end mange PCP skydere. Kræver så bare lige et medlemskab af en skytteforening, men det kan jo klares for 400 kr.

Heldigvis er der en 200 meter bane 3 km. fra min bopæl :lol:
Theoben og HW laver bedre fjeder rifler end gamo sådan er det bare.
sauer 202 kan ganske rigtigt fås til rimelige kroner, det er de 1½-2 kroner pr skud der gør den dyr, men den laver da pæne huller helt ud på 600m lagde jeg mærke til på ulfborg.

Det kan da godt være at man skyder bedre i en skydejakke, men for mig er det at fjerne sig fra rigtig skydning snarere end at nærme sig den.

CFX'en kan godt lige tåle et par bedre fjederstyr end dem gamo putter i, går man all in er en gasfjeder nok vejen frem, jeg har luret lidt på en cfx'er men jeg tror jeg skal se på krudt først.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Hansemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10. feb 2006, 20:44
Interesser: Jagt - Luft/Westernvåben
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af Hansemand » 19. nov 2007, 14:13

Følgende er sendt til mig fra Joost i Holland:

I have called theoben, and there is some truth in the announcement of bar. Theoben have outsourced the production of aftermarket gasrams, a few years ago. Because of some troubles with this company, they have stopped cooperation with this company and will restart production themselves beginning 2008...
Regards,
Joost van Gerven

Så for dem der tænker i gasram til Gamo Cfx m.fl. (som mig selv) må væbne sig med tålmod... Det er ikke godt at vide hvornår vi ser de første på markedet, det bliver nok gab...gab... :sleep:
/Hansemand

Brugeravatar
Werecat
This member is
This member is
Indlæg: 721
Tilmeldt: 19. jul 2007, 13:33
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 101 times
Been thanked: 554 times

Re: Gamo CFX Royal tune up??

Indlæg af Werecat » 6. dec 2007, 16:18

Sort skrev:
Longrifle skrev:Hej!

Jeg tror ikke, at du ved tuning kan få CFX´en til at blive mere præcis. Jeg vil vove den påstand, at det er en af de mest præcise fjederrifler når man har monteret Charlie Datuna aftrækkeren.

Nu er det så bare, at man begynder at savle over en Saur 200 STR baneriffel i 6,5 x 55. Er rent faktisk billigere end mange PCP skydere. Kræver så bare lige et medlemskab af en skytteforening, men det kan jo klares for 400 kr.

Heldigvis er der en 200 meter bane 3 km. fra min bopæl :lol:
Theoben og HW laver bedre fjeder rifler end gamo sådan er det bare.
sauer 202 kan ganske rigtigt fås til rimelige kroner, det er de 1½-2 kroner pr skud der gør den dyr, men den laver da pæne huller helt ud på 600m lagde jeg mærke til på ulfborg.

Det kan da godt være at man skyder bedre i en skydejakke, men for mig er det at fjerne sig fra rigtig skydning snarere end at nærme sig den.

CFX'en kan godt lige tåle et par bedre fjederstyr end dem gamo putter i, går man all in er en gasfjeder nok vejen frem, jeg har luret lidt på en cfx'er men jeg tror jeg skal se på krudt først.
Man kunne også kaste sig over cal. .22 LR (salonpatron). Det er billigt og mere præcis end en CFX'er (ihvertfald når jeg skyder). Det kræver stadig en bane (derfor jeg har en CFXer) og et skytteforeningsmedlemskab.
Caspian1911 skrev:
12. jul 2020, 15:27
Refraktorius. Agressiv? Ja. Let forståelig? Ja
4151

Besvar