Hvilket hagl mener du er det bedste???

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.

Hvilket hagl mener du er det bedste???

Diabolo FX Premium 5,5
20
36%
H&N Field Target Trophy 5,5
19
34%
Andet hagl (Skriv hvilket, evt. med link)
17
30%
 
Afgivne stemmer: 56

PH
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 296
Tilmeldt: 19. apr 2005, 01:09
Geografisk sted: Søborg
Kontakt:

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af PH » 20. feb 2008, 21:49

JSB Jumbo Exact Heavy 5.5 mm også kendt som "NVF Haglen" er helt klart min nr. 1 - jeg har prøvet flere forskellige, men NVF'er er bare kanon.

Brugeravatar
SAVAGE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 223
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af SAVAGE » 20. feb 2008, 22:08

Rixen skrev:Hvad er forresten folks erfaringer med RWS hagl?
Jeg har dårlige erfaringer med RWS superpoint, de er ikke særligt præcise i mit gevær.

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af PWS » 20. feb 2008, 22:30

SAVAGE skrev:
Rixen skrev:Hvad er forresten folks erfaringer med RWS hagl?
Jeg har dårlige erfaringer med RWS superpoint, de er ikke særligt præcise i mit gevær.
Sjovt, de er nogle af de bedste i mine XS B3-1'ere

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af Niels » 20. feb 2008, 22:43

pwsatbag skrev:
SAVAGE skrev:
Rixen skrev:Hvad er forresten folks erfaringer med RWS hagl?
Jeg har dårlige erfaringer med RWS superpoint, de er ikke særligt præcise i mit gevær.
Sjovt, de er nogle af de bedste i mine XS B3-1'ere

Skal vi endnu engang afslutte med at udlede at der ikke findes noget "bedste hagl", men at resulatet afhænger af flere ting og den bedste måde at finde frem til en god kombination af hagl og våben er at AFPRØVE forskellige mærker og typer af hagl i våbenet?

Sålænge ammunitionen er af god ensartet kvalitet, og geværet reelt er i stand til at levere, skal man ikke afvise muligheden for et godt resultat.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af PWS » 20. feb 2008, 23:04

Niels skrev: Skal vi endnu engang afslutte med at udlede at der ikke findes noget "bedste hagl", men at resulatet afhænger af flere ting og den bedste måde at finde frem til en god kombination af hagl og våben er at AFPRØVE forskellige mærker og typer af hagl i våbenet?

Sålænge ammunitionen er af god ensartet kvalitet, og geværet reelt er i stand til at levere, skal man ikke afvise muligheden for et godt resultat.
Jo jo og helt sikkert. Men man kunne jo godt ha' en mistanke om at bestemte våbenmærker og -modeller foretrækker bestemte mærker og typer hagl og at det ikke bare afhænger af det enkelte konkrete våben. Så det er rigtigt det nok ikke giver så meget mening at snakke om gode og dårlige hagl uden samtidig at nævne våbnet de benyttes i. Men kombinationen af hagl "x" i våben af type "y" er da nok værd at diskutere.

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af Niels » 20. feb 2008, 23:11

pwsatbag skrev:
Niels skrev: Skal vi endnu engang afslutte med at udlede at der ikke findes noget "bedste hagl", men at resulatet afhænger af flere ting og den bedste måde at finde frem til en god kombination af hagl og våben er at AFPRØVE forskellige mærker og typer af hagl i våbenet?

Sålænge ammunitionen er af god ensartet kvalitet, og geværet reelt er i stand til at levere, skal man ikke afvise muligheden for et godt resultat.
Jo jo og helt sikkert. Men man kunne jo godt ha' en mistanke om at bestemte våbenmærker og -modeller foretrækker bestemte mærker og typer hagl og at det ikke bare afhænger af det enkelte konkrete våben. Så det er rigtigt det nok ikke giver så meget mening at snakke om gode og dårlige hagl uden samtidig at nævne våbnet de benyttes i. Men kombinationen af hagl "x" i våben af type "y" er da nok værd at diskutere.
Det er egentlig ikke min erfaring. 3 mm ekstra forspænding på en fjeder kan ændre det spil.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af PWS » 20. feb 2008, 23:25

Niels skrev:
pwsatbag skrev:
Niels skrev: Skal vi endnu engang afslutte med at udlede at der ikke findes noget "bedste hagl", men at resulatet afhænger af flere ting og den bedste måde at finde frem til en god kombination af hagl og våben er at AFPRØVE forskellige mærker og typer af hagl i våbenet?

Sålænge ammunitionen er af god ensartet kvalitet, og geværet reelt er i stand til at levere, skal man ikke afvise muligheden for et godt resultat.
Jo jo og helt sikkert. Men man kunne jo godt ha' en mistanke om at bestemte våbenmærker og -modeller foretrækker bestemte mærker og typer hagl og at det ikke bare afhænger af det enkelte konkrete våben. Så det er rigtigt det nok ikke giver så meget mening at snakke om gode og dårlige hagl uden samtidig at nævne våbnet de benyttes i. Men kombinationen af hagl "x" i våben af type "y" er da nok værd at diskutere.
Det er egentlig ikke min erfaring. 3 mm ekstra forspænding på en fjeder kan ændre det spil.
Ok, det var også bare en tanke. Har heller ingen konkrete erfaringer til at bakke min påstand op. ...Blir' nødt til at skyde noget mere og få erfaringen :)

