Dæmper

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
ARD
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 333
Tilmeldt: 22. sep 2008, 18:52
Geografisk sted: København
Been thanked: 21 times

Re: Dæmper

Indlæg af ARD » 23. okt 2008, 17:15

Er der virkelig ikke nogen der har fundet en 4,5 mm lyddæmper der ikke kan bruges på et cal .22 krudtvåben så man ikke behøver at få politiet på nakken?

Hvis diameteren på udgangshullet på dæmperen er 4,6-4,7 mm kan den ikke bruges på andet end et luftvåben. Eller er det muligt at købe et krudtvåben med 4,5 mm diameter?

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 23. okt 2008, 17:16

Lycon skrev:
Duchess skrev: jeg vil da se frem til en evt. begrundelse for bøde/straf i forbindelse med besidelse af dæmper til en lovlig og tilladt luftbøsse. det er jo ikke ligefremmen fordi at den nedlægger elefanter fordi at den siger mindre :nolisten:
Fordi den er beregnet til montage på skydevåben, det kan godt være at du mener at din luftbøsse ikke er et skydevåben, men hvis dæmperen er konstrueret til at montage på et skydevåben så er den tilladelseskrævende uanset om du har våben eller ej.
jeg hænger mig nu ikke så meget i om hvor vidt det er luft eller skydevåben, jeg konstaterer bare at der er en undtagelse for luft/fjederbøsser, og det bliver de os nød til at forholde sig til når de prøver at gi mig en bøde..

jeg kan godt tilslutte mig at gevær der kan skyde med noget, er et "skydevåben" men det ændrer stadig ikke den undtagelse der er i våbenloven, hvori luft/fjederbøsser er undtaget.

omhandlende våbenlov: (som gælder for hele dk) ;-)

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
6) armbrøster og slangebøsser,
7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,



Det kan simpelthen ikke fejltolkes, der er en hovedregl, dertil en undtagelse, hvor der kan være en anden undtagelse(som der os er(6), men den omhandler ikke luft/fjederbøsser)

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 23. okt 2008, 17:32

Mapzter skrev:
Duchess skrev:jeg vil da se frem til en evt. begrundelse for bøde/straf i forbindelse med besidelse af dæmper til en lovlig og tilladt luftbøsse. det er jo ikke ligefremmen fordi at den nedlægger elefanter fordi at den siger mindre :nolisten:
Here we go again:
lyddaemper_til_luft.gif
jeg kan udenmærket læse at den taler imod mig.. ingen probs. der.

Men hvis jeg er "afsporet" ::-;< skal det så ikke stå i våbenloven, og ikke på et eller andet "skjult" cirkulære?

nb. den § 7 som brevet henviser til, fortæller intet om hvorvidt det er forbudt eller ej, den omhandler skydebaner, og indførsel fra ikke eu lande mm.

min jurist ven går det igennem imorgen, og jeg skal nok bøje mig i støvet hvis han "holder med politiet" ;-)

René

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Dæmper

Indlæg af HePe » 23. okt 2008, 17:38

Leadbyte skrev:husk at dokumentere det hele..

så er det både nemmre for politi og advokater at holde rede på det hele (og for HePe når det skal ind i lov-sektionen) :twisted:
og hvis du får lov/ikke dømmes så skal HePe også ha' det ind.. <+:
Juhuu!.. Er der en sag mere til lovsektionen?.. ;-)

Venlig hilsen
Lovstofredaktøren

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14336
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1271 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af Lycon » 23. okt 2008, 17:41

ARD skrev: Hvis diameteren på udgangshullet på dæmperen er 4,6-4,7 mm kan den ikke bruges på andet end et luftvåben. Eller er det muligt at købe et krudtvåben med 4,5 mm diameter?
Ja der er kaliber .17HMR som er en ganske udbredt kaliber til regulering m.m. her i Danmark.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Dæmper

Indlæg af HePe » 23. okt 2008, 17:46

Duchess skrev:nb. den § 7 som brevet henviser til, fortæller intet om hvorvidt det er forbudt eller ej, den omhandler skydebaner, og indførsel fra ikke eu lande mm.
Brevet henviser til § 7 i Våbencirkulæret (ikke § 7 i Våbenloven).

