Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
PawB
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 95
Tilmeldt: 20. dec 2010, 12:16
Interesser: Jagt
Geografisk sted: himmerland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 5 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af PawB » 18. jul 2012, 06:59

Robse skrev:
Fast Fumble skrev:Undskyld, men står der ikke i denne "farlighedsvurdering" som er baseret på tal fra år 1907, at en .22 skal gå 75m/s for at være "farlig", mens en 4,5mm skal gå 101m/s for at være "farlig"?

Skal man så forstå det således, at 4,5mm er undtaget fra forbudet, fordi de ikke går 101m/s? Men ... De går da mere end 101m/s, gør de ikke?

Det er det tyndeste grundlag at lave en lovændring på, jeg nogensinde har set. Det bliver en fryd at bruge dette i pressen, når/hvis vi får chancen! Lige nu er der artikler i pressen om, hvor få ressourcer politiet har til reelt arbejde. Det kunne måske være en vinkel, at flere hundrede tusinde luftgeværer stadig ikke er registreret, og når de begynder at dukke op, så får politiet ENDNU færre ressourcer til reelt arbejde.
Når man har læst det dersens dokument +10 gange, så forstår man stadig ikke meningen
eller sammenhæng med luftloven. Faktisk er det jo blot en slags forklaring på hvor
meget energi der skal til at gennembryde huden. Energi er jo som bekendt afhængig
af vægten og hastigheden ( næppe een på forum her er uvidende om dette )
og da hastighed er resultat af masse påvirket af en kraft, vil hastigheden øges
hvis massen mindskes. "Burhønseviden". Og hvad kan vi bruge det til? intet.
Mangt en sammenligning er brugt - jeg kender en der i sit daglige virker tager blodprøver.
Der skal ikke mange millimeter pr. sekund til at gennembryde huden med en nål...
Den med bar hud er da også lidt mærkelig. Hvor mange løber rundt med bar røv "hud" og tilfældigvis møder en galning med et luftgevær :giggle: Tænkte så også lige :???: hvis 3 luftgeværer har en udgangshastighed på 250 m/s 4,5mm og en 5,5mm og en 6,35mm, hvilken en af dem går nemmest gennem huden ?
T
Intet er umuligt, det tar bare lidt længere tid.
Nu med jagttegn og våbenskab.
Remington 308 Classic med sonic 45 lyddæmper
Yildiz 12/76 o/u
Hatsan at44-10 5.5 long
Hatsan at44-10 5.5

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Sort » 18. jul 2012, 08:50

Alle tre Pawb.

Men i skal huske at når man søger aktindsigt eller stiller et spørgsmål i folketinget, så får man svar på nøjagtigt det den anden part kan udlægge jeres spørgsmål til, ikke mere eller mindre. Så det kan faktisk være at RP har klippet nøjagtigt afsnittet om farlighed ud af en samlet rapport og sendt den som svar. At det så tydeligvis ikke svarer i hvertfald oscar på alle ansøgninger er en anden sag.

Farlighedsvurderingen uden konklusioner og overvejelser omkring forbudsgrænser etc er fuldstændigt ligegyldig.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Joker » 18. jul 2012, 16:04

Hej
Har idag fået svar fra justistministeriet pr. brev.
Man må sige, at de giver sig selv pænt langt snor til at få svaret i, 6 uger plus det løse :what:

Mvh.
jacob
Vedhæftede filer
aktindsigt 2.jpg
aktindsigt 2.jpg (87.62 KiB) Vist 2874 gange

Brugeravatar
C-SB
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 20. nov 2008, 18:24
Interesser: Luftgevær skydning
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 55 times
Been thanked: 38 times
Kontakt:

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af C-SB » 18. jul 2012, 16:22

Igen storsløseri, men måske til vores fordel ved henvendelse til pressen sammen med alle de andre ubrugelige undskyldninger folk har modtaget der fra (JM).
___________
Tryk avler modtryk

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Oscar123 » 18. jul 2012, 16:39

Hej Joker

He, he, he… Det ser ud til, at JM er ved at stramme sig en smule an. I dit tilfælde bevilger de ”kun” sig selv 6 uger – hvor det hos mig var 8 uger. Altså en klar forbedring… :giggle:

Bemærk i øvrigt, at den angivne frist er til ”at træffe afgørelse” om de vil udlevere papirerne til dig. Hvis de afviser din anmodning skal du bede om en klar henvisning til den konkrete hjemmel til at undtage dokumenterne for aktindsigt. En sådan vil være svær for JM at finde, idet dokumenter af den type vi beder om ikke falder ind under de kategorier, som giver mulighed for undtagelse (f.eks. hensyn til ”rigets sikkerhed” og øvrige klassificerede sager, person- og straffesager, lovforberedende arbejde osv…). Der kan dog muligvis indgå dokumenter fra konkrete sager – men sådanne tilfælde fritager ikke JM for at udlevere dem. De skal i givet fald blot ”ekstrahere” dem (dvs. overstrege personfølsomme oplysninger) inden udlevering.

