container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af Truffel » 22. mar 2011, 20:46

hej har fundet denne her og vil gerne vide lidt mere om den.
har prøvet at google den men kan ikke finde så meget dog har jeg fundet ud af at det er en diana mod 2 lavet af milbro og ikke mindst er den noget værd
på forhånd tak
Vedhæftede filer
vap265.jpg
vap265.jpg (45.44 KiB) Vist 8016 gange
Senest rettet af Refraktorius 22. mar 2011, 23:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift suppleret, mod.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: container fund

Indlæg af Lycon » 22. mar 2011, 20:50

Hvad vil du vide? De sælges den dag i dag, dog i en billig udførelse i natpotteblik til ca. 100,00 kroner.
https://store.bluebookinc.com/InstantAc ... t=4&id=282
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Stiggiboy
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 18. nov 2009, 08:21
Interesser: Diana luftgeværer
Geografisk sted: Midtfyn

Re: container fund

Indlæg af Stiggiboy » 22. mar 2011, 20:52

Hej truffel

Hvis den er i brugbar stand og kan skyde så er den måske 500,- værd ved en samler. Der er mange af dem så sjælden er den ikke, men da en sjov lille fætter.

Men tillykke det kan blive starten på en Dianasamling, det er ikke til at vide hvordan tingene kan udvikle sig.

Stig!
Når du trækker dit sværd, så tænk ikke på, hvem du skal slå ihjel. Tænk på, hvem du skal skåne.

Arn Magnusson

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: container fund

Indlæg af Sort » 22. mar 2011, 20:52

Om der ligefrem er meget at sige om den ved jeg ikke.
Den er et kuriosum indenfor luftvåben, lidt som daisy red ryder er det. Altså lidt et minde om hvad luftskydning var dengang far var dreng. Men jeg tror ikke den er noget videre værd, udover at være sjov at hive frem til et lufttræf en dag.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Mindstorm
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1815
Tilmeldt: 15. jan 2006, 20:34
Interesser: IPSC, våbenteknik
Geografisk sted: Struer
Been thanked: 10 times

Re: container fund

Indlæg af Mindstorm » 22. mar 2011, 20:55

De ser da godtnok lidt sjov ud, hvordan virker den? Er der mulighed fro at knække den eller hvordan lades den?
Mvh Mindstorm

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: container fund

Indlæg af Keldda » 22. mar 2011, 20:59

Står der milbro på den ??? jeg gav 200 for min,men det er ikke en milbro,det er ren diana
Ifølge mine info lavede milbro den fra 1949 til 1965 , mens diana lavede den fra 1933 til 1940,og forbedret udgave fra 1955 til 1985 .
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14337
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1744 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: container fund

Indlæg af Lycon » 22. mar 2011, 21:02

Mindstorm skrev:De ser da godtnok lidt sjov ud, hvordan virker den? Er der mulighed fro at knække den eller hvordan lades den?
Piben er telescopisk og trykkes ind i pistolens overrør. Når du trykker af løsnes piben og farer ud af overrøret og bliver pludselig bragt til standsning, hvorved haglet som følge af enertien fortætter ud af piben. Det siger sig selv at det ikke er et præcisionsværktøj. :blink:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21703
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 463 times
Been thanked: 2364 times

Re: container fund

Indlæg af Refraktorius » 22. mar 2011, 21:19

Jeg er ikke enig i at det er inertien. Der er et lufthul nederst, bagest i piben, og den pind der er på skruen man sætter i efter haglet, sikrer at haglet skubbes frem foran lufthullet.

Når piben springer fremad, komprimeres luften i et kammer rundt om piben, og det er det der sender haglet af sted.

Jeg købte en moderne version, en "Gat" for mere end 20 år siden og har den endnu.
Det er absolut et rædsomt design, det er det mest holdfølsomme jeg nogensinde har oplevet..... men den er meget sjov. Og så er den endda designet med en lille kop forrest, så den kan bruges som prop-pistol!
:eek:
gatpack.jpg
gatpack.jpg (45.33 KiB) Vist 7972 gange
Der er også en anden model kaldet "Gnat"
gnatgun.jpg
gnatgun.jpg (32.34 KiB) Vist 7972 gange
Den har jeg aldrig selv haft fingrene i, men den skulle være mindst lige så rædsom.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: container fund

Indlæg af Rixen » 22. mar 2011, 21:30

Har Romvig ikke sådan en? Jeg mindes at have skudt med sådan en til et af lufttosse arrangementerne :scratchhead:

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: container fund

Indlæg af Keldda » 22. mar 2011, 21:36

Lycon skrev:
Mindstorm skrev:De ser da godtnok lidt sjov ud, hvordan virker den? Er der mulighed fro at knække den eller hvordan lades den?
Piben er telescopisk og trykkes ind i pistolens overrør. Når du trykker af løsnes piben og farer ud af overrøret og bliver pludselig bragt til standsning, hvorved haglet som følge af enertien fortætter ud af piben. Det siger sig selv at det ikke er et præcisionsværktøj. :blink:
JOjo den skyder da næsten præcis 12-15 cm over målet hver gang,på 2 meters afstand, jeg mente også det var stop energien der skød haglet ud , men man kan købe piston washer set til den, og det havde den ikke brug for så, må skille den af en dag , og se hvorfor den virker :wall:
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Truffel
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 160
Tilmeldt: 20. okt 2004, 17:43
Interesser: Artillerigranater
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 7 times

Re: container fund

Indlæg af Truffel » 22. mar 2011, 21:44

keldda skrev:Står der milbro på den ??? jeg gav 200 for min,men det er ikke en milbro,det er ren diana
Ifølge mine info lavede milbro den fra 1949 til 1965 , mens diana lavede den fra 1933 til 1940,og forbedret udgave fra 1955 til 1985 .
ja der står "milbro mod 2 made in great britain" og den jeg har fundet er i chrom rigtig pæn dog er lakken skallet af på grebet

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: container fund

Indlæg af Keldda » 22. mar 2011, 21:51

Truffel skrev:
keldda skrev:Står der milbro på den ??? jeg gav 200 for min,men det er ikke en milbro,det er ren diana
Ifølge mine info lavede milbro den fra 1949 til 1965 , mens diana lavede den fra 1933 til 1940,og forbedret udgave fra 1955 til 1985 .
ja der står "milbro mod 2 made in great britain" og den jeg har fundet er i chrom rigtig pæn dog er lakken skallet af på grebet
Så er det jo den fine model :yo: jeg tror faktisk ikke den skal være malet på skæftet, jeg har i hvertfald ikke set det før, kun lakeret træ
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Rodney
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 3. jul 2008, 13:21
Interesser: Vin, gastronomi, musik, kunst
Geografisk sted: København

Re: container fund

Indlæg af Rodney » 22. mar 2011, 23:23

Truffel skrev:hej har fundet denne her og vil gerne vide lidt mere om den.
har prøvet at google den men kan ikke finde så meget dog har jeg fundet ud af at det er en diana mod 2 lavet af milbro og ikke mindst er den noget værd
på forhånd tak

Er du sindssyg en dræber!!!!! :yr:
.25 Air Venturi HaleStorm Long Edition
.177 Webley Hurricane

Glaser31
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 90
Tilmeldt: 10. aug 2010, 20:08
Interesser: ww2 udstyr
Geografisk sted: south denmark
Been thanked: 1 time

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af Glaser31 » 24. mar 2011, 16:57

:giggle:
jeg købte selv sådan en fra ny i 1974 vistnok til 65 kr.
man bevhøver ikke hagl,det er bare at trykke løbet ind og så gå tæt nok på det man vil ramme,helt sikker på at man går ud som et lys når løbet fare ud og man bliver ramt af det :shame: .
nu har min søn overtaget den og lavet et par ændreninger :giggle:
Vedhæftede filer
pistol.jpg
pistol.jpg (51.45 KiB) Vist 7775 gange

Brugeravatar
Isbjørn
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 28. aug 2006, 21:08
Interesser: alt kreativt
Geografisk sted: København
Has thanked: 8 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af Isbjørn » 24. mar 2011, 17:59

Glaser31 skrev::giggle:
jeg købte selv sådan en fra ny i 1974 vistnok til 65 kr.
man bevhøver ikke hagl,det er bare at trykke løbet ind og så gå tæt nok på det man vil ramme,helt sikker på at man går ud som et lys når løbet fare ud og man bliver ramt af det :shame: .
nu har min søn overtaget den og lavet et par ændreninger :giggle:
hehe ja det tror jeg os man gør. jeg fik en af min far som havde haft sin fra han var en lille knægt. han fortalte at han som bette gik og skød med den (uden hagl en dag) en dag sad han ved køkkenbordet, da han fik øje på nogle fugle udenfor. hehe løbet trykket i og sigte så godt han havde lært og aftræk :nolisten: og ud kom løbet og ud gemmen køkkenvinduet :giggle: mor blev gal :asswipe:
50% Jyde, 50% Københavner, 100% Mig selv...

komtilpapa
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. jul 2012, 02:31
Interesser: diana :D
Geografisk sted: Aalborg

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af komtilpapa » 2. jul 2012, 02:38

jeg har en en med samme skæfte som den dér fiske sjover, dog står der made in west germany og forsigtet er ikk andet end en pin(og ikk et "langt" korn som på fiskemodellen) kan det være en fra 40erne eller er det fra 60-70er tiden? hvis nogen ved det.. der står hverken caliber dato eller andet, kun mærket, derunder DIANA, herunder mod 2 med lidt mindre skrift og lige under made in west germany med helt lille skrift, ville gerne smide et billede ind men har ikke et kamera ved hånden-
håber nogen ved mere end mig ?

