6,35 mm Luftgevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Silent Death
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 40
Tilmeldt: 5. nov 2008, 19:52
Geografisk sted: København

6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Silent Death » 25. dec 2008, 23:29

Jeg overvejer at købe en Hatsan Torpedo 150TH luftgevær (Kaliber : 6,35 ..Hastighed 230 m/s) Er der nogle af jer som har erfaring med den slags kalibere. >>::/
"At my signal, unleash hell"

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Sort » 26. dec 2008, 00:44

150'eren er stor, klodset og hmm meget hatsan agtig. Men langt det bedste våben jeg har set fra den kant.
Jeg tror tilgængæld at den tungere kaliber vil stabilisere Det værste støj fra den, og hastigheden lyder også rimelig for en fjederskyder.

Jeg har leget lidt med .25 i PCP og der går den LANGT og ret stabilt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Longrifle » 28. dec 2008, 15:43

Nu må I "nye" sgu da spænde hjelmen og komme ind i kampen!!

I spørger alle om Hatsan - fuldstændig forblændede af udgangshastigheden - og får stribevis af svar, der advarer om at det i bund og grund er noget billigt lort, der udelukkende - og her mener jeg udelukkende - sælger pga. kraften i våbnet.

Mange af os har i starten været turen over Hatsan, men du ser - så vidt jeg kan bedømme ud af trådene - ikke nogen der har fået skudt de værste horn af, gå tilbage til Hatsan...tværtimod.


Jeg har lige vedhæftet en HW77 laminat i cal. 25 til ca. 2600 kr. fra Waffen Schneider i Tyskland. Den vil på ALLE områder skamskyde en Hatsan på trods af en lavere udgangshastighed. Og det vil den i øvrigt blive ved med, årtier efter at Hatsan´en er lavet om til øldåser og plasticflasker.

Du får et smukt våben (smag og behag med kolben), udelukkende fremstillet af tyskere i Tyskland, match pibe (stort set), verdens bedste fjeder-aftrækker og mulighed for et hav af stumper og reservedele og så ødelægger den ikke kikkerter, da rekylen er yderst begrænset.

Det er modellen andren top spændstangsrifler er bygget op efter, eks. AA TX200.

Men gud fader.....tro ikke på os! Det er de glade for hos Hatsan :eek:
Vedhæftede filer
hw77blue.jpg
hw77blue.jpg (9.57 KiB) Vist 5233 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Slettes3 » 28. dec 2008, 17:52

Longrifle skrev:Nu må I "nye" sgu da spænde hjelmen og komme ind i kampen!!

I spørger alle om Hatsan - fuldstændig forblændede af udgangshastigheden - og får stribevis af svar, der advarer om at det i bund og grund er noget billigt lort, der udelukkende - og her mener jeg udelukkende - sælger pga. kraften i våbnet.

Mange af os har i starten været turen over Hatsan, men du ser - så vidt jeg kan bedømme ud af trådene - ikke nogen der har fået skudt de værste horn af, gå tilbage til Hatsan...tværtimod.


:
UHa.....Longrifle..Du er igang med at gøre det farligste man kan gøre overfor danskere...OPDRAGER!!. :nolisten:....men det er godt at standarden bliver trukket lidt op engang imellem, så ikke det er Gamo, Hassan, kinesere samt andre klik klakkere, der præger debatten ;-)
Allerede tilbage i slutningen af halvfjerserne, var bla Gamo "loosers choice", når Weihrauch, Diana og BSA kunne købes frit i handlen. :)
Jeg gad godt se den nye Gamo eller Hatsan, der kan gøre det bedre end min 14 år gamle Theoben Sirocco...i 6.35mm ::-;<

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Sort » 28. dec 2008, 18:40

Shh drenge jeg har købt aktier i den hatsan butik. De er lavet af guld og vil snart yde mere power end du kan putte krudt i en .50 BMG. Helt uden rekyl og rystelser naturligvis.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Longrifle » 28. dec 2008, 18:50

Tja, menneskehedens historie er jo et levende bevis på, at man åbenbart skal gøre sine egne erfaringer, men det burde jo ikke skade en gang imellem at lytte til andres oplevelser.

Vi får da travlt, når det bli´r skydevejr igen :mrgreen: :mrgreen: FJEDERDAG!!

Regner med at modtage knapper til mine stempler her en af de nærmeste dage. Skal jeg gemme 3 til din kommende HW80´er <+:
Vedhæftede filer
index.1.jpg
index.1.jpg (19.04 KiB) Vist 5155 gange
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Slettes3 » 28. dec 2008, 19:33

Longrifle skrev:Tja, menneskehedens historie er jo et levende bevis på, at man åbenbart skal gøre sine egne erfaringer, men det burde jo ikke skade en gang imellem at lytte til andres oplevelser.

