Ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Timber » 26. apr 2012, 00:26

Cookiedude91 skrev:har lige et spørgsmål...
har læst den nye lov igennem fra jm, de rifler man har skal registreres og bla bla bla. men må man stadig skyde med dem som vi har gjort hidtil? dvs. i sin have eller i den lokale grusgrav (har en aftale med ejeren) eller er det kun baneskydning fremover?
Du må træne op til 6 gange i terræn, men ikke på baner, da der så vidt vides ikke er nogen der er godkendt til over 4.5.mm endnu.. :wall:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Lycon » 26. apr 2012, 00:31

PWS skrev:
Sort skrev:BT/berlingske har snakket med mig og jens fra lystfiskeren.dk og skrevet en artikel der angiveligt kommer i en eller flere af deres aviser imorgen.
Så var der nyt: http://www.b.dk/nationalt/nye-vaabenreg ... kriminelle
Well, der er lidt kludder omend det er i småtingsafdelingen. Det er ikke fra kaliber 5,5mm (.22) at forbuddet kommer til at gælde som det nævnes i artiklen:
Berlingske skrev:De nye regler betyder, at alle luftvåben med en kaliber på mindst 5,5 millimeter skal registreres hos politiet.
En overset luftkaliber er kaliber .20, og den bliver så også omfattet af forbuddet.

Jeg syntes ikke rigtigt at artiklen redegør for det problematiske i reglerne, eller det gør den, men der ikke penslet nok ud, f. eks. udtaler Ole Hækkerup:
Berlingske skrev: - Men vi er altså nødt til at trække grænsen et sted. Til gengæld har vi sørget for at give folk en frist på et år til at få lovliggjort deres våben,« siger han.
Det lyder jo meget godt, men det er jo ikke helt gjort med det! Selv her på NVF er der folk der har svært ved at forstå omfanget af lovindgrebet. Enten er han uoplyst, eller også fortier han det faktum at luftriflerne, uagtet at de bliver lovligjort, ikke må anvendes af størstedelen af Danmarks befolkning, ligesom de skal anskaffe et våbenskab i SKAFOR klasse Blå (EN-1143-1).
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
CIS
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 797
Tilmeldt: 19. jul 2011, 21:10
Interesser: Våben, film, teknik og viden
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 79 times
Been thanked: 208 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af CIS » 26. apr 2012, 00:33

Cookiedude91 skrev:har lige et spørgsmål...
har læst den nye lov igennem fra jm, de rifler man har skal registreres og bla bla bla. men må man stadig skyde med dem som vi har gjort hidtil? dvs. i sin have eller i den lokale grusgrav (har en aftale med ejeren) eller er det kun baneskydning fremover?
Nej, hvis dine våben er 5.5 mm eller derover, må du ikke bruge dine våben mere, det kræver du har et jagttegn, eller er medlem af en skydeklub, men selv om du har alt hvad der kan fåes af tilladelser, må du stadigvæk ikke skyde i haven mere, eller i grusgraven, det er slut.

Og du skal opbevare dem i et godkendt våbenskab.
Bare en god gerning er bedre en et helt livs bønner....

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 406
Tilmeldt: 29. aug 2007, 01:54
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 42 times
Been thanked: 13 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af PWS » 26. apr 2012, 00:43

Hmmm.... Hvis jeg efter de nye regler har et luftgevær på over 4,5mm på jagttegn. Hvorfor er det så lige jeg ikke kan bruge det til plinking i haven? Er der nogen der kan give et link til en paragraf? - Jeg mener, jeg måtte vel egentlig skyde lerduer hvis jeg ville og kunne overholde sikkerhedsafstand, nedfald af hagl og alle de andre ting der knytter sig til dette. Men de ting er jo ikke noget problem med et 5,5mm luftgevær, eller hvad?

LKJ
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 206
Tilmeldt: 31. dec 2010, 21:40
Interesser: Modelfly Veteranfly Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland Aidt
Has thanked: 29 times
Been thanked: 20 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af LKJ » 26. apr 2012, 00:50

Købte HW 80 sidst i 2010 i 5,5 og den er pragtfuld, men tja nu kan det så være man bliver glad for den 4,5m/m pibe og 5000 hagl til den, man købte sidst den idiotiske lov var fremme, så er der bare lige 4000 stykker 5,5 bly der skal smadres her i somren og så kan den gamle få en tur med hammeren. :evil: Danske polittikkere. :mad: Størrer egoister skal man lede længere efter uanset blok farve. :wall:
Måske lige bortset fra grådige våbenhandlere. :evil: :nutkick:
Lars.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sort » 26. apr 2012, 01:15

I stedet for, at man med Bødskovs underskrift kriminaliserer flere hundredtusinde danskere, burde man give området et politisk serviceeftersyn i Folketinget. Det skylder man de mennesker, som man nu gør til forbrydere, siger retsordfører Karsten Lauritzen (V).
Jeg skriver noget klogt til Karsten Lauritzen imorgen, hvis ikke han kan nås telefonisk (kan han nok ikke men hans sekretær kan sættes til at se min mail).

