Luftgeværer fra Tyskland.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Soul
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 154
Tilmeldt: 25. feb 2014, 19:26
Interesser: Gamle luftvåben
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Soul » 6. jun 2014, 01:31

Jeg har købt en rigtig fin gammel Diana 50 :biggrin: i Tyskland.

Det er en 4,5 uden F, og sælger har fået bekræftet hos politiet at den er "fri".

Desværre siger han, at han ikke kan få den sendt, fordi ingen pakkefirmaer vil tage våben med. (Han er en meget forsigtig mand)

Er der nogen der ved, hvilket firma f.eks. Schneider bruger, eller hvem den i øvrigt kan sendes med?

Der er Dæl´me langt til Sydtyskland efter en gammel luftbøsse. :wall:
Soul

Altid med venlig hilsen og glimt i øjet.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Keldda » 6. jun 2014, 08:04

Jaja det ER der da nogen der ved , Dhl-Dpd er de foretrukne , dem bruger de alle sammen , deres officielle politik er , ingen våben eller våbendele , og de laver næsten ikke andet , de kikker ikke i pakkerne , men er han så , ja , pardon ,uvidende/forsigtig at han skal spørge politiet om et våben han selv ejer er frit ville jeg nok droppe ham , alle luftgeværer fra før 1970 er frie i tyskland og dem fra efter 70 er mærket med F hvis de er frie , det burde han vide .
Schneider bruger Dpd som overlader pakkerne til post.dk ved grænsen , det samme gør Dhl
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Soul
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 154
Tilmeldt: 25. feb 2014, 19:26
Interesser: Gamle luftvåben
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Soul » 6. jun 2014, 09:10

Tak. Det var var nogenlunde det, jeg sagde til ham - altså at han ikke skulle skrive "GEWEHR" med store bogstaver uden på pakken. :blink:
Skal jeg nu yde ham en smule retfærdighed, så var det han spurgte politiet om, nok om det det frit kunne sendes. Ordnung muss sein.

Men droppe ham!!!!!!!!!!!! Nope - ikke med den model han har. :biggrin: Så kommer Hi-acen på langtur. :oops:

Men tak skal du have. :razz: Jeg tester mit tyske igen. :mrgreen:
Soul

Altid med venlig hilsen og glimt i øjet.

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Airsmith » 6. jun 2014, 12:52

Fordi geværet er fra før F mærkningen (stemplet i geværet) blev indført, fik de som havde et uden F lov til at beholde dem ,men anvendelse, brug og transport af ikke F mærkede geværer sidestilles med WBK Waffen, altså tilladelse, det gælder også for transport, og papirerne skal være i orden ellers er det ulovlig våbeneksport fra sælger, lidt lige som med luftgeværer større end 4,5 i DK.
Det skal et firma som er godkendt til at transportere våben til at sende den, det er lidt dyrere, men kan lade sig gøre.
Hvis du har købt den på e-gun mener jeg der findes nogle blanketter der til formålet. Ellers har jeg en liggende, bare send PM. Det nemmeste er nok at kontakte et af de firmaer som trasportere våben, de kan vel også ordne papirerne, men hør lige om prisen først både internt i Tyskland for du må godt selv afhente den på den tyske side af grænsen, og prisen leveret til din adresse i DK.

hilsen airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Soul
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 154
Tilmeldt: 25. feb 2014, 19:26
Interesser: Gamle luftvåben
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Soul » 6. jun 2014, 13:08

Mit telefon-tysk er blevet lidt rustent efterhånden, så som sagt er jeg ikke helt sikker på, hvad han i grunden havde spurgt politiet om. Du har sikkert ret i, at der er nogle regler, som kommer på tværs, sådan er det sgu næsten altid :cry:
Jeg må se, hvad jeg kan snakke ham til.
Soul

Altid med venlig hilsen og glimt i øjet.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Keldda » 6. jun 2014, 13:10

