Søger nyt luftgevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
AHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. apr 2006, 10:57
Geografisk sted: Thisted, Danmark

Søger nyt luftgevær

Indlæg af AHS » 2. apr 2006, 11:07

God søndag derude!

Jeg har i længere tid gået og kigget på et nyt luftgevær, da jeg begynder at finde vores Slavia 620 en kende kedelig. Budgettet er på plus/minus 2k og i denne pris skulle der gerne medfølge et scope.
Indtil videre har jeg kigget på geværer fra Gamo. Den nye Shadow 1000, RSV udgaven, har især fanget min opmærksomhed, og står til en pris på 2000 kr. ved iversen-import: http://www.iversen-import.dk/?enc=/html ... v%25E5ben/

Min erfaring inden for luftgeværer er dog yderst begrænset, og derfor spørger jeg så jer - er den noget værd, eller skal jeg gå ad andre veje?
Luftgeværets formål er fortrinsvis backyardskydning og langdistance når jeg får tid til at tage ud på de mennesketomme enge vi har i området hvor jeg bor.

Mvh. Anders

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 2. apr 2006, 11:52

Til de kr.2000,- vile jeg prøve at finde et brugt Weihrauch, Webley eller diana gevær, hvis det skal være et fjedergevær.
Du får mere for dine penge på den måde.

Jeg HAR dog prøvet GAMO, men kan ikke fortælle noget videre om dem, da jeg ikke har skudt ret meget med dem.

Der findes mange lækre våben på markedet, så det er bare om at få kigget nettet lidt igennem :)

Ellers er der jo også FX våbene, som i visse modeller, kan købes for rimelige penge.
Mvh. PTBN

AHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. apr 2006, 10:57
Geografisk sted: Thisted, Danmark

Indlæg af AHS » 2. apr 2006, 12:22

PTBN skrev:Til de kr.2000,- vile jeg prøve at finde et brugt Weihrauch, Webley eller diana gevær, hvis det skal være et fjedergevær.
Du får mere for dine penge på den måde.

Jeg HAR dog prøvet GAMO, men kan ikke fortælle noget videre om dem, da jeg ikke har skudt ret meget med dem.

Der findes mange lækre våben på markedet, så det er bare om at få kigget nettet lidt igennem :)

Ellers er der jo også FX våbene, som i visse modeller, kan købes for rimelige penge.
Hvor er det muligt at finde brugte luftgeværer? DBA lader ikke til at være det bedste sted til formålet..
FX våben er ikke fjederdrevet er det? Fjeder er bestemt et krav til mit fremtidige gevær, da det bare er ment som noget fritidsfornøjelse her når det bliver godt vejr.

Det skal iøvrigt siges at jeg gerne vil holde vægten på geværet nede, da jeg kommer til at skyde "off-hand" (er vel betegnelsen for at skyde uden støtte eller?). Det var også derfor jeg synes godt om den Shadow, da den ikke er lavet i træ, og dermed vejer mindre.

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 2. apr 2006, 17:26

Hejsa.

Der er ind imellem nogle gode tilbud på dba.dk (måske bare ikke lige nu)
Nej, FX´s våben er PCP´ere. altså ikke med fjeder.

men hvorfor så let et våben, hvis ikke du vil bruge støtte?
Jo tungere våbnet er, jo mere stille kan du holde det!
Det er jo derfor at konkurencevåben er så tunge.
Mvh. PTBN

AHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. apr 2006, 10:57
Geografisk sted: Thisted, Danmark

Indlæg af AHS » 2. apr 2006, 17:43

Fordi jeg kan forestille mig det bliver hårdt i længden at stå med 5-6 kg i hånden og skyde i sin baghave. Konkurrenceskydere skyder vel ikke så længe af gangen?

Men skal vi nu være realistiske - har jeg behov for Weihrauch præcission og kvalitet, hvis jeg blot vil nyde lidt pling og familie konkurrenceskydning i sommerferien? Jeg har på fornæmmelsen at det vil være overkill at invistere så mange penge i et gevær, når udgangspunktet er at jeg er vant til at skyde en Slavia 620.

Iøvrigt så synes jeg Gamo's livsgaranti er tiltalende :)

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 2. apr 2006, 18:24

Hejsa igen.
Det ved jeg nu ikke... nogle gange er det da 50-80 skud jeg producerer i løbet af en træningsaften :)

Hvis vægten er fordelt ordenligt, er det slet ikke noget problem.

Men hvis du bare skal have noget at skyde i haven med, så er det vel ikke så vigtigt igen, hvilket gevær det er.
Dermed ikke sagt, at det ikke behøver at være lækkert.
jamen så ville jeg vente på at der kommer et af førnævnte våben i udbud på de forskellige sites/aviser

ellers ville jeg spare lidt op og måske bruge 3-4000 på projektet.

