Hatsan 155 review
: 13. feb 2010, 12:31
Så fik jeg venligst stillet en Hatsan 155 til rådighed af Lysfiskeren fra Hvide Sande. Stor tak til dem!! De løber jo trods alt en risiko.
Våbnet ankommer med forlængerstykker til kolben, kikkertstop samt en plastic bipod. Derudover var der vedlagt en dåse H&N Barracuda.
Visuelt fremstår 155´eren som en nydeligt våben. Langt, ca. 121 cm og tungt: Næsten 5 kilo uden kikkert. Kolben er i tyrkisk valnød med pæne aftegninger. Kikkertskinnen virker god og brugbar.Våbnet koster pt. små 3000 kr.
Ved en nærmere inspektion ser man dog tydeligt forskellen på Hatsans finish og så eksempelvis Diana, Air Arms og HW. Grove kanter, fræsespor, små hak og slag og en mindre ensartet blånering uden den helt store dybde og glans.
Jeg foretog herefter et par prøveskud indendørs. Jeg havde en anke omkring Air Arms med hensyn til den ekstra sikring af cylinderen. På 155´eren skal man først løsne ladearmen ved at føre en lås i forreste sigtemiddel fremad. Herefter et ladegreb, som var MEGET tungt og stift (ikke unormalt på en helt ny fjederbandit). Dernæst skal man trykke på ladearmsudløseren placeret foran aftrækkeren for at kunne føre ladearmen tilbage på plads. Så skal man åbne "the bolt action" og placeret et hagl, og køre den retur. Til sidst skal man så afsikre våbnet a´la på en Diana.
En ladeprocedure, der ville irritere mig voldsomt ved hyppigt brug.
Aftrækkeren var meget stiv og ikke mindst tung, og brugsanvisningen er fejlagtig og mangelfuld mht. beskrivelse af de tre justérskruers funktion.
Skuddet gik med noget af et brag, men uden ret megen diesling og uden fjedertwang af betydning. Til gengæld er lyden meget metallisk og med en efterfølgende høj ringen igennem metallet. Jeg fornemmede en meget tydelig dobbeltrekyl på trods af SAS systemet. Jeg skød herefter ca. 5 skud for at tage den værste olie i kammeret og for at fjederen lige skulle have en chance for at sætte sig.
Retfærdigvis skal alle fjederbøsser jo skydes til - især når de går omkring 300 m/sek. i .22.
Her til formiddag forsøgte jeg så første skydning på 20 meter. Jeg havde monteret min Hawke Air Max på Dampa mount - men dog stadig lidt nervøs for min kikkert.
Skydestillingen var liggende med anlæg på min buk. Liggende ladning er meget besværlig pga. det meget hårde/tunge ladegreb og de mange procedurer man skal igennem med det tunge våben.
Jeg var lidt usikker på holdet pga. SAS systemet, men forsøgte mig med et moderat hold. De første 5 skud med H&N Barracuda´er spredte sig ud over hele skiven, og det blev ikke meget bedre med Defiants. Jeg fornemmede ikke, at SAS systemet dæmpede rekylen af betydning, men nu har jeg jo heller ikke prøvet den uden.
Lyden ved mundingen blev målt til 89 db.
Jeg afsluttede den første prøveskydning for at tage kolben af for at kigge lidt nærmere på indmaden.
jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan SAS systemet virker, men det kommer. Aftrækkeren fremstår relativ kompliceret.
Det mest bekymrende var, at jeg udefra kunne se hvordan fjederen bugtede sig i cylinderen fra det stod hvor den slap bagerste fjederstyr. Men det forklarer den manglende twanglyd.
Nu vil jeg arbejde lidt med at få gjort aftrækket bedre og så skal der sendes nogle flere hagl igennem den.
Våbnet ankommer med forlængerstykker til kolben, kikkertstop samt en plastic bipod. Derudover var der vedlagt en dåse H&N Barracuda.
Visuelt fremstår 155´eren som en nydeligt våben. Langt, ca. 121 cm og tungt: Næsten 5 kilo uden kikkert. Kolben er i tyrkisk valnød med pæne aftegninger. Kikkertskinnen virker god og brugbar.Våbnet koster pt. små 3000 kr.
Ved en nærmere inspektion ser man dog tydeligt forskellen på Hatsans finish og så eksempelvis Diana, Air Arms og HW. Grove kanter, fræsespor, små hak og slag og en mindre ensartet blånering uden den helt store dybde og glans.
Jeg foretog herefter et par prøveskud indendørs. Jeg havde en anke omkring Air Arms med hensyn til den ekstra sikring af cylinderen. På 155´eren skal man først løsne ladearmen ved at føre en lås i forreste sigtemiddel fremad. Herefter et ladegreb, som var MEGET tungt og stift (ikke unormalt på en helt ny fjederbandit). Dernæst skal man trykke på ladearmsudløseren placeret foran aftrækkeren for at kunne føre ladearmen tilbage på plads. Så skal man åbne "the bolt action" og placeret et hagl, og køre den retur. Til sidst skal man så afsikre våbnet a´la på en Diana.
En ladeprocedure, der ville irritere mig voldsomt ved hyppigt brug.
Aftrækkeren var meget stiv og ikke mindst tung, og brugsanvisningen er fejlagtig og mangelfuld mht. beskrivelse af de tre justérskruers funktion.
Skuddet gik med noget af et brag, men uden ret megen diesling og uden fjedertwang af betydning. Til gengæld er lyden meget metallisk og med en efterfølgende høj ringen igennem metallet. Jeg fornemmede en meget tydelig dobbeltrekyl på trods af SAS systemet. Jeg skød herefter ca. 5 skud for at tage den værste olie i kammeret og for at fjederen lige skulle have en chance for at sætte sig.
Retfærdigvis skal alle fjederbøsser jo skydes til - især når de går omkring 300 m/sek. i .22.
Her til formiddag forsøgte jeg så første skydning på 20 meter. Jeg havde monteret min Hawke Air Max på Dampa mount - men dog stadig lidt nervøs for min kikkert.
Skydestillingen var liggende med anlæg på min buk. Liggende ladning er meget besværlig pga. det meget hårde/tunge ladegreb og de mange procedurer man skal igennem med det tunge våben.
Jeg var lidt usikker på holdet pga. SAS systemet, men forsøgte mig med et moderat hold. De første 5 skud med H&N Barracuda´er spredte sig ud over hele skiven, og det blev ikke meget bedre med Defiants. Jeg fornemmede ikke, at SAS systemet dæmpede rekylen af betydning, men nu har jeg jo heller ikke prøvet den uden.
Lyden ved mundingen blev målt til 89 db.
Jeg afsluttede den første prøveskydning for at tage kolben af for at kigge lidt nærmere på indmaden.
jeg kan ikke lige helt gennemskue hvordan SAS systemet virker, men det kommer. Aftrækkeren fremstår relativ kompliceret.
Det mest bekymrende var, at jeg udefra kunne se hvordan fjederen bugtede sig i cylinderen fra det stod hvor den slap bagerste fjederstyr. Men det forklarer den manglende twanglyd.
Nu vil jeg arbejde lidt med at få gjort aftrækket bedre og så skal der sendes nogle flere hagl igennem den.