HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af LK » 27. feb 2008, 09:32

Jeg har besluttet at få gjort noget ved de astmatiske hosteanfald i min HW 97K. Derfor har jeg anskaffet en Maccari-fjeder, stempel hertil og noget ”tjære”. Desværre fik jeg ikke bestilt noget ”Molypaste”.

Jeg kan forstå, at hans molykote-fedt er det helt rigtige til stempel og cylinder, men det er næsten for lille en ordre i sig selv, når det skal sendes den halve jordklode rundt.

Er der noget sted i nærheden, det kan fås, eller hvad vil jeg kunne bruge i stedet for. Måske slet ikke bruge noget, og blot lade den originale indsmøring være nok?

Jeg har bare fået opfattelsen af, at Maccaris Molypaste er rigtig meget bedre end næsten alt andet, men inden jeg nu går i gang med at skille den ad, hvad bør jeg så anskaffe mig af smørelse til stempel og cylinder?

Mvh
Lars

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af Sort » 27. feb 2008, 09:40

molycote burde være at skaffe i en jagtforretning til rimelige penge. Så vidt jeg husker er molycote næsten det samme som lithium konsistens fedt til kuglelejer.
Jeg tvivler i hvertfald på at der er forskel på molycote om der står maccari eller guns and gents på det.

Hvis ellers stemplet ikke er fyldt med grus burde den originale smøring være rigeligt, men jeg kan selv bedst lide at rense alt helt af og starte på en frisk.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af Longrifle » 27. feb 2008, 16:38

Bestil du roligt light tar hos Maccari: 8 dollers for en stor beholder og 12 dollars for forsendelse. altså ca. 100 kr.

Du får ikke noget bedre!! Fremstillet til formålet. I forhold til mine Gamo´er sidder fjederen i min HW 77 betydeligt mere stramt. Heavy tar er ikke til at få ned omkring fjederen på en Weihrauch, men er som nektar på en Gamo.

Derudover er det genialt som smøremiddel til aftrækkerhus, hængsler mv.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af LK » 27. feb 2008, 18:39

Hm - jeg bliver da helt i tvivl om, hvad det egentlig er, jeg har fået, men det må være til fjederen. Noget sort klisterstads. Det jeg mener, jeg mangler, er noget specialfedt til stemplet. Maccari foreskriver selv, at der skal bruges en helt bestemt slags fedt til stemplet.

Jeg har det nemlig ligesom Sort: Det skal helst renses helt af og checkes og smøres op påny. Nu er det vel næsten sådan, at der ikke skal smørelse på stempel/cylinder - men den sparsomme mængde skal så måske netop være den rette type. For totalt tørt synes jeg nu ikke, det skal være.

Nå, jeg finder nok ud af det. Tak for svarene.

Mvh
Lars

Brugeravatar
Grim Reape®!!!
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 372
Tilmeldt: 1. aug 2004, 15:37
Geografisk sted: NA
Been thanked: 20 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af Grim Reape®!!! » 27. feb 2008, 20:46

Det fås mange steder. Blandt andet hos biltema til 17Kr og 35Kr alt efter størrelsen

Det er højst sansynligt nøjagtigt det samme som det man kan få hos maccari.

Selv bruger jeg noget molybdændisulfid jeg har fået fra en mekaniker hos militæret. Det indeholder meget mere molybdændisulfid og er meget mere massivt og klæbrigt. Det bruges blandt andet til glidebøsningen i tårnet på kampvogne.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af Sort » 27. feb 2008, 20:50

stemplet og cylinderen skal ganske rigtigt have "en dråbe" molykote hver, molykote er hvidgult og ca som margarine i konsistensen. Jeg fik mit som våbenfedt i en jagtforretning.
Stemplet skal have i udenpå stempelpakningen og en fedtfilm på resten af stemplet. Cylindenren skal have en fedtfilm indvendigt.
Undgå så vidt muligt fedt ovenpå stempelpakningen, det diesler af med tiden, men der er ingen grund til at gøre det værre end højest nødvendigt.
jeg har selv før med held givet en nysmurt og samlet cylinder en enkelt dråbe spray våbenolie gennem transferporten og taget ti dieselskud for så at se det hele stabilisere sig nydeligt. (jeg har cronograf) men ørerne plejer at fortælle om der er dieseling.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af Batler Britton » 27. feb 2008, 20:54

så på en engelsk side engang at de havde ekspermenteret med det bedste smørremiddel til stemplet. de var kommet frem til at en blanding af molycote fedt og basta swedol(special additiv til motorolie) de blandede det halv af hver.

