Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Diceman
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. jan 2013, 23:46
Interesser: luft
Geografisk sted: Aarhus

Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Diceman » 12. jan 2013, 00:02

Jeg søger efter et luftgevær som er børne venligt, da min søn på seks år, har godt af aktiviteter, der kræver dyb koncentration.

Jeg har ikke den store erfaring med luft, og vil således gerne have nogle anbefalinger med på vejen.
Har hørt om Diana model 16, men kan ikke rigtigt finde den, men der må også være andre, går jeg ud fra?

Og nej, han skal ikke løbe rundt med det selv.

Ser frem til jeres input.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Børne venligt luftgevær

Indlæg af Keldda » 12. jan 2013, 01:35

diana 15-16 kan godt kaldes børne venlige , ikke den store kraft og lette , men de er gamle ! glatløbede , så kan udmærket skyde med duske/pile.
Og velkommen til NVF :biggrin:
Vedhæftede filer
Kopi af diana brochurer 1.jpg
Kopi af diana brochurer 1.jpg (65.33 KiB) Vist 8056 gange
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Indlæg: 4080
Tilmeldt: 1. nov 2006, 16:59
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 565 times
Been thanked: 369 times

Re: Børne venligt luftgevær

Indlæg af Caspian1911 » 12. jan 2013, 08:06

Jeg vil til hver en tid anbefale Diana 21.

Der findes flere tråde om emnet, hvis du bruger "søg"-funktionen. Disse er bare nogle af dem, jeg har kommenteret:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... lit=+diana
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... lit=+diana
As I hurtled through space, one thought kept crossing my mind - every part of this rocket was supplied by the lowest bidder.
~ John Glenn, RIP


Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Børne venligt luftgevær

Indlæg af Langenge » 12. jan 2013, 09:07

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Ovemic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25. jul 2011, 02:35
Interesser: jagt og konkurence
Geografisk sted: vensyssel

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Ovemic » 12. jan 2013, 10:58

hej
jeg vil anbefale et baikal 61, eller et gamo kadet junior. begge er fine børne geværer men baikal kan justeres i kolben så den bedre passer børn.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Airsmith » 12. jan 2013, 13:08

En DIANA 21 som fåes m. flere forskellige skæftedesign, som ungerne kan vælge imellem eller en DIANA 240 m. træskæfte. Geværerne er identiste bortset fra skæftet, og har en børnevenlig lav vægt 2600gr, let at spænde, og sidst men ikke mindst T05 aftræk på omkring 700gr. Hvis man bestiller fra tyskland får du det næsten til halv pris sammenlignet med dk.

hilsen airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 74 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Topgun43 » 12. jan 2013, 16:35

Det er et interessant emne. To ting slår mig, når jeg læser indlægget.

Børn under 18 må ikke have et luftvåben i hånden, men taget i betragtning, at dansk våbenlov er vedtaget af imbeciler, forstår jeg godt, at det kan forekomme, specielt her, hvor der står, at det vil foregå under voksen overvågning.

Selv har jeg et barnebarn på syv år. Jeg har også en Diana 23, som er en decideret juniorbøsse, men selv den var for stor, så jeg tror, at du skal afkorte kolben på det gevær, du vælger. Men der var en, der skrev, at en Baikal kan afkortes, så det er måske den rigtige løsning. Jeg har dog ikke set den Baikal. Er det et nyt gevær? Hvis vi taler brugt, er der altså ikke mange til salg her i landet.
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7298
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1069 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Langenge » 12. jan 2013, 16:44

HansOtto skrev:Det er et interessant emne. To ting slår mig, når jeg læser indlægget.

Børn under 18 må ikke have et luftvåben i hånden, men taget i betragtning, at dansk våbenlov er vedtaget af imbeciler, forstår jeg godt, at det kan forekomme, specielt her, hvor der står, at det vil foregå under voksen overvågning.

Selv har jeg et barnebarn på syv år. Jeg har også en Diana 23, som er en decideret juniorbøsse, men selv den var for stor, så jeg tror, at du skal afkorte kolben på det gevær, du vælger. Men der var en, der skrev, at en Baikal kan afkortes, så det er måske den rigtige løsning. Jeg har dog ikke set den Baikal. Er det et nyt gevær? Hvis vi taler brugt, er der altså ikke mange til salg her i landet.
Hvis du søger lidt her i forum, vil du se, at emnet børn og våben har været oppe og vende flere gange.
Mit indtryk af denne gennerelle holdning her inde, og absolut også min egen mening, er at det nok er bedre for ungerne, at de render rundt i haven / på marken med en luftbøsse, end at de altid sidder foran et eller andet computerspil.
Naturligvis skal våben behandles med fornøden respekt og børn være under fornøden opsyn.

EDIT: Min egen søn på næsten 10 år, og jeg, har lige været ude og skifte forbremser på bilen.
Det var hårdt fysisk arbejde, det var koldt, og man fik sorte fingre. Men jeg er sikker på, at han har godt af det. (Det er ikke første gang, han hjælper til med bilerne).
Senest rettet af Langenge 12. jan 2013, 16:47, rettet i alt 1 gang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Timber » 12. jan 2013, 16:46

HansOtto skrev:Det er et interessant emne. To ting slår mig, når jeg læser indlægget.

