Laser pointer

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 7. dec 2007, 22:56

Jeg har lige købt et combo sæt hos Pyramyd Air, hvor tolderen desværre mente at cal. .50 ikke måtte indføres til Danmark. Politiet er derfor blevet kontaktet og de har fået overdraget Dragonslayeren. Efter at have talt med betjenten, lå problemet i at der var monteret en laser pointer på geværet, og det var ulovligt!!
Jeg spurgte pænt om de ikke blot kunne fjerne den, og så smide den ud, men pludseligt fablede han om strafferammen for ulovlig indførsel af våben. Læser man i våbenloven er luft, og fjeder-våben jo ikke omhandlet, SÅ, er det ikke noget sludder han kommer med? Jeg kan godt se at de ikke må sidde på jagtvåben o.l. men.... Hvad er jeres erfaring?

Der er efterhånden nogle stykker der har fået disse grovkaliber en tur ind over politiet, så det er da utroligt at der ikke er dannet precedens endnu. Nu skal politiet vel sylte den en måned eller to :-(

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Laser pointer

Indlæg af HVK » 8. dec 2007, 00:26

Hvis den laser kan monteres på et almindeligt skydevåben via Picatinny rail m.m. har du problemer som JEG ville tage mere seriøst end at klage over politiets langsommelighed. Så kan du meget vel have et problem afhængig af politiets humør.

Jeg ville finde al korrespondance frem mellem sælger og díg og bevise at du ikke vidste den var der. Det er din eneste mulighed. Hvis du har vidst den var der eller den stod på den emailede faktura, var i kataloget m.m. så har du givet dig selv nogle udfordringer som du får svært ved at løse....

Hvis du desuden kan bevise at den ikke umiddelbart kan monteres på et våben, ikke kan holde til rekylen eller ikke kan indstilles vil du formentlig stå bedre...

Få den dernæst udleveret til en våbenhandler der kan pille sigtet af og destruere det hvis ikke politiet vil dette.

Før alt på skrift og få gerne en til at læse det igennem der kender lovgivningen.

Ved import af våbendele er det ALTID en god ide at spørge politiet først. Så har du spurgt og kan altid henvise tolderen til en navngiven betjent.

Bare mit råd....
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14340
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Lycon » 8. dec 2007, 00:35

HVK skrev:Hvis den laser kan monteres på et almindeligt skydevåben via Picatinny rail m.m. har du problemer som JEG ville tage mere seriøst end at klage over politiets langsommelighed. Så kan du meget vel have et problem afhængig af politiets humør.

Jeg ville finde al korrespondance frem mellem sælger og díg og bevise at du ikke vidste den var der. Det er din eneste mulighed. Hvis du har vidst den var der eller den stod på den emailede faktura, var i kataloget m.m. så har du givet dig selv nogle udfordringer som du får svært ved at løse....

Hvis du desuden kan bevise at den ikke umiddelbart kan monteres på et våben, ikke kan holde til rekylen eller ikke kan indstilles vil du formentlig stå bedre...

Få den dernæst udleveret til en våbenhandler der kan pille sigtet af og destruere det hvis ikke politiet vil dette.

Før alt på skrift og få gerne en til at læse det igennem der kender lovgivningen.

Ved import af våbendele er det ALTID en god ide at spørge politiet først. Så har du spurgt og kan altid henvise tolderen til en navngiven betjent.

Bare mit råd....
:;_()
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 8. dec 2007, 07:40

HVK skrev:Hvis den laser kan monteres på et almindeligt skydevåben via Picatinny rail m.m. har du problemer som JEG ville tage mere seriøst end at klage over politiets langsommelighed. Så kan du meget vel have et problem afhængig af politiets humør.

Jeg ville finde al korrespondance frem mellem sælger og díg og bevise at du ikke vidste den var der. Det er din eneste mulighed. Hvis du har vidst den var der eller den stod på den emailede faktura, var i kataloget m.m. så har du givet dig selv nogle udfordringer som du får svært ved at løse....

Hvis du desuden kan bevise at den ikke umiddelbart kan monteres på et våben, ikke kan holde til rekylen eller ikke kan indstilles vil du formentlig stå bedre...

Få den dernæst udleveret til en våbenhandler der kan pille sigtet af og destruere det hvis ikke politiet vil dette.