Men held og lykke med din søgen/køb.
PS prøv at se om du kan finde en butik, hvor du evt. kan prøve før køb.

Det med livstids garanti, skal man tage med et gran salt.
Diana har også limited lifetime på deres rifler, men det dækker som sagt kun "børnesygdomme/ fabrikationsfejl. De viser sig som regel indenfor de 2 års reklamationsret, som vi har herhjemme.
Der er ikke dækning, for slitage, modifikationer og lign som kan gøre geværet "ukampdygtigt"
Det samme gælder GAMO.

Ellers kig på Gamo CFX -royal med spændestang.
Dem er der en del der bruger.
Fint gevær. Godt nok ligger de på 2799,- men de er måske bedre givet ud i sidste ende.

men i bund og grund, kan du bruge næsten alle geværer fra de helt billige "kinaruller" til kr. 300,- hvis det bare er at skyde lidt i haven og hygge sig.
Mvh. PTBN

Slettet bruger

Gamo er fint!

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2006, 18:28

Hej Anders

Køb en Gamo!
Jeg har skudt med dem (on/off) i 14 år. fik min første CF20 som 13 årig (den skyder stadig som en drøm, men er desværre solgt *snøft*), og jeg har kun gode erfaringer med dem. De er billige, utrolig holdbare, og så skyder de perfekt! Skyder pt med en CFX med et 4-12 X 42 sigte på, og det virker genialt. Der er kun et minus ved gamo! Deres aftrækker "kryber" de første ca 1500 skud. Men man tilpasser sin skydning efter det, og vænner sig til det, så jeg ser det ikke som noget problem, medmindre man har olympiske drømme, eller er en MEGET dårlig skytte og ikke KAN tilpasse sig. (handicappede skyder jo også)

Du vil herinde få at vide at Weirauch, og Diana, er det du bør gå efter hvis du ønsker en "fjederriffel". Men jeg ser det som rent snobberi (!!) fra folk der ikke kan eller vil skyde med et spansk standart gevær, som gamo jo nok må kaldes.
Gamo har ikke "fancy" lakeret træskæfte, (nogle har dog) og er ikke blevet gnubbet af en våbenliderlig tysker. Det er også totalt ligegyldigt!! Gamo´s håndværk ER iorden. De er pæne, præcise, OG billige! Det kan sammelignes lidt med, vil du købe en VW eller en Seat!? Det er næsten det sammen men der står VW på den tyske.!
Så det vil være et rigtigt godt valg!
Kan specielt anbefale dig at købe her http://www.airgun.dk/shop/shoppen.asp

Han er billigst på nettet, og meget god at handle med!! Og altid frisk på en snak.

Hold dig LAAANGT væk fra Hatsan, Norica og Kinesere generelt, men ellers kan du ikke gå galt i byen :-D

Hej igen fra Danny/Vejle

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 2. apr 2006, 18:41

Hej Danny.

jeg betegner mig da ikke selv som en snob??? ::-;<

Men man kan vist ikke sammenligne de tyske våben med de spanske.
Så simpelt er det.

Der er jo nok også en grund til at man at næsten alle bruger tyske eller østrigske våben til konkurencerne, så som Diana, Feinwerkbau, Anschutz og Steyr bare for at nævne nogle.

Men jeg mener heller ikke at jeg noget sted i denne tråd, har sagt at GAMO er noget crap??? For det har jeg ligenetop ikke.

Men for lige at slå én ting fast. Du kan ikke sammenligne GAMO, med de ovennævnte mærker!

Men det er jo også ligemeget, når det for det meste skal bruges i haven, til lidt hyggeskydning.

Men ja. kig på CFX geværerne.
Mvh. PTBN

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 2. apr 2006, 18:48

Mvh. PTBN

AHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. apr 2006, 10:57
Geografisk sted: Thisted, Danmark

Indlæg af AHS » 2. apr 2006, 20:11

Jeg må indrømme at jeg er lidt usikker på at købe brugt, da jeg ikke har mulighed for at se på varen før jeg erhverver mig den. Og så ved jeg iøvrigt heller ikke hvordan jeg kan se om varen er i orden.

Er der nogen der har erfaringer med iversen-import? Medmindre folk herinde synes det er et elændigt køb, må jeg indrømme at jeg er blevet lidt tændt på at købe en Shadow 1000 combo til 1700 dkk.

Slettet bruger

Combo-køb

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2006, 23:03

Hej igen.

Jeg tror du vil blive tilfreds med en Shadow 1000 combo, men kig lige på den her først: http://www.airgun.dk/shop/shoppen_vis_v ... vareid=572
Og sorry hvis jeg har fornærmet nogen, ang. Weirauch/Diana, osv. specielt dig PTBN. Men jeg personligt syntes ikke at forskellen, i skydeglæde, præcision,, og betjening, er så stor når man sammenligner Gamo med diverse tyske mærker! Præcision er en rigtig god ting, og hvis man vil stille op til diverse skyttestævner vil en af tyskerne måske nok være at foretrække, men den præcision er slet ikke påkrævet for at skyde hjemme i haven, eller hvis man er jæger, de 1/100 del af en mm eller 1/10 del er totalt ligegyldigt. (Og hvis de betyder noget, burde man måske stille op i OL) !! Forarbejdningen er måske nok en smule pænere på de tyske også, så går man op i det, så er tysk også vejen frem. og når det gælder betjeningen, så er de også meget ens her. Gamo er en smule mere "idiot sikker" da de som de eneste tåler at blive afskudt uden hagl i (Men gør det IKKE!!) De dør ikke på stedet som en tysk vil gøre! De lover det enda på deres hjemmeside! (Men igen, gør det IKKE)
Holdbarheden er også nogenlunde det samme, "min" gamle cf-20 holder den dag i dag, og der er intet gjort ved den i 16 år, kun holdt fri for rust, og renset i løbet for ca hver 1000 skud. Så alt dette In mente, syntes JEG, og det er min ydmyge menig, ikke at det er ca 1500,- mere i indkøbspris værd. Men jeg er 100% sikker på der er andre der er dybt uenig med mig! Og sådan er det :-)

AHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. apr 2006, 10:57
Geografisk sted: Thisted, Danmark

Indlæg af AHS » 2. apr 2006, 23:10

Ja den havde jeg også kigget på Der-Atle, men hvad er det reelt man får for de 300 kr ekstra?

Umiddelbart ser jeg kun en silencer/muzzlebreak, og det bevirker at der ikke er nogle åbne sigtemidler som med den anden. Desuden så har jeg fundet ud af med mig selv at jeg bedre kan lide det andet udseende.

Men tal mig endelig fra det, hvis jeg vrøvler :)

Slettet bruger

:-D

Indlæg af Slettet bruger » 2. apr 2006, 23:27

Det er helt ok! Det kommer jo an på smag og behag :) jeg er sikker på de begge er gode luftvåben, så vælg den der appelere mest til DIG da det er dig der skal skyde med den!

AHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. apr 2006, 10:57
Geografisk sted: Thisted, Danmark

Indlæg af AHS » 3. apr 2006, 15:45

Ja men Shadow 1000 bliver valget så - nogen der har erfaring med hvilke hagl der skyder bedst i dyret?

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Indlæg af GamoHunter » 3. apr 2006, 17:00

Prøv at købe et par dåser NVF hagl her fra siden. Dem går man ikke fejl af >>::/
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 3. apr 2006, 18:41

Hejsa.

Ja, NVF haglene er gode :)

Alternativt er der H&N Field and Target trophy i 5,51 mm. de er også gode! og skal der smæk på (anslag) så er der baracuda fra H&N.

der er meget at vælge imellem.

Skriv endelig, når du får din riffel :eek:
Mvh. PTBN

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 4. apr 2006, 12:22

Nu læste jeg lige tråden og vil da lige tilføje at GAMO laver gode geværer, det er bare kun hver 10. der skyder tilfredsstillende!
Jeg har haft en del gamo, både pistoler og geværer, de var gode nok da man var 13-15år, men må give de andre ret, hvis du vil have noget ordentligt, der rammer det du sigter på hver gang, så køb tysk eller engelsk.
Har 4 gange set at der er boret igennem løbet på GAMO geværer, hvor sigtemidlerne er monteret, dog kun i deres 5.5mm løb, så check lige det inden du går ud af butikken.

Slettet bruger

Gamo skræk

Indlæg af Slettet bruger » 4. apr 2006, 14:51

Nu vil jeg altså lige høre hvad det er folk her har imod GAMO?? Hvad basere i jeres påstande på? "kun hver 10. gamo skyder tilfredsstillende" Jeg end ikke kender nogen der har haft problemer med Gamo! De har alle været som de skulle være. og skød som de skulle. Så jeg syntes da næsten det minder lidt om "bagvaskelse" når folk sådan sviner een af de største luftvåbenproducenter i verden til. Men hvis i har dårlige erfaringer med Gamo hører jeg da gerne om det. Måske er der noget om snakken?!?!