Børn under 18 må ikke have et luftvåben i hånden, men taget i betragtning, at dansk våbenlov er vedtaget af imbeciler, forstår jeg godt, at det kan forekomme, specielt her, hvor der står, at det vil foregå under voksen overvågning.

Selv har jeg et barnebarn på syv år. Jeg har også en Diana 23, som er en decideret juniorbøsse, men selv den var for stor, så jeg tror, at du skal afkorte kolben på det gevær, du vælger. Men der var en, der skrev, at en Baikal kan afkortes, så det er måske den rigtige løsning. Jeg har dog ikke set den Baikal. Er det et nyt gevær? Hvis vi taler brugt, er der altså ikke mange til salg her i landet.
Det er sådan er karl her.. Og da der er udskydelig kolbe på, kan du selv justere længden..

Billede
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Rahan » 12. jan 2013, 20:18

Diceman skrev:Jeg søger efter et luftgevær som er børne venligt, da min søn på seks år, har godt af aktiviteter, der kræver dyb koncentration.
6 år ???

Er du da helt tosset mand ???
Han skulle da have været igang for længe siden !!
Men som man siger:
Bedre sent end aldrig :razz:

Diceman
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11. jan 2013, 23:46
Interesser: luft
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Diceman » 13. jan 2013, 09:24

Tak for alt jeres input; beklager at jeg ikke har fået svaret før nu. Er gået ned med feber, så sov hele lørdagen væk.

Kan se at der er mange anbefalinger af Diana, og et par stykker af Baikal, som jeg ikke kan lade være med at syntes er meget lækker.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på vægten, selv om den nok ikke har den store betydning, når han jo vil komme til at ligge ned dem den hovedsaglig. Jeg er faldet over Daisy Buck og 10 på en svensk hjemmeside, hvilket kun vejer 700 gram samt 70 cm lang.
Kan de bruges til noget, som et begynder våben, eller rammer de alt andet end det man sigter på?

Tillægsspørgsmål - findes der nogle steder i nærheden af Skødstrup (tæt på Aarhus), hvor børn kan skyde med luftgevær?
Kunne godt tænke mig, at se hvor interesseret han er af det?

Hotbarrelz
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 46
Tilmeldt: 10. jun 2010, 17:29
Interesser: Al form for jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Hotbarrelz » 13. jan 2013, 12:40

Jeg valgte gamo delta til min søn på 7 1/2 år. Jeg har afmonteret bagkappen for kortere længde og han magter det fint. Det roterende mål som siger "pling" når man rammer er et stort hit.
Kunne købes på tilbud for 1200 incl skiver og roterende mål i sommer
Mvh

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af MIKE73 » 15. jan 2013, 16:52

Min lille pige startede med en Daisy Red Ryder - perfekt til "små skytter". Min kunne godt være til salg...
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Slettet bruger

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Slettet bruger » 16. jan 2013, 13:41

Diceman skrev:Jeg søger efter et luftgevær som er børne venligt, da min søn på seks år, har godt af aktiviteter, der kræver dyb koncentration.

Jeg har ikke den store erfaring med luft, og vil således gerne have nogle anbefalinger med på vejen.
Har hørt om Diana model 16, men kan ikke rigtigt finde den, men der må også være andre, går jeg ud fra?

Og nej, han skal ikke løbe rundt med det selv.

Ser frem til jeres input.
Prøv om du kan finde en Slavia 630, der blev solgt en milliard af dem i Danmark, i 1980 erne.
Den kan lades af en havenisse, er rimeligt præcis, ( jeg har en, købte en ny fjeder i Tyskland, nu kan den 30 år mere. ) Samme sted har de også div pakninger osv.... http://sportwaffen-schneider.de/

Brugeravatar
Kode1303
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 17. maj 2010, 19:09
Interesser: Ammunition og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 87 times
Been thanked: 150 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Kode1303 » 16. jan 2013, 17:11

Jeg har et par tvillinger på fire - man kunne jo godt forberede deres debut lidt.
Jeg synes, de Daisy geværer, I taler om er dejligt 'old school'. Men hvordan er de indeni? Riffelgang er et must, synes jeg. Stål-, blik-, plastdele? Pris?
Make mine a carbine.

Brugeravatar
MIKE73
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 506
Tilmeldt: 23. sep 2005, 15:51
Interesser: IPSC, 30/30 rifler, genladning
Geografisk sted: Trekantsområdet
Has thanked: 59 times
Been thanked: 22 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af MIKE73 » 16. jan 2013, 23:10

Hej,

Mht. Red ryder, der findes flere versioner, de fleste med ABS plastskæfter med pseudo åretegning (yuk). Min er versionen i træ. Størrelsen er perfekt til de helt små, hvor f.eks. diana 16 eller HW 25 er for stor. Men det er et helt andet "våben" - det er en bb gun, ikke en luftriffel. Min datter (lidt klejn i det) kunne lade den selv da hun var 7 år.