Før alt på skrift og få gerne en til at læse det igennem der kender lovgivningen.

Ved import af våbendele er det ALTID en god ide at spørge politiet først. Så har du spurgt og kan altid henvise tolderen til en navngiven betjent.

Bare mit råd....
Hvad jeg mente var: Ser man på nogle af alle de hardball geværer der sælges, er mange af dem monteret med lasersigte, hvilket de gerne må, idet deres ”pusterør” ikke er omhandlet i våbenloven. Derfor mener jeg at det samme vel gælder for et luftgevær…. Lasersigte må ikke påmonteres våben, men er et luftgevær defineret som et våben, når de nu ikke er omhandlet af våbenloven?
Flere forhandlere sælger lasersigte til luftvåben, og de burde vel kende til diverse forbud om nogen…

Murdoch
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 8. jun 2005, 12:06
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time

Re: Laser pointer

Indlæg af Murdoch » 8. dec 2007, 11:42

kawaman skrev:
HVK skrev:Hvis den laser kan monteres på et almindeligt skydevåben via Picatinny rail m.m. har du problemer som JEG ville tage mere seriøst end at klage over politiets langsommelighed. Så kan du meget vel have et problem afhængig af politiets humør.

Jeg ville finde al korrespondance frem mellem sælger og díg og bevise at du ikke vidste den var der. Det er din eneste mulighed. Hvis du har vidst den var der eller den stod på den emailede faktura, var i kataloget m.m. så har du givet dig selv nogle udfordringer som du får svært ved at løse....

Hvis du desuden kan bevise at den ikke umiddelbart kan monteres på et våben, ikke kan holde til rekylen eller ikke kan indstilles vil du formentlig stå bedre...

Få den dernæst udleveret til en våbenhandler der kan pille sigtet af og destruere det hvis ikke politiet vil dette.

Før alt på skrift og få gerne en til at læse det igennem der kender lovgivningen.

Ved import af våbendele er det ALTID en god ide at spørge politiet først. Så har du spurgt og kan altid henvise tolderen til en navngiven betjent.

Bare mit råd....
Hvad jeg mente var: Ser man på nogle af alle de hardball geværer der sælges, er mange af dem monteret med lasersigte, hvilket de gerne må, idet deres ”pusterør” ikke er omhandlet i våbenloven. Derfor mener jeg at det samme vel gælder for et luftgevær…. Lasersigte må ikke påmonteres våben, men er et luftgevær defineret som et våben, når de nu ikke er omhandlet af våbenloven?
Flere forhandlere sælger lasersigte til luftvåben, og de burde vel kende til diverse forbud om nogen…
Diskusisionen har været på banen før. Der var det vedr. lyddæmper på luftvåben. Dengang var der en der undersøgte sagen og fik sort på hvidt at man ikke må monterer lyddæmper på et luftvåben. Latterligt!!! Men sådan er det åbenbart :evil:

Hvad angår laserpointeren, så har jeg prøvet fuldstændigt det samme. Jeg havde fået en Logun S16s hjem fra US, og den var monteret med både lyddæmper (shroud) og laserpointer. Jeg fik et brev fra politiet, at jeg skulle give tilladelse til at begge blev destrueret ellers ville jeg live sigtet for import af ulovlige våbendele. Jeg gav tilladelsen, og efterflg. fik jeg luftbøssen. Jeg var lidt ligeglad med pointeren, men shrouden var en integreret del af våbnet, og uden den lignede den mere en sømpistol end en luftbøsse. Heldigvis var der en dansk forhandler af samme luftbøsse og han kunne uden problemer skaffe en ny shroud... ganske lovligt formoder jeg. Luftbøssen er desværre solgt til anden side... den var ellers fed!

Mit råd: Få politiet til at destruere pointeren... hvis de vil gå med til det. Og køb i stedet et red dot sigte. De er underligt nok ikke ulovlige <+:

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 13. dec 2007, 21:38

Murdoch skrev:
kawaman skrev:
HVK skrev:Hvis den laser kan monteres på et almindeligt skydevåben via Picatinny rail m.m. har du problemer som JEG ville tage mere seriøst end at klage over politiets langsommelighed. Så kan du meget vel have et problem afhængig af politiets humør.