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14336
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1271 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af Lycon » 23. okt 2008, 17:49

Duchess skrev: jeg hænger mig nu ikke så meget i om hvor vidt det er luft eller skydevåben, jeg konstaterer bare at der er en undtagelse for luft/fjederbøsser, og det bliver de os nød til at forholde sig til når de prøver at gi mig en bøde..

jeg kan godt tilslutte mig at gevær der kan skyde med noget, er et "skydevåben" men det ændrer stadig ikke den undtagelse der er i våbenloven, hvori luft/fjederbøsser er undtaget.
Du misforstår pointen, glem nu alt om skydevåben og luftbøsser og forhold dig til forbuddet i punkt 8 som du selv har fremhævet med rødt: 8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
Du må IKKE besidde lyddæmpere der er konstrueret til montering på skydevåben! Og lur mig om de fleste ikke er dette. Det har intet at gøre med hvad du efterfølgende skuer den på, om du så skruer den på din havevandslange er den stadig tilladelseskrævende, såfremt den er konstrueret til montering på skydevåben.
Duchess skrev:Det kan simpelthen ikke fejltolkes,...
Se det er vi enige om.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 23. okt 2008, 17:57

HePe skrev:
Duchess skrev:nb. den § 7 som brevet henviser til, fortæller intet om hvorvidt det er forbudt eller ej, den omhandler skydebaner, og indførsel fra ikke eu lande mm.
Brevet henviser til § 7 i Våbencirkulæret (ikke § 7 i Våbenloven).

Venlig hilsen
HePe
hej HePe.

du skulle vel ikke lige ha et link til det cirkulære? jeg kan nemlig ikke finde noget der skulle omstøde/afvise fra gældende våbenlov §1
Læser jurister for eller bagfra? Og skal man være tolk for at tolke?

René E.

Daystate Panther FAC 5,5 / Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 T.*solgt* :0(
AirArms S410 SL Xtra Fac / Leapers 8-32x56 *solgt*

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 23. okt 2008, 18:04

Lycon skrev:
Duchess skrev: jeg hænger mig nu ikke så meget i om hvor vidt det er luft eller skydevåben, jeg konstaterer bare at der er en undtagelse for luft/fjederbøsser, og det bliver de os nød til at forholde sig til når de prøver at gi mig en bøde..

jeg kan godt tilslutte mig at gevær der kan skyde med noget, er et "skydevåben" men det ændrer stadig ikke den undtagelse der er i våbenloven, hvori luft/fjederbøsser er undtaget.
Du misforstår pointen, glem nu alt om skydevåben og luftbøsser og forhold dig til forbuddet i punkt 8 som du selv har fremhævet med rødt: 8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
Du må IKKE besidde lyddæmpere der er konstrueret til montering på skydevåben! Og lur mig om de fleste ikke er dette. Det har intet at gøre med hvad du efterfølgende skuer den på, om du så skruer den på din havevandslange er den stadig tilladelseskrævende, såfremt den er konstrueret til montering på skydevåben.
Duchess skrev:Det kan simpelthen ikke fejltolkes,...
Se det er vi enige om.
jeg er 100% enig at hovedreglen (7) i §1 siger sådan, men en efterfølgende undtagelse kan man ikke bare overse, der er vel en grund til at man i jurasprog har hovedregler og undtagelser :???:

Undtagelsen sidestiller hovedreglen, på de skrevne ord i a).
(ser frem til hvad min juriststuderende ven siger imorgen om det her)

Men altid hyggeligt at ha et emne der samler meninger og holdninger.. nu skal vi bare ha en dom, så vi kan få noget fakta. :neutral:

Hvem melder sig?? *hehe*
Læser jurister for eller bagfra? Og skal man være tolk for at tolke?

René E.

