Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af tcdk3200 » 19. okt 2021, 19:09

Ja, men det var for døve øren.
Jeg ringer til kbhn politi afdelingen for ulovlig import i morgen og rykker igen.
Det er da utroligt at dem der forvalter vores love end ikke selv kender dem.

Først så det ud til at de ikke havde kunne kende forskel på 4.5 mm og 5.5 mm, og da jeg påtalte dette og sagde at så måtte de da anskaffe sig en skydelære hvis de har så dårligt øjemål, så pludseligt mente ham jeg snakkede med at blyet var problemet :rolf:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af Sort » 20. okt 2021, 05:13

Der er ingen regler for fragt eller besiddelse af 5,5mm hagl, allerede der kan han flette næbbet. Du skal have jagttegn for at affyre dem, men du må eje en europallefuld frit tilgængeligt for alt og alle (minus evt miljøhensyn ved et par ton bly i indkørselen)

Jeg ved det for jeg har selv forklaret justitsministeriets mest inkompetente jurist (Kåre Linde) hvordan reglerne for patroner jo tager hensyn til krudt der i sigselv er farligt og så patronen som helhed der jo virker i et våben. Hagl derimod er i princippet alt der kan gå i løbet på et eller andet luftgevær, inklusiv peberkorn, små søm, div ledningstumper etc.
Forbudsivrig som den unge mand jo var klaprede han min indsigelse direkte ind i Bødskovs ændring af våbenbekendgørelsen og savlede videre om hvordan alle civiltejede våben jo er det rene ondskab etc.

(her skal det siges at jeg ikke kan bevise at han faktisk savlede, imens resten er absolut faktuel gengivelse af virkeligheden, den unge mand er siden "forflyttet til andre opgaver" jeg antager det betyder rengøring hvis ellers nogen kan holde ud at vente på hans arbejds tempo endnu)
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af tcdk3200 » 21. okt 2021, 15:04

Sort skrev:
20. okt 2021, 05:13
Der er ingen regler for fragt eller besiddelse af 5,5mm hagl, allerede der kan han flette næbbet. Du skal have jagttegn for at affyre dem, men du må eje en europallefuld frit tilgængeligt for alt og alle (minus evt miljøhensyn ved et par ton bly i indkørselen)

Jeg ved det for jeg har selv forklaret justitsministeriets mest inkompetente jurist (Kåre Linde) hvordan reglerne for patroner jo tager hensyn til krudt der i sigselv er farligt og så patronen som helhed der jo virker i et våben. Hagl derimod er i princippet alt der kan gå i løbet på et eller andet luftgevær, inklusiv peberkorn, små søm, div ledningstumper etc.
Forbudsivrig som den unge mand jo var klaprede han min indsigelse direkte ind i Bødskovs ændring af våbenbekendgørelsen og savlede videre om hvordan alle civiltejede våben jo er det rene ondskab etc.

(her skal det siges at jeg ikke kan bevise at han faktisk savlede, imens resten er absolut faktuel gengivelse af virkeligheden, den unge mand er siden "forflyttet til andre opgaver" jeg antager det betyder rengøring hvis ellers nogen kan holde ud at vente på hans arbejds tempo endnu)
Jeg ringede til Københavns politis afdeling for ulovlig import igår og rykkede for mine hagl.
Ham der har sagen var selvfølgelig på ferie til på tirsdag.
Men hans kollega mente at han var igang med at tjekke om selve importen af bly var lovligt
Så det er vist ikke kaliberen de hænger sig i, men at de er lavet af bly :wall:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af Sort » 21. okt 2021, 16:04

tcdk3200 skrev:
21. okt 2021, 15:04
Jeg ringede til Københavns politis afdeling for ulovlig import igår og rykkede for mine hagl.
Ham der har sagen var selvfølgelig på ferie til på tirsdag.
Men hans kollega mente at han var igang med at tjekke om selve importen af bly var lovligt
Så det er vist ikke kaliberen de hænger sig i, men at de er lavet af bly :wall:
Jamen det tog mig da også mindst 18 sekunder at undersøge:
Andre regler for bly
Nogle produkter er omfattet af andre regler, der regulerer bly. Det drejer sig om motorbenzin, batterier og akkumulatorer, skydevåben og ammunition, slagger og flyveaske, affaldsprodukter, emballage, medicinske anordninger, keramiske genstande bestemt til at komme i berøring med levnedsmidler, elektriske og elektroniske produkter m.m.

Blybekendtgørelsens regler hindrer ikke import og salg af produkter, der er reguleret af andre regler.

Hvis du vil vide, om din virksomheds produkt er omfattet af regler om bly, så https://mst.dk/kemi/kemikalier/reguleri ... om%20dette
Fra https://mst.dk/kemi/kemikalier/reguleri ... lerne/bly/

Jeg hælder til at de "andre regler" dækker luftgeværshagl hvilket vil sige de er undtaget, men det er naturligvis tildels muligt at kværulere over da de jo ikke er tilladelseskrævende. Det bliver så heller ikke bedre af at det "forklarende" link kun siger følgende
Hagl og Ammunition
Ifølge bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. må haglpatroner med hagl af bly, ikke forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

Miljøstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om at haglpatroner med hagl af bly ikke må medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

En ansøgning om dispensation skal sendes til Miljøstyrelsen: på e-mail til mst@mst.dk eller til Miljøstyrelsen, Att.: Kemikalier, Tolderlundsvej 5, 5000 Odense C. Her kan også rekvireres ydereligere information om kriterier og oplysningskrav for ansøgningen.

Der arbejdes både nationalt og i EU også på at forbyde bly i riffelammunition.
Hvilket jo ikke direkte siger noget om luftgeværshagl.
Jeg vil tro det næste logiske skridt er at skrive miljøministeriet og spørge hvad der gælder hhv bede dem om at opdatere deres hjemmeside så de faktiske regler er tilgængelige for borgere og politi (hvilket de reelt skal være et par specifikke steder, for overhovedet at være gældende).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af Slettes3 » 21. okt 2021, 16:21

tcdk3200 skrev:
18. okt 2021, 23:52
Sort skrev:
17. okt 2021, 23:02
Helt og aldeles ligemeget om det kan betale sig, det skal jeg rode med det der. Det er et spørgsmål om tid før assorterede kommunister får sære ideer om haglmaterialer eller anskaffelse/transport, desuden kan man jo modificere.

hvis man absolut ville lave rå lodder selv til formålet, så skal det nok være noget med en cylindrisk form og en slags klinge der skærer rent af ved indstøbningen. feks mere eller minder som et tromlemagasin sat på en bundplade og så indstøbninger der er lavet skarpe og sat i en drejelig skive. så skiven vrides ifht formen og derved klipper rent i en bevægelse.
Deri må jeg vist siges at være enig.
jeg har pt et parti hagl og slugs stoppet i tolden fra England.
Jeg har snakket med forskellige afdelinger inden for politi og told og prøvet at forklare dem at 4,5 mm hagl skam er lovlige og har været det altid.
Hvorefter den ene af dem mente at indførsel af hagl af bly muligvis var ulovligt.
Det hjalp lidt at jeg forklarede bly forbud kan galdt hagl geværer, ikke luftgeværer.
Men længe leve Djøf
Giv dem fingeren!…lad dem bruge en masse tid og resourcer på dig og dine hagl. Og for alt i verden lad endelig være med at hjælpe dem med noget. Lad dem bruge tid på ingenting.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af Sort » 21. okt 2021, 23:28

Rigbymauser skrev:
21. okt 2021, 16:21
Giv dem fingeren!…lad dem bruge en masse tid og resourcer på dig og dine hagl. Og for alt i verden lad endelig være med at hjælpe dem med noget. Lad dem bruge tid på ingenting.
Overordnet set for politiets vedkommende, ja endelig.

For såvidt miljøministeriet, så er det i alles interesse at reglerne fremgår klart og tydeligt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af Slettes3 » 22. okt 2021, 15:25

Sort skrev:
21. okt 2021, 23:28
Rigbymauser skrev:
21. okt 2021, 16:21
Giv dem fingeren!…lad dem bruge en masse tid og resourcer på dig og dine hagl. Og for alt i verden lad endelig være med at hjælpe dem med noget. Lad dem bruge tid på ingenting.
Overordnet set for politiets vedkommende, ja endelig.

For såvidt miljøministeriet, så er det i alles interesse at reglerne fremgår klart og tydeligt.
Godt at se du er tilbage. :thumbup:

Får du skudt med lidt luft?..

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af Sort » 22. okt 2021, 16:12

Rigbymauser skrev:
22. okt 2021, 15:25
Godt at se du er tilbage. :thumbup:

Får du skudt med lidt luft?..
Tak da, jeg skal have renoveret o-ringe i min 410'er men lidt får jeg da skudt. Er blevet lokket til at skyde nget hardball søndag, så må ve se om jeg kan ramme endnu.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

tcdk3200
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 88
Tilmeldt: 19. sep 2021, 16:38
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Vejby
Has thanked: 119 times
Been thanked: 35 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af tcdk3200 » 13. nov 2021, 22:05

Sort skrev:
21. okt 2021, 16:04
tcdk3200 skrev:
21. okt 2021, 15:04
Jeg ringede til Københavns politis afdeling for ulovlig import igår og rykkede for mine hagl.
Ham der har sagen var selvfølgelig på ferie til på tirsdag.
Men hans kollega mente at han var igang med at tjekke om selve importen af bly var lovligt
Så det er vist ikke kaliberen de hænger sig i, men at de er lavet af bly :wall:
Jamen det tog mig da også mindst 18 sekunder at undersøge:
Andre regler for bly
Nogle produkter er omfattet af andre regler, der regulerer bly. Det drejer sig om motorbenzin, batterier og akkumulatorer, skydevåben og ammunition, slagger og flyveaske, affaldsprodukter, emballage, medicinske anordninger, keramiske genstande bestemt til at komme i berøring med levnedsmidler, elektriske og elektroniske produkter m.m.

Blybekendtgørelsens regler hindrer ikke import og salg af produkter, der er reguleret af andre regler.

Hvis du vil vide, om din virksomheds produkt er omfattet af regler om bly, så https://mst.dk/kemi/kemikalier/reguleri ... om%20dette
Fra https://mst.dk/kemi/kemikalier/reguleri ... lerne/bly/

Jeg hælder til at de "andre regler" dækker luftgeværshagl hvilket vil sige de er undtaget, men det er naturligvis tildels muligt at kværulere over da de jo ikke er tilladelseskrævende. Det bliver så heller ikke bedre af at det "forklarende" link kun siger følgende
Hagl og Ammunition
Ifølge bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. må haglpatroner med hagl af bly, ikke forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

Miljøstyrelsen kan i særlige tilfælde dispensere fra kravet om at haglpatroner med hagl af bly ikke må medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.

En ansøgning om dispensation skal sendes til Miljøstyrelsen: på e-mail til mst@mst.dk eller til Miljøstyrelsen, Att.: Kemikalier, Tolderlundsvej 5, 5000 Odense C. Her kan også rekvireres ydereligere information om kriterier og oplysningskrav for ansøgningen.

Der arbejdes både nationalt og i EU også på at forbyde bly i riffelammunition.
Hvilket jo ikke direkte siger noget om luftgeværshagl.
Jeg vil tro det næste logiske skridt er at skrive miljøministeriet og spørge hvad der gælder hhv bede dem om at opdatere deres hjemmeside så de faktiske regler er tilgængelige for borgere og politi (hvilket de reelt skal være et par specifikke steder, for overhovedet at være gældende).
efter 5-6 ugers toldbehandling blev de endeligt frigivet.
tænk, det var sørme ikke ulovligt alligevel at importere blyhagl til luftgevær :numberone:

fik dog et moms smæk da ihunter lige havde glemt den detalje, trods lovning om at der var betalt toldmoms

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hjemmestøbte og købte 9 mm hagl typer til Shin Sung.

Indlæg af Sort » 4. dec 2021, 11:37

Nå men godt at du fik det i orden. Jeg forventer en fremtid med mere toldbøvl og bureaukrati, hvilket vil føre til alt muligt fup med folk der får private til at sende ting og deraf følgende klager og bortkomne ting.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar