Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Gerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 26. nov 2004, 21:09
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 34 times
Been thanked: 19 times

Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Gerner » 11. sep 2012, 00:22

Jeg har set og læst en del om hagl ustabilitet ved for høj kuglehastighed, og en ikke passende hagltype
for det første er det ikke nemt at konstatere hvis man ikke har et kamera som på på denne video

Er der nogle der har et trix til hvordan man kan konstatere denne roterende hagl ustabilitet ?
hvordan kan man skrue ned for hastigheden på PCP luftbøsser, for at fjerne denne ustabilitet ??
uden at skyde med lavt tryk...
der er ikke meget ved at ramme forbi med stor kraft..

Denne video viser hagl ustabilitet på HW100 F.S.B. FAC .177
http://www.youtube.com/watch?v=_Z3YNLBs ... Z3YNLBs8Lo
og nej, jeg skyder ikke på noget der har en puls, dog kan jeg på brutal vis gennemhulle en papskive.
Teknikeren

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Sort » 11. sep 2012, 01:05

spiralmønsteret burde kunne afsløres hvis du kan sætte dit gevær fast i en riffelbænk eller lignende. Hvis ikke skiver på 10-20-30m osv viser huller der er nøjagtigt på linie har du en eller anden form for ustabilitet (altså skyd en skive ad gangen, ikke flere på række med samme hagl).

Men alt i alt så er 4,5 en dårlig kaliber til langdistance, hvilket alle der skrev på NVF før politistaten gik amok vil give mig ret i. .22 er det mindste du kan forvente rimelige 100m skud med og .25 gør det markant bedre når vi snakker 100m+.

Du skruer ned for en PCP ved at lette fjederen eller begrænse transferporten. Nogle våben kan man bare skrue på en af delene, andre kræver en lettere fjeder eller div bøsninger i transferporten.

Men hvad du lige vil opnå ved at skrue ned ved jeg så ikke. Hagl fungerer ikke ens ved alle hastigheder og alene det at et hagl tilbagelægger 50m, betyder jo en del for hastigheden og dermed stabiliteten.

Det som Ted ikke helt får belyst i sin video er at man feks kan have et hagl der er stabilt (ifht pibens stigning og hastigheden) mellem 290 og 250m/s. Det er jo fint nok, sålænge vi ikke skyder langt nok til at hastigheden falder til under 250m/s. Men derefter er der jo så ikke så meget at gøre.
Man kunne også have et hagl (typisk fladhagl) der var godt mellem 130 og 80m/s, men det kan vi så ikke fyre af med 290m/s og få noget fornuftigt ud af det.

Egentligt burde man have glatte løb og så en slags pile, hvis man virkeligt ville maksimere præcision og langdistance indenfor luftvåben. Men det er der jo ingen der gider rode med i 4,5mm. Men hvis man skød med feks 10mm pile, kunne man regne med en bedre BC (ballistisk coefficient.. mere eller mindre et tal for hvor hurtigt projektiler taber fart) og dermed mindre hastighedstab, hvilket igen kunne udvidde rækkevidden.
Også fordi pile ikke er afhængige af egenrotation ifht hastighed ligesom hagl er. Et hagl roterer så hurtigt som det nu engang blev sluppet fra piben. En pil roterer altid så hurtigt som fanernes vinkel dikterer ifht hastigheden... (hmm svært at formulere)

En pil med skruning i fanerne (fjer) vil have feks 1 omdrejning pr meter den bevæger sig frem, uanset om det sker ved 300m/s eller 20m/s. Fordi fanerne jo styres af den luft de passerer.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Sort » 11. sep 2012, 16:20

Blev nogen klogere? det var lidt sent på aftenen da jeg svarede og jeg ville da gerne have lidt diskussion af sagen.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Gerner
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 99
Tilmeldt: 26. nov 2004, 21:09
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 34 times
Been thanked: 19 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Gerner » 11. sep 2012, 17:22

Det er godt at lære noget om dette problem, jeg vil helst have et så kraftig som muligt gevær, til langdistance skydning, men den skal være precis, med en meget lille naturlig spredning på haglene, for at opnå dette skal der bruges det rigtige hagl med den helt rigtige diameter der passer til det geværet, jeg ser her ofte at der bliver snakket meget om hvilke hagl der er bedst til hvilket gevær, men det ser ud til at haglet skal vælges efter distancen der skal skydes på, det handler op at presse geværet til det yderste.

Jeg vil foretrække at skyde med 5,5mm men det har en uviden stemmefisker sat en stoppe for.