En anden ting ang. gamo kun skulle være for for 13-15 årige... Er luftvåben generelt ikke det??!! En jæger burde vel vælge en .22 salonriffel. og hvis det endelig skal være luft-jagtvåben så er en gamo garanteret ligeså god som alle andre.. Og voksne har jo mulighed (hvis ellers de er "ærbare" nok) for at få tilladelse til skydebanevåben. Så jeg kan ikke se Gamo kun er for "børn"

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 403 times

Re: Gamo skræk

Indlæg af Slettes3 » 4. apr 2006, 15:59

Der-Alte skrev:Nu vil jeg altså lige høre hvad det er folk her har imod GAMO?? Hvad basere i jeres påstande på? "kun hver 10. gamo skyder tilfredsstillende" Jeg end ikke kender nogen der har haft problemer med Gamo! De har alle været som de skulle være. og skød som de skulle. Så jeg syntes da næsten det minder lidt om "bagvaskelse" når folk sådan sviner een af de største luftvåbenproducenter i verden til. Men hvis i har dårlige erfaringer med Gamo hører jeg da gerne om det. Måske er der noget om snakken?!?!

En anden ting ang. gamo kun skulle være for for 13-15 årige... Er luftvåben generelt ikke det??!! En jæger burde vel vælge en .22 salonriffel. og hvis det endelig skal være luft-jagtvåben så er en gamo garanteret ligeså god som alle andre.. Og voksne har jo mulighed (hvis ellers de er "ærbare" nok) for at få tilladelse til skydebanevåben. Så jeg kan ikke se Gamo kun er for "børn"
Køb dig nu en Gamo og se hvad den/du kan! Vi ses til næste "Luftdag".

Hej hej!

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 4. apr 2006, 16:09

Har osse haft nogle gamo,er .både gevær/pistol.
De har alle skudt meget og godt.
Selfølgelig er det skudgrupper målt med mikrometerskrue man
går efter ,er der nogle mærker der er bedre.
Hvis man bare vil have et godt gevær uden
at bruge 10000 vis af kr er gamo et godt valg.
Har dog en svaghed for deres modeller med spændstang.(CF)
:D
Deer Hunter 5.6

Michael
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 274
Tilmeldt: 28. jun 2005, 21:06
Geografisk sted: Kalundborg Danmark

Indlæg af Michael » 4. apr 2006, 16:53

En Gamo kan give masser af fornøjelse i baghaven, med fammilie og venner. Der om kan der ikke herske nogen tvivl. :razz:
xx

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 4. apr 2006, 17:38

Hejsa.
Som sagt tidligere, så har jeg intet imod GAMO. Køb du bare det GAMO. Det er helt fint til det du skal bruge det til. nemlig HYGGE :razz:

Men kig lige på CF eller CFX modellerne :cool:

Men ellers ses vi til næste luft tam-tam.


bedste skydeglade hilsen

/Peter
Mvh. PTBN

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 4. apr 2006, 18:09

Hej igen

Jeg er selv lidt bidt af gamo's spændestangsmodeller :D Havde en cf20 for en 16 år siden, den lever i bedste velgående, men desværre ikke hos mig :-( Der er noget over dem :-D Jeg har pt. en cfx som jeg er vældig tilfreds med. Udover den har jeg en Gamo cadet som runder de 17 år, i år Og en XS-B3-1 med foldekolbe som er en rigtig sjov "plinker" ! Den er ikke vildt kraftfuld, men smider da fint et 10,65 gr H&N hagl præcist (så præcist som et ak-sigte nu er) ud på 40 meter (havde ikke andre en dag), selvom den foretrækker alm. hobby hagl :-) Og jeg fortsætter jo nok med at "hamstre" luftvåben (man kan ikke få nok) Og jeg køber garanteret også en weirauch engang (jeg usle kætter)
Jeg må jo nok erkende vi aldrig bliver enige, ang. Gamo men jeg tror det skyldes at vi herinde er samlet både PCP og fjederskytter. Og de to ting KAN ikke tåle sammenligning. Jeg tror jeg kan se en udvikling manger herinde går igennem. Først køber de en "billig fjederbøsse" Så en weirauch eller diana, og sidste trin er en PCP. Må indrømme jeg holder mig til "fjederbøsserne" de er sjovere(for mig), nemmere, og sværere at skyde med, og derfor også en del mere udfordrende, det er lidt ligesom modeljernebaner at skyde med luftvåben. Lille kraft, korte afstande, men rigtig sjovt, og nemt at gå til for alle?!?!

AHS
Newbie
Newbie
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. apr 2006, 10:57
Geografisk sted: Thisted, Danmark

Indlæg af AHS » 4. apr 2006, 18:50

Ja jeg kan så gøre opmærksom på at jeg lige har bestilt følgende:

Gamo CFX 4,5mm
Gold Crown Air King
Diverse hagl

Det skal blive godt at få påskeferie!

Brugeravatar
PTBN
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 494
Tilmeldt: 22. dec 2005, 13:27
Geografisk sted: Danmark
Been thanked: 6 times

Indlæg af PTBN » 4. apr 2006, 19:11

Halløjsa.
jamen, så blev det jo helt godt alligevel :eek:
Var der en grund til at du ikke valgte den i 5.5/22" ?

Tillykke med dyret

/Peter
Mvh. PTBN

Besvar