FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21655
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Refraktorius » 1. jun 2012, 14:06

Køb en tysker!

Den vil levere varen igen og igen og igen.... og når du giver den videre til dine børnebørn skal den eventuelt have en ny pakning.

Og når det er til hyggeskydning, så gå efter kvalitet i stedet for kraft. Papmål er ligeglade med kraften, til gengæld er kraft som regel lig med larm og ringere præcision (medmindre du virkeligt punger ud!).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Canyac
Newbie
Newbie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 31. maj 2012, 15:35
Interesser: Luftgeværer, målskydning
Geografisk sted: Aalborg
Been thanked: 2 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Canyac » 2. jun 2012, 13:55

Jo tak for rådet. Det lykkedes mig at finde et brugt snowpeakgevær for kun 100,- ganske kort fra mit hjem, så har blot startet med dette, og prøver lidt at se hvor præcis det er - men allerede nu kan jeg tydeligt se at kvaliteten er MEGET tvivlsom haha, dårlig aftrækker, løbudløser binder og værst af alt sidder aftrækkeren ikke særligt godt fast til metalbasen - den ryger lidt frem og tilbage.

Jeg starter med denne, og så vil jeg på et tidspunkt nok skaffe mig et bedre - pt. tænker jeg enten på en Gamo CFX eller en brugt Diana. Nu må vi se! Tak i hvert fald :)

og rigtigt godt forum, jeg har lært en del ved blot at kigge rundt herinde.

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Langenge » 2. jun 2012, 22:12

Canyac skrev:Jo tak for rådet. Det lykkedes mig at finde et brugt snowpeakgevær for kun 100,- ganske kort fra mit hjem, så har blot startet med dette, og prøver lidt at se hvor præcis det er - men allerede nu kan jeg tydeligt se at kvaliteten er MEGET tvivlsom haha, dårlig aftrækker, løbudløser binder og værst af alt sidder aftrækkeren ikke særligt godt fast til metalbasen - den ryger lidt frem og tilbage.

Jeg starter med denne, og så vil jeg på et tidspunkt nok skaffe mig et bedre - pt. tænker jeg enten på en Gamo CFX eller en brugt Diana. Nu må vi se! Tak i hvert fald :)

og rigtigt godt forum, jeg har lært en del ved blot at kigge rundt herinde.
Jeg fik et Diana i hånden som 12-årig (og det er mange år siden). En livslang forelskelse. Prøv det.....
Bare et af de små....
En Gamo luftbøsse, er okay, men forelsket i den bliver du aldrig...
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Chili
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 48
Tilmeldt: 18. okt 2012, 19:38
Interesser: Luftgeværer
Geografisk sted: Nordsjælland
Been thanked: 1 time

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Chili » 23. apr 2013, 22:02

Min første airgun som voksen er/var en Gamo CF20 til en tusse. Jeg er stadig forelsket i den, den er super præcis på de 15 meter. Der kan selvfølgelig være forskel i kvaliteten på alle airguns, men jeg er super glad for min "gamle" riffel. :numberone:

Huntsman308
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23. apr 2013, 23:26
Interesser: Jagt & friluftsliv
Geografisk sted: Odense, Fyn
Has thanked: 3 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Huntsman308 » 24. apr 2013, 00:01

jeg er selv den stoæte ejer af et gamocf 20 gevær med spændstang i cal .22(5.5) med en estimeret udgangshastighed på ca. 220 m/s (ifølge sælger).

Da jeg nok ikke får brugt geværet i denne sæsson og da det har stået det sidste år og har ikke skdt et eneste skud det sidste og hvad er så det bedste jeg kan gøre ved mit gevær nu (med vedlighold i tanken)? :???:

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af BGN » 16. jul 2013, 21:56

Hej alle herinde. Jeg vil snart købe en Weinreich 80 eller 95 eller 97. De 2 første pga. Prisen, men kan jo læse herinde, at rigtig mange her en 97. Jeg vil have den med kikkert, så derfor er 97 nok mest attraktiv, men 95 er jo ca 1000kr billigere, og jeg skal ikke skyde i tusindvis af skud af, så derfor tror jeg nok at kvaliteten må være ok i en knækbøsse, og så er 95 jo et halvt kilo lettere, så hvad syntes i om det? Jeg har endnu ikke haft nogen af dem i hånden, så derfor spørger jeg lidt i blinde, men jeg har prøvet en hatsan155 med spændestang, og den syntes jeg var meget tung, men så har jeg også prøvet en hatsan 125, og den ligger perfekt for mig. Derfor vil jeg gerne høre nogle af jer, om i har nogle gode kommentarer, ris/ros, jeg foretrækker en 5,5, da jeg håber på at kunne skyde en råge eller lign. Ved lejlighed. Har jagttegn mv. Tak til alle jer der skriver mange gode kommentarer.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af BGN » 9. dec 2013, 20:55

Hej igen. Jeg har ombestemt mig, mht. Gevær. Da jeg som tidligere har skrevet, vil jeg nok mest bruge den til rågeregulering, og er derfor besluttet på at købe et PCP magasingevær, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber at der er nogle erfarende der kan besvare.
Jeg har kigget på en airarms/evt hi power, eller en fx t12 eller cyklone.
Prismæssig er jeg mest til 5-7000kr. Men hvis man får en del mere for pengene vil jeg også gerne give lidt mere.
Der hvor jeg kigger er der ikke mange der handler med aa, men mest med fx, er det fordi de er bedst.
Andre mrk, kunne også være interessant, men vil ikke bruge 10-12000kr. På en fx en HW 100.
Jeg vil priotere præcision og holdbarhed, jeg er ikke interesseret i en der kun kan ramme øldåser på 50-60 meter.
Jeg har læst et sted at fx t12, skulle larme mere end andre, er der rigtigt.
Håber at i vil give mig et godt bud på det bedst mulige. Tak.
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af BentxBetjent » 12. dec 2013, 17:38

BjarneGNielsen skrev:Hej igen. Jeg har ombestemt mig, mht. Gevær. Da jeg som tidligere har skrevet, vil jeg nok mest bruge den til rågeregulering, og er derfor besluttet på at købe et PCP magasingevær, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber at der er nogle erfarende der kan besvare.
Jeg har kigget på en airarms/evt hi power, eller en fx t12 eller cyklone.
Prismæssig er jeg mest til 5-7000kr. Men hvis man får en del mere for pengene vil jeg også gerne give lidt mere.
Der hvor jeg kigger er der ikke mange der handler med aa, men mest med fx, er det fordi de er bedst.
Andre mrk, kunne også være interessant, men vil ikke bruge 10-12000kr. På en fx en HW 100.
Jeg vil priotere præcision og holdbarhed, jeg er ikke interesseret i en der kun kan ramme øldåser på 50-60 meter.
Jeg har læst et sted at fx t12, skulle larme mere end andre, er der rigtigt.
Håber at i vil give mig et godt bud på det bedst mulige. Tak.
Jeg svarer alligevel din oprindelige post..

Jeg ville vælge HW100, og der er da ind imellem en brugt til salg..

Men FX Royal 400, eller AA er også gode bud. Men da de er uden regulator, så er der et vist drop fra start til slut på tanken... selvom Radis Royal 400 kan fyldes til 230 bar, så var sweet spot fra 190-130 bar SVJH.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Rixen » 12. dec 2013, 20:23

BentxBetjent skrev:
Men FX Royal 400, eller AA er også gode bud. Men da de er uden regulator, så er der et vist drop fra start til slut på tanken... selvom Radis Royal 400 kan fyldes til 230 bar, så var sweet spot fra 190-130 bar SVJH.
Jeg har da et par trofæer og andet, der beviser at det drop er uden betydning :mrgreen:

På rågeregulering (Inden jeg fik regulator i min AA S410), skød jeg i omegn af 70 skud en dag, forrige år. Og den ramte stadig rågerne fint.

Men på papir og med lidt distance, så ses træfpunktsforskellen efter en 35-40 skud, fra 190 bar.

BGN
This member is
This member is
Indlæg: 235
Tilmeldt: 19. jun 2013, 21:44
Interesser: Rågeregulering og lidt jagt
Geografisk sted: Sydøstfyn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 21 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af BGN » 15. dec 2013, 15:21

Når jeg nu er ved at forelske mig i en HW 100, hvad står fsb så for, sådan på alm. Dansk, er det noget jeg skal foretrække?
Mvh. Bjarne
Diana 34
Ruger 10/22
Anschutz .22 1415
Berette 12/70

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af BentxBetjent » 15. dec 2013, 15:28

BjarneGNielsen skrev:Når jeg nu er ved at forelske mig i en HW 100, hvad står fsb så for, sådan på alm. Dansk, er det noget jeg skal foretrække?
Dæmper i fuld længde uden på løbet. Ja....
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Radis » 15. dec 2013, 15:28

BjarneGNielsen skrev:Når jeg nu er ved at forelske mig i en HW 100, hvad står fsb så for, sådan på alm. Dansk, er det noget jeg skal foretrække?
Jeg ville hellere købe den alm. version og så sætte en lyddæmper på. Du får en nærmest lydløs riffel, ved at vælge den løsning

Lindberg
Newbie
Newbie
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16. maj 2015, 10:37
Interesser: Hyggeskydning
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Lindberg » 16. maj 2015, 10:47

Jeg håber jeg kan få lidt hjælp til valg af nyt 4,5mm luftgevær med fejder.

Jeg er 24 år og har aldrig ejet et luftgevær. Jeg ønsker kun at bruge det til at skyde til måls efter dåser, skydeskiver ol. Jeg vil gerne have kvalitet, men vil helst ikke betale over 1500 kr. Jeg vil gerne have uden kikkertsigte, da jeg hellere vil bruge pengene på at få bedst mulige kvalitet i geværet frem for tilbehør.

I forhold til udgangshastigheder, hvor stor er forskellen på et luftgevær med 160 m/s og 300 m/s. Hvor langt kan de hver skyde før kuglens bane falder?

Kan I hjælpe mig med forslag?

Mvh
Lindberg

Sindur1
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30. maj 2015, 00:16
Interesser: PCP luftgevær
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Sindur1 » 15. okt 2015, 06:50

Hmm
Senest rettet af Sindur1 16. okt 2015, 04:13, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jens

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Bofhenator » 15. okt 2015, 09:47

Sindur1 skrev: - En fordel er at kuglebanen er mere flad en de større kalibre, da tyngdekraften ikke trækker ligesåmeget i et hagl med mindre massen. Her er formlen for tyngdekraften hvor at m=masse, g=tyngdeacceleration (ca 9.82 i dk) og F=tyngdekraft på legemet: F=m*g. Det kan udledes at desto større at massen på legemet er, jo større er tyngdekraftens påvirkning på legemet.
Det er noget syndigt vrøvl det der. Det er en ommer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Bofhenator » 19. okt 2015, 14:01

Sindur1 skrev:Hmm
Der var da ingen grund til at slette det hele, du kunne da bare have rettet eller slettet dine misforståelser om masse og tyngeacc. ?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

bexstro
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. jan 2016, 18:44
Interesser: Blink skyting
Geografisk sted: Midt Norge
Been thanked: 1 time

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af bexstro » 29. jan 2016, 14:54

Hva med Hatsan AT 44 10 long Tactical ?

Et meget forseggjort våpen med skikkelig " trykk " til en " rimelig penge " ca. 5600 NOK

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Happy » 29. jul 2017, 23:16

:smile: Skal man have et pris-billigt, skud-stærkt (305m/s), særdeles solidt og ganske præcist fjeder-Luft-gevær - så bør Hatsan striker 1000 s - nævnes som mulighed ! (Kan som regl findes til omkring en 1000 kr seddel på nettet :rock: ). Tjek evt videoèr på Youtube og p`Pyramidair`s review/bedømmelse :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

mAlle182
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14. jan 2009, 18:21
Interesser: Film, spil, musik, skydning...
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af mAlle182 » 15. jan 2019, 00:03

Hej. Jeg har besluttet mig for at købe et luftgevær. Først tænkte jeg et gamo eller noget andet "billigt". Havde tænkt at bruge en 1500-2000 kr. men så som alle også skriver er det måske bedre at bruge lidt mere og så få noget som holder i længere tid og generelt bare er lækrere. Nu er jeg faldet over dette tilbud, umiddelbart lyder det ganske fornuftigt ?
http://jagtimportlageret.dk/menu/351-we ... HW-95.html
eller
http://jagtimportlageret.dk/menu/349-we ... HW-57.html

Kan ikke se hvad det er for en kikkert men håber da på noget ok.
Har lidt svært ved at finde ud af hvad der er bedst af alle deres modeller i den prisgruppe.
Og er der nogen der kender siden og har handlet der ?

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 833
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 222 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Airsmith » 25. jan 2019, 17:52

I dether link: http://jagtimportlageret.dk/menu/351-we ... HW-95.html er det kun det ene billede som er HW 95, resten er Diana 350.

vh airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Mapzter » 26. jan 2019, 15:17

mAlle182 skrev:
15. jan 2019, 00:03
Og er der nogen der kender siden og har handlet der ?
Siden er kendt, søg på JILAS her på NVF, så kan du læse en del erfaringer: https://nordisk-forum.dk/search.php?keywords=JILAS
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

mAlle182
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14. jan 2009, 18:21
Interesser: Film, spil, musik, skydning...
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 10 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af mAlle182 » 26. jan 2019, 21:00

Mapzter skrev:
26. jan 2019, 15:17
mAlle182 skrev:
15. jan 2019, 00:03
Og er der nogen der kender siden og har handlet der ?
Siden er kendt, søg på JILAS her på NVF, så kan du læse en del erfaringer: https://nordisk-forum.dk/search.php?keywords=JILAS
Jeg har købt derfra og det gik ganske fint. :smile:

PCP_John
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 24. jul 2019, 17:41
Interesser: Luftrifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 20 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af PCP_John » 21. sep 2019, 11:58

BentxBetjent skrev:
12. dec 2013, 17:38
BjarneGNielsen skrev:Hej igen. Jeg har ombestemt mig, mht. Gevær. Da jeg som tidligere har skrevet, vil jeg nok mest bruge den til rågeregulering, og er derfor besluttet på at købe et PCP magasingevær, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber at der er nogle erfarende der kan besvare.
Jeg har kigget på en airarms/evt hi power, eller en fx t12 eller cyklone.
Prismæssig er jeg mest til 5-7000kr. Men hvis man får en del mere for pengene vil jeg også gerne give lidt mere.
Der hvor jeg kigger er der ikke mange der handler med aa, men mest med fx, er det fordi de er bedst.
Andre mrk, kunne også være interessant, men vil ikke bruge 10-12000kr. På en fx en HW 100.
Jeg vil priotere præcision og holdbarhed, jeg er ikke interesseret i en der kun kan ramme øldåser på 50-60 meter.
Jeg har læst et sted at fx t12, skulle larme mere end andre, er der rigtigt.
Håber at i vil give mig et godt bud på det bedst mulige. Tak.
Jeg svarer alligevel din oprindelige post..

Jeg ville vælge HW100, og der er da ind imellem en brugt til salg..

Men FX Royal 400, eller AA er også gode bud. Men da de er uden regulator, så er der et vist drop fra start til slut på tanken... selvom Radis Royal 400 kan fyldes til 230 bar, så var sweet spot fra 190-130 bar SVJH.
Jeg er selv tilfreds ejer af en HW100. Den har et super lækkert aftræk, og er pænt præcis ud til en 20-30 meter. Med rette bliver den dog beskyldt for at have en overdrevet høj mundingshastighed (ligesom min Gamo GX40 havde). Dette kan der selvfølgelig ændres på. Og det har jeg selv overvejet at gøre, men jeg vil først tage fat på det, når jeg har modtaget min chronograph. En sidegevinst ved dette er også flere skud pr. opfyldning.

Jeg har prøvet at skyde med Hatsan AT-44, Gamo GX-40, Weihrauch WH100 og FX Impact. Alle disse PCP’ere larmer temmeligt meget. Derfor har jeg købt (og fået tilladelse til) en lyddæmper.
Gamo Expo .177 - Tasco 4 X 20
Gamo GX-40 .177 - Gamo 3-9 X 40 (solgt)
WEIRAUCH WH100 T .177 - Nikki Sterling Gold Crown Air King 4-12 X 42 AO
FX Impact MKII .177 - Hawke Sidewinder 8-32x56 SF
WEIRAUCH HW75 .177

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af Happy » 14. okt 2019, 22:35

PCP_John skrev:
21. sep 2019, 11:58
BentxBetjent skrev:
12. dec 2013, 17:38
BjarneGNielsen skrev:Hej igen. Jeg har ombestemt mig, mht. Gevær. Da jeg som tidligere har skrevet, vil jeg nok mest bruge den til rågeregulering, og er derfor besluttet på at købe et PCP magasingevær, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber at der er nogle erfarende der kan besvare.
Jeg har kigget på en airarms/evt hi power, eller en fx t12 eller cyklone.
Prismæssig er jeg mest til 5-7000kr. Men hvis man får en del mere for pengene vil jeg også gerne give lidt mere.
Der hvor jeg kigger er der ikke mange der handler med aa, men mest med fx, er det fordi de er bedst.
Andre mrk, kunne også være interessant, men vil ikke bruge 10-12000kr. På en fx en HW 100.
Jeg vil priotere præcision og holdbarhed, jeg er ikke interesseret i en der kun kan ramme øldåser på 50-60 meter.
Jeg har læst et sted at fx t12, skulle larme mere end andre, er der rigtigt.
Håber at i vil give mig et godt bud på det bedst mulige. Tak.
Jeg svarer alligevel din oprindelige post..

Jeg ville vælge HW100, og der er da ind imellem en brugt til salg..

Men FX Royal 400, eller AA er også gode bud. Men da de er uden regulator, så er der et vist drop fra start til slut på tanken... selvom Radis Royal 400 kan fyldes til 230 bar, så var sweet spot fra 190-130 bar SVJH.
Jeg er selv tilfreds ejer af en HW100. Den har et super lækkert aftræk, og er pænt præcis ud til en 20-30 meter. Med rette bliver den dog beskyldt for at have en overdrevet høj mundingshastighed (ligesom min Gamo GX40 havde). Dette kan der selvfølgelig ændres på. Og det har jeg selv overvejet at gøre, men jeg vil først tage fat på det, når jeg har modtaget min chronograph. En sidegevinst ved dette er også flere skud pr. opfyldning.

Jeg har prøvet at skyde med Hatsan AT-44, Gamo GX-40, Weihrauch WH100 og FX Impact. Alle disse PCP’ere larmer temmeligt meget. Derfor har jeg købt (og fået tilladelse til) en lyddæmper.
Nice :smile: at du har en gammel gamo expo - expo var sjovt nok den model som jeg startede med at opnå ultra-præsicions resultater med (i sverige, da at jeg boede der først i teenage-årene for mange år siden... for mig har den samme charme som Diana 27.. Mvh Happy :smile:
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

PCP_John
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 82
Tilmeldt: 24. jul 2019, 17:41
Interesser: Luftrifler
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 48 times
Been thanked: 20 times

Re: FAQ: Hjælp til valg af Luftgevær !!!

Indlæg af PCP_John » 16. okt 2019, 10:49

Happy skrev:
14. okt 2019, 22:35
PCP_John skrev:
21. sep 2019, 11:58
BentxBetjent skrev:
12. dec 2013, 17:38
BjarneGNielsen skrev:Hej igen. Jeg har ombestemt mig, mht. Gevær. Da jeg som tidligere har skrevet, vil jeg nok mest bruge den til rågeregulering, og er derfor besluttet på at købe et PCP magasingevær, og har derfor nogle spørgsmål, som jeg håber at der er nogle erfarende der kan besvare.
Jeg har kigget på en airarms/evt hi power, eller en fx t12 eller cyklone.
Prismæssig er jeg mest til 5-7000kr. Men hvis man får en del mere for pengene vil jeg også gerne give lidt mere.
Der hvor jeg kigger er der ikke mange der handler med aa, men mest med fx, er det fordi de er bedst.
Andre mrk, kunne også være interessant, men vil ikke bruge 10-12000kr. På en fx en HW 100.
Jeg vil priotere præcision og holdbarhed, jeg er ikke interesseret i en der kun kan ramme øldåser på 50-60 meter.
Jeg har læst et sted at fx t12, skulle larme mere end andre, er der rigtigt.
Håber at i vil give mig et godt bud på det bedst mulige. Tak.
Jeg svarer alligevel din oprindelige post..

Jeg ville vælge HW100, og der er da ind imellem en brugt til salg..

Men FX Royal 400, eller AA er også gode bud. Men da de er uden regulator, så er der et vist drop fra start til slut på tanken... selvom Radis Royal 400 kan fyldes til 230 bar, så var sweet spot fra 190-130 bar SVJH.
Jeg er selv tilfreds ejer af en HW100. Den har et super lækkert aftræk, og er pænt præcis ud til en 20-30 meter. Med rette bliver den dog beskyldt for at have en overdrevet høj mundingshastighed (ligesom min Gamo GX40 havde). Dette kan der selvfølgelig ændres på. Og det har jeg selv overvejet at gøre, men jeg vil først tage fat på det, når jeg har modtaget min chronograph. En sidegevinst ved dette er også flere skud pr. opfyldning.

Jeg har prøvet at skyde med Hatsan AT-44, Gamo GX-40, Weihrauch WH100 og FX Impact. Alle disse PCP’ere larmer temmeligt meget. Derfor har jeg købt (og fået tilladelse til) en lyddæmper.
Nice :smile: at du har en gammel gamo expo - expo var sjovt nok den model som jeg startede med at opnå ultra-præsicions resultater med (i sverige, da at jeg boede der først i teenage-årene for mange år siden... for mig har den samme charme som Diana 27.. Mvh Happy :smile:
Jeg fik også min Expo som teenager. Modsat flere af mine klassekammerater, gav mine forældre mig først lov til at have luftgevær, da det var lovligt (jeg tror man skulle være 16 år dengang). Min far var våbenkyndig, og gik meget op i at jeg brugte luftgeværet sikkert og ansvarligt. Det har givet mig utroligt meget underholdning gennem årene. Og som du allerede ved, kan den sagtens (stadig) ramme noget selvom det ikke er en Diana. :giggle:
Gamo Expo .177 - Tasco 4 X 20
Gamo GX-40 .177 - Gamo 3-9 X 40 (solgt)
WEIRAUCH WH100 T .177 - Nikki Sterling Gold Crown Air King 4-12 X 42 AO
FX Impact MKII .177 - Hawke Sidewinder 8-32x56 SF
WEIRAUCH HW75 .177

Besvar