Nyt gevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Nyt gevær

Indlæg af Thoett » 19. apr 2008, 15:13

Hej jeg håber der er nogen der vil give mig lidt hjælp jeg skal have nyt luftgevær da min nye hatsan 125 5.5mm er sprunget inde ved stæmplet :evil: ( det blev købt 3 dage før påske ) :evil: .
Jeg har 4 stk og vælge mellem ><>z_ og det er.

NORICA STORM 5.5mm 265m/s pris 2699kr

GAMO 1250 5.5mm 284m/s pris 3450kr

WEIHRAUCH HW 90 5.5mm 260m/s pris 3690kr

WEIHRAUCH HW 97k 5.5mm 235m/s pris 3399kr

Hvad skal jeg købe det skal bruges til at skyde efter skiver og råger

Håber i kan hjælpe mig inden mandag/tirsdag hvor jeg skal ned og købe et nyt ;.;< ;.;< <+:
Senest rettet af Thoett 19. apr 2008, 15:34, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Thoett

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Longrifle » 19. apr 2008, 15:24

HW97K
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
kapperman
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 58
Tilmeldt: 18. feb 2008, 22:14
Geografisk sted: Broby, Fyn
Has thanked: 3 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af kapperman » 19. apr 2008, 15:43

Har kun prøvet gamo 1250 og hw97k, af de 4 du nævner.

Men af de 2, ville jeg helt sikkert vælge hw97k.
FX Cyclon .22 m. MTC viper 4-16x50 IRS SCB

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af FrederikR » 19. apr 2008, 17:00

HW 97K, omend min mening er subjektiv...

Og hvis du køber den i Holland, koster den omkring 2100 så vidt jeg husker.
Mvh
Frederik

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Re: Nyt gevær

Indlæg af Joe_black » 19. apr 2008, 19:27

Longrifle skrev:HW97K
:neutral:
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
Minjet
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 12. mar 2007, 14:45
Geografisk sted: Region Midt
Has thanked: 2 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Minjet » 20. apr 2008, 00:24

Att.: FrederikR,

Hvilken butik er det i Holland der sælger HW97k til 2100,- ???

Se til den pris kunne jeg måske også blive medlem af lufttosserne :twisted:
Med venlig hilsen

Michael

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Sort » 20. apr 2008, 01:10

Så vidt jeg husker målte vi longrifles HW97k til 260m/s med NVF hagl i min crono.
eller var det den der gik 240? en maccarifjeder gør i hvertfald den bette forskel uden problemer.

Anyways. det er langt det lækreste våben at stå med af dem du nævner og medmindre du vil have kærv og korn (HW90) er der slet ingen tvivl.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Re: Nyt gevær

Indlæg af Joe_black » 20. apr 2008, 08:41

Minjet skrev:Att.: FrederikR,

Hvilken butik er det i Holland der sælger HW97k til 2100,- ???

Se til den pris kunne jeg måske også blive medlem af lufttosserne :twisted:
Det var nu ikke så svært at finde. Dog var det tyskerne der var billigst.
Billede
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af FrederikR » 20. apr 2008, 10:24

Ahh, det var vist heller ikke et præcist tal. Kan se på min konto ved http://www.target-master.nl at jeg gav 329eur for den sidste sommer. Men den er steget til 349eur nu, må bestyde noget i stil med 2620kr. Og hvis man så tager en god potion hagl med er det stadig sparet nogle penge.

Kan god være den kan fåes billigere i tyskland, men vær ops på om den er med lav effekt.
Mvh
Frederik

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Longrifle » 20. apr 2008, 10:42

Alternativet stod imellem Barnaby på DR 1, eller at få tunet min HW 77.

Så den blev tunet på et par timer med (igen!!) et Maccari econo tunsæt bestående af fjeder og et fastmonteret for-styr på fjederen, ny pakning og den rigtige smørelse.

Bestil i Tyskland - det er intet problem at skifte fjeder i en HW 97/77. Jeg har pt. to originale fjedre liggende, og sender dig gerne den ene. Nu kan jeg se, at du bor i reservatet, men hvis du alligevel skal over på Djævleøen i nær fremtid, vil jeg gerne hjælpe dig med at skifte fjederen. Så kan den også få det rigtige fedt, de rigtige steder. Desuden er den tyske 7,5 joule fjeder bare en originalfjeder, der groft er klipper over uden nogen form for afslibning og finish i øvrigt.

Er du hip på at optimere kan jeg kun varmt anbefale et tun kit fra Maccari, men den fungerer også fint uden.

Yes, HW´en gik vist 260 m/sek. Tror ikke, at den er blevet kraftigere, men det er også fuldstændig ligegyldigt, da vi jo fandt ud af, at 243 m/sek. godt kunne nå de 90 meter.

Men nu er den uden diesling og uden vibrationer.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af FrederikR » 20. apr 2008, 13:01

en smule off topic...

Men blev den kronograferet til 260 med tunings sæt?, og i så fald ved du hvad hastigheden var med org. fjeder mv.?

