Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Pat » 7. aug 2011, 11:36

Dav.

For lidt billig træning/hygge har jeg længe overvejet at anskaffe mig en luftpistol. Også fordi den ikke behøver helt de samme afstande som HW77'eren eller .22'eren. Omend jeg også er klar over at præstationerne ikke er de samme.

Så kom Silvans tilbudsavis dumpende, med 2 forskellige modeller, til en meget overkommelig pris:
http://viewer.zmags.com/publication/c52 ... 526a37c/38

Er der nogle der kender til Gamo'en? Der er ikke noget modelnavn, så det er lidt svært at sammenligne med de mange luftpistoler der er hos diverse forhandlere. Mange af disse modeller koster også tæt på 1000,- men det er jo heller ikke sikkert at det er samme model...

Den anden minder mig om de kinesere man kan finde rundt omkring på kræmmermarkeder til mindre end 300,-...

Den Gamo, hvordan er aftrækket? Samt præcisionen? Skal man gøre sig nogle forhåbninger om at ramme en dåse på 20 meter?
Eller kan jeg forvalte mine 500,- pa bedre vis?

Alle input er velkommen.
Senest rettet af Castle 7. aug 2011, 14:58, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift Justeret.

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Gamo luftpistol

Indlæg af Pat » 7. aug 2011, 11:39

Er det den samme som denne, P800? I mine øjne ligner den meget:
http://www.lystfiskeren.dk/shop/luftvåb ... =14&v=3297

Brugeravatar
ThomasRJ
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 890
Tilmeldt: 1. aug 2011, 19:03
Interesser: Jagt/Skydevåben/Knive
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 9 times
Been thanked: 43 times

Re: Gamo luftpistol

Indlæg af ThomasRJ » 7. aug 2011, 12:01

Ville klart anbefale noget alla http://www.lystfiskeren.dk/shop/luftv%C ... =232&v=172

Ved godt prisen er ret meget højere, men den har ikk en fjeder der udløses under aftræk og er derfor rekylfri.. og meget mere præcis.
Har selv haft både fjeder pistoler og tryk pistoler, og der er en verden til forskel.. Aftrækket på Weihrauch'en er oss ret lækkert..

Uldhatten
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 197
Tilmeldt: 14. aug 2009, 20:49
Interesser: Fjedervåben
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Gamo luftpistol

Indlæg af Uldhatten » 7. aug 2011, 13:59

Det ligner en P-800, og den har ikke højdejusterbart bagsigte. Du skal holde rigtig meget under, da du ikke kan kompensere med bagsigte (har selv haft en). I mine øjne er 500 kr. alt for dyrt. En HW40 fra Schneider koster ca. 850 kr. med fragt, gebyr, kuffert og 500 Geco hagl. Her er der altså mere end en verden til forskel på disse 2 våben.

Mischa
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 311
Tilmeldt: 21. mar 2009, 19:00
Interesser: Luftskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Re: Gamo luftpistol

Indlæg af Mischa » 7. aug 2011, 14:27

Pat skrev: Den anden minder mig om de kinesere man kan finde rundt omkring på kræmmermarkeder til mindre end 300,-...
Det er det også. Ses også tit på QXL, hvor den typisk har startpris på 1 krone.
Dette er dog, efter min bedste overbevisning, mindst 50% over den reelle værdi, og i mine øjne er den eneste træfsikkerhed du opnår med den, at skyde dig selv i foden ved at købe den.

LP Baikal IZH53M .177 & Weihrauch HW40 .177
LG-M Feinwerkbau 300S & Diana 60
LG-S Diana 22 & 35 (.177) & 31 Panther (.22)
LG-R Baikal IZH61M & Anschutz 275 4,40mm

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Pat » 7. aug 2011, 16:11

Oh ja, det kan jeg godt se. Den HW40 er rent faktisk også til at betale for. Og jeg tror bestemt at de ekstar basseøre er givet godt ud for en Weirauch - det plejer de at være. :thumbup:

Jinz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 7. jan 2009, 13:11
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Jinz » 7. aug 2011, 17:37

Hold dig langt væk, fra de der billige kinesiske luftpistoler. Deres aftræk er ubeskriveligt dårligt, og nogle af de helt billige har ikke engang rifflegang i løbet. (ved jeg så ikke om også gælder den fra silvan)
Til at træne med, bruger jeg selv en HW40 og den er hamrende præcis, og aftrækket er ca. lige så godt, som på den Hämmerli SP20, jeg låner i min skytteforening.

Damndog
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. apr 2011, 03:26
Interesser: Buemageri og Våbenhistorie.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Damndog » 8. aug 2011, 13:15

De billige gamoer er virkeligt noget bras ,de er bygget som et stykke legetøj og man kan mærke hvordan plastikskallerne vrider sig i hånden . For ikke at tale om aftrækket som ikke er værd at tale om .Go for weirauch. Og god fornøjelse .