Jeg ville finde al korrespondance frem mellem sælger og díg og bevise at du ikke vidste den var der. Det er din eneste mulighed. Hvis du har vidst den var der eller den stod på den emailede faktura, var i kataloget m.m. så har du givet dig selv nogle udfordringer som du får svært ved at løse....

Hvis du desuden kan bevise at den ikke umiddelbart kan monteres på et våben, ikke kan holde til rekylen eller ikke kan indstilles vil du formentlig stå bedre...

Få den dernæst udleveret til en våbenhandler der kan pille sigtet af og destruere det hvis ikke politiet vil dette.

Før alt på skrift og få gerne en til at læse det igennem der kender lovgivningen.

Ved import af våbendele er det ALTID en god ide at spørge politiet først. Så har du spurgt og kan altid henvise tolderen til en navngiven betjent.

Bare mit råd....
Hvad jeg mente var: Ser man på nogle af alle de hardball geværer der sælges, er mange af dem monteret med lasersigte, hvilket de gerne må, idet deres ”pusterør” ikke er omhandlet i våbenloven. Derfor mener jeg at det samme vel gælder for et luftgevær…. Lasersigte må ikke påmonteres våben, men er et luftgevær defineret som et våben, når de nu ikke er omhandlet af våbenloven?
Flere forhandlere sælger lasersigte til luftvåben, og de burde vel kende til diverse forbud om nogen…
Diskusisionen har været på banen før. Der var det vedr. lyddæmper på luftvåben. Dengang var der en der undersøgte sagen og fik sort på hvidt at man ikke må monterer lyddæmper på et luftvåben. Latterligt!!! Men sådan er det åbenbart :evil:

Hvad angår laserpointeren, så har jeg prøvet fuldstændigt det samme. Jeg havde fået en Logun S16s hjem fra US, og den var monteret med både lyddæmper (shroud) og laserpointer. Jeg fik et brev fra politiet, at jeg skulle give tilladelse til at begge blev destrueret ellers ville jeg live sigtet for import af ulovlige våbendele. Jeg gav tilladelsen, og efterflg. fik jeg luftbøssen. Jeg var lidt ligeglad med pointeren, men shrouden var en integreret del af våbnet, og uden den lignede den mere en sømpistol end en luftbøsse. Heldigvis var der en dansk forhandler af samme luftbøsse og han kunne uden problemer skaffe en ny shroud... ganske lovligt formoder jeg. Luftbøssen er desværre solgt til anden side... den var ellers fed!

Mit råd: Få politiet til at destruere pointeren... hvis de vil gå med til det. Og køb i stedet et red dot sigte. De er underligt nok ikke ulovlige <+:
Jeg har talt med politiet gentagne gange men stadig uden at få at vide om de tænker at anklage eller ej.... Deres chef for våbenafd. fortalte at pointere til luftvåben nemt kunne misforståes, så det lød da lidt til min fordel. Dog vil vedkommende som har sagen dog ikke svare hvad han har tænkt sig at stille op - først skal han åbenbart forhører sig med chefen.... Han kommer gentagne gange med svævende udtalelser: Først fik jeg at vide at geværet "så ulovligt ud", senere at laserlampen var ulovlig, og at deres våbentekniske afdeling skulle checke den. De havde dog ikke andet at sige end at sådanne en laserlampe ikke måtte sidde på. De ville dog ikke tage stilling til at fjerne den og destruere den. Det var sagsbehandlerens beslutning, som han åbenbart ikke vil tage.....

Hvor lang tid går der normalt før man ved om man er købt eller solgt i disse sager?

Murdoch
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 8. jun 2005, 12:06
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time

Re: Laser pointer

Indlæg af Murdoch » 14. dec 2007, 09:40

Det er umuligt at sige... det afhænger nok meget af hvilken politikreds det drejer sig om. Men umiddelbart tror jeg ikke du skal være nervøs for andet end at du mister laseren. Specielt ikke hvis politimanden selv har antydet at det er det der sker.

Det der er mest træls i sådan nogle sager er ventetiden. Jeg tror jeg ventede 1½ måned på at de fik snøvlet sig sammen til en afgørelse.

Lad os høre hvad det ender ud med!