Vi får da travlt, når det bli´r skydevejr igen :mrgreen: :mrgreen: FJEDERDAG!!

Regner med at modtage knapper til mine stempler her en af de nærmeste dage. Skal jeg gemme 3 til din kommende HW80´er <+:
Den...den ...den ligner jo..jo den gør...den ligner en Theoben Sirocco med deres Vortex partikelfilter...min er dog af ældre dato...1990, men købt af mig i efter året 1995, som er med løbsvægt.
En anden bøsse det faktisk osse kunne hidse mig lidt op er en Hw77 med kærv og korn i .22cal :eek: ...når der er både farligt og dyrt, efter der er kommet forummer til..$$$$$$$$ :;_=)

Når ..Fjederdag :-;>/
Jeg invitere alle der har lyst, vilje og evne, til fjederskydning + lidt pølsespisning mm. engang her til foråret....efter jeg er kommet hjem fra afrika.( efter 15nd Maj). Gamo og Kineserbøsse ejere er selvfølgelig osse velkommen...Og sort ofcouse ;-)

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Johs » 28. dec 2008, 19:52

Hej Rigby, jeg sider her og leder med stearinlys og lygte efter din beskrivelse af en tre-løbet Whisky Bomber <>\:
Tror du jeg kan finde den >>_: Nej Nej,

Ku’ du ikke lige gi’ et link ::_=>
– hilsen Johs

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Slettes3 » 28. dec 2008, 20:05

Johs skrev:Hej Rigby, jeg sider her og leder med stearinlys og lygte efter din beskrivelse af en tre-løbet Whisky Bomber <>\:
Tror du jeg kan finde den >>_: Nej Nej,

Ku’ du ikke lige gi’ et link ::_=>
http://homepage.ntlworld.com/sgoodwin/JW/index.html

Priserne på hans hjemme side er 6 år gamle + John Wiscombe ER stoppet med luftgeværere.
Den sidste er lige blevet leveret til en amerikaner i staten Tenn.

Det er yderst sparsomt hvad der findes på nettet i det hele taget om Whiscombe. Der findes langt mere i skrevende artikler, bøger MM.
Jeg læste om Whiscombe allerede tilbage i 1980ernes airgun world...
Jeg har en god bog jeg kan anbefale til alle: " Airgun Odessey"(2003) af Steve Hanson. Han skriver en del om Whiscombe, specielt hans egen, som han zapper sumptudser(Bullfrogs) med på 106 yards. <+: De er bare præcise...

Her er alle de links der findes over på "yellow"..

http://www.network54.com/Forum/79537/se ... &sort=date

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Sort » 28. dec 2008, 20:22

hmm så må vi se om ikke jeg kan finde noget med fjeder på, til den tid. Ellers kan jeg jo surmule med hænderne i lommerne som jeg plejer, når der er skydere i nærheden.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Longrifle » 28. dec 2008, 21:22

En anden bøsse det faktisk osse kunne hidse mig lidt op er en Hw77 med kærv og korn i .22cal :eek: ...når der er både farligt og dyrt, efter der er kommet forummer til..$$$$$$$$ :;_=)



Tja......Hvis man kan li´ 0,5 - 1 cm grupper på 25 meter og 2,5 cm grupper på 50 til 65 meter med fjeder så skal man gå efter 77´eren.

Men den er nok endnu sværere at finde brugt.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Johs
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 588
Tilmeldt: 30. dec 2004, 17:03
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Johs » 28. dec 2008, 21:30

Rigby, ha, det er den beskrivelse, du skulle skrive jeg fisker efter :eek:
– hilsen Johs

MotherFox
Newbie
Newbie
Indlæg: 22
Tilmeldt: 16. aug 2021, 11:37
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Ringsted
Has thanked: 11 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af MotherFox » 20. okt 2021, 15:54

Longrifle skrev:
28. dec 2008, 15:43
Nu må I "nye" sgu da spænde hjelmen og komme ind i kampen!!

I spørger alle om Hatsan - fuldstændig forblændede af udgangshastigheden - og får stribevis af svar, der advarer om at det i bund og grund er noget billigt lort, der udelukkende - og her mener jeg udelukkende - sælger pga. kraften i våbnet.

Mange af os har i starten været turen over Hatsan, men du ser - så vidt jeg kan bedømme ud af trådene - ikke nogen der har fået skudt de værste horn af, gå tilbage til Hatsan...tværtimod.