Damndog
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. apr 2011, 03:26
Interesser: Buemageri og Våbenhistorie.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Damndog » 8. aug 2011, 13:25

PS. Den eneste luftpistol til under 1000kr som minder om en rigtig luftpistol er efter min menig Baikals mp 53.og med den kan du godt nakke en dåse på 20 meter.

Brugeravatar
CharlieMike
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 344
Tilmeldt: 13. apr 2009, 22:26
Interesser: Skydning, jagt og nørderi
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af CharlieMike » 8. aug 2011, 16:09

@Forbandedehund
Hvad er en rigtig luftpistol da? Og har du prøvet den HW40 der nævnes af andre? Jeg skyder bedre med sådan en, end med en CM162, som ellers må betragtes som en "rigtig" luftpistol.
Ovenstående skal ikke opfattes negativt, men hvis den skal bruges til træning, er det surt at gå ned på præcisionen.

Brugeravatar
Pat
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 342
Tilmeldt: 24. mar 2005, 15:48
Interesser: MC, jagt, skydning, fiskeri.
Geografisk sted: Nordsjælland, Vejby
Has thanked: 15 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Pat » 8. aug 2011, 16:16

Reel træning er det ikke, da jeg hverken ejer eller skyder med "rigtig" pistol jævnligt. Men derfor må grunden til forbiskud og dårlig præcision jo helst kun skyldes skytten. Ellers er det i hvert fald ikke sjovt at skyde. Så kunne man jo skyde med softgun eller hundeprop, hvis det bare var for looket eller knaldet.

Men jeg syntes helt bestemt at den HW40 ser rigtig interassant ud. Især i forhold til prisen. Man må jo sige at det er et relativt lille spring fra middel-crappy til udemærket/velskydende pistol. Og hvis grejet er i orden fra start af, får man altså brugt det så meget mere.

Damndog
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. apr 2011, 03:26
Interesser: Buemageri og Våbenhistorie.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Damndog » 8. aug 2011, 16:36

Kruse skrev:@Forbandedehund
Hvad er en rigtig luftpistol da? Og har du prøvet den HW40 der nævnes af andre? Jeg skyder bedre med sådan en, end med en CM162, som ellers må betragtes som en "rigtig" luftpistol.
Ovenstående skal ikke opfattes negativt, men hvis den skal bruges til træning, er det surt at gå ned på præcisionen.
Hej Kruse. Det jeg mener med en "rigtig" luftpistol er at den har en god aftrækker,en pibe med god riffelgang ,ok sigtemidler der kan indstilles begge veje og at den er lavet for at holde til mange skud .Der er mange flere krav man kan stille til en luftpistol men der kommer man godt over 1000 bucks .

Mischa
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 311
Tilmeldt: 21. mar 2009, 19:00
Interesser: Luftskydning
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Mischa » 8. aug 2011, 21:00

Jeg har både en Baikal IZH53M og en Weihrauch HW40 og efter min ydmyge mening er HW40 klart den lækreste pistol af de to.
Jeg ved dog ikke om det er helt fair at sammenligne dem, for hvor Baikal´en er en traditionel fjederbandit med knækløb og det hele, er HW40´eren en PCA (PreCompressedAir)
Hvad indstilling af sigtemidler og til dels også træfsikkerhed angår er de nok ca lige gode, men aftrækket er KLASSER bedre på HW40´eren, der også vinder klart på greb og balance
HW40´erens ulemper er, som jeg ser det, at den er lidt nørdet/bøvlet at lade, samt at hvis man kørte begge over med en bil eller hvad man nu kunne finde på for at stress-teste dem ville den nok være den der først holdt op med at virke.

Til haveplinkning hvor ladetid ikke spiller nogen rolle: HW40 anytime !

LP Baikal IZH53M .177 & Weihrauch HW40 .177
LG-M Feinwerkbau 300S & Diana 60
LG-S Diana 22 & 35 (.177) & 31 Panther (.22)
LG-R Baikal IZH61M & Anschutz 275 4,40mm

Damndog
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. apr 2011, 03:26
Interesser: Buemageri og Våbenhistorie.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken luftpistol skal jeg vælge til at træne med ?

Indlæg af Damndog » 8. aug 2011, 21:42

Jeg har ikke prøvet HW 40 eren endu men har en hw45 5,5 .Ingen tvivl om at hw40 vinder på præcision over baikalen da den jo nærmest er "rekylfri". Men til 550kr er baikalen nu en ok luftpistol til dåseplinking om ikke andet.

Besvar