Brevet ryger lige en tur om RT, men det blir nok i det store hele samme opsamling som journalisten fik.

Nåda en opfølgning og Tom Behnke skal også have post: http://www.b.dk/nationalt/boedskov-faar ... nstramning
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14347
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1745 times
Been thanked: 1272 times
Kontakt:

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Lycon » 26. apr 2012, 01:24

Sort skrev:
Nåda en opfølgning og Tom Behnke skal også have post: http://www.b.dk/nationalt/boedskov-faar ... nstramning
Ja du bør klart linke til vores høringssvar, det beskriver jo det han efterlyser:
Berlingske skrev:- Hvis der er nogle eksperter, der kan komme og fortælle mig, at det er for nidkært, for dumt, for småligt og vil give en masse administrativt bøvl og er fuldstændig uden grund, så vil jeg gerne lytte til det, siger Tom Behnke.
Måske er der håb? :bowdown:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Batler Britton
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1779
Tilmeldt: 25. jan 2007, 19:54
Interesser: Maskinteknik
Geografisk sted: Ulfborg
Has thanked: 12 times
Been thanked: 20 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Batler Britton » 26. apr 2012, 01:44

måske også give journalisten et vink om at tage kontakt til de godkendte skytteorganisationer i dk. høre hvilke overvejelser de har gjort sig mht "adopterer" luftvåben over 4,5mm, og deres manglene banegodkendelser.
JM skriver jo at det skulle være en af mulighederne for at lovliggøre luftvåben over 4,5mm

personligt tror jeg JM er på tynd is i den udtagelse, for tror sq helt ærligt ikke nogen af organisationerne vil have "grovkaliber" luftvåben
Choose your friends carefully. Your enemies will choose you.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sort » 26. apr 2012, 02:08

Lycon skrev:
Berlingske skrev:- Hvis der er nogle eksperter, der kan komme og fortælle mig, at det er for nidkært, for dumt, for småligt og vil give en masse administrativt bøvl og er fuldstændig uden grund, så vil jeg gerne lytte til det, siger Tom Behnke.
Måske er der håb? :bowdown:
Ikke for at prale, men er RT ikke det nærmeste dannevang nogensinde kommer på en ekspertise på området?

Politiet er sikkert lune nok på at få rammer om de største kalibrer, men mon de gider min øldåsekanon eller romvigs tivolibøsse? Retsmedicinere kan sige at ting er farlige ja.. alting. Men er der et reelt problem i form af sager? skytteforeningerne/goldcup kan ønske sig "bugt med dette plinkeri" men er det andet end et ønske om medlemmer?
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Sort » 26. apr 2012, 02:17

Batler Britton skrev:måske også give journalisten et vink om at tage kontakt til de godkendte skytteorganisationer i dk. høre hvilke overvejelser de har gjort sig mht "adopterer" luftvåben over 4,5mm, og deres manglene banegodkendelser.
JM skriver jo at det skulle være en af mulighederne for at lovliggøre luftvåben over 4,5mm

personligt tror jeg JM er på tynd is i den udtagelse, for tror sq helt ærligt ikke nogen af organisationerne vil have "grovkaliber" luftvåben
Jeg ringer til ham imorgen, det lader til at der er sat ild i en større historie så det kan meget vel være der er flere artikler under opsejling.
Jeg skal alligevel have bedt ham om at rette det med 5,5mm i de nye artikler.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 177
Tilmeldt: 17. sep 2008, 12:12
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Amatøren » 26. apr 2012, 02:24

Sort skrev:Ikke for at prale, men er RT ikke det nærmeste dannevang nogensinde kommer på en ekspertise på området?
Du har nok desværre ret. Desværre, da det burde være skydesportens og jagtens hovedorganisationer som er på banen og får kvalt sådan noget shit i fødslen.

Det burde være muligt at få smidt de bovlamme narrehatte i JM på porten.

Brint
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 47
Tilmeldt: 26. apr 2012, 03:58
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Brint » 26. apr 2012, 04:29

Synes ærligt talt det mest virker som om, at vores justitsminister har et særdeles udtalt behov for og vise handlekraft uden tanke for, hvilke konsekvenser der er ved handlingen. Når han med et pennestrøg gør mange mennesker kriminelle, og deres lovligt erhvervede havehygge-plinking luftgeværer ubrugelige, så svare det jo til og forbyde personbiler med motorer større end 1,5 liter. Hvis man allerede er ejer af en sådan bil, så må man da gerne beholde den, den skal bare lige være låst inde i en lukket garage, og må kun bruges på bane og ikke på offentlig vej.
Rablene hjernelammelse det er hvad det er!

Bare lige mine 5 øre, og det vand der kan hældses fra dem :blink:
En newbie på forum, med en nyindkøbt 5,5 mm som der er sparet længe for at få råd til :axe
Lars

Brugeravatar
mafotha
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 550
Tilmeldt: 30. dec 2004, 23:01
Geografisk sted: midtfyn
Has thanked: 16 times
Been thanked: 37 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af mafotha » 26. apr 2012, 06:26

Her på P1 morgen, blev ændringerne nævnt... Og nordisk våbenforum blev citeret (bo Nielsen???) At lovændringen tilsyneladende er en realitet er rystende, men at NVF nu er et organ der lyttes til, beroliger mig...

Godt arbejde NVF
Mafotha

Wolle
Newbie
Newbie
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. sep 2010, 15:58
Interesser: Luftvåben - Diana / Gamo
Geografisk sted: Midtfyn
Geografisk sted: Midtfyn
Has thanked: 1 time

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Wolle » 26. apr 2012, 07:23

Først, hattten af for de folk herinde der virkelig gør noget for at oplyse både herinde og i medierne - det er godt gået, og ender det med at loven bliver løsnet lidt, så har i en meget stor del af æren herfor :respekt:

Noget andet er følgende: Min Diana 34 4,5 mm går bedst med 4,52 mm hagl - bliver 4,52 hagl ulovliggjort af den nuværende nye lov? Hedder det "over 4,5 mm", og gælder det våbnets diameter, eller ammunitionens diameter?

/Ole

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 253
Tilmeldt: 9. dec 2010, 05:45
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 15 times
Been thanked: 13 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Warrernoia » 26. apr 2012, 08:07

mosc5 skrev: De der har makket dette sammen har tydeligvis ikke meget forstand på emnet.
kina-gevær 5,5mm v/0 130m/s FORBUDT. kvalitets luftgevær evt. PCP med 10-14 skuds magasin 4,5mm. v/0 340m/s kan lovligt erhverves og opbevares uden krav? Det giver jo ingen mening :wall:
Mvh Morten
Afspurgt igår, sagde JM at dette var de klar over, men det ville være for bøvlet at håndhæve en joule-grænse. En ren kalibergrænse var nem og ligetil.
Battler Britton skrev: måske også give journalisten et vink om at tage kontakt til de godkendte skytteorganisationer i dk. høre hvilke overvejelser de har gjort sig mht "adopterer" luftvåben over 4,5mm, og deres manglene banegodkendelser.
JM skriver jo at det skulle være en af mulighederne for at lovliggøre luftvåben over 4,5mm

personligt tror jeg JM er på tynd is i den udtagelse, for tror sq helt ærligt ikke nogen af organisationerne vil have "grovkaliber" luftvåben
Dette påpegede jeg også i min lille sludder med JM, at en af deres opstillede tilladelsesformer reel var fiktiv. Det var de sådan set ligeglade med. Hobbyejerne måtte selv komme ind kampen og igennem skytteforeningsarbejdet skabe betingelserne for denne tilladelsesform.

Jeg græmmer mig.......

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2073
Tilmeldt: 21. feb 2008, 12:45
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 100 times
Been thanked: 109 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Topcat » 26. apr 2012, 08:15

Her er en god og sober artikel:
http://www.b.dk/nationalt/nye-vaabenreg ... kriminelle

Mærkeligt nok bliver der ikke sammenlignet med "knivloven" og de erfaringer myndigheder burde have gjort sig. :???:
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

Predator
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 559
Tilmeldt: 28. feb 2011, 11:24
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Predator » 26. apr 2012, 08:37

Topcat skrev:Her er en god og sober artikel:
http://www.b.dk/nationalt/nye-vaabenreg ... kriminelle

Mærkeligt nok bliver der ikke sammenlignet med "knivloven" og de erfaringer myndigheder burde have gjort sig. :???:

Måske skal du lige gøre dem opmærksom på forskellen mellem "mindst 5,5mm" og den rigtige "over 4,5mm"
--
mvh.
en Predator

Brugeravatar
Watchzon
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10. jan 2012, 10:49
Interesser: Våbenteknik - Våbenhistorie
Geografisk sted: Sverige
Geografisk sted: Sverige
Has thanked: 9 times
Kontakt:

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Watchzon » 26. apr 2012, 08:41

Det undrer mig, at når nu justitsministeren ønsker at skabe en kontrol med kraftige luftvåben, og påpeger at han vil have at den danske lov skal begrænse disse våben i lighed med Danmarks naboers begrænsninger, hvorfor har han så ikke skævet til disse naboers våbenlovgivninger forinden et dansk forbud? I sverige er det ikke kaliber der forbydes men energi og hastighed. Et luftvåben med en udgangshastighed på op til 200m/sek og en energi på max 10J kan frit forhandles og erhverves for personer over 18 år. Man kan diskutere om man kan lide grænsen eller ej, men det giver lighed for alle typer af luftvåben, og havde justitsministeren valgt at anvende den formulering i sin våbenregulering, så var der rigtigt mange mennesker der stadig ville have lovlige våben, eller i det mindste mennesker der ville have mulighed for at ændre våbnet til at overholde loven. Nu ulovliggøres alle våben over 4,5mm - igen en dansk lov der er hastet igennem uden brug af fornuft. Medierne har presset på, for historiens skyld, og da de sidste 3 ministre på posten ikke har levet op til deres løfter om at gøre noget ved de kraftigste luftvåben, så skulle rød bloks minister lige vise flaget....

Gronne
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23. apr 2010, 22:43
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Gronne » 26. apr 2012, 08:54

Watchzon skrev:Det undrer mig, at når nu justitsministeren ønsker at skabe en kontrol med kraftige luftvåben, og påpeger at han vil have at den danske lov skal begrænse disse våben i lighed med Danmarks naboers begrænsninger, hvorfor har han så ikke skævet til disse naboers våbenlovgivninger forinden et dansk forbud? I sverige er det ikke kaliber der forbydes men energi og hastighed. Et luftvåben med en udgangshastighed på op til 200m/sek og en energi på max 10J kan frit forhandles og erhverves for personer over 18 år. Man kan diskutere om man kan lide grænsen eller ej, men det giver lighed for alle typer af luftvåben, og havde justitsministeren valgt at anvende den formulering i sin våbenregulering, så var der rigtigt mange mennesker der stadig ville have lovlige våben, eller i det mindste mennesker der ville have mulighed for at ændre våbnet til at overholde loven. Nu ulovliggøres alle våben over 4,5mm - igen en dansk lov der er hastet igennem uden brug af fornuft. Medierne har presset på, for historiens skyld, og da de sidste 3 ministre på posten ikke har levet op til deres løfter om at gøre noget ved de kraftigste luftvåben, så skulle rød bloks minister lige vise flaget....
Helt enig og så skal JM lige give en ekstra tørn med skruenøglen for lige at stramme den lidt mere end Sverige, Tyskland, England m.fl. Det bliver sjovt at se, når politiet skal registrere luftgeværerne - 800.000 luftgeværer vil kræve 3600 registreringer om dagen ellere 455 våben i timen for en normal arbejdsdag.

Brugeravatar
cbw
Newbie
Newbie
Indlæg: 19
Tilmeldt: 26. sep 2005, 19:31
Geografisk sted: fyn

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af cbw » 26. apr 2012, 09:03

mosc5 skrev:
De der har makket dette sammen har tydeligvis ikke meget forstand på emnet.
kina-gevær 5,5mm v/0 130m/s FORBUDT. kvalitets luftgevær evt. PCP med 10-14 skuds magasin 4,5mm. v/0 340m/s kan lovligt erhverves og opbevares uden krav? Det giver jo ingen mening :wall:

Mvh Morten
NEMLIG !!!

Nu har jeg læst det meste af denne tråd igennem (den er hurtig blevet ret lang) og jeg kan sagtens forstå folks harme.

De fleste kan sagtens forholde sig til at det ikke er særligt smart at man med alderen på 18 år som eneste kvalifikation kan købe 9 mm PCP luftgevære der har anslags energi som en jagtriffel.

Men omvendt er det åbenlyst tåbeligt at fordi et luftgevær har en hvis kaliber, skal sammenlignes med et haglgevær. Jeg har selv et 5,5 mm FX gladiator gevær
som jeg ikke skyder alverden med, og jeg har også jagttegn så mit eneste problem er våbenskabet, samt at jeg er tvunget til hvert år at skulle smide 550 kr. til et jagttegn. Men derfor syntes jeg alligevel at det er tåbeligt at en lov skrues samme så den dels rammer meget bredt, men også meget skævt. Det fremmer på ingen måde den almindelige borgeres respekt for landes love, hvilke vi også så med den tåbelige kniv lov der nu er afskaffet igen.

Man kan finde ud af at begrænse scooter (både 30 og 45 km/t) og slå ned på dem der ikke kan finde ud af at overholde det. Man kan finde ud af at MC køre på under 21 år ikke må køre på maskiner på mere en 125 cc og x antal HK og slå ned på dem der ikke kan finde ud af at overholde det.

Hvorfor kan man så ikke lave en simpel regel, med at luftvåben over x antal kj anslags energi er at sammenligne med haglgevær, og resten er ikke uanset kaliber - hvor svært kan det være ?
Mvh

christian

Er du også lidt en mobil nørd så prøve det nye mobil-forum.dk

Bimse
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 314
Tilmeldt: 4. aug 2005, 14:03
Geografisk sted: Brønshøj
Been thanked: 12 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Bimse » 26. apr 2012, 10:04

cbw skrev:
mosc5 skrev:
De der har makket dette sammen har tydeligvis ikke meget forstand på emnet.
kina-gevær 5,5mm v/0 130m/s FORBUDT. kvalitets luftgevær evt. PCP med 10-14 skuds magasin 4,5mm. v/0 340m/s kan lovligt erhverves og opbevares uden krav? Det giver jo ingen mening :wall:

Mvh Morten
NEMLIG !!!

Nu har jeg læst det meste af denne tråd igennem (den er hurtig blevet ret lang) og jeg kan sagtens forstå folks harme.

De fleste kan sagtens forholde sig til at det ikke er særligt smart at man med alderen på 18 år som eneste kvalifikation kan købe 9 mm PCP luftgevære der har anslags energi som en jagtriffel.

Men omvendt er det åbenlyst tåbeligt at fordi et luftgevær har en hvis kaliber, skal sammenlignes med et haglgevær. Jeg har selv et 5,5 mm FX gladiator gevær
som jeg ikke skyder alverden med, og jeg har også jagttegn så mit eneste problem er våbenskabet, samt at jeg er tvunget til hvert år at skulle smide 550 kr. til et jagttegn. Men derfor syntes jeg alligevel at det er tåbeligt at en lov skrues samme så den dels rammer meget bredt, men også meget skævt. Det fremmer på ingen måde den almindelige borgeres respekt for landes love, hvilke vi også så med den tåbelige kniv lov der nu er afskaffet igen.

Man kan finde ud af at begrænse scooter (både 30 og 45 km/t) og slå ned på dem der ikke kan finde ud af at overholde det. Man kan finde ud af at MC køre på under 21 år ikke må køre på maskiner på mere en 125 cc og x antal HK og slå ned på dem der ikke kan finde ud af at overholde det.

Hvorfor kan man så ikke lave en simpel regel, med at luftvåben over x antal kj anslags energi er at sammenligne med haglgevær, og resten er ikke uanset kaliber - hvor svært kan det være ?
Hey Gutter
I Brønshøj kørte en ung mand 3 mennesker ihjel, da han kørte venstre om en helle. Hvad skete der? jo "manden" blev dømt. Køre en mand 230 Km/t og smadre ind i et hus bliver han dømt. sammenligner vi vores sag, så skal alle biler uanset HK kun kunne køre 130 og bliver du taget uden kort er det 8 md i buret. Hvad sker der for ham Blødskovl? vi vil se det samme ske igen, at en idiot skyder med en luftriffel ud af vinduet, eller med en slangebøsse og den slags typer kan man ikke lovgive sig fra, de vil jo ikke sige at de har en luftriffel liggende.
Tænk på bedstefar som har ofret lidt på en ok riffel, som han bruger sammen med barnebarnet, så får han indbrud og får stjålet tv og designer stol, politiet kommer og bag døren står en ulovlig luftriffel, Hvad sker der med bedstefar???

