Skyde et luftgevær til - skydebane

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Sitting Bull
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. dec 2012, 22:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Sitting Bull » 11. jan 2013, 03:42

Jeg har anskaffet mig et luftgevær, og nu skal jeg have kikkerten indstillet. Jeg har prøvet at gøre det selv, men jeg kan ikke få den til at skyde helt præcist. Jeg er i gang med jagttegn, og i den forbindelse skal vi jo på skydebane. Er det muligt at lave en aftale med en af skydeinstruktørerne om, at han skyder den ind (sammen med mig, naturligvis). Jeg vil gerne smide en skilling for det. Jeg ved bare ikke, om det er noget, de tilbyder :) ?

Brugeravatar
Romvig
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 500
Tilmeldt: 23. apr 2008, 16:24
Interesser: Flyvning og Luft våben
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 2 times
Been thanked: 18 times

Re: Syde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Romvig » 11. jan 2013, 06:54

Hej
Nu ved jeg jo ikke hvilket luftgevær og kikkert det er og kan derfor ikke sige om det i hele taget burde være muligt
ved jo heller ikke hvad du forventer (afstand og grupper) en fornuftig antagelse er at med kvalitets gevær og kikkert skal grupperne ikke være over 5 cm på 50 meter
men om du kan få instruktøren til at indskyde den ?? jeg tvivler , men det kunne jo være han kunne se en sjov udfordring i det
Mvh
Romvig
________________________________________
Har endnu ikke fundet et projekt så enkelt
at det ikke kan gøres forkert

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 114 times

Re: Syde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Robse » 11. jan 2013, 06:58

Godmorgen :-)
Start med at præcisere hvad du mener med "helt præcis"?

Tilføjelse: Slået på stregen af Romvig :blink:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Sitting Bull
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. dec 2012, 22:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Sitting Bull » 11. jan 2013, 14:28

Novica Marvic Gold. Købt brugt. Da jeg købte den, skød den helt fint. Men jeg må have forskubbet kikkerten en smule, for den skyder skævt nu. Jeg forventer absolut ikke større præcision end det i nævner. Mindre kan også gøre det :).

Jeg må gøre endnu et forsøg? Nogle tips til hvordan det nemmest gøres?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 114 times

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Robse » 11. jan 2013, 14:29

Sitting Bull skrev:Jeg har anskaffet mig et luftgevær, og nu skal jeg have kikkerten indstillet. Jeg har prøvet at gøre det selv, men jeg kan ikke få den til at skyde helt præcist. Jeg er i gang med jagttegn, og i den forbindelse skal vi jo på skydebane. Er det muligt at lave en aftale med en af skydeinstruktørerne om, at han skyder den ind (sammen med mig, naturligvis). Jeg vil gerne smide en skilling for det. Jeg ved bare ikke, om det er noget, de tilbyder :) ?
En lille note til dig: ( som jeg læser dit indlæg )
Har du anskaffet dig et luftgevær over kaliber 4,5mm, efter d. 01.06.2012,
uden at have jagttegn eller på anden måde være i besiddelse af tilladelse,
overtræder du våbenloven ( faktisk burde du slet ikke kunne anskaffe dig
den slags uden forevisning af jagttegn, men sådan er der jo så meget
der "ikke gælder" i privat regi....). Hvis du har et 5,5mm luftgevær
må du faktisk ikke engang transportere det omkring uden ovenstående
tilladelse - hvoraf der faktisk kun findes een der nogensinde bliver
aktuel: Jagttegnet. Så længe du ikke har dette i hus bør du måske ikke
vifte for meget med din nyanskaffelse.. bliver du antruffet med
dit luftgevær i bagagerummet, eller på en mark i færd med at indskyde
kikkert, så står du faktisk til samme straf som hvis det havde været
et andet tilladelseskrævende våben, f.eks en 9mm pistol.
Dette er ikke en løftet pegefinger, jeg fornemmer at du er i samme
både som alle de andre der "ikke vidste bedre" ( et begreb
der ikke tæller i en retssag ).

Du kan læse meget mere om de nye GakGak-regler her:


http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=41051
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=43307
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=42515
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=41830
og så lige den nyeste tråd:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=29&t=45766
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Sitting Bull
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. dec 2012, 22:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Sitting Bull » 11. jan 2013, 14:41

Jeg må så indrømme, at jeg godt vidste bedre. Jeg får mit jagttegn om tre måneder - givet at jeg består, selvfølgelig. Og jeg skyder pt kun med det på egen private sommerhusgrund (og med at skyde mener jeg, at jeg har afskudt 10 skud mod en målskive), hvor der ingen huse er i nærheden. Ellers står den pænt og venter på at jeg får mit jagttegn. Jeg fandt bare et rigtig godt tilbud, og så slog jeg til, selvom jeg endnu ikke har mit tegn :). Jeg gjorde det i øvrigt helt klart for sælger, at jeg var i gang med at tage jagttegn.

EDIT: jeg kontaktede en lokal jagtbutik, og de vil gerne skyde den ind for mig. Geværet er nu lagt til side i mit våbenskab og bliver ikke taget ud før jeg har mit jagttegn.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1905
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 114 times

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Robse » 11. jan 2013, 16:59

Sitting Bull skrev:Jeg må så indrømme, at jeg godt vidste bedre. Jeg får mit jagttegn om tre måneder - givet at jeg består, selvfølgelig. Og jeg skyder pt kun med det på egen private sommerhusgrund (og med at skyde mener jeg, at jeg har afskudt 10 skud mod en målskive), hvor der ingen huse er i nærheden. Ellers står den pænt og venter på at jeg får mit jagttegn. Jeg fandt bare et rigtig godt tilbud, og så slog jeg til, selvom jeg endnu ikke har mit tegn :). Jeg gjorde det i øvrigt helt klart for sælger, at jeg var i gang med at tage jagttegn.

EDIT: jeg kontaktede en lokal jagtbutik, og de vil gerne skyde den ind for mig. Geværet er nu lagt til side i mit våbenskab og bliver ikke taget ud før jeg har mit jagttegn.
Det er da fint at butikken vil skyde det ind for dig - spørgsmålet er så om de spænder
det fast i en bænk, på hvilken afstand, samt med hvilket hagl.
Bagefter vil du igen undre dig over at du ikke kan ramme; en fjederbøsse er meget holdfølsom,
faktisk så meget at to personer næppe vil ramme ens med samme gevær ( der ellers er indskudt helt perfekt )
Desuden er der detaljen med afstanden. Du kan ikke forvente at skudplaceringen forbliver
ens i det vertikale plan uanset afstand, og du blot skal korrige for fald<>afstand. Det lærer du intet af.

Gør det selv. Start med at finde ud af hvordan du holder bedst på geværet, og tag udgangspunkt
i dette "hold" hver gang du skyder. Hvis geværet ellers er rimeligt konsekvent i placeringen når
du holder på samme måde er det faktisk ikke så svært at efterjustere på
kikkerten - dertil lærer du hvordan der evt. skal justeres et par klik afhængigt af hvilken afstand
du vil skyde på. :razz:

PS: Til sådan en Norica Marvic Gold er dette hagl et godt udgangspunkt:
H&N Field Target Trophy 5,5mm. De vejer ca. 14,5 grains / 0,95 gram og vil give en
hastighed på ca. 220 ms ~ ca. 22 joule, og det er nok det bedste du kan
få ud af sådan en Norica.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Ovemic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25. jul 2011, 02:35
Interesser: jagt og konkurence
Geografisk sted: vensyssel

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Ovemic » 11. jan 2013, 17:54

hej
træls du bor så langt væk, ellers kunne du bare tage det med på vores indendørs skydebane, der er ikke en der vil brokke sig hvis mand skal have skudt et luftgevær ind og træne lidt med det, ellers er det et udmærket gevær jeg har selv haft et magen til og til at nakke skader med er den fin, op til 40 meters afstand er ikke noget problem.
Sitting Bull skrev:Jeg må så indrømme, at jeg godt vidste bedre. Jeg får mit jagttegn om tre måneder - givet at jeg består, selvfølgelig. Og jeg skyder pt kun med det på egen private sommerhusgrund (og med at skyde mener jeg, at jeg har afskudt 10 skud mod en målskive), hvor der ingen huse er i nærheden. Ellers står den pænt og venter på at jeg får mit jagttegn. Jeg fandt bare et rigtig godt tilbud, og så slog jeg til, selvom jeg endnu ikke har mit tegn :). Jeg gjorde det i øvrigt helt klart for sælger, at jeg var i gang med at tage jagttegn.

EDIT: jeg kontaktede en lokal jagtbutik, og de vil gerne skyde den ind for mig. Geværet er nu lagt til side i mit våbenskab og bliver ikke taget ud før jeg har mit jagttegn.

Sitting Bull
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. dec 2012, 22:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Sitting Bull » 11. jan 2013, 18:39

Tak for tilbuddet, ellers :)

Nu får jeg gjort i butikken, og så må vi se, om jeg er tilfreds med resultatet. Deres skytte og jeg gør det i øvrigt i fællesskab. Tak for råd mht hagl. Jeg anskaffer mig disse :).

Edit: nu hvor jeg har lavet tråden, så har jeg endnu et spørgsmål. På geværet sidder følgende kikkert: Bushnell 4x banner. Er den noget værd? Hav in mente at luftgeværet for mig blot er en lille sidehobby (min primære interesse er havjagt) og udelukkende tiltænkt en smule målskydning i venners gode lag og måske på sigt noget regulering ved mit sommerhus, så jeg er absolut ikke ude efter noget fancy. Men er der en bedre kikkert til en rimelig penge (med andre ord: billig), jeg evt kunne kigge på, eller er min nuværende ok til mit behov :) ?

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Timber » 11. jan 2013, 19:55

Sitting Bull skrev:Tak for tilbuddet, ellers :)

Nu får jeg gjort i butikken, og så må vi se, om jeg er tilfreds med resultatet. Deres skytte og jeg gør det i øvrigt i fællesskab. Tak for råd mht hagl. Jeg anskaffer mig disse :).

Edit: nu hvor jeg har lavet tråden, så har jeg endnu et spørgsmål. På geværet sidder følgende kikkert: Bushnell 4x banner. Er den noget værd? Hav in mente at luftgeværet for mig blot er en lille sidehobby (min primære interesse er havjagt) og udelukkende tiltænkt en smule målskydning i venners gode lag og måske på sigt noget regulering ved mit sommerhus, så jeg er absolut ikke ude efter noget fancy. Men er der en bedre kikkert til en rimelig penge (med andre ord: billig), jeg evt kunne kigge på, eller er min nuværende ok til mit behov :) ?
Jeg vil sige ja.. Med de krav du stiller, kan den sagtens leve op til...

Skal du ud og se efter anden kikkert, kan jeg anbefale Nikko Stirling Airking-serien.. De fås fra 6-900 kr, rundt omkring... Og der følger både montage og flipup-dæksler med..

Jeg kører med 4-12*44-modellen som standard på mine geværer.. Både fjeder og PCP.. :thumbup:

Billede
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Sitting Bull
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 50
Tilmeldt: 14. dec 2012, 22:53
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Odense

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Sitting Bull » 11. jan 2013, 22:05

Super, mange tak. Jeg fortsætter med min nuværende kikkert så, men jeg har noteret den, du anbefaler.

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Re: Skyde et luftgevær til - skydebane

Indlæg af Timber » 11. jan 2013, 23:00

Sitting Bull skrev:Super, mange tak. Jeg fortsætter med min nuværende kikkert så, men jeg har noteret den, du anbefaler.
Det var da så lidt.. Vi er til for det samme herinde... :razz:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Besvar