Typhoon - forberedt til dæmper?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
Hoppelop
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jul 2006, 12:24
Geografisk sted: Hirtshals

Typhoon - forberedt til dæmper?

Indlæg af Hoppelop » 26. aug 2006, 13:09

Hej Alle

Lige fået leveret en typhoon fra K. O. Skov. Alt gik fint, men jeg troede Typhoon med standardpibe var forberedt til dæmper? På de modeller, jeg tidligere har set, var der ligesom sådan en bøsning, man skruede af ved mundingen, hvorefter man på samme gevind kunne skrue en dæmper på. Er det mig der tager fej, og er det kun modeller med matchpiber, der er forberedt til dæmper?

På forhånd tak

H

Brugeravatar
Peder
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 193
Tilmeldt: 4. nov 2004, 19:55
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Peder » 26. aug 2006, 14:22

Svjh har tpe en standard-pibe fra en Typhoon. Så du kan jo spørge ham.
Mvh.
Peder - enjoy yourself, it´s later than you think !

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 26. aug 2006, 16:15

Jeg ved ikke helt 100, men går ud da ud fra at der også er gevind for dæmper på 14mm standartpiber, men har du købt med 12mm pibe giver sagen sig selv, da 1/2" UNF måler 12.5mm på toppen og det kan derfor ikke lade sig gøre.

Men du kan gøre flere ting:

Bytte hele riflen til én med 14mm standartpibe (går stærkt ud fra at den er med gevind), og Skov bytter uden vrøvl inden for rimelig tid.

Kun bytte piben til 14mm standartpibe (hunde let at gøre, 2 pinol skrue og smutpasning, skal bare lines op med luftkanalen)

Montere en shroud som også dæmper i sig selv og derudover er udstyret med gevind for dæmper, denne koster dog ca. kr. 500 (og øger total længden med 10cm).

Beklager jeg ikke var opmærksom på dette, :oops: er ikke beskrevet i kataloget eller på FX´s hjemmeside:
-------------------------------------
Pipa
12mm standardpipa
14mm standardpipa
14mm Lothar Walter, matchpipa
-------------------------------------
Men jeg skal meget gerne ringe til kurt og udrede det for dig hvis du vil?
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af Rahan » 26. aug 2006, 21:38

Jeg købte en typhoon i sidste uge hos Skov, og der var ingen forskruning til dæmper, men jeg kunne godt tænke min en, det er nu noget af et knald den giver.

Jeg mener jeg har set en som bare presses ned over løbet og fastgøres med et par små skruer, men hvor ?

Ps. Er det lovligt at montere dæmper på luftvåben ??

Mvh Per

Hoppelop
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 37
Tilmeldt: 31. jul 2006, 12:24
Geografisk sted: Hirtshals

Tak

Indlæg af Hoppelop » 27. aug 2006, 22:03

Hej Erik

Tusinde tak for dit svar. Jeg sender hele baduljen retur til k. o . skov og bytter til en med matchpibe, som jo ikke er voldsomt meget dyrere. Kurt lød som en fin fyr, så der bliver sikkert ingen problemer. Det var i øvrigt den sidste, han havde tilbage, så det bliver nok lidt ventetid, for jeg kan forstå, at der er rift om FX'erne.

Mange hilsner

H

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 28. aug 2006, 08:20

PerNielsen skrev:Jeg købte en typhoon i sidste uge hos Skov, og der var ingen forskruning til dæmper, men jeg kunne godt tænke min en, det er nu noget af et knald den giver.
Var det med 12 eller 14mm løb?
Hvis 12mm, er det nok det letteste og bedste at tilkøbe en shroud, den er med gevind for dæmper og dæmper også en smule i sig selv.
Jeg mener jeg har set en som bare presses ned over løbet og fastgøres med et par små skruer, men hvor ?
Adaptor afhænger af løbsdiameter, lige umiddelbart har jeg kun set til Career 707 og ved ikke hvad løb der sidder på den, men efter billedet at dømme kunne det godt ligne 12mm
http://www.airgunbuyer.com/Showproducts ... ccessories
..ellers er google din ven:
http://www.google.com/search?hl=da&q=si ... daptor&LR=
Bemærk at længden på dæmperen + de små tolerancer for haglgennemgang kræver at det hele skal line hundenøjagtigt op, ellers får du hagl der slæber på dæmperen med følgende dårlig præcision.
Ps. Er det lovligt at montere dæmper på luftvåben ??
Delte meninger i forskellige politikredse, men det er stadfæstet ved dom at det er lovligt (ikke til jagt selvfølgelig), prøv at tygge denne tråd igennem:
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af Rahan » 29. aug 2006, 07:01

Lyddæmper er ulovlige, også til luftvåben !
Jeg har prøvet at få et klart svar i lang tid på spørgsmålet ang lovligheden af lyddæmpere.

De fleste kikker i våbenloven og læser disse 2 ting :
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

derefter læser man stk 2
Stk. 2. Undtaget fra forbudet er:
a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition hertil,

Det man så gør er at man læser loven forkert, for det der står i stk 2 a) er kort fortalt, at man gerne selv må fremstille eller ombygge et luft eller fjedervåben (som iøvrigt også defineres som et skydevåben!)

Man blander tingene sammen, og læser våbenloven så man synes den passer til ens egen fordel.

Jeg har endvidere set en artikel med en som selv har lavet sin lyddæmper i carbon med noget brændbart filt materiale indvendig. LAD VÆRE ! Det er stadig ulovligt at montere den på en luftbøsse (som også defineres som et skydevåben!)
Så den person som laver sin egen lyddæmper, brændbar eller ej er også i konflikt med loven (§1 stk8)

At der engang har været en dom der modsiger dette redder intet hvis i bliver taget !

Alt dette er ikke noget jeg bare griber ud af luften, jeg brugte den gammeldags metode med at spørge pænt, og insistere på at få helt klare svar hos Politiet, og blev til sidst henvist til Århus politi Tlf 87311448 og fik at vide det var en Jan Poulsen jeg skulle tale med, han er deres juridiske rådgiver i våbentekniske spørgsmål, og kan forklare det hele meget klart.

Jeg ville gerne have udstyret min typhoon med en dæmper, men ikke hvis det er ulovligt, så jeg synes selv det er lidt træls det hele
Håber at dette kan hjælpe andre fra at komme i klemme

Mvh Per

Brugeravatar
kt8
Banned
Banned
Indlæg: 670
Tilmeldt: 16. maj 2005, 19:09
Geografisk sted: NordJylland

Indlæg af kt8 » 29. aug 2006, 12:55

Jan Betjent ved nok bare at lyddæmpere er ulovlige til jagt og regulering, det sjove er at en af mine venner har påtrykt hans våbentilladelse at han kun