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af Taxen » 2. jul 2012, 09:02

Hej
På mine 2 er den med glat skæfte Made In Gret Brtain har høj blad forsigte
Den med riflet skæfte Står der made in Germany har lavt blad forsigte
Man kan også se der er små forskelle På cylinder er den ind konned krave længer på den Tyske og ringen forsigte sidder på er også større Det er aftrækkerne også Pinden til at skubbe hagl ind er også forskellige Jeg har ingen annelse om hvad tid de er fremstillet har haft min Engelske fra ca 1967 og da var den sikkert allered gammel
Taxen
Vedhæftede filer
våben 3 010.jpg
våben 3 010.jpg (46.22 KiB) Vist 7462 gange

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af Keldda » 2. jul 2012, 09:19

komtilpapa skrev:jeg har en en med samme skæfte som den dér fiske sjover, dog står der made in west germany og forsigtet er ikk andet end en pin(og ikk et "langt" korn som på fiskemodellen) kan det være en fra 40erne eller er det fra 60-70er tiden? hvis nogen ved det.. der står hverken caliber dato eller andet, kun mærket, derunder DIANA, herunder mod 2 med lidt mindre skrift og lige under made in west germany med helt lille skrift, ville gerne smide et billede ind men har ikke et kamera ved hånden-
håber nogen ved mere end mig ?
Jeg har to,made in germany og made in west germany ,begge med det "lange" blik korn,jeg er ret sikker på at der er sat et andet korn på din,selv før krigsmodellen ,helt i blik, har samme korn,årgang er umulig at sige, men West er naturligvis efter tyskland blev delt ,49???
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

komtilpapa
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 2. jul 2012, 02:31
Interesser: diana :D
Geografisk sted: Aalborg

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af komtilpapa » 2. jul 2012, 11:16

jeg siger tak for hjælpen, havde dog håbet alt var originalt, da forsigte ikke bærer præg af nogensinde at have haft langt korn..

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af Keldda » 2. jul 2012, 11:37

komtilpapa skrev:jeg siger tak for hjælpen, havde dog håbet alt var originalt, da forsigte ikke bærer præg af nogensinde at have haft langt korn..
Det kunne være sjovt med et billede, jeg har aldrig set dem med rundt sigtekorn,men man skal aldrig sige aldrig,især ikke med diana modeller,de kan være ens og dog med lille forskelle efter hvornår de er lavet.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3739
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 650 times
Been thanked: 660 times

Re: container fund

Indlæg af BentxBetjent » 2. jul 2012, 14:10

Refraktorius skrev:Jeg er ikke enig i at det er inertien. Der er et lufthul nederst, bagest i piben, og den pind der er på skruen man sætter i efter haglet, sikrer at haglet skubbes frem foran lufthullet.

Når piben springer fremad, komprimeres luften i et kammer rundt om piben, og det er det der sender haglet af sted.

Jeg købte en moderne version, en "Gat" for mere end 20 år siden og har den endnu.
Det er absolut et rædsomt design, det er det mest holdfølsomme jeg nogensinde har oplevet..... men den er meget sjov. Og så er den endda designet med en lille kop forrest, så den kan bruges som prop-pistol!
:eek:
gatpack.jpg
Der er også en anden model kaldet "Gnat"
gnatgun.jpg
Den har jeg aldrig selv haft fingrene i, men den skulle være mindst lige så rædsom.

Ingen propper større end 4.5mm ..... VEL.... :rolf:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: container fund (diana mod 2 lavet af milbro)

Indlæg af Taxen » 2. jul 2012, 15:30

FY Fy Skamme min den sorte kan også skyde med propper, så jeg må nok ud og skaffe et skafor blå skab Så kan den blive puttet væk forever :Agents:
Taxen

Verminhunter
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 153
Tilmeldt: 18. maj 2012, 17:53
Interesser: jagt med 5,5,, buejagt
Geografisk sted: Sydjylland, Haderslev
Has thanked: 157 times
Been thanked: 6 times

Re: container fund

Indlæg af Verminhunter » 2. jul 2012, 15:48

Refraktorius skrev:Jeg er ikke enig i at det er inertien. Der er et lufthul nederst, bagest i piben, og den pind der er på skruen man sætter i efter haglet, sikrer at haglet skubbes frem foran lufthullet.

Når piben springer fremad, komprimeres luften i et kammer rundt om piben, og det er det der sender haglet af sted.

Jeg købte en moderne version, en "Gat" for mere end 20 år siden og har den endnu.
Det er absolut et rædsomt design, det er det mest holdfølsomme jeg nogensinde har oplevet..... men den er meget sjov. Og så er den endda designet med en lille kop forrest, så den kan bruges som prop-pistol!
:eek:
gatpack.jpg
Der er også en anden model kaldet "Gnat"
gnatgun.jpg
Den har jeg aldrig selv haft fingrene i, men den skulle være mindst lige så rædsom.
Rigtigt!!! for en Gnat har jeg, og den kan næsten skyde om hjørner.
HW 100T 5,5
OG man sveder med en pumpe

Besvar