Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Kambiri » 1. feb 2015, 19:03

Følgende tekst er taget fra Justitsministeriet:
En person, der har jagttegn behøver ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4.5 mm.

http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... v%C3%A5ben
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 1 time

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Kambiri » 1. feb 2015, 19:37

Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 187 times
Been thanked: 434 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Timber » 1. feb 2015, 19:53

Kambiri skrev:Følgende tekst er taget fra Justitsministeriet:
En person, der har jagttegn behøver ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4.5 mm.

http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... v%C3%A5ben
Men du skal jo stadig registrere det..
Personer, der erhverver luft- og fjedervåben i kraft af deres jagttegn eller medlemmer af skytteforeninger, der erhverver luft- og fjedervåben med en våbenpåtegning på medlemsbeviset, skal inden 8 dage efter erhvervelsen anmelde erhvervelsen af våbnet til politiet. Dette skal ske til politiet på en særling blanket.
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

M Krag
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 86
Tilmeldt: 15. nov 2009, 17:03
Interesser: jagt
Geografisk sted: vestsjælland
Been thanked: 1 time

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af M Krag » 3. feb 2015, 21:15

Timber skrev:
Kambiri skrev:Følgende tekst er taget fra Justitsministeriet:
En person, der har jagttegn behøver ikke en tilladelse fra politiet til at erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, der har en kaliber over 4.5 mm.

http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... v%C3%A5ben
Men du skal jo stadig registrere det..
Personer, der erhverver luft- og fjedervåben i kraft af deres jagttegn eller medlemmer af skytteforeninger, der erhverver luft- og fjedervåben med en våbenpåtegning på medlemsbeviset, skal inden 8 dage efter erhvervelsen anmelde erhvervelsen af våbnet til politiet. Dette skal ske til politiet på en særling blanket.
Og hvad så hvis man ikke erhverver, men inden den nye lov for længst har erhvervet et 5,5 luftgevær. Jeg kan ikke se at man så er omfattet ved at læse lovteksten...

Hvorom alting så end er...
Jeg købte i 2010 et 5,5 luftgevær, og læste i lovteksten på retsinfo da loven kom at jagttegnsindehavere ikke behøvede tilladelse for at besidde og bruge. Og læste i dagspressens sammenfatninger om den nye lov at jeg (da jeg har jagttegn) ikke blev berørt...

Så den nye lov kom og jeg gjorde i sikker tro ingenting.

For ikke så frygteligt længe siden fortalte en ven mig så, da han hørte at jag havde sådan en stående, at den skam bestemt skulle have været anmeldt. Jeg viste ham på retsinfo at det skulle den ikke, han gav mig ret men mente nu at vide at det skulle den altså alligevel.

Så gik jeg naturligvis herind for at se om andre mente (og vidste) noget om den sag. Og bingo, en tråd om netop det emne, med medlemmer der var i samme situation (og sikkert rigtig mange flere der spændt følger med fordi de også har en 5,5 stående).

Jeg tænker at det eneste rigtige (som flere også har påpeget) er at få bragt sagen i orden. Se at få den registreret, og så må jeg se hvad der sker.
Men det er da med en lille tøven, for hvad nu hvis?
Hvad vil politiet gøre hvis de nu ikke bare siger "klovn, det skulle du jo have gjort for længe siden, men lad gå" og registrerer den?
Hvad hvis de tænker at det er alvorligt brud på våbenloven og at der skal slås hårdt ned?
En bøde?
Konfiskation af 5,5´eren?
Fratagelse af retten til at besidde min .308´er? eller min 12/70´er?

Hvis straffen for min forbrydelse, er "dyrere" end værdien af luftgeværet giver det jo mest mening bare at destruere det. Men hvis de ønsker et register over de sikkert rigtigt mange 5,5´ere jeg tror der står derude uden at være registreret giver det vel mest mening for politiet bare at tage imod anmeldelsen.
Og er den ene politikreds anderledes i deres indstilling end den anden?
Mange spørgsmål, sådan er det nok bare at havne i sådan en situation hvor man ikke er helt på linje med loven.

Som jeg ser det skal jeg vælge mellem at destruere eller registrere min 5,5. At besidde den ulovligt har jeg ikke lyst til. Jeg regner med at gå ned til politiet og aflevere en anmeldelse sammen med et lille brev der kort redegør for hvorfor jeg kommer for sent.
Så må jeg jo se hvad der sker :???:

-og så håbe på at politiet er fornuftige , forstående mennesker der allermest bare vil have så komplet et register...
HW 50 kal. 4,5 mrk 1 anno 1977
HW 80 kal. 5,5 Nikko Stirling 4-12X42
Lanber o/u cal. 12
Krico .308win

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Centurion » 4. feb 2015, 20:31

Du behøver ikke at foretage dig noget som helst, fordi lovforslaget om anmeldelsespligt er fremsat og vedtaget efter at du erhvervede dig 5,5'eren, og fordi man ikke lovgiver med tilbagevirkende kraft.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Langenge » 4. feb 2015, 20:41

Skal vi nu ikke lige slå følgende fast:
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=141530
§ 3 Stk. 1. Personer, der ved denne bekendtgørelses ikrafttræden er i besiddelse af luft- og fjedervåben med større kaliber end 4,5 mm, har ret til fortsat at besidde disse genstande, men må ikke bære eller anvende dem. Besiddelsen skal anmeldes til politiet senest 1 år efter denne bekendtgørelses ikrafttræden.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 685
Tilmeldt: 30. mar 2008, 15:55
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 17 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Centurion » 4. feb 2015, 22:43

Jeg bøjer beskæmmet hovedet. :bowdown: Jeg burde have taget mig tid til at læse loven selv:oops:
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 806
Tilmeldt: 13. jan 2012, 16:32
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 113 times
Been thanked: 40 times
Kontakt:

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Timsen » 4. feb 2015, 23:49

Som Langenge skriver - registreringen var et krav uanset jagttegn eller ej.
Det nye var sådan set kun at man skulle anmelde anskaffelse efterfølgende, på samme måde som haglvåben.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 17 times
Been thanked: 372 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Sort » 5. feb 2015, 01:07

Timsen skrev:Som Langenge skriver - registreringen var et krav uanset jagttegn eller ej.
Det nye var sådan set kun at man skulle anmelde anskaffelse efterfølgende, på samme måde som haglvåben.
Altsammen korrekt og jeg har sagt det en hulens masse gange uden rigtigt at få nogen genlyd.