Airsmith skrev:Fordi geværet er fra før F mærkningen (stemplet i geværet) blev indført, fik de som havde et uden F lov til at beholde dem ,men anvendelse, brug og transport af ikke F mærkede geværer sidestilles med WBK Waffen, altså tilladelse, det gælder også for transport, og papirerne skal være i orden ellers er det ulovlig våbeneksport fra sælger, lidt lige som med luftgeværer større end 4,5 i DK.
Det skal et firma som er godkendt til at transportere våben til at sende den, det er lidt dyrere, men kan lade sig gøre.
Hvis du har købt den på e-gun mener jeg der findes nogle blanketter der til formålet. Ellers har jeg en liggende, bare send PM. Det nemmeste er nok at kontakte et af de firmaer som trasportere våben, de kan vel også ordne papirerne, men hør lige om prisen først både internt i Tyskland for du må godt selv afhente den på den tyske side af grænsen, og prisen leveret til din adresse i DK.

hilsen airsmith
Hvem har bildt dig det ind ???
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Airsmith » 6. jun 2014, 13:14

Sådan er våbenloven i Tyskland.

hilsen airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Keldda » 6. jun 2014, 13:25

Airsmith skrev:Sådan er våbenloven i Tyskland.

hilsen airsmith
Ja så er jeg nødt til at sige det ikke er rigtigt , luftvåben fra før 1970-71 , husker ikke datoen , er frie og ikke omfattet af den nye lov , de kan bæres og anvendes af alle over 18 år , derfor er de populære i Tyskland , især større modeller HW Diana osv , jeg har handlet i Tyskland i nogle år efterhånden og flere Tyskere har forklaret reglerne , et par stykker har sendt lovtekst , derimod må en Tysker ikke tage et luftvåben med over grænsen til DK , han må sende det men ikke selv bringe det , lige så lidt som en dansker må medbringe et luftgevær ude F til tyskland , medmindre det er bevisligt fra før 70 , det er hvad jeg flere gange er blevet oplyst om fra Tyskere her imellem også forretninger , jeg vælger at tro de alle ved hvad de snakker om
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Soul
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 154
Tilmeldt: 25. feb 2014, 19:26
Interesser: Gamle luftvåben
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Soul » 6. jun 2014, 13:30

Så! Nu må I sgu ikke komme op at skændes om min gamle luftbøsse. :fun:
Soul

Altid med venlig hilsen og glimt i øjet.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Robse » 6. jun 2014, 13:31

Fra Wiki ... med forbehold :blink:
A purchase authorization is not required for air guns that were manufactured and introduced onto the market before 1 January 1970 in Germany or before 2 April 1991 on the territory of the former East Germany (WaffG, Appendix 2, Section 1, Subsection 2, 1.2); they can, regardless of their muzzle energy or the absence of an "F-in-pentagon" mark, be freely acquired and possessed.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Airsmith
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 834
Tilmeldt: 10. maj 2012, 12:32
Interesser: DIANA nyere mod.
Geografisk sted: 7. kartoffelrække i udkants Sønderjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 224 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Airsmith » 6. jun 2014, 14:01

Det er ikke kun dig Kelda, men også mange tyskere der ikke kender reglerne. Man må gerne eje, købe, sælge et luftgevær før 1970 uden F, uden at have et WBK (waffenbesitzkarte) i tyskland, men vil man anvende det i tyskland er det de samme regler som for et tilladelseskrævende våben, det gælder også transport. Fordi at nogle har købt et våben uden F i tyskland og fået det sendt som alm. pakke er det jo ikke lovlig! Hvis du f.eks. ser et WBK luftgevær til salg på e-gun vil du se at forsendelsen ofte er dyrere, det fordi at det med våbentransport, derudover skal man også have et WBK karte hvis geværet er fra efter 1970, og man bor i tysland, eller skrive under på en erklæring at man udføre våbnet fra tyskland.

hilsen airsmith
Min mening står fast! - forvir mig ikke med kendsgerninger...
Egoisme og grådighed styrer verden.
I Danmark har vi folketingsdiktatur.
Kun en idiot er tilfreds.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Keldda » 6. jun 2014, 22:19

Sådan bare for en sikkerheds skyld har jeg nu igen spurgt i tyskland , denne gang en storsamler som ubetinget kender reglerne .