Jeg har lige vedhæftet en HW77 laminat i cal. 25 til ca. 2600 kr. fra Waffen Schneider i Tyskland. Den vil på ALLE områder skamskyde en Hatsan på trods af en lavere udgangshastighed. Og det vil den i øvrigt blive ved med, årtier efter at Hatsan´en er lavet om til øldåser og plasticflasker.

Du får et smukt våben (smag og behag med kolben), udelukkende fremstillet af tyskere i Tyskland, match pibe (stort set), verdens bedste fjeder-aftrækker og mulighed for et hav af stumper og reservedele og så ødelægger den ikke kikkerter, da rekylen er yderst begrænset.

Det er modellen andren top spændstangsrifler er bygget op efter, eks. AA TX200.

Men gud fader.....tro ikke på os! Det er de glade for hos Hatsan :eek:

Har du et link til den bøgse? :thumbup:

Brugeravatar
RasKrog
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 508
Tilmeldt: 12. nov 2012, 23:02
Interesser: Jagt & Regulering
Geografisk sted: Skanderborg'ish
Has thanked: 57 times
Been thanked: 108 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af RasKrog » 20. okt 2021, 16:08

MotherFox skrev:
20. okt 2021, 15:54
Longrifle skrev:
28. dec 2008, 15:43
Nu må I "nye" sgu da spænde hjelmen og komme ind i kampen!!

I spørger alle om Hatsan - fuldstændig forblændede af udgangshastigheden - og får stribevis af svar, der advarer om at det i bund og grund er noget billigt lort, der udelukkende - og her mener jeg udelukkende - sælger pga. kraften i våbnet.

Mange af os har i starten været turen over Hatsan, men du ser - så vidt jeg kan bedømme ud af trådene - ikke nogen der har fået skudt de værste horn af, gå tilbage til Hatsan...tværtimod.


Jeg har lige vedhæftet en HW77 laminat i cal. 25 til ca. 2600 kr. fra Waffen Schneider i Tyskland. Den vil på ALLE områder skamskyde en Hatsan på trods af en lavere udgangshastighed. Og det vil den i øvrigt blive ved med, årtier efter at Hatsan´en er lavet om til øldåser og plasticflasker.

Du får et smukt våben (smag og behag med kolben), udelukkende fremstillet af tyskere i Tyskland, match pibe (stort set), verdens bedste fjeder-aftrækker og mulighed for et hav af stumper og reservedele og så ødelægger den ikke kikkerter, da rekylen er yderst begrænset.

Det er modellen andren top spændstangsrifler er bygget op efter, eks. AA TX200.

Men gud fader.....tro ikke på os! Det er de glade for hos Hatsan :eek:

Har du et link til den bøgse? :thumbup:
Med fare for at være en lyseslukker, så har du fundet en tråd, der sidst har haft aktivitet i 2008...
.177 PCP
.22 LR
30-06 Spr.
12/76

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af C-X » 20. okt 2021, 16:27

Det kræver noget af en fjederbøsse, at få presset en .25 op over ≥200 m/s, som er krav til jagt.

Weihrauch har ikke noget i sortimentet der kan klare det.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Slettes3 » 20. okt 2021, 16:52

C-X skrev:
20. okt 2021, 16:27
Det kræver noget af en fjederbøsse, at få presset en .25 op over ≥200 m/s, som er krav til jagt.

Weihrauch har ikke noget i sortimentet der kan klare det.
Hvis man kan finde H&N match hagl i 6,35mm kan man godt. De er udgået. Jeg har dem kun på lager fordi jeg i sin tid fik en fejlleverance på 10000 stks. Min Theoben classic med H&N hollowpoint på 26grain går kun 180 m/sek mod match haglene der vejer 21grain(hvis jeg husker rigtigt) på 210 m/sek.

H&N barcuda på 31grain går kun 165 m/sek men levere stadig 19 ft/ibs.

Lidt morsomt man har en luftbøsse der kræver tilladelse, men som ikke overholder m/sek krav…altså med mindre man har det ene hagl som kan. Havde jeg ikke de lette matchhagl måtte man jo officielt ikke gå på jagt med luftbøssen.
Jeg har et par dåser af den gamle BSA Polyarm. Det er godt blødt bly. De er bedst til æbler ligesom match haglene er.

Havde man sat en energigrænse dengang som ekspertene råbte op om, handlede det ikke om kaliber men om kraft. En grænse på f.eks 25 joule og man kunne anvende 4,5mm også hvis bare den levede “varen”.