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af LK » 27. feb 2008, 22:10

OK - tak for fin vejledning. Det er åbenbart ikke "raket-videnskab" med det dér fedt.

Jeg finder noget molykote-fedt med en rimelig konsistens til formålet.

Mvh
Lars

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af kt8 » 28. feb 2008, 13:11

Hvis du bruger for meget fedt, falder hastigheden dramatisk.
"This is my BOOMSTICK"

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af LK » 28. feb 2008, 14:32

kt8 skrev:Hvis du bruger for meget fedt, falder hastigheden dramatisk.
Nemmerli' - og det er jo også derfor, at den smule, der trods alt skal til, efter min mening skal være godt. Fedt med molybdændisulfid smører også i nærmest tør tilstand. Så vidt jeg ved - uden egentlig at have forstand på det :neutral:

Derfor må det være sagen med lidt af det...

På fjederen gælder nok noget af det samme. Det sorte klisterstads kan jeg godt forestille mig holder lidt i fjederen. Især hvis der er for meget.

Mvh
Lars

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af Sort » 28. feb 2008, 16:21

Det sorte klisterstads er lidt et balanceakt.
Jo mere du kan smøre på (stort set) jo mere stilfærdigt et våben, men hvert et gram klisterstads koster udgangshastighed, jeg foretrækker selv mekaniske løsninger som forbedrede fjederstyr etc for at fjerne mislyde, men jeg ville nok nøjes med at give fjederen et tyndt lag klister.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af Longrifle » 28. feb 2008, 20:19

Som nævnt i en anden tråd har jeg givet min CFX og nu også min HW 77 en omgang med Maccaris sorte fedt.

Træfbilledet/højden på HW 77´eren er det samme som før, så mundingshastigheden kan ikke være faldet nævneværdigt.

På CFX´en er træfbilledet steget betragteligt, så endten er hastigheden øget eller også (mere sandsynligt) har kikkerten rykket sig på grund af rekylen.

Fordelen ved en "fedt-tuning" overskygger dog ulemperne ved ikke at gøre noget, såfremt man ikke har de tekniske evner og muligheder til en mekanisk tuning.

På en riffel til jagt, ville jeg ikke gøre det, da fedtet vil ændre træfbilledet i takt med temperaturændringer under jagten.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: HW 97K - Maccari-fjeder - hvad med Molypaste?

Indlæg af LK » 2. mar 2008, 14:44

Så kom jeg også med på ”tjokk-holdet”. En times tid tog det, og så var der skiftet fjeder og pakning. 2 – 3 skud med lettere dieseling og derefter kun én lyd: Det kontante tjokk.

Jeg gik i gang med lidt bange anelser, for jeg har aldrig haft den skilt mere ad end et afmonteret skæfte. Det var af- og påmontering af fjederen, jeg så som et muligt problem, men det var nu ikke så galt.

Jeg tog et par nye knophandsker og sikkerhedsbriller på. Lagde en gummimåtte og en avis på gulvet. Satte mundingen lodret på avisen og brugte min vægt til at holde bundstykket godt nede, mens jeg skruede ved at dreje på resten af geværkroppen. Avisen sørgede for, at der ikke var nogen friktion. Ret udramatisk da gevindet slap.

Påmontering var ikke ligefrem let. Det ville jo være noget skidt at kværne gevindet, men efter et par forsøg gik det alligevel fint.

Alt i alt en operation, man sagtens kan springe ud i og med en god belønning efter endt arbejde.

Mvh
Lars

Besvar