Hallo Keld,

Luftgewehre, mit einer Energie größer 7,5 Joule, die vor 1970 hergestellt wurden, benötigen in Deutschland keine Erlaubnis der Behörde, keine Waffenbesitzkarte.

Luftgewehre mit dem Zeichen, „F“ sind nach 1970 hergestellt und brauchen auch keine Erlaubnis, da die Energie kleiner oder gleich 7,5 Joule ist.



Luftgewehre, hergestellt nach 1970, ohne „F“ sind erlaubnispflichtig und benötigen eine Waffenbesitzkarte.

Ich kann Luftgewehre ohne „F“, also hergestellt vor 1970, legal (ohne Erlaubnis der Behörde, WBK etc.) erwerben.

Altersnachweis ist normaler Weise erforderlich.

Ich hoffe, es ist klar.


Schönes Wochenende

Heinz

LG ohne F vor 1970, Energie größer 7,5 Joule

Erwerb erlaubnisfrei ab 18 Jahre.

Benutzen: auf geschlossenen Schießständen, eigenem Grundstück zum Scheibenschießen, wenn das Geschoss das Grundstück nicht verlassen kann.

Zur Schädlingsbekämpfung nur mit Jagdschein erlaubt.

Sichere Verwahrung vor fremden zugriff.

Zugelassener Waffenschrank wäre sinnvoll, da ähnlich Jagdwaffe.



Die genaue Zulässigkeit ist im Waffenrecht geregelt.

Ich glaube, dass ich die Zulässigkeit erklären konnte.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
Kølle
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1087
Tilmeldt: 23. aug 2011, 15:00
Interesser: Våben-Foto.
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 80 times
Been thanked: 62 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Kølle » 7. jun 2014, 07:28

Sehr gute verklarung Keldda :thumbup:

/ KØLLE
Så, nu er der ikke et vådt øje tørt.

WEIHRAUCH HW97KT.MK II.cal.177+MCT Viper 6-24x56 IRS.
V-MACH Tunet-Longrifle Edition.
WEIHRAUCH HW35K Limited Edition cal.177
WEIHRAUCH HW 75 cal.177.

Soul
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 154
Tilmeldt: 25. feb 2014, 19:26
Interesser: Gamle luftvåben
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Soul » 7. jun 2014, 08:22

Forsendelsen af lige netop den type våben er nok lidt en gråzone, men jeg tror det største problem er min sælgers (og mange tyskeres) respekt for autoriteter. Han har spurgt damen ved skranken, og når hun siger nej, så er det i hans verden umuligt.
Jeg har lige - for sjov - spurgt Post Danmarks kundechat, om jeg kunne sende et gammelt luftgevær til min bror i Kbh.
"Nej desværre, vi fragter ikke våben". :smile:

Om det er det rigtige svar, ved jeg ikke, men det ville i hvert fald ikke være noget problem at gøre det. :neutral:
Soul

Altid med venlig hilsen og glimt i øjet.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Keldda » 7. jun 2014, 10:41

Soul skrev:Forsendelsen af lige netop den type våben er nok lidt en gråzone, men jeg tror det største problem er min sælgers (og mange tyskeres) respekt for autoriteter. Han har spurgt damen ved skranken, og når hun siger nej, så er det i hans verden umuligt.
Jeg har lige - for sjov - spurgt Post Danmarks kundechat, om jeg kunne sende et gammelt luftgevær til min bror i Kbh.
"Nej desværre, vi fragter ikke våben". :smile:

Om det er det rigtige svar, ved jeg ikke, men det ville i hvert fald ikke være noget problem at gøre det. :neutral:
Jo det er det rigtige svar , den officielle politik , men du sender det bare til mig i stedet :biggrin:
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Soul
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 154
Tilmeldt: 25. feb 2014, 19:26
Interesser: Gamle luftvåben
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Luftgeværer fra Tyskland.

Indlæg af Soul » 7. jun 2014, 15:37

1000 tak for råd og vejledning. :razz:
Desværre blev det stor ståhej for ingenting. Fjolset solgte det til en afhenter i går aftes til 100 € under mit bud. :wall: :mad: :cry:
Soul

Altid med venlig hilsen og glimt i øjet.

Besvar