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2029
Tilmeldt: 17. mar 2007, 13:45
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 59 times
Been thanked: 337 times

Re: Laser pointer

Indlæg af Tangloppen » 19. dec 2007, 20:08

Våbenmonterbar laserer er som nævnt ulovlige. At reglerne så kun bliver overholdt i tolden er den anden side af sagen. Spiller selv HB og bruger feks en grøn laser som lir/sigte.

De monterbare laserer kan uden nogen problemer købes i DK (underligt nok taget i betragtning af at det er "ulovligt".

Check feks.
Gunzone.dk
Rodes.dk
splatter.dk
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 21. jan 2008, 17:25

Murdoch skrev:Det er umuligt at sige... det afhænger nok meget af hvilken politikreds det drejer sig om. Men umiddelbart tror jeg ikke du skal være nervøs for andet end at du mister laseren. Specielt ikke hvis politimanden selv har antydet at det er det der sker.

Det der er mest træls i sådan nogle sager er ventetiden. Jeg tror jeg ventede 1½ måned på at de fik snøvlet sig sammen til en afgørelse.

Lad os høre hvad det ender ud med!
Så kom afgørelsen endeligt: Jeg bliver anklaget for overtrædelse af våbenloven, hvilket giver en klækkelig bøde samt påtegning i straffeattesten, som igen medfører at der skal søges nyt arbejde :-(

Så pas på med at købe combo-sæt i US, for de kan have monteret en pointer.....

Brugeravatar
Tommy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. maj 2007, 13:15
Geografisk sted: Viborg

Re: Laser pointer

Indlæg af Tommy » 21. jan 2008, 17:53

Den var godt nok bitter og så for noget man ikke engang skal bruge. :,.>(/
FX Gladiator cal .22 Tasco 6-24*50

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 21. jan 2008, 17:59

Tommy skrev:Den var godt nok bitter og så for noget man ikke engang skal bruge. :,.>(/
Betjenten var fuldstændig ligeglad, og der var overhovedet intet at tale om.

Det værste er nu godt nok mit arbejde, som kræver en ren straffeattest :,.>(/ Den er sgu svær at overskue!!

Brugeravatar
Tommy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. maj 2007, 13:15
Geografisk sted: Viborg

Re: Laser pointer

Indlæg af Tommy » 21. jan 2008, 18:03

Det er da også for langt ude med dit job hvis du spørger mig du er jo ikke blevet en bandit af den grund. Må man spørge hvad du arbejder med?
FX Gladiator cal .22 Tasco 6-24*50

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 21. jan 2008, 18:20

Tommy skrev:Det er da også for langt ude med dit job hvis du spørger mig du er jo ikke blevet en bandit af den grund. Må man spørge hvad du arbejder med?
Jeg er sikkerhedsansvarlig i et større Dansk firma, hvor jeg bl.a. har med tyverisikring o.l. at gøre.

Fremtiden ser sgutte lys og lækker ud i øjeblikket. Jeg regner også med at mit påbegyndte jagttegn skal droppes i en årrække... Bliver ens straffeattest i øvrigt ikke slettet/nulstillet efter 3 år?

Brugeravatar
Tommy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. maj 2007, 13:15
Geografisk sted: Viborg

Re: Laser pointer

Indlæg af Tommy » 21. jan 2008, 18:29

Jeg mener det er hver 5 år straffeattesten bliver nulstillet men jeg er ikke sikker.
FX Gladiator cal .22 Tasco 6-24*50

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14340
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Lycon » 21. jan 2008, 18:37

kawaman skrev:
Tommy skrev:Det er da også for langt ude med dit job hvis du spørger mig du er jo ikke blevet en bandit af den grund. Må man spørge hvad du arbejder med?
Jeg er sikkerhedsansvarlig i et større Dansk firma, hvor jeg bl.a. har med tyverisikring o.l. at gøre.

Fremtiden ser sgutte lys og lækker ud i øjeblikket. Jeg regner også med at mit påbegyndte jagttegn skal droppes i en årrække... Bliver ens straffeattest i øvrigt ikke slettet/nulstillet efter 3 år?
Det lille sag må kunne klares med et bødeforlæg så jeg kan ikke forestille mig at det kommer på din straffeattest. Selv om det gør må det komme an på en vurdering i det enkelte tilfælde og en lovovertrædelse af den karakter tror jeg næppe din arbejdsgiver vil hænge sig i når sagen rette sammenhæng udlægges.

Desuden er der ikke nogen der informere din arbejdsgiver med mindre din stilling forudsætter en godkendelse af Rigspolitichefen, så bliver de orienteret af hans afdeling. Det er forseelsens karakter der afgør om hvor mange år der går før du igen er clean.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 21. jan 2008, 18:50

Lycon skrev:
kawaman skrev:
Tommy skrev:Det er da også for langt ude med dit job hvis du spørger mig du er jo ikke blevet en bandit af den grund. Må man spørge hvad du arbejder med?
Jeg er sikkerhedsansvarlig i et større Dansk firma, hvor jeg bl.a. har med tyverisikring o.l. at gøre.

Fremtiden ser sgutte lys og lækker ud i øjeblikket. Jeg regner også med at mit påbegyndte jagttegn skal droppes i en årrække... Bliver ens straffeattest i øvrigt ikke slettet/nulstillet efter 3 år?
Det lille sag må kunne klares med et bødeforlæg så jeg kan ikke forestille mig at det kommer på din straffeattest. Selv om det gør må det komme an på en vurdering i det enkelte tilfælde og en lovovertrædelse af den karakter tror jeg næppe din arbejdsgiver vil hænge sig i når sagen rette sammenhæng udlægges.

Desuden er der ikke nogen der informere din arbejdsgiver med mindre din stilling forudsætter en godkendelse af Rigspolitichefen, så bliver de orienteret af hans afdeling. Det er forseelsens karakter der afgør om hvor mange år der går før du igen er clean.
Betjenten fortalte at det ville komme til at stå i min straffeattest. Den skal afleveres årligt, eller hvis der kommer påtegning. En tidligere kollega måtte skifte stilling af samme grund, så det er skam noget de er ret strikse med.

Han ville ikke oplyse om størrelsen på bøden, men den bliver med mit held, nok ikke lille :???:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Laser pointer

Indlæg af Sort » 21. jan 2008, 22:19

Eftersom du i det store hele alligevel er på skideren kan du jo anke bøden, klarer du frisag evt minus en lille pointer. Så kommer der jo ikke til at stå noget.

I forhold til din retssag kan du så højest bruge din egen tolkning af våbenloven som "god tro", i øvrigt henvise til at reglerne er kludret skrevet og at du ikke var klar over at pointeren kom med pakken/at det udgjorde et problem.

Præcedens på området er så vidt vides at ingen nogensinde er blevet dømt for hverken lyddæmpning eller laserpointeri på luftbøsser uanset kaliber. Hvilket bestyrker din "gode tro", jeg vil nok anbefale at du får dig en advokat der ved lidt om skydere, jeg kan læse mig til at du ikke er tidligere straffet og angiveligt ikke havde planlagt at bryde loven i forbindelse med indkøbet af kraftigt legetøj, hvis dommeren ellers er fornuftig burde du kunne slippe med en advarsel.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 465
Tilmeldt: 10. nov 2007, 15:42
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Laser pointer

Indlæg af BackpackM » 22. jan 2008, 07:56

Måske det også ville være en idé at spørge Murdoch om du må få en kopi af hans sag? Den kan da evt. godt bruges som en slags precedens. Findes der advokater som har kendskab til våbenlovgivningen?

Men hvor er det dog dybt utilfredstillende at vi i et retssamfund skal forskelsbehandles alt efter hvilken politikreds samt tilfældig medarbejder, der behandler en given sag.... Bl.a. shrouds findes jo integreret i mange PCP-rifler som sælges fuldt lovligt herhjemme (mine to har begge shroud).

Håber sørme også for dig at du kan slippe med en mundtlig "vejledning". Selv er jeg i mit job også afhængig af en pletfri, udvidet straffeattest.

Held og lykke! Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 22. jan 2008, 08:30

BackpackM skrev:Måske det også ville være en idé at spørge Murdoch om du må få en kopi af hans sag? Den kan da evt. godt bruges som en slags precedens. Findes der advokater som har kendskab til våbenlovgivningen?

Men hvor er det dog dybt utilfredstillende at vi i et retssamfund skal forskelsbehandles alt efter hvilken politikreds samt tilfældig medarbejder, der behandler en given sag.... Bl.a. shrouds findes jo integreret i mange PCP-rifler som sælges fuldt lovligt herhjemme (mine to har begge shroud).

Håber sørme også for dig at du kan slippe med en mundtlig "vejledning". Selv er jeg i mit job også afhængig af en pletfri, udvidet straffeattest.

Held og lykke! Michael
Jeg prøvede at fortælle betjenten at der var andre som havde været i samme situatution, hvor man havde fundet frem til en mere blid løsning, og her gav han mig ret i at det kunne virke urimeligt! Eller som han selv sagde: "Nogen bliver taget for at køre uden lys, og andre bliver taget"....

Beslutningen er skam taget, og som han sagde så ligger det fast. Dog undre det mig at han hele tiden fortalte at det var hans chef der havde taget beslutningen - hver gang er det hele tiden nogle andre der skal tage stilling?!?! Har han som sagsbehandler ikke det afgørende ord?

På torsdag skal jeg møde op på stationen ved lufthavnen, hvor jeg så skal fjerne laseren, og derefter overdrage den til betjenten. Derefter skal jeg sørge for at geværet transporteres tilbage til fragtfirmaet, som så afregner med Told&Skat..... Da jeg spurgte om han ikke blot selv kunne pille den af, fortalte han at, hvis jeg ikke selv mødte op, så havde de skam "andre metoder til destruktion, men så ville der ikke være noget tilbage"! Han var også upåvirket da jeg fortalte at det ville medføre at jeg ville miste mit job....

Det er jo ikke fordi at jeg ikke vil tage min straf, jeg syntes blot at den skal stå mål med gerningen. Når man ser bønder vanrøgte sine kvæg, så de ligger døde i vandløb, hvilket giver en bøde på 4000,- ja, så hører rimligheden da op. Jeg mener, der er jo ingen der har været i fare eller på anden måde til gene.

Hvordan mon man finder en advokat med våbenerfaring?

Murdoch
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 8. jun 2005, 12:06
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time

Re: Laser pointer

Indlæg af Murdoch » 22. jan 2008, 09:21

kawaman skrev:
BackpackM skrev:Måske det også ville være en idé at spørge Murdoch om du må få en kopi af hans sag? Den kan da evt. godt bruges som en slags precedens. Findes der advokater som har kendskab til våbenlovgivningen?

Men hvor er det dog dybt utilfredstillende at vi i et retssamfund skal forskelsbehandles alt efter hvilken politikreds samt tilfældig medarbejder, der behandler en given sag.... Bl.a. shrouds findes jo integreret i mange PCP-rifler som sælges fuldt lovligt herhjemme (mine to har begge shroud).

Håber sørme også for dig at du kan slippe med en mundtlig "vejledning". Selv er jeg i mit job også afhængig af en pletfri, udvidet straffeattest.

Held og lykke! Michael
Jeg prøvede at fortælle betjenten at der var andre som havde været i samme situatution, hvor man havde fundet frem til en mere blid løsning, og her gav han mig ret i at det kunne virke urimeligt! Eller som han selv sagde: "Nogen bliver taget for at køre uden lys, og andre bliver taget"....

Beslutningen er skam taget, og som han sagde så ligger det fast. Dog undre det mig at han hele tiden fortalte at det var hans chef der havde taget beslutningen - hver gang er det hele tiden nogle andre der skal tage stilling?!?! Har han som sagsbehandler ikke det afgørende ord?

På torsdag skal jeg møde op på stationen ved lufthavnen, hvor jeg så skal fjerne laseren, og derefter overdrage den til betjenten. Derefter skal jeg sørge for at geværet transporteres tilbage til fragtfirmaet, som så afregner med Told&Skat..... Da jeg spurgte om han ikke blot selv kunne pille den af, fortalte han at, hvis jeg ikke selv mødte op, så havde de skam "andre metoder til destruktion, men så ville der ikke være noget tilbage"! Han var også upåvirket da jeg fortalte at det ville medføre at jeg ville miste mit job....