Vejledningen fra JM selv foreskrev dengang at hvis man havde jagttegn, skulle man "intet foretage sig".
I min verdn betyder det at så "skal" man ikke registrere eller noget andet bøvl.

At JM så siden da har læst deres eget makværk (de har haft siden 2007 ca til at redigere teksten og overveje konsekvenser, så selvfølgeligt rettede de først efter den etårige frist).
Hvis lige du har en advokat du plejer at bruge, så ring og forelæg sagen før du forsøger at registrere.


Såvidt jeg er informeret har jeg som borger pligt til at kende landets love og lovændringer, som de annonceres i statstidend. Rimeligvis krævede bekendtgørelse, så at jeg tjekkede hvad JM vejledte folk til at gøre (hvilket vil sige intet, for en god del af jagttegnsindehavere)
At JM så siden har ændret vejledningen, til faktisk at stemme med loven. Nåja siden hvornår har jeg pligt til at følge med i både statstidende og JM's hjemmeside?

Ergo kan man naturligvis påstå at man i god tro har fulgt den oprindelige vejledning og nu vil have orden i tingene. Jeg kan ikke forestille mig hvordan politiet skulle kunne vende sagen, så der kan udskrives bøde eller konfiskeres våben.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7311
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 78 times
Been thanked: 328 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Langenge » 5. feb 2015, 08:16

Jeg tror heller, ikke man står med noget stort problem, hvis man kommer i dag, og vil have registreret sit luftgevær, som man har haft hele tiden qua sit jagttegn.
Bare man optræder tilstrækkelig ydmyg og retskaffen, og kommer med en eller anden forklaring om, at man jo ellers fulgte med og læste vejledningen osv osv osv og bla og bla.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lerduen
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 1. mar 2016, 19:12
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sjælland

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Lerduen » 1. mar 2016, 19:20

Er det nogle der har prøvet at register efter fristen er overskredet for 5.5mm og deres erfaring med dette?

Brugeravatar
Jurger
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 57
Tilmeldt: 13. sep 2015, 20:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Værløse
Been thanked: 2 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Jurger » 2. mar 2016, 20:07

Jeg købte en wheirauch HW 90 5,5 efter fristen og som ikke tidligere var registreret, registrerede den over nettet uden problemer.
Tror mere de ser sig tilfredse med at det er for sent frem for aldrig.
Mvh. Jesper

Don't grow up! It' a trap! let your mind be childish

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2917
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 22 times
Been thanked: 57 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Senserazer » 2. mar 2016, 23:25

Sort skrev:Jeg skriver altid Morten Bødskov som sælger. Jeg har jo ikke hjemmel til at tjekke folks ID og Morten har gjort sit for den rigtige pris.
:rolf:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Avensis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 188
Tilmeldt: 8. feb 2013, 12:07
Interesser: Luft og jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Avensis » 4. mar 2016, 23:14

Hvilket gevær drejer det sig om? Er det en kineser til 300 kr. så er det efter min mening frem med vinkelsliberen....

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3241
Tilmeldt: 16. aug 2004, 16:11
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 206 times
Been thanked: 48 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Slettes3 » 5. mar 2016, 08:59

SBFP skrev:Hej,

Jeg har lige været igang med at rydde lidt op i våbenskabet, og ser da at det 4,5mm gevær jeg mente der stod der inde, rent faktisk er et 5,5, hvilket betyder at jeg skal have tilladelse til det... Det er jo længe siden vi har haft frit lejde til at komme af med sådanne våben, så hvordan forholder jeg mig nu?

Jeg er ret sikker på at det ikke har nogen særlig høj værdi, så jeg overvejer om jeg bare skal save det midt over, og smide det til skrot - måske er det den eneste mulighed?

Andre der har stået i lignende situation, eller ved hvad jeg kan gøre?
Smid lortet i en skovsø. Hvor svært kan det være?.

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 7 times

Re: Uregistreret 5,5 luftgevær, hvad gør jeg?

Indlæg af Uldsok » 5. mar 2016, 12:32

Rigbymauser skrev:
SBFP skrev:Hej,

Jeg har lige været igang med at rydde lidt op i våbenskabet, og ser da at det 4,5mm gevær jeg mente der stod der inde, rent faktisk er et 5,5, hvilket betyder at jeg skal have tilladelse til det... Det er jo længe siden vi har haft frit lejde til at komme af med sådanne våben, så hvordan forholder jeg mig nu?

Jeg er ret sikker på at det ikke har nogen særlig høj værdi, så jeg overvejer om jeg bare skal save det midt over, og smide det til skrot - måske er det den eneste mulighed?

Andre der har stået i lignende situation, eller ved hvad jeg kan gøre?
Smid lortet i en skovsø. Hvor svært kan det være?.
God ide, så kan en magnetfisker oprette en spændende identifikationstråd om 30-40 år
Havde luftgeværet haft en værdi kunne du købe et taletidskort og oprette en "salgsannonce" i den blå for derefter, at "købe" og registrere det.

Besvar