Gamo Gamatic

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Taipan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. okt 2012, 21:12
Interesser: målskydning-våben
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Gamo Gamatic

Indlæg af Taipan » 12. mar 2014, 09:23

Hej har fået en Gamo Gamatic 4,5 nr. 880146 fra engang i 80 erne tror jeg ,men laderøret mangler,kan nogen herinde mon hjælpe mig med mål,evt tegning af sådan en fætter? :inspect: så kunne man vel lave en selv. :krydsser:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Sort » 12. mar 2014, 12:21

her er i hvert fald tegning og dele:
https://www.gunspares.co.uk/products/24256/Gamatic-85/

Men jo det er bare et rør med en fjeder i og så den der mekaniske dims der fodrer piben.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Taxen » 12. mar 2014, 16:07

hej
røret er 243 mm langt ,det stykke hvor haglen skal være 125 mm .fjeder i slap tilstand 220 mm .fra ladehåndtag til bund bagerst hak 95 mm fra bund
Hilsen Taxen

Brugeravatar
Taipan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. okt 2012, 21:12
Interesser: målskydning-våben
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Taipan » 12. mar 2014, 21:30

Hej Sort.
Tak for tegningen, :salute:

Brugeravatar
Taipan
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 51
Tilmeldt: 9. okt 2012, 21:12
Interesser: målskydning-våben
Geografisk sted: Hornsyld
Geografisk sted: Hornsyld
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Taipan » 12. mar 2014, 21:41

Hej Taxen.
Tak for målene :thumbup: ,så må jeg håbe at evnerne rækker til at få produceret et sådan laderør.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Taxen » 13. mar 2014, 12:03

Hej Lige et par billeder af Magasinet
Taxen
Vedhæftede filer
marts 2014 5 005.jpg
marts 2014 5 005.jpg (16.82 KiB) Vist 3946 gange
marts 2014 5 006.jpg
marts 2014 5 006.jpg (16.45 KiB) Vist 3946 gange

Slettet bruger

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Slettet bruger » 16. mar 2014, 14:24

Taipan skrev:Hej har fået en Gamo Gamatic 4,5 nr. 880146 fra engang i 80 erne tror jeg ,men laderøret mangler,kan nogen herinde mon hjælpe mig med mål,evt tegning af sådan en fætter? :inspect: så kunne man vel lave en selv. :krydsser:
Hej, desværre, ikke, bare for at rode tråden, jeg havde selv en,, den med støbt Alu ramme,, jeg mødte en gut nogle år efter, han havde en med træ kolbe/skæfte,, ???
men kan det ikke passe at der var plads til 25 stk, hagl i røret, helst match, domede hagl samt spidshagl de blev lidt klippede, ?? :respekt:

Topgun43
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 429
Tilmeldt: 14. feb 2009, 17:14
Interesser: luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 1 time
Been thanked: 74 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Topgun43 » 16. mar 2014, 18:25

Da vi nu er i gang med disse repeatere, vil jeg blot nævne, at jeg har en Relum Repeater. Den bruger samme system som Gamo Gamatic, og den har plads til 40 rundkugler i magasinet, og dertil kan den skyde med diabolo enkeltskuds som ethvert andet knækløb. Jeg har svært at forestille mig, at der kan lægges diabolohagl i magasinet, for spidsen af et diabolohagl vil uvægerligt trænge ind i skørtet på det foranliggende hagl, hvorved der opstår roderi, når haglet skal transporteres ned til piben.

I øvrigt tror jeg, at denne magasin-mekanisme er "lånt" fra ASI. At den optræder både på Gamo og Relum, kan man undre sig over, men der må have været et vist slægtskab mellem ASI og Gamo, for begge har fremstillet helt ens rekylfri geværer med knækløb. Den hedder ASI Statical, og sådan en har jeg, men der står altså Gamo på cylinderen.

Og så skal det nævnes, at den rekylfri Gamo er noget af det mest behagelige at skyde med. Jeg har nu 24 luftgeværer, og den rekylfri Gamo er den, jeg helst skyder med. Dels er den rekylfri, dels har den et meget let og behageligt aftræk og dels skyder den næsten lige så præcist som en Diana 27. Vi taler selvfølgelig om afstande på 10 - 15 meter.
Verden består af to hovedbestanddele: Ilt og uvidenhed.
John Dobson, afdød astronom.

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 400
Tilmeldt: 7. dec 2011, 10:03
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 81 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Taxen » 16. mar 2014, 19:05

Begge dele passer 25 skud ser det ud til at magasinet snupper træskæfte har den også Men har ikke rigtig skudt med den kom med hjem i sommer og blev stillet til side til en dag der er tid til at kigge nærmere på den
Taxen
Vedhæftede filer
07 13 001.jpg
07 13 001.jpg (34.27 KiB) Vist 3822 gange

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Gamo Gamatic

Indlæg af Keldda » 16. mar 2014, 21:00

HansOtto skrev:Da vi nu er i gang med disse repeatere, vil jeg blot nævne, at jeg har en Relum Repeater. Den bruger samme system som Gamo Gamatic, og den har plads til 40 rundkugler i magasinet, og dertil kan den skyde med diabolo enkeltskuds som ethvert andet knækløb. Jeg har svært at forestille mig, at der kan lægges diabolohagl i magasinet, for spidsen af et diabolohagl vil uvægerligt trænge ind i skørtet på det foranliggende hagl, hvorved der opstår roderi, når haglet skal transporteres ned til piben.

I øvrigt tror jeg, at denne magasin-mekanisme er "lånt" fra ASI. At den optræder både på Gamo og Relum, kan man undre sig over, men der må have været et vist slægtskab mellem ASI og Gamo, for begge har fremstillet helt ens rekylfri geværer med knækløb. Den hedder ASI Statical, og sådan en har jeg, men der står altså Gamo på cylinderen.

Og så skal det nævnes, at den rekylfri Gamo er noget af det mest behagelige at skyde med. Jeg har nu 24 luftgeværer, og den rekylfri Gamo er den, jeg helst skyder med. Dels er den rekylfri, dels har den et meget let og behageligt aftræk og dels skyder den næsten lige så præcist som en Diana 27. Vi taler selvfølgelig om afstande på 10 - 15 meter.
Såvidt jeg husker hed Gamo Asi før det hed Gamo , kan ikke huske hvor jeg læste det , men sikkert samme sted som fortalte at Gamo har købt BSA og alle bsa hedder Gamo nu.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Besvar