Jeg bliver nød til at investere i en ny PCP luftbøsse i cal..177 desverre, jeg vil gå efter en af de ypperste i presition og kraft, og hvor det håndværksmessigt er i top, set fra en maskinarbejders og karetmagers synspunkt, at pille rode rage er en del at det sjove.


En film mere om ustabilitet på hagl.
http://www.youtube.com/watch?v=8z8aFP2T ... z8aFP2TVyA

Film om hagl diameter og dens inflydelse.
http://www.youtube.com/watch?v=fRN1Am8R ... JhFJca2J-g
Teknikeren

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Sort » 11. sep 2012, 18:20

Ja nede i marginalerne er der lidt at hente ved haglsortering. Men i det store hele skal du nok bare afskrive 100m med 4,5 gevær.

Hvis du absolut skal skyde langt med 4,5. Skal du finde et hagl ala rabbit magnum II (H&N) altså noget tungt der kan holde på energien længere...

E=½*M*V*V

Altså hastigheden betyder langt mere end massen, det betyder så også at hvis du taber far taber du meget energi.
Men om du kan stabilisere så tungt et hagl i en umodificeret HW100 :???:
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Kølle » 11. sep 2012, 18:28

Sort skrev:Ja nede i marginalerne er der lidt at hente ved haglsortering. Men i det store hele skal du nok bare afskrive 100m med 4,5 gevær.

Hvis du absolut skal skyde langt med 4,5. Skal du finde et hagl ala rabbit magnum II (H&N) altså noget tungt der kan holde på energien længere...

E=½*M*V*V

Altså hastigheden betyder langt mere end massen, det betyder så også at hvis du taber far taber du meget energi.
Men om du kan stabilisere så tungt et hagl i en umodificeret HW100 :???:
Hej Sort ,jeg så en video på YouTube med en englænder der kalder sig Cubleycat,hun skød 200 m
med sin HW100T og ramte utroligt nok næsten hver gang hun skød med 4,5mm hagl så det kan lade sig gøre at skyde langt med
en HW100.

KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Sort » 11. sep 2012, 19:36

Kølle skrev:Hej Sort ,jeg så en video på YouTube med en englænder der kalder sig Cubleycat,hun skød 200 m
med sin HW100T og ramte utroligt nok næsten hver gang hun skød med 4,5mm hagl så det kan lade sig gøre at skyde langt med
en HW100.

KØLLE
Det udelukker jo ikke nødvendigvis at haglene flyver i spiralmønster noget af vejen, men hvis hun har fundet er hagl der er stabilt hele vejen er det naturligvis bare at vente på helt usandsynligt vindstille, så skulle den være reddet.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Langenge » 11. sep 2012, 19:42

Der ER en god grund til, at jeg elsker krudtvåben, med rifflegang og en tung solid blyklump :biggrin:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Fritze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 507
Tilmeldt: 15. jun 2012, 11:02
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Lige syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Fritze » 11. sep 2012, 19:44

Jeg vil hellere skyde ofte på kort afstand end sjældent på lang afstand.

Derfor har jeg valgt ikke at få jagttegn og våbenskab og og og...

Og jeg stadig glad for mit HW100 4,5mm. :twisted:
/Kim
  • Weihrauch HW100T 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Weihrauch HW100S FSB 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Benjamin Trail NP All Weather 4,5mm - Crosman 3-9x40
  • Baikal MP-61 4,5mm

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7310
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1072 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Langenge » 11. sep 2012, 21:06

Fritze skrev:Jeg vil hellere skyde ofte på kort afstand end sjældent på lang afstand.

Derfor har jeg valgt ikke at få jagttegn og våbenskab og og og...

Og jeg stadig glad for mit HW100 4,5mm. :twisted:
Flyt på landet. Der kan man skyde på både kort og lang afstand, som man lyster.
Du kan få en krudtriffel og MANGE patroner, for det samme, som en HW100 plus tilbehør koster.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Fritze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 507
Tilmeldt: 15. jun 2012, 11:02
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Lige syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Fritze » 11. sep 2012, 21:31

"Som man lyster" er nok så meget sagt. Må man ikke kun indskyde 5 gange om året samme sted og hvad har vi?

Og det er måske lige vildt nok at flytte for at forøge sin skudafstand. :giggle:
/Kim
  • Weihrauch HW100T 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Weihrauch HW100S FSB 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Benjamin Trail NP All Weather 4,5mm - Crosman 3-9x40
  • Baikal MP-61 4,5mm

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Niels » 11. sep 2012, 21:46

Fritze skrev:"Som man lyster" er nok så meget sagt. Må man ikke kun indskyde 5 gange om året samme sted og hvad har vi?

Og det er måske lige vildt nok at flytte for at forøge sin skudafstand. :giggle:
Det du skal lære Kim, det er at prioritere :mrgreen:
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af BentxBetjent » 11. sep 2012, 21:52

Sort skrev:
Kølle skrev:Hej Sort ,jeg så en video på YouTube med en englænder der kalder sig Cubleycat,hun skød 200 m
med sin HW100T og ramte utroligt nok næsten hver gang hun skød med 4,5mm hagl så det kan lade sig gøre at skyde langt med
en HW100.

KØLLE
Det udelukker jo ikke nødvendigvis at haglene flyver i spiralmønster noget af vejen, men hvis hun har fundet er hagl der er stabilt hele vejen er det naturligvis bare at vente på helt usandsynligt vindstille, så skulle den være reddet.
Og så er den sub 12 ft/lbs
:numberone:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Sort » 11. sep 2012, 22:03

BentxBetjent skrev:Og så er den sub 12 ft/lbs
:numberone:
Ja hvis jeg fandt et 500m dybt hul kunne jeg smide dartpile ca 501,8m og stadig ramme skiven, hvis bare der ikke var træk.

Men jeg vil da medgive at hvis ellers man har læ eller meget jævne vindforhold, kommer man sikker rigtigt langt med et halvtungt hagl og ikke voldsomt høj udgangshastighed.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Airsmith » 12. sep 2012, 13:49

Jeg har set og læst en del om hagl ustabilitet ved for høj kuglehastighed, og en ikke passende hagltype
for det første er det ikke nemt at konstatere hvis man ikke har et kamera som på på denne video

Er der nogle der har et trix til hvordan man kan konstatere denne roterende hagl ustabilitet ?
hvordan kan man skrue ned for hastigheden på PCP luftbøsser, for at fjerne denne ustabilitet ??
uden at skyde med lavt tryk...
der er ikke meget ved at ramme forbi med stor kraft..

Denne video viser hagl ustabilitet på HW100 F.S.B. FAC .177

Min kommentar:
Haglene bliver ikke ustabile af for høj hastighed, men fordi de taber hastighed og (rotation?) For mig at se minder haglets opførelse sig om en snurretop lige før den går i stå, så laver den også sådan en spiralbane. Jeg mener de bliver ustabile når de kommer under en vis hastighed, altså en for lav hastighed i forhold til deres rotation.

Jeg har iagttaget det igennem en 9x40 kikkert, i cal.4,5 når jeg skyder med et svagt gevær (ca. 160m/s udgangshastighed) mod en stor hvid papskive der står i sollys på 30m afstand. Så kan man se at haglene blinker i lyset når de laver denne spiralformede kuglebane.

Hvis jeg skulle undersøge hagl for dette fænomen ville jeg bruge et svagt gevær, da de så ikke skal så langt ud før dette fænomen opstår, og derved kan iagttages igennem en god kikkert, og så selvfølgelig notere grupperne.

hilsen airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Kølle » 12. sep 2012, 14:07

Ja, videoen viser at det er i sidste fase haglene bliver ustabile men det kommer vel
også an på hvor langt man skyder,jo længere jo mere ustabilitet er der i haglet
vil jeg tro, ret mig endelig hvis jeg tager fejl :nolisten:

KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af BentxBetjent » 12. sep 2012, 14:07

Det burde vel egentlig være en spiral der passer med stigningen i piben?
Så kan man vel bare flytte skiven 3x en kvart stigning. Så skulle man have 4 skudgrupper i en "nydelig" firkant...?

Kun et gæt.... :oops:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Kølle » 12. sep 2012, 14:15

BentxBetjent skrev:Det burde vel egentlig være en spiral der passer med stigningen i piben?
Så kan man vel bare flytte skiven 3x en kvart stigning. Så skulle man have 4 skudgrupper i en "nydelig" firkant...?

Kun et gæt.... :oops:
Hej Bent, hvad med at prøve det og giv os svar på det, hvo intet prøver intet vinder :bowdown:

KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af BentxBetjent » 12. sep 2012, 14:20

Kølle skrev:
BentxBetjent skrev:Det burde vel egentlig være en spiral der passer med stigningen i piben?
Så kan man vel bare flytte skiven 3x en kvart stigning. Så skulle man have 4 skudgrupper i en "nydelig" firkant...?

Kun et gæt.... :oops:
Hej Bent, hvad med at prøve det og giv os svar på det, hvo intet prøver intet vinder :bowdown:

KØLLE
Det kræver jo at haglet "spirulerrer" og mangler stadig at køre træ ind.... :oops:
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Kølle » 12. sep 2012, 14:23

BentxBetjent skrev:
Kølle skrev:
BentxBetjent skrev:Det burde vel egentlig være en spiral der passer med stigningen i piben?
Så kan man vel bare flytte skiven 3x en kvart stigning. Så skulle man have 4 skudgrupper i en "nydelig" firkant...?

Kun et gæt.... :oops:
Hej Bent, hvad med at prøve det og giv os svar på det, hvo intet prøver intet vinder :bowdown:

KØLLE
Det kræver jo at haglet "spirulerrer" og mangler stadig at køre træ ind.... :oops:
Ja det er dog fandens som det arbejde tager for meget af vores fritid :mrgreen:

KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Sort » 12. sep 2012, 14:39

Du får nok kun en nydelig firkant hvis dit våben har virkeligt lille hastighedsspredning.

Men airsmith har ret så langt at hagl er stabile ved en balance imellem egenrotation og vindmodstand/hastighed.

Det kunne være sjovt at se hvordan hagl og andre projektiler mon flyver i vakkum, Ikke at det er så pokkers væsentligt for praktisk skydning.
Jeg har på fornemmelsen at hagl ville gå helt galt og relativt hurtigt rotere i alle tænkelige retninger. Men om det samme gør sig gældende for projektiler uden hale, kan jeg så ikke gennemskue. Uanset hvordan skidtet snurrer vil det jo flyve ligeud i vakkum.

Jeg tvivler nu på at nasa vil låne mig en raket og et highspeed kamera til lige at tjekke noget med et par skydere.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af BentxBetjent » 12. sep 2012, 18:40

Sort skrev:Det kunne være sjovt at se hvordan hagl og andre projektiler mon flyver i vakkum, Ikke at det er så pokkers væsentligt for praktisk skydning.
Jeg har på fornemmelsen at hagl ville gå helt galt og relativt hurtigt rotere i alle tænkelige retninger. Men om det samme gør sig gældende for projektiler uden hale, kan jeg så ikke gennemskue. Uanset hvordan skidtet snurrer vil det jo flyve ligeud i vakkum.

Jeg tvivler nu på at nasa vil låne mig en raket og et highspeed kamera til lige at tjekke noget med et par skydere.
Tror at efter kort tid vil begge tumle rundt.
Den bevægelse de har i det øjeblik de forlader piben, ville blot fortsætte.
At en riffelkugle er så retningsstabil er pga. gyroskopeffekten og magnuskraften.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Sort » 12. sep 2012, 21:55

Jeg synes jeg har set pistol projektiler (9mm eller .45) der stod som snurretoppe på is. Dvs de må være næsten fuldt stabiliseret alene ved gyroskopvrikningen.
Men det kan man sikkert ikke med noget der er udformet som et riffel projektil eller et hagl.

Egentligt, skulle man jo hitte ud af en projektilform der var mere snurretop agtig og så en sabot hale af en art, hvis man ville opnå noget der ikke fløj i spiral før eller siden.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 651 times
Been thanked: 661 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af BentxBetjent » 12. sep 2012, 22:08

Sort skrev:Jeg synes jeg har set pistol projektiler (9mm eller .45) der stod som snurretoppe på is. Dvs de må være næsten fuldt stabiliseret alene ved gyroskopvrikningen.
Hvis det er den samme youtube video som jeg har set, så er jeg 99.9% sikker på at det er FAKE...

http://www.youtube.com/watch?v=foZlciP6gUQ
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Hagl ustabilitet ved høj hastighed

Indlæg af Robse » 12. sep 2012, 22:36

BentxBetjent skrev:
Sort skrev:Jeg synes jeg har set pistol projektiler (9mm eller .45) der stod som snurretoppe på is. Dvs de må være næsten fuldt stabiliseret alene ved gyroskopvrikningen.
Hvis det er den samme youtube video som jeg har set, så er jeg 99.9% sikker på at det er FAKE...

http://www.youtube.com/watch?v=foZlciP6gUQ
:shock: :shock:
ja, hvorfor bliver projektilet ikke derformeret af
at træffe isen med formentlig 300 - 400 m/s ?
Det burde da svare til at skyde mod en betonvæg ?
Jeg tror ikke det kan lade sig gøre.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Besvar