Hygge
Bimse
Bo
Hellere rund og glad end ingen øl fra fad.

Brugeravatar
SIBs
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 27. okt 2011, 16:22
Interesser: pistolskydning, og naturen
Geografisk sted: Fynsland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af SIBs » 26. apr 2012, 10:05

http://www.justitsministeriet.dk/index.php?id=666 skrev:En person, der er medlem af en skytteforening og som har en våbenpåtegning på sit medlemsbevis behøver heller ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4,5 mm.
Umiddelbart som det står på JM's hjemmeside (Ved godt det ikke er bekendtgørelsen) så står der at bare man har våbentegning på sit medlemsbevis (ikke nødvendigvis luftvåbnet der er tale om) så behøver man ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4,5 mm.

Kan man tolke det således at: Når man har våbentegning på sit medlemsbevis så må man anvende sit .22/.25 luftvåben (som man plejer) i baghaven?

Tænker på om RT kunne stykke en mail sammen til JM til kopiering af NVFs medlemmer (og andre interesserede) med blanke linier hvor man kan skrive sine luftvåben i, så JM kan se hvor mange vælgere han rammer, og hvilke økonomiske konsekvenser det har for de berørte. Kunne godt forestille mig lidt panik hos JM hvis der pludslig dukker 1000'er af mails op i indbakken...

PS: Nogen der har et forslag til hvordan man sikrer sig en Silvan Kina Bøsse 5,5 bliver lavet om til lovlig "wallhanger"?
PPS: Jeg køber gerne en .25 Benjamin Marauder for billige penge hvis nogen skulle have en til (panik-)salg! :giggle:

SIBs
"Nothing is more destructive of respect for the government and the law of the land than passing laws which cannot be enforced." -Albert Einstein

Brugeravatar
7TCU
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 820
Tilmeldt: 2. sep 2005, 10:28
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 174 times
Been thanked: 90 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af 7TCU » 26. apr 2012, 10:10

Det er jo altid rart at have gode venner på våbenområdet :evil:

"Jægerforbundet tilfreds
I Jægerforbundet hilser formand Ole Roed Jakobsen de nye regler om kraftige luftvåben velkommen.

- Det er rart at se, at Morten Bødskov har lyttet til Jægerforbundets ønske om dels fortsat at kunne anvende kraftige luftvåben til f.eks. reguleringsopgaver, dels at erhvervelsen af kraftige haglvåben sidestilles med erhvervelse af haglvåben, nemlig at køber er underlagt en anmeldelsesforpligtelse. Det betyder, at Jægerforbundet på det foreliggende er enig med justitsministeren, siger Ole Roed."

Det er godt nok noget svineri de har fået bikset sammen, jeg har ikke engang et luftgevær men jeg må jo nok adoptere min brors kinabøsse i 5,5mm
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 290 times
Been thanked: 1073 times

Re: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Langenge » 26. apr 2012, 10:19

7TCU skrev:Det er jo altid rart at have gode venner på våbenområdet :evil:

"Jægerforbundet tilfreds
I Jægerforbundet hilser formand Ole Roed Jakobsen de nye regler om kraftige luftvåben velkommen.

- Det er rart at se, at Morten Bødskov har lyttet til Jægerforbundets ønske om dels fortsat at kunne anvende kraftige luftvåben til f.eks. reguleringsopgaver, dels at erhvervelsen af kraftige haglvåben sidestilles med erhvervelse af haglvåben, nemlig at køber er underlagt en anmeldelsesforpligtelse. Det betyder, at Jægerforbundet på det foreliggende er enig med justitsministeren, siger Ole Roed."

Det er godt nok noget svineri de har fået bikset sammen, jeg har ikke engang et luftgevær men jeg må jo nok adoptere min brors kinabøsse i 5,5mm
Og hvad ønsker Jægerforbundet så lige, at vi skal jage/regulere med en 5,5mm luftpistol???
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3171
Tilmeldt: 10. feb 2007, 16:28
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 453 times
Been thanked: 354 times

Sv: ny våbenlov (kraftige luftvåben)

Indlæg af Carsten Bo » 26. apr 2012, 10:25

De ønsker at vi kan regulere med luft og samtidig skal reglerne være som for rifler. Desværre intet plinkeri.

Sendt fra min ST17i med Tapatalk
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Besvar