Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af P.K.Hansen » 30. mar 2010, 09:00

Overskriften siger det vel.
Jeg er interesseret i at høre fra dem med erfaring på området.
Hvor er det bedste sted fra forskellig vinkler. Nede fra, oppe fra, sideskud osv.
Gerne illustreret med billeder :biggrin:
Har lige købt en udemærket engelsk bog om emnet, hvor de selvfølgelig anbefaler et skud i hovedet om muligt, men det er det jo bestemt ikke altid.
Oplys venligst om I taler 200ms eller nærmere 300ms og hvad type hagl.

Brugeravatar
Tanteskrap
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 849
Tilmeldt: 5. jun 2005, 12:46
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 1 time

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Tanteskrap » 30. mar 2010, 09:48

FX Typhoon, 5.5, 250MS, NVF-hagl (JSB).

1. Headshot. Alle vinkler.
2. Sideskud : Lige der hvor vingen "knækker". Det giver lunge / hjerteskud, og knoglerne i vingen knækker først, så den kan ikke flyve.
3. Forfra : Headshot. Brystbenet kan give mærkelige hændelser.
4. Bagfra : Headshot. Bliver træfpunktet lavt af en eller anden grund, får du alligevel et aflivende skud.

8 af 10 skud er headshots.
Krager : Af og til vælger jeg ikke at skyde, hvis jeg kun kan ramme forfra jfr. nr. 3.
Duer : Aldrig skud mod brystbenet forfra.
Murphy er død!
Det er Nietche også!
Og Darwin har udviklet sig til højerestående pottemuld!

Brugeravatar
Sjaral
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 13. aug 2009, 10:52
Interesser: Luftvåben/jagtvåben
Geografisk sted: Fredensborg
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Sjaral » 30. mar 2010, 11:28

FX Gladiator, 5.5mm, 290m/s, JSB Diabolo Exact Jumbo HEAVY (18,1gr) 5,52mm

Som også Tante Skrap skriver, så er et headshot at foretrække på kortere hold -40m...
Du ville gerne have billeder... Så her er lidt skade billeder, jeg har selv lagt et ind fra et headshot lidt nede i tråden: http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&p=230759

Hvis man er ude over 40-45m skifter jeg som regel til kropsskud, hvor jeg skyder på "skulderen" i sideskud hvis det er muligt... Man skal ikke skyde lige midt på kroppen... Læg skuddet imellem midten af kroppen og starten af halsen (det er svært at forklare præcist)... Så falder de døde ned...
Lige bagfra og forfra skal man være lidt forsigtig med, men det kan sagtens lade sig gøre. Forfra har jeg god erfaring med at skyde lige der hvor halsen slutter (det er nemmest at se uden fjer på :-)), så smutter kuglen lige ind gennem lunge/hjerte og ud gennem rygraden... Bagfra, midt i den øverste 1/2 del på kroppen plejer at vælte dem døde ned...
sjaral

Daystate Grey Shadow 5.5 MTC 5-20x50
FX Gladiator-TomK 5.5 MTC 8-32x60
HW97K-LR Maccari 5.5 NS 4-12x42

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Rahan » 30. mar 2010, 18:52

FX Monsoon, jsb 16 grains

Jeg sigter altid midt på fuglen, front = brystet, osv
og den der er fløjet længest efter et træf, har fløjet max 20 meter inden den måtte "nødlande"

Jeg har til sammenligning også skudt et par råger med min 17hmr.
Og der var faktisk også en som fløj ca 20 meter inden den kom i tanke om, at den var død !!
Jeg troede ikke det var muligt, at de kunne flyve, når man nu havde fjernet en hel del af de indre organer, samt en del af rygsøjlen :shock:
Vedhæftede filer
177.jpg
177.jpg (97.76 KiB) Vist 6055 gange

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Pat » 31. mar 2010, 16:57

Er det det afbillede hul med fjer omkring der har fløjet 20 meter?! :help:

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Rahan » 31. mar 2010, 17:58

Jeps, det er den på billedet der fløj 20m !

Jeg fatter ikke hvordan det kan lade sig gøre :???:

Mvh Per

Brugeravatar
Clemens
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 339
Tilmeldt: 22. okt 2008, 17:07
Interesser: Jagt og madlavning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Clemens » 31. mar 2010, 22:09

Mine erfaringer med jagt med luftgevær er det kraften der gør forskellen. Fx. Hvis du skyder en skovdue i brystet med 195m/s plejer den ikke at være helt død, men hvis vi så siger du skyder med 290m/s så plejer de at gå ud selv med et brystskud.
Men alligevel plejer jeg bare at lave sideskud hvis chancen byder sig, ellers prøver jeg at ramme duen i starten af halsen. Så mit råd prøv altid at lave sideskud på skovduerne, det er en stor fugl så placeringen af haglet er vigtig.
Husskader er ikke specielt skudstærke, så der plejer jeg at give dem et sideskud hvis jeg kan, ellers bare bryst, starten af halsen og rygskud virker også fint.
Råger er en halv stor fugl, så der er det også vigtigt at ramme rigtigt. Der plejer brystskud, halsskud og sideskud at være den rette medicin. Men igen det handler om hvor mange m/s kanonen skyder med.
Gråkragen er skudstærk, så der skal du ramme rigtigt, ellers er det meget normalt den tager en flyvetur og du aldrig finder den. Der har jeg igen rigtig gode erfaringer med sideskud, der går den lige ind i motoren og laver akut motorstop. Du kan selvfølgelig også lave hovedskud, men det er nu ikke altid så nemt, da krager sky og skudafstandende typisk er lange. Halsskud virker selvfølgelig også, men det har jeg ikke brugt så meget.
Vedhæftede filer
Gråkrage 1.JPG
Gråkrage 1.JPG (36.67 KiB) Vist 5750 gange

Brugeravatar
Sjaral
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 13. aug 2009, 10:52
Interesser: Luftvåben/jagtvåben
Geografisk sted: Fredensborg
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Sjaral » 31. mar 2010, 22:15

PerNielsen skrev:Jeps, det er den på billedet der fløj 20m !
Jeg fatter ikke hvordan det kan lade sig gøre :???:
Mvh Per
Det er fordi Du har skudt den i bugen i stedet for brystet og tilsyneladende kappet rygsøjlen bagved nerverne til vingerne, havde du placeret skuddet et 2-4 cm længere fremme var den røget ned med det samme... Fugle kan overleve temmeligt længe hvis man laver et hul tarmregionen, hvorimod hul i hjerte lunge regionen virker ret instant... Det er dog imponerende at den har kunne flyve lidt rundt med sådan et hul i skroget...
Men der er bare fugle indimellem der flyver/løber videre selvom de burde være døde på stedet... Har prøvet det med en fasan, skød den i spids, og den klappede sammen i luften og fald død til jorden, troede jeg... Hunden hentede den og den blev lagt ved siden af de andre fasaner... Da såten var færdig, ville jeg lige samle dem op og tage dem med til traktoren med jægervognen, men idet jeg vil tage den op, springer den pludseligt på benene og spæner afsted... Heldigvis var hunden hurtig og fik den hentet inden den forsvandt ind i skoven igen... Det viste sig at jeg havde været lidt bagpå med haglgeværet, og havde kun gennemhullet bugen i tarmregionen med 10-12 hagl... Og det døde den altså ikke af lige med det samme, der skulle et kraftigt slag med en kæp til også...

Så lad være med at skyde dem i røven :shame:

@ Clemens: Det er et fint billede Du har lagt på... Det var det jeg prøvede at forklare længere oppe i tråden... Halsskud har jeg ikke personligt praktiseret (halsen er forøvrigt også ret tynd når fjererne er taget af)... Men placeringen af krops- og hovedskuddet og er jeg enig i...
sjaral

Daystate Grey Shadow 5.5 MTC 5-20x50
FX Gladiator-TomK 5.5 MTC 8-32x60
HW97K-LR Maccari 5.5 NS 4-12x42

Brugeravatar
Clemens
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 339
Tilmeldt: 22. okt 2008, 17:07
Interesser: Jagt og madlavning
Geografisk sted: Sjælland
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 1 time

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Clemens » 31. mar 2010, 22:38

Kropskud er nu det jeg bruger mest.
Men det med halsen og hovedet er nu bare for at vise hvor man også sætte haglet med dødelig effekt.

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 856
Tilmeldt: 8. sep 2005, 14:23
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af P.K.Hansen » 1. apr 2010, 07:21

Tak for billedet Clevin...øh Clemens :biggrin:
Det med ikke at skyde dem i røven, er der også delte meninger om. Læste et sted at en englænder faktisk foretrak at "ta' dem bagfra" ved skud nedefra op. På den måde går kuglen ind i et blødt område og når hele vejen igennem fuglen med en del indvendig skade i sit kølvand.
Lad os kalde det "det katolske præsteskud" - så forstår folk hvordan det foregår :neutral:

Brugeravatar
Sjaral
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 315
Tilmeldt: 13. aug 2009, 10:52
Interesser: Luftvåben/jagtvåben
Geografisk sted: Fredensborg
Has thanked: 33 times
Been thanked: 22 times

Re: Duer, krager & råger - hvor sigter I ?

Indlæg af Sjaral » 1. apr 2010, 09:07

Det katolske skud virker lige bagfra uden tvivl... Bare ikke fra siden af, der skal man ikke skyde efter klatteporten :-)
sjaral

Daystate Grey Shadow 5.5 MTC 5-20x50
FX Gladiator-TomK 5.5 MTC 8-32x60
HW97K-LR Maccari 5.5 NS 4-12x42

Besvar