Man kan så også sige at 3 mm forspænding vel også gør at våbnet ikke er af samme type længere. Ved ikke lige hvor stor forskel 3 mm gør, men det lyder som noget der burde ligge ud over de tolerencer et gevær byges med, eller? >>_:

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af Niels » 20. feb 2008, 23:32

pwsatbag skrev: Man kan så også sige at 3 mm forspænding vel også gør at våbnet ikke er af samme type længere. Ved ikke lige hvor stor forskel 3 mm gør, men det lyder som noget der burde ligge ud over de tolerencer et gevær byges med, eller? >>_:

- Nej, det kan man vist ikke rigtigt sige.
Nu var de 3 mm blot et tilfældigt tal for at understrege pointen og møntet på forspændingen i et tilfældigt fjedergevær, men måden at forbedre ydelsen på kan jo eks være at reducere de tolerancer som et gevær er bygget med - og når man gør det kan man også sagtens ændre en given ammunitions opførsel i våbnet.
Og så er vi egentlig tilbage hvor vi startede, nemlig at der er så mange parametre der spiller ind at det i virkeligheden er svært at forudsige hvilket hagl der vil give det bedste resultat i et givet gevær.

Men det er ingen hemmelighed at JSB/NVF/FX haglene _som regel_ performer godt i de fleste FX rifler.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
SAVAGE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 223
Tilmeldt: 8. apr 2007, 22:47
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af SAVAGE » 21. feb 2008, 05:40

Jeg er sikker på at to FX geværer af samme model er så ens at performance af hagl vil være den samme fra et til et andet og jeg er overbevist at to PCP geværer af andet fabrikat også vil dele hagl smag, derfor syntes jeg også at denne vidensdeling er nytting i forbindelse med indkøb af hagl så man ikke begår den fejl at købe flere tusind af et hagl der faktisk er ubrugeligt i ens luftskyder.
Jeg kan som eksempel bidrage med følgende erfaring:
hagl med en skarp kant tæt på yderdiameteren i den forreste del af haglet, som et fladhagl uden nogen form for indsnævring, kan være besværlige at lade i PCP med magasiner af tromletypen som på en FX Cutlas, Logun S16 mv.
Derudover er H&N HP ikke særlig præcis i ovenstående to rifler. Jeg har ikke testet H&N Crow magnum men kunne godt forestille mig at det var bedre..

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af kt8 » 21. feb 2008, 13:33

Du finder ikke det bedste hagl ved at skrive herinde, det kræver at du flytter dig udenfor, og prøver forskellige hagl på en skive, i den pågældende skyder, 2 ens geværer kan sagtens skyde forskelligt med de samme hagl.

Det er ikke raketvidenskab, men det er sådan nogle af os har gjort de sidste 20 år, og det virker :neutral:

RWS og JSB er begge gode hagl, fordi et gevær ikke skyder godt med RWS superpoint, gør det ikke haglet dårligt, jeg har skudt utallige fugle med RWS superpoint, og jeg synes de dræber bedre end alle de andre hagltyper jeg har prøvet, derimod er JSB som regel mere præcist på længere afstand, men til at skyde råger og duer på 20-30M afstand, bruger jeg altid RWS superpoint i min HW80 >>::/
"This is my BOOMSTICK"

Brugeravatar
Caspersen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 273
Tilmeldt: 21. jan 2007, 11:52
Geografisk sted: Copenhagen
Been thanked: 27 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af Caspersen » 26. feb 2008, 14:10

Cygnus X skrev:NVF/JSB hagl !
Jeps bedst og mest præcise! >>::/

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af PWS » 26. feb 2008, 21:30

Har uanset hvad fundet det der må være det DÅRLIGSTE hagl (siger jeg uden at ha' prøvet dem):
Billede

Helt utrolig bløde.

Fik æsken ind af døren sammen med en kina-bøsse købt på qxl.

keyser
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. mar 2008, 21:18

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af keyser » 25. mar 2008, 21:44

JSB Predator Klart det bedste hagl jeg har prøvet.

Billede

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af Lycon » 25. mar 2008, 21:52

keyser skrev:JSB Predator Klart det bedste hagl jeg har prøvet.
w:) Bedste til hvad?

Nå ja kig lige her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=11561 #¤#
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

keyser
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25. mar 2008, 21:18

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af keyser » 27. mar 2008, 16:50

Lycon skrev:
keyser skrev:JSB Predator Klart det bedste hagl jeg har prøvet.
w:) Bedste til hvad?

Nå ja kig lige her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=21&t=11561 #¤#

Når man står og fyre nogle Predator hagl af og føler sig lidt småsulten, så er der ikke noget bedre end at bide de små røde dimser af haglet og spise dem. de smager helt vildt godt. :razz:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af Lycon » 5. apr 2008, 02:21

Lycon skrev: w:) Bedste til hvad?
Test af Predator hagl
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hvilket hagl mener du er det bedste???

Indlæg af Slettes3 » 5. apr 2008, 09:27

H&N baracuda hagl er de bedste til mine to Theobens..trykluft+ gasram. :razz:

Til min JW80 er Logun penetrator helt klart de bedste :eek: . H&N baracuda er osse gode som et kompromis. Har prøvet JSB heavies...No good. bedre at kaste dem end at skyde dem :cool:

Besvar