Glatløbet, hæderlig præcison ud til 5 meter, minute of beercan ud til ca. 15m. Ca. 80 m/s. det meste er lakeret plade/blik (på en ret charmerende måde - Americana fra inden verdenen gik af lave, og alt det der). Den tager ca. 300 bb's så vidt jeg husker. Håbløst aftræk.

Følgende dele er plastik: ladebøjle, aftrækker, ladeklap over bb-resevoir, sikring.

Vi har haft meget sjov med den, plejer at skyde dåser fra hoften når vi griller :-)
Shooting on the move? Call me twinkletoes...

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14335
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1743 times
Been thanked: 1270 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Lycon » 16. jan 2013, 23:18

MIKE73 skrev:Mht. Red ryder, der findes flere versioner, de fleste med ABS plastskæfter med pseudo åretegning (yuk). Min er versionen i træ. Størrelsen er perfekt til de helt små, hvor f.eks. diana 16 eller HW 25 er for stor. Men det er et helt andet "våben" - det er en bb gun, ikke en luftriffel. Min datter (lidt klejn i det) kunne lade den selv da hun var 7 år.
Jeg har skrevet lidt om min erfaring med Daisy Red Ryder her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... ight=daisy
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Damndog
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11. apr 2011, 03:26
Interesser: Buemageri og Våbenhistorie.
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Damndog » 18. jan 2013, 10:03

Jeg har hørt at Baikalen skulle være meget let at spænde og være meget akkurat. Jeg mener at det er en rigtig god ting at introducere barnet for skydningens glæder og så har fader og søn/datter noget at gå op i sammen .

Brugeravatar
Fritze
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 507
Tilmeldt: 15. jun 2012, 11:02
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Lige syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 20 times

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Fritze » 18. jan 2013, 10:20

En anden, og meget vigtig ting, som jeg ikke synes jeg kan læse andre steder er, at en stålkugle fra en BB gun har en tendens til at komme tilbage!

Jeg havde på et tidspunkt en skråt (bagud) vinklet træplade stående, som bagstop for skydning med min Marlin Cowboy (som minder meget om Daisy Red Ryder) og jeg kunne ret præcist ramme mig selv med den tilbageflyvende BB, hvis jeg lige ramte rigtigt på pladen. Jeg havde så briller på og BB'en ramte kun med meget lav kraft, men øjne er bløde og kan skades af næsten ingenting, så vær lige forsigtige med jeres små purker. :razz:
/Kim
  • Weihrauch HW100T 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Weihrauch HW100S FSB 4,5mm - Hawke Sidewinder 30 Tactical 6,5-20x42
  • Benjamin Trail NP All Weather 4,5mm - Crosman 3-9x40
  • Baikal MP-61 4,5mm

Ovemic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 72
Tilmeldt: 25. jul 2011, 02:35
Interesser: jagt og konkurence
Geografisk sted: vensyssel

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af Ovemic » 18. jan 2013, 15:52

Fritze skrev:En anden, og meget vigtig ting, som jeg ikke synes jeg kan læse andre steder er, at en stålkugle fra en BB gun har en tendens til at komme tilbage!

Jeg havde på et tidspunkt en skråt (bagud) vinklet træplade stående, som bagstop for skydning med min Marlin Cowboy (som minder meget om Daisy Red Ryder) og jeg kunne ret præcist ramme mig selv med den tilbageflyvende BB, hvis jeg lige ramte rigtigt på pladen. Jeg havde så briller på og BB'en ramte kun med meget lav kraft, men øjne er bløde og kan skades af næsten ingenting, så vær lige forsigtige med jeres små purker. :razz:
jep jeg har et lille rundt ar i panden efter et hagl som kom tilbage fra en krydsfiner plade :oops: , hvis man ikke vil købe en skydekasse så er det udmærket at bruge en papkasse, bare for den med gamle klude eller aviser til at fange haglene, og så printe forskellige motiver ud fra nettet til mål, og så vil både store og små drenge have det sjovt :rock:

Brugeravatar
SYE
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 203
Tilmeldt: 26. sep 2011, 20:07
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 7 times
Been thanked: 23 times
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af børnevenligt luftgevær!

Indlæg af SYE » 22. jan 2013, 14:34

Hej Diceman,

Jeg har lavet et lille review af Baikal 61, du kan se det her: Baikal MP 61 - luftgevær for sjov
Ang. dit tillægsspørgsmål - Jeg bor selv i Løgten/Skødstrup, men ved dog ikke om der er en forening el. i området. Men som loven er, må du og dine børn under opsyn, skyde med luftgevær(max 4,5mm) på egen, offentlig og privat(hvis man får lov ef ejer) grund så længe I ikke er til fare eller gene for andre. Så spørg en bondemand i området om lov til at benytte en mark el.

Besvar