Så det er bare at holde dem til ilden… :fornærmet:

Jeg venter spændt på fortsættelsen (og på det videre forløb i min egen sag)

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Ølgaard
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2301
Tilmeldt: 27. apr 2009, 12:52
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 378 times
Been thanked: 320 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Ølgaard » 19. jul 2012, 15:04

Jeg tænker på om det var muligt at samle alle svar fra JM og sende det til Justitsministeren, så han kan se hvor beruekratisk hans minesterium er, og at vi får en sludder for en sladder, og de siger at vi vender tilbage med svar, kan de ikke tage en stilling til sagen, er de i mine øjne ikke kompetente til at sidde i deres stillinger.
Vi skal først spørge ham, den, det, og ØHH, som for en uge siden, jeg ringede, vi kontakter dig kl. 13.00, :what: så ved jeg af omveje at vedkommende er på ferie i Frankrig, og først kommer hjem d. 28
Og jeg har intet hørt, er jeg overrasket :freak: :freak:

Brugeravatar
Theredmist
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 489
Tilmeldt: 23. feb 2010, 14:16
Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 40 times
Been thanked: 65 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Theredmist » 15. aug 2023, 22:20

Ved godt tråden er ved at være nogle dage gammel :wheelchair: , men kom der nogensinde svar eller blev i alle bare "syltede"...???
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Robse » 18. aug 2023, 08:51

Theredmist skrev:
15. aug 2023, 22:20
Ved godt tråden er ved at være nogle dage gammel :wheelchair: , men kom der nogensinde svar eller blev i alle bare "syltede"...???
Holy gunsmoke :biggrin: , der blev jeg lige vågen og fandt noget jeg selv havde
skriblet for 11 år siden. Hvor pokker blev den tid af?
Ja - lad os se et svar, der selvfølgelig aldrig er kommet.. :what:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Joker
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 521
Tilmeldt: 14. aug 2008, 20:13
Interesser: Luftgevær - jagt
Geografisk sted: Sydfyn
Has thanked: 60 times
Been thanked: 101 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Joker » 25. aug 2023, 20:27

Hold da magle , hvor blev de år lige af :what:
Skal jeg være ærlig kan jeg ikke huske om jeg fik svar, men da der ikke er noget i tråden der tyder på det, tænker jeg ikke det var tilfældet :modbat:
God weekend
Jacob

Brugeravatar
Claus 247
Newbie
Newbie
Indlæg: 9
Tilmeldt: 6. sep 2023, 16:06
Interesser: Fjeder luftgevær - 4.5mm
Geografisk sted: Nord Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 1 time

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Claus 247 » 25. sep 2023, 00:03

Hej Jacob
Jeg har læst hele tråden og den såkaldte " Farligheds vurdering " , er jo helt sort.
Der er nogle i " Etaten " som ikke har helt forstand på det som de har med at gøre.......Desværre :freak:
Hilsen Claus
Først spørger de om min mening. :bowdown:
Så siger jeg min mening...............
Og så siger de : " Hvad fanden er meningen ????" :mob:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Indlæg: 2017
Tilmeldt: 26. mar 2008, 22:07
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 350 times
Been thanked: 653 times

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af Oscar123 » 25. sep 2023, 20:55

Theredmist skrev:
15. aug 2023, 22:20
Ved godt tråden er ved at være nogle dage gammel :wheelchair: , men kom der nogensinde svar eller blev i alle bare "syltede"...???

Jo, i mit tilfælde kom der faktisk et svar. Det er omtalt i den anden parallelle tråd fra dengang for 11 år siden. Min vurdering af svaret fra dengang (2. sep 2012) kan læses her: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... start=1250

Læren af forløbet dengang har været, at det stort set er umuligt at få myndighederne (i dette tilfælde Justitsministeriet) til at erkende fejl endsige rette dem. Jeg tror kun at en evt. domstolsafgørelse ville kunne gøre indtryk – og det måske ikke engang... :impatient:

Begiver man sig ud i et felttog mod f.eks. Justitsministeriet skal man gøre det ”for sportens skyld” – men man skal endelig ikke forvente at man får noget ud af det... :neutral:

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

LuftHans
Newbie
Newbie
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11. maj 2021, 17:36
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Aarhus C
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Rigpolitiets Farlighedsvudering ( Aktindsigt modtaget)

Indlæg af LuftHans » 27. sep 2023, 19:53

Uanset om grundlaget for den konkrete stramningen var tyndt, så syntes jeg at man skal overveje om ikke det landede et godt sted, det syntes jeg personligt. Jeg kan stadig have ganske underholdene skydning ud på 100 - 150 meter uden nogen tilladelse.
En ny (grundig) genvurdering kan jo gå begge veje, og jeg ville blive meget ked af hvis vi også i danmark skulle kigge på energi.
Så vidt jeg ved er der ingen organisationer der vil blande sig i diskutionen om ikke tilladelseskrævende våben, hvis der skulle komme endnu en stramning, jægere og skytter har jo deres egen dagsorden og arbejder jo (forståeligt) for deres medlemmers behov.

Besvar