Det er jo ikke fordi at jeg ikke vil tage min straf, jeg syntes blot at den skal stå mål med gerningen. Når man ser bønder vanrøgte sine kvæg, så de ligger døde i vandløb, hvilket giver en bøde på 4000,- ja, så hører rimligheden da op. Jeg mener, der er jo ingen der har været i fare eller på anden måde til gene.

Hvordan mon man finder en advokat med våbenerfaring?
Jeg ville hellere end gerne hjælpe, men jeg har desværre ikke noget på skrift. Alt blev ordnet pr. telefon. Der er åbenbart en gigatronisk forskel på hvor strikse man er i de forskellige politikredse.
Det er nok en god idé at hyre en advokat, men det er nok svært at finde en med våbenlovgivning som speciale. Men det vigtigste er nok også at finde en der er dygtig, så skal vedkommende nok sætte sig ind i den gældende lovgivning. Du kan evt. kontakte KRIM. De er ubehageligt venstreorienterede, men tilgengæld bryder de sig ikke meget om politiets ageren i sådanne sager, hvor der tydeligvis er nogle kæmpe modsigelsesforhold. Måske kan de henvise dig til en advokat der vil tage sagen.
Ang. din straffeattest, så bliver den ren efter 5 år. I nogle tilfælde kan der gå op til 10 år, men det er utænkeligt i dette tilfælde. Det ændre selvfølgelig ikke ved at du alligevel har meget at tabe, hvis du får en dom. Så en god advokat er nok ikke en dårlig ting.
Du er velkommen til at smide en PB, hvis der er noget jeg kan være behjælpelig med.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Laser pointer

Indlæg af Refraktorius » 22. jan 2008, 10:05

Hvis det aldrig har været din intention at bryde våbenloven, og ikke anede at amerikanerne ville sende en laser med (fordi ingen derovre ville drømme om at nogen kunne anse den for at være "slem"), så burde det være begrænset hvor meget man kan komme efter dig.

Det svarer til, at du beder mig om at sende dig 5 plader chokolade fra Holland, og jeg så sender dig 5 plader chokolade og en plade hash. At jeg sender en ekstra "gave" uden dit vidende, kan du ikke hænges op på.

....Medmindre du vælger at "tilstå" overfor politiet. De vil selvfølgelig foretrække en tilståelsessag, for så er det bare så nemt for dem :mrgreen: og bevisbyrden, den har du selv leveret.

Det koster at gå i retten, men til gengæld skal man så overbevise en dommer om, at du har syndet med fortsæt.

Fat en advokat! Det koster noget, men ikke så meget som et mistet job. (Og jeg ville ikke blive overrasket, hvis de frafalder det øjeblik du har en advokat!)


(Og så er der lidt en lugt af, at de ikke kunne knalde dig for en grovkaliber, men så skal du i det mindste have et hug for laseren... og dermed en plet på attesten, så de kan nægte dig tilladelse til luftgeværet under den nye lov)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Armisdk
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 3. nov 2007, 15:02
Interesser: Jagt & fiskeri m.m.
Geografisk sted: Fjerritslev
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Armisdk » 22. jan 2008, 10:54

Refraktorius skrev:Hvis det aldrig har været din intention at bryde våbenloven, og ikke anede at amerikanerne ville sende en laser med (fordi ingen derovre ville drømme om at nogen kunne anse den for at være "slem"), så burde det være begrænset hvor meget man kan komme efter dig.

Det svarer til, at du beder mig om at sende dig 5 plader chokolade fra Holland, og jeg så sender dig 5 plader chokolade og en plade hash. At jeg sender en ekstra "gave" uden dit vidende, kan du ikke hænges op på.

....Medmindre du vælger at "tilstå" overfor politiet. De vil selvfølgelig foretrække en tilståelsessag, for så er det bare så nemt for dem :mrgreen: og bevisbyrden, den har du selv leveret.

Det koster at gå i retten, men til gengæld skal man så overbevise en dommer om, at du har syndet med fortsæt.

Fat en advokat! Det koster noget, men ikke så meget som et mistet job. (Og jeg ville ikke blive overrasket, hvis de frafalder det øjeblik du har en advokat!)


(Og så er der lidt en lugt af, at de ikke kunne knalde dig for en grovkaliber, men så skal du i det mindste have et hug for laseren... og dermed en plet på attesten, så de kan nægte dig tilladelse til luftgeværet under den nye lov)
Det har så absolut ikke været min intension at være lovbryder, og efterfølgende kan jeg jo også se at Pyramyd Air også har laseren med i varebeskrivelsen. Tanken om den skulle være ulovlig faldt mig aldrig ind! Der er jo også flere forhandlere i DK som sælger disse pointere til luftgeværer.
Stort set alle pakker fra lande udenfor EU, bliver jo også åbnet af Tolden, så havde jeg været klar over at det var ulovligt, så ville jeg aldrig have købt det.

Min fejl er at jeg ikke har sat mig ind i våbenloven, og dermed har lavet en fejl, men omfanget synes mig ganske urimeligt. Jeg har aldrig fået så meget som en fartbøde, er efterhånden snart 50 år gammel, og har i det hele taget altid været en lovlydig borger. Konsekvensen af dette gør at jeg mister mit job, og det betyder en væsentlig lønnedgang, som så igen gør at vi ikke har råd til at blive boende i vores hus. Jeg bor alene med min søn.

(Tanken om at de vil knalde mig for geværet, har skam også opstået. For min skyld kan de skam også gerne destruere det, hvis det kunne ændre noget, men ligemeget hvad jeg siger, taler jeg for døve øre)

Jeg må helt klart have fat i en advokat.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14340
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Laser pointer

Indlæg af Lycon » 22. jan 2008, 13:26

Refraktorius skrev: Det svarer til, at du beder mig om at sende dig 5 plader chokolade fra Holland, og jeg så sender dig 5 plader chokolade og en plade hash. At jeg sender en ekstra "gave" uden dit vidende, kan du ikke hænges op på.
Den tror jeg ikke holder i byretten, uvidenhed fritager normalt ikke for ansvar, og vi har jo efterhånden omvendt bevisbyrde her i landet.

Hvis min ven i USA besluttede at begave mig med en pistol til min fødselsdag, så er jeg ret sikker på at jeg kommer til at hænge på den, også selv om han som afsender hævder at han ikke kunne drømme om at den den slags dagligvare skulle registreres i et frit land som Danmark.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Re: Laser pointer

Indlæg af Leadbyte » 22. jan 2008, 14:20

Lycon skrev:
Refraktorius skrev: At jeg sender en ekstra "gave" uden dit vidende, kan du ikke hænges op på.
Den tror jeg ikke holder i byretten, uvidenhed fritager normalt ikke for ansvar, og vi har jo efterhånden omvendt bevisbyrde her i landet.

Hvis min ven i USA besluttede at begave mig med en pistol til min fødselsdag, så er jeg ret sikker på at jeg kommer til at hænge på den, også selv om han som afsender hævder at han ikke kunne drømme om at den den slags dagligvare skulle registreres i et frit land som Danmark.
hænger det hele ikke på, om man beder om at få tilsendt noget, eller ikke?
hvis man beder om at få tilsendt noget der er ulovligt i danmark, så hænger man på den, uanset om man vidste at det var ulovligt eller ej.
men hvis man ikke ved det bliver sendt med, må situationen være en anden, ikke?.

ellers kunne det jo være morsomt at få nogle af vores amerikansk bosatte venner til sende mindre håndvåben til udvalgte politikere..... <+:
(altså hvis det var lovligt derovre)

Leadbyte
(ovenstående er udelukkende et tankeeksperiment og skal ikke tages alvorligt, hverken af nulevende eller afdøde personer)
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21710
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2367 times

Re: Laser pointer

Indlæg af Refraktorius » 22. jan 2008, 15:38

Jeg vil heller ikke udelukke, at det vil kræve ekstrem rygsvømning at få forklaret hvordan det gik til, at der pludseligt ligger en (indsæt grim tingest/substans her) i postcenteret til en.
Hvis det er sendt fra "en ven", er det klart sværere at snakke sig ud af, end hvis det er et firma der har sendt den.

I det her tilfælde er den så også lidt grimmere, da den tilsyneladende er en "del af sættet" (og man kan hævde at det er lidt sært, at folk ikke ved hvad de køber).


Den anden vej rundt, så ville det jo være en fortryllende måde at sende uvenner i fedtefadet på! Tag til Holland, og send dem en plade.......
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Besvar