Hvilke hagl blev der brugt?

Kunne nemilg godt se det fede i at få min op på den hastighed - såfremt den stadig rammer selvfølgelig.
Mvh
Frederik

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: Nyt gevær

Indlæg af GamoHunter » 20. apr 2008, 16:55

FrederikR skrev:en smule off topic...

Men blev den kronograferet til 260 med tunings sæt?, og i så fald ved du hvad hastigheden var med org. fjeder mv.?

Hvilke hagl blev der brugt?

Kunne nemilg godt se det fede i at få min op på den hastighed - såfremt den stadig rammer selvfølgelig.
Måske er det en kal. 4,5mm? Hvis det er en 5,5mm, så kan man kun tage hatten af for den hastighed ;.;<
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Longrifle » 20. apr 2008, 18:05

hæ, hæ. Jeg har efterhånden fundet ud af, at .177 er lidt af en off kaliber herinde. Men mine våben er nu i netop denne kaliber, da jeg ikke (pt.) går på jagt.

Så ja, det er i kaliber .177. Glem alt om at få en .22 op i den hastighed.......

Nu har weekenden stået på hel del luftskydning for mit vedkommende, og jeg har haft lejlighed til yderligere sammenligning imellem min CFX og min HW 77.

Out of the box, er der ingen tvivl om, at HW overtrumfer Gamo, men efter min tuning af CFX´en er jeg ikke helt så sikker mere. HW´en er selvfølgelig af en generel bedre kvalitet, og der er brugt dyrere løsninger i alle ender og kanter.

Men nu - hvor der selvfølgelig ligger nogle timer og lidt penge i Gamo´en - skyder den fint op til HW´en med stort set samme energi. Derudover er den noget lettere, og mere blød i ladegrebet, og jeg finder Datuna aftrækket en kende bedre end det berømmede HW aftræk, der er lidt stivere i det.

HW´en vandt ikke på samme måde ved tuningen, men er som sagt blevet vibrationsfri. Men udgangspunktet var selvfølgelig også et andet/bedre.

MEN er man ude efter en bøsse, der bare virker fra man tager den ud af boxen, er HW 97k nok et godt valg.

Vil man selv sætte sig præg på bøssen, er en CFX i 5,5 mm. et rigtig godt valg.

Jeg må vist til at lave en stor-test med de to våben.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Thoett » 20. apr 2008, 20:18

Hej Longrifle hvor køber man et tunings sæt til en HW 97k og til hvad pris ....?
Og den skal med tiden og alt der kan gøres ved den op i nærheden af de 305m/s min hatsan 125 5.5mm kunne <+:
Men det er nok kun en drøm :neutral: :neutral:
Men det skal prøves :razz:
Hilsen Thoett

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Re: Nyt gevær

Indlæg af GamoHunter » 20. apr 2008, 21:05

thoett skrev:Hej Longrifle hvor køber man et tunings sæt til en HW 97k og til hvad pris ....?
Og den skal med tiden og alt der kan gøres ved den op i nærheden af de 305m/s min hatsan 125 5.5mm kunne <+:
Men det er nok kun en drøm :neutral: :neutral:
Men det skal prøves :razz:
Ikke for at lyde gammelklog, men på et tidspunkt finder du ud af at hastigheden ikke betyder lige så meget som præcisionen. Det er næsten synd at lave så drastiske ændringer på en HW97K, som er så fuldendt i konstruktionen... ;-)
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Thoett » 20. apr 2008, 21:12

Bare rolig der bliver ikke lavet noget fusk skal bare finde det beste tunings sæt til den og ind og pille og polere aftrækket så det bliver helt perfekt |#\
Hilsen Thoett

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af PWS » 20. apr 2008, 21:28

thoett skrev:
GAMO 1250 5.5mm 284m/s pris 3450kr
284 m/s...Tjooo, sådan da. ...Har i denne weekend haft en Chrono på min 1250 (.22), og den leverer ~250 m/s out of the box med FX/JSB/NVF hagl, og ~265 m/s med RWS Superpoint Extra. Godt nok kun skudt nogle små serier, så datagrundlaget kan drages i tvivl af eventuelle statistik-pedanter skulle de ønske det, men tendensen var tydelig.

Har desværre kun haft omkring 100 hagl igennem den, så måske de 284 m/s kan nåes når den er "skudt til"?? Desuden skal du være klar over at 1250'eren er en tung satan at slæbe rundt på, og ikke for børn at spænde.
Senest rettet af PWS 21. apr 2008, 11:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Thoett
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1067
Tilmeldt: 19. mar 2008, 22:05
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 18 times
Been thanked: 63 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Thoett » 20. apr 2008, 21:37

Har haft den i hånden og når man sammenligner den med min hatsan 125 er den i samme vægt klasse og det med at spænde den er det samme som en hatsan 125
Hilsen Thoett

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af PWS » 20. apr 2008, 21:48

thoett skrev:Har haft den i hånden og når man sammenligner den med min hatsan 125 er den i samme vægt klasse og det med at spænde den er det samme som en hatsan 125
Ok, har aldrig selv haft en Hatsan i hånden, og har heller ingen intentioner om det efter det der er blevet skrevet om dem herinde og andre steder. Skulle jeg derimod ud og købe en ny fjeder-skyder i dag ville jeg helt sikkert gå efter en Gamo CFX, splitte den ad og gi' den et tune-job. ...Heck, måske jeg gør det selvom jeg egentlig ikke mangler en fjeder-skyder. :)

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Longrifle » 21. apr 2008, 10:16

thoett skrev:Hej Longrifle hvor køber man et tunings sæt til en HW 97k og til hvad pris ....?
Og den skal med tiden og alt der kan gøres ved den op i nærheden af de 305m/s min hatsan 125 5.5mm kunne <+:
Men det er nok kun en drøm :neutral: :neutral:
Men det skal prøves :razz:
http://www.airguns.citymax.com/

Du kan få flere forskellige slags. Jeg valgte økonomiudgaven, da jeg primært gik efter en ny fjeder og et for-styr. Jeg mener, at det dyreste tunsæt koster 75 dollars (ca. 370 kr.) + en ny stempelpakning 18 dollars (85 kr.) samt 12 dollar i forsendelse.

MEN som Mr. Maccari skriver, så vinder man på en sund og fejlfri HW nok ikke nogen hastighed (fjederen er rent faktisk lidt kortere, men af meget bedre kvalitet) men derimod præcision og bedre funktion.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Longrifle » 21. apr 2008, 10:32

Jeg glemte lige at anføre, at hastigheden afhænger af dels fjederen og kompressionskammeret til fjederen. Våbnet er jo afstemt til netop den anførte hastighed, der er et nøje samspil imellem kammer, stempel, aftrækkermekanisme,fjeder og pakninger.

Du kan ikke komme en længere fjeder i, da der ikke er plads til, at den kan komprimeres ordentligt. Dvs. at man risikerer at ødelægge både fjeder og våben. Man kunne selvfølgelig forestille sig en vanvittig hårdt spændt fjeder, men så ryger aftrækkeren med fare for vådeskud osv., ligesom pakning, stempel og port ødelægges hen ad vejen.

Både Hatsan 125 og Gamo 1250 er netop kendt for at have et større kammer og en kraftig fjeder.

Jeg monterede en Maccari fjeder i min CFX, men fjernede samtidig FAC klodsen på bagstyret, da den nye fjeder var betydelig længere end den originale. Det var uden tvivl blevet disharmonisk, hvis jeg havde bibeholdt FAC klodsen, hvormed fjederen ville sno og bøje sig når den blev spændt.

Jeg tror ikke, at du får et mere præcist fjedervåben end en HW 97K med et passende Maccari tunsæt og en ordentlig kikkert (behøver ikke være dyr: Handelshusets no-name 4-9x50 er rigtig god, og holder til prygl´ne fra min CFX).

Efter hvad Sort skriver, bruger HW Lothar Walther piber.......
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
FrederikR
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 183
Tilmeldt: 6. jan 2007, 10:24
Interesser: IPSC og hagljagt
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af FrederikR » 21. apr 2008, 10:38

GamoHunter skrev:
FrederikR skrev:en smule off topic...

Måske er det en kal. 4,5mm? Hvis det er en 5,5mm, så kan man kun tage hatten af for den hastighed ;.;<


Ach so... så giver det jo lidt mere mening.
Mvh
Frederik

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af LK » 21. apr 2008, 12:52

Jeg vil da godt melde mig i koret: HW 97K.

Flot gevær, velfungerende kram med godt aftræk og meget præcis. Det er ikke geværets skyld, hvis man ikke kan ramme. På 30 m med støtte, og hvis man virkelig tager sig sammen i forhold til at bruge kikkertsigtet rigtigt, kan man mange gange ramme det samme hul i skiven.

Jeg har sat en Maccari fjeder og stempel i. Det gør den helt fantastisk tør og kontant. Et skarpt "dunk" - det er alt.

Mvh
Lars

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Sort » 21. apr 2008, 18:16

jeg syntes helt bestemt jeg plinkede en tom campinggasdåse på 50m stående med longrifles HW'er om det var tre af tre skud eller to af tre har jeg glemt, men plink sagde det sgu, fra fabrikken "brummer" en HW97k i 4,5 en lidt, den kunne godt tåle en anelse mere stempelvægt tror jeg eller lidt mere fjedervægt for at få stemplet til at gå mere kontant.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: Nyt gevær

Indlæg af Longrifle » 21. apr 2008, 19:02

Sort skrev:jeg syntes helt bestemt jeg plinkede en tom campinggasdåse på 50m stående med longrifles HW'er om det var tre af tre skud eller to af tre har jeg glemt, men plink sagde det sgu, fra fabrikken "brummer" en HW97k i 4,5 en lidt, den kunne godt tåle en anelse mere stempelvægt tror jeg eller lidt mere fjedervægt for at få stemplet til at gå mere kontant.

Det er klaret |#\
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Besvar