Daystate Panther FAC 5,5 / Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 T.*solgt* :0(
AirArms S410 SL Xtra Fac / Leapers 8-32x56 *solgt*

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Dæmper

Indlæg af HePe » 23. okt 2008, 18:07

Duchess skrev:
HePe skrev:
Duchess skrev:nb. den § 7 som brevet henviser til, fortæller intet om hvorvidt det er forbudt eller ej, den omhandler skydebaner, og indførsel fra ikke eu lande mm.
Brevet henviser til § 7 i Våbencirkulæret (ikke § 7 i Våbenloven).
hej HePe.

du skulle vel ikke lige ha et link til det cirkulære? jeg kan nemlig ikke finde noget der skulle omstøde/afvise fra gældende våbenlov §1
Du finder Våbencirkulæret som 3. indlæg i Våbenlov tråden:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=14580

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 23. okt 2008, 18:25

HePe skrev:
Duchess skrev:
HePe skrev:
Duchess skrev:nb. den § 7 som brevet henviser til, fortæller intet om hvorvidt det er forbudt eller ej, den omhandler skydebaner, og indførsel fra ikke eu lande mm.
Brevet henviser til § 7 i Våbencirkulæret (ikke § 7 i Våbenloven).
hej HePe.

du skulle vel ikke lige ha et link til det cirkulære? jeg kan nemlig ikke finde noget der skulle omstøde/afvise fra gældende våbenlov §1
Du finder Våbencirkulæret som 3. indlæg i Våbenlov tråden:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=14580

Venlig hilsen
HePe
ok.. super.. jeg kan med klare øjne se hvad de skriver, men cirkulæret er fra 2000, og gældende våbenlov er fra 2004?

lige for at afslutte min forvirring, så skal jeg altså se bort fra lovteksten i gældende våbenlov 2004 §1stk. 2(undtagelser) , og så forholde mig til et cirkulære fra 2000? godt jeg "kun" er mekaniker... daaam :puke:
Læser jurister for eller bagfra? Og skal man være tolk for at tolke?

René E.

Daystate Panther FAC 5,5 / Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 T.*solgt* :0(
AirArms S410 SL Xtra Fac / Leapers 8-32x56 *solgt*

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Dæmper

Indlæg af Batler Britton » 23. okt 2008, 19:48

tror du skal glemme alt og telefonisk el personlig kontakt. jeg gjorde selv samme fejl, og det var som at slå i en dyne. derefter søgte jeg skriftligt en tilladelse, og så spillede klaveret rent. fik tilladelsen uden problemer
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 23. okt 2008, 19:56

Batler Britton skrev:tror du skal glemme alt og telefonisk el personlig kontakt. jeg gjorde selv samme fejl, og det var som at slå i en dyne. derefter søgte jeg skriftligt en tilladelse, og så spillede klaveret rent. fik tilladelsen uden problemer
Jeg startede med en skriftlig. både indførsels og bære tilladelse.

så ringede de mig op, og kastede en masse §§§ i hovedet på mig mens jeg var på fart i bilen, og :shame: :shame:

og så tror jeg at kæden faldt af.. :???:

imorgen når jeg har talt med min kammerart, ved jeg sikkert mere, men du har ret.. det hjælper bestemt ikke at tale med dem, eller... de taler til dig. lidt lige som en diode/ensretter.. :nolisten:
Læser jurister for eller bagfra? Og skal man være tolk for at tolke?

René E.

Daystate Panther FAC 5,5 / Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 T.*solgt* :0(
AirArms S410 SL Xtra Fac / Leapers 8-32x56 *solgt*

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Dæmper

Indlæg af HePe » 23. okt 2008, 20:30

Duchess skrev:lige for at afslutte min forvirring, så skal jeg altså se bort fra lovteksten i gældende våbenlov 2004 §1stk. 2(undtagelser) , og så forholde mig til et cirkulære fra 2000? godt jeg "kun" er mekaniker... daaam :puke:
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
e) pyrotekniske artikler.


Vi forsøger at hjælpe, så godt vi kan.

Der skal naturligvis ikke ses bort fra våbenloven § 1, stk. 2. Så prøv igen at se nærmere på stk. 2 ovenfor. Er lyddæmpere nævnt her?.. Nej, vel?

Undtagelsen i stk. 2, litra a) gælder for luft- og fjederbøsser, men gælder IKKE for lyddæmpere konstrueret til montering på skydevåben.

Efter våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 8, jf. våbenlovens § 2, skal man derfor have tilladelse til en lyddæmper konstrueret til montering på skydevåben. Det gælder også lyddæmpere konstrueret til montering på luftvåben. Også selvom luftvåben er undtaget og ikke kræver tilladelse for personer, der er 18 år og derover.

Venlig hilsen
HePe

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 23. okt 2008, 20:56

HePe skrev:
Duchess skrev:lige for at afslutte min forvirring, så skal jeg altså se bort fra lovteksten i gældende våbenlov 2004 §1stk. 2(undtagelser) , og så forholde mig til et cirkulære fra 2000? godt jeg "kun" er mekaniker... daaam :puke:
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,
b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,
c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,
d) slagteapparater, der udelukkende kan anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes dertil,
e) pyrotekniske artikler.


Vi forsøger at hjælpe, så godt vi kan.

Der skal naturligvis ikke ses bort fra våbenloven § 1, stk. 2. Så prøv igen at se nærmere på stk. 2 ovenfor. Er lyddæmpere nævnt her?.. Nej, vel?

Undtagelsen i stk. 2, litra a) gælder for luft- og fjederbøsser, men gælder IKKE for lyddæmpere konstrueret til montering på skydevåben.

Efter våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 8, jf. våbenlovens § 2, skal man derfor have tilladelse til en lyddæmper konstrueret til montering på skydevåben. Det gælder også lyddæmpere konstrueret til montering på luftvåben. Også selvom luftvåben er undtaget og ikke kræver tilladelse for personer, der er 18 år og derover.

Venlig hilsen
HePe
jeg er også meget glad for den feedback jeg får her på sitet, jeg stiller mig bare lidt uforstående for de mærkelige, og til tider besynderlige regler mm.

jeg er sikker på at jeg bliver klogere når jeg har set §§ igennem med en "jurist" ven.
Læser jurister for eller bagfra? Og skal man være tolk for at tolke?

René E.

Daystate Panther FAC 5,5 / Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 T.*solgt* :0(
AirArms S410 SL Xtra Fac / Leapers 8-32x56 *solgt*

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: Dæmper

Indlæg af Batler Britton » 24. okt 2008, 03:28

Duchess skrev:Læser jurister forfra eller bagfra?? og skal man være tolk for at tolke??
<=>

en jurist jeg på et tidspunkt diskuterede med, fortalte mig at teksten i lovgivningen ikke direkte er gældene, men at det er intentionen med loven, da lovteksten blev lavet som er gældene. det gør det håbløst for alm. dødelige at arbejde med. hvordan skal man mon lige tolke det? giver det ikke en lidt bred "gråzone"
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Dæmper

Indlæg af Rahan » 24. okt 2008, 08:27

Batler Britton skrev:
Duchess skrev:Læser jurister forfra eller bagfra?? og skal man være tolk for at tolke??
<=>

en jurist jeg på et tidspunkt diskuterede med, fortalte mig at teksten i lovgivningen ikke direkte er gældene, men at det er intentionen med loven, da lovteksten blev lavet som er gældene. det gør det håbløst for alm. dødelige at arbejde med. hvordan skal man mon lige tolke det? giver det ikke en lidt bred "gråzone"
Hej Battler. Jeg har også talt med en jurist der sagde noget lignende det du fik at vide.
Hans forklaring var at der først skulle være en domsfældelse af en bestemt paragraf, inden man kunne sige præcist hvordan loven skulle fortolkes, og var gældende fremover.
Hvis der har været flere typer domme i lignende sager, ville de samtidig blive holdt op mod ens egen sag, og der ville normalt dømmes ud fra det.
Mener det i grove træk, uden juristsproget, dækker hvad han sagde.

Men ali i alt er det er noget forfærdentligt rod med lovens fortolkninger af skydevåben, for selvom vi har "luft og fjederbøsser" presses der aligevel nogle bestemmelser der kommer fra de "rigtige" våben ned over hovedet på os.

Men der er da et lyspunkt !!
De mange lange og sjove tråde om emnet :twisted:

Mvh Per

PS. Søg endelig om tilladelse, det kunne jo være i fik den !

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 24. okt 2008, 10:12

PerNielsen skrev:
Batler Britton skrev:
Duchess skrev:Læser jurister forfra eller bagfra?? og skal man være tolk for at tolke??
<=>

en jurist jeg på et tidspunkt diskuterede med, fortalte mig at teksten i lovgivningen ikke direkte er gældene, men at det er intentionen med loven, da lovteksten blev lavet som er gældene. det gør det håbløst for alm. dødelige at arbejde med. hvordan skal man mon lige tolke det? giver det ikke en lidt bred "gråzone"
Hej Battler. Jeg har også talt med en jurist der sagde noget lignende det du fik at vide.
Hans forklaring var at der først skulle være en domsfældelse af en bestemt paragraf, inden man kunne sige præcist hvordan loven skulle fortolkes, og var gældende fremover.
Hvis der har været flere typer domme i lignende sager, ville de samtidig blive holdt op mod ens egen sag, og der ville normalt dømmes ud fra det.
Mener det i grove træk, uden juristsproget, dækker hvad han sagde.

Men ali i alt er det er noget forfærdentligt rod med lovens fortolkninger af skydevåben, for selvom vi har "luft og fjederbøsser" presses der aligevel nogle bestemmelser der kommer fra de "rigtige" våben ned over hovedet på os.

Men der er da et lyspunkt !!
De mange lange og sjove tråde om emnet :twisted:

Mvh Per

PS. Søg endelig om tilladelse, det kunne jo være i fik den !
hej per.


ja, det er helt sort!

hvis de ville ha loven skulle forstås som de ønsker, skulle teksten være udformet således.

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
6) armbrøster og slangebøsser,
7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil, samt stk. 1, nr. 8

Sådan skulle teksten være udformet hvis den skulle gælde luft/fjedervåben som jo netop er undtaget. fra de ovenstående forbud 1-9 (PÅNÆR nr. 6) og da nr. 8 ikke er med i > bortset fra de i stk. osv, betyder det altså, at man med ro i sindet kan bruge dæmper på luft/fjederbøsser.
Jeg vil ihvertfald forholde mig retten til at opfatte §1 stk. 2 a) på den måde. og er der er garanteret mange andre der gør det samme.
Men om det ved retten ville ende ud sådan, ved jeg ikke.

nb. det er os sjovere at debatere ting man ikke er helt stive i, for ellers ville enhver diskussion/debat ende med ja, det synes jeg også, og jeg er helt enig *hehe*
Læser jurister for eller bagfra? Og skal man være tolk for at tolke?

René E.

Daystate Panther FAC 5,5 / Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 T.*solgt* :0(
AirArms S410 SL Xtra Fac / Leapers 8-32x56 *solgt*

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Dæmper

Indlæg af HePe » 24. okt 2008, 16:09

Duchess skrev:ja, det er helt sort!

hvis de ville ha loven skulle forstås som de ønsker, skulle teksten være udformet således.

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) osv
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil, samt stk. 1, nr. 8

Sådan skulle teksten være udformet hvis den skulle gælde luft/fjedervåben som jo netop er undtaget. fra de ovenstående forbud 1-9 (PÅNÆR nr. 6) og da nr. 8 ikke er med i > bortset fra de i stk. osv, betyder det altså, at man med ro i sindet kan bruge dæmper på luft/fjederbøsser.
Jeg vil ihvertfald forholde mig retten til at opfatte §1 stk. 2 a) på den måde. og er der er garanteret mange andre der gør det samme.
Men om det ved retten ville ende ud sådan, ved jeg ikke.
Du skal have ros!.. Du er lige så god som de bedste jurister hos Østjyllands politi til - på grundlag af ønsketænkning - at lave din egen våbenlovgivning og fortolke din egen våbenlovgivning!.. :mrgreen:

Hmm.. Hvorfor kom jeg lige i tanke om Østjyllands politi?.. Jeg må ha' læst et eller andet for nyligt.. ;-)

Lange
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 399
Tilmeldt: 7. feb 2008, 23:39
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 7 times
Been thanked: 24 times

Re: Dæmper

Indlæg af Lange » 24. okt 2008, 17:09

ja dt kunne være dejligt hvis man kunne fornægte virkligheden og udskifte den med sin egen :eek:
tror nok verden ville se lidt anderledes ud altså på den fede måde :mad:

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dæmper

Indlæg af Slettes3 » 24. okt 2008, 17:27

Hmm...Jeg overvejer om jeg skal få monteret en lyddæmper på een af mine luftbøsse piber, men jeg skal have lavet som en permanenet ordning så den ikke kan adskilles fra piben, med mindre man øver vold med hammer, nedstryger og skærebrænder...Det må jo egentlig være lovligt nok ;-)

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2355
Tilmeldt: 13. feb 2004, 11:09
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 60 times
Been thanked: 86 times

Re: Dæmper

Indlæg af HePe » 24. okt 2008, 17:33

Rigbymauser skrev:Hmm...Jeg overvejer om jeg skal få monteret en lyddæmper på een af mine luftbøsse piber, men jeg skal have lavet som en permanenet ordning så den ikke kan adskilles fra piben, med mindre man øver vold med hammer, nedstryger og skærebrænder...Det må jo egentlig være lovligt nok ;-)
Hvis luftvåbnet fra fabrikanten er født med en permanent lyddæmper (eller et lyddæmpet løb), så vil jeg mene, at den er lovlig (uden tilladelse).

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Dæmper

Indlæg af Slettes3 » 24. okt 2008, 18:16

HePe skrev:
Rigbymauser skrev:Hmm...Jeg overvejer om jeg skal få monteret en lyddæmper på een af mine luftbøsse piber, men jeg skal have lavet som en permanenet ordning så den ikke kan adskilles fra piben, med mindre man øver vold med hammer, nedstryger og skærebrænder...Det må jo egentlig være lovligt nok ;-)
Hvis luftvåbnet fra fabrikanten er født med en permanent lyddæmper (eller et lyddæmpet løb), så vil jeg mene, at den er lovlig (uden tilladelse).
Det er den. Jeg har bare fjernet(afsavet) den.....den var bare ikke så god som den der kommer på nu ;-)

Brugeravatar
REload
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 196
Tilmeldt: 9. sep 2008, 18:14
Interesser: PCP, MC, Foto
Geografisk sted: København
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Dæmper

Indlæg af REload » 24. okt 2008, 18:42

HePe skrev:
Duchess skrev:ja, det er helt sort!

hvis de ville ha loven skulle forstås som de ønsker, skulle teksten være udformet således.

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) osv
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil, samt stk. 1, nr. 8

Sådan skulle teksten være udformet hvis den skulle gælde luft/fjedervåben som jo netop er undtaget. fra de ovenstående forbud 1-9 (PÅNÆR nr. 6) og da nr. 8 ikke er med i > bortset fra de i stk. osv, betyder det altså, at man med ro i sindet kan bruge dæmper på luft/fjederbøsser.
Jeg vil ihvertfald forholde mig retten til at opfatte §1 stk. 2 a) på den måde. og er der er garanteret mange andre der gør det samme.
Men om det ved retten ville ende ud sådan, ved jeg ikke.
Du skal have ros!.. Du er lige så god som de bedste jurister hos Østjyllands politi til - på grundlag af ønsketænkning - at lave din egen våbenlovgivning og fortolke din egen våbenlovgivning!.. :mrgreen:

Hmm.. Hvorfor kom jeg lige i tanke om Østjyllands politi?.. Jeg må ha' læst et eller andet for nyligt.. ;-)

hehe.. det må jeg vel ta som et kompliment, da de sikkert har læst mere jura end jeg <+:

tænk hvis juraen var skrevet/vidergivet på en sådan måde at dem der skulle rette ind til højre efter den, også kunne forstå og tyde den.. det er vel os ønsketænkning.?
Læser jurister for eller bagfra? Og skal man være tolk for at tolke?

René E.

Daystate Panther FAC 5,5 / Bushnell Elite 6500 4,5-30x50 T.*solgt* :0(
AirArms S410 SL Xtra Fac / Leapers 8-32x56 *solgt*

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Dæmper

Indlæg af Longrifle » 24. okt 2008, 19:04

Har i dag sendt en ansøgning afsted til Københavns Vestegns politi. Spændende hvad de siger........
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Besvar