Men som altid er det nogle fuldmægtige blækhus ninjaer der ikke har en skid forstand på det de sidder og forvalter der bestemmer over dem der har erfaring og viden.
Senest rettet af Slettes3 20. okt 2021, 18:17, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Longrifle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3606
Tilmeldt: 28. maj 2005, 20:16
Interesser: skydning
Geografisk sted: Region Hovedstaden
Has thanked: 82 times
Been thanked: 364 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Longrifle » 20. okt 2021, 18:12

Nej hvor kunne jeg fare i blækhuset for 13 år siden :fun: :fun:

Sjovt at læse i 2021.
Handle so, dass die Maxime deines Willens jederzeit zugleich als Prinzip einer allgemeinen Gesetzgebung gelten könne.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7550
Tilmeldt: 26. mar 2010, 23:27
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 450 times
Been thanked: 902 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Raptor357 » 20. okt 2021, 18:20

C-X skrev:
20. okt 2021, 16:27
Det kræver noget af en fjederbøsse, at få presset en .25 op over ≥200 m/s, som er krav til jagt.

Weihrauch har ikke noget i sortimentet der kan klare det.
Longrifle tog en HW80 i .25 under kærlig behandling for mig. den holdt 205m/s med HN FTT.
Men den kunne ikke slå ihjel på betryggende vis. jeg aflivede en skadet due, den fik 2 skud og var død, ikke godt men acceptabelt, man kan have et dårligt skud.
så kom turen til en skadet krage, den skud før jeg hentede en spade og huggede hovedet af den. da jeg så nærmere på den, så gik haglet ikke noget særligt ind i fuglen, fjerdragten god ganske enkelt for meget fart af haglet. de to af skuddene sad perfekt, måske en enkelt cm fra hinanden, de burde hver især havet været øjeblikkeligt dræbende, det tredje skud var også ok, men sad 2cm længere tilbage og burde have været dødeligt inden for 10 sekunder. så blev riflen skrottet.
jeg har før og siden ellers brugt min aa410 xtra fac 5,5mm og det har mere eller mindre konsekvent været one shot one kill.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af C-X » 20. okt 2021, 18:25

Jeg har også flere fugle, der skal "dobbeltskydes" med .22 luft (HW 97), end med .22 LR.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Slettes3 » 20. okt 2021, 18:26

Raptor357 skrev:
20. okt 2021, 18:20
C-X skrev:
20. okt 2021, 16:27
Det kræver noget af en fjederbøsse, at få presset en .25 op over ≥200 m/s, som er krav til jagt.

Weihrauch har ikke noget i sortimentet der kan klare det.
Longrifle tog en HW80 i .25 under kærlig behandling for mig. den holdt 205m/s med HN FTT.
Men den kunne ikke slå ihjel på betryggende vis. jeg aflivede en skadet due, den fik 2 skud og var død, ikke godt men acceptabelt, man kan have et dårligt skud.
så kom turen til en skadet krage, den skud før jeg hentede en spade og huggede hovedet af den. da jeg så nærmere på den, så gik haglet ikke noget særligt ind i fuglen, fjerdragten god ganske enkelt for meget fart af haglet. de to af skuddene sad perfekt, måske en enkelt cm fra hinanden, de burde hver især havet været øjeblikkeligt dræbende, det tredje skud var også ok, men sad 2cm længere tilbage og burde have været dødeligt inden for 10 sekunder. så blev riflen skrottet.
jeg har før og siden ellers brugt min aa410 xtra fac 5,5mm og det har mere eller mindre konsekvent været one shot one kill.
Samme erfaring her..derfor baracuda hagl…oh wait we mustn’t use that. Its too slow but works.

Brugeravatar
Cygnus X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1435
Tilmeldt: 19. apr 2004, 08:36
Interesser: skydere
Geografisk sted: Nord Kalifornien
Has thanked: 36 times
Been thanked: 118 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Cygnus X » 21. okt 2021, 18:25

jeg savner min Theoben Eliminator/crowmagnum ... og der er intet lignende på market
pick my lock and meet my glock

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: 6,35 mm Luftgevær

Indlæg af Slettes3 » 22. okt 2021, 18:46

Cygnus X skrev:
21. okt 2021, 18:25
jeg savner min Theoben Eliminator/crowmagnum ... og der er intet lignende på market
Det samme her.

32 ft/ibs og super præcis. Sodavands dåser på 140m var ikke noget problem(for det meste). Baracudahagl gik 193 m/sek og selv med eliminatorens kraft måtte den idag ikke anvendes til jagt med baracudahagl. Et lettere hagl der går hurtigere ville være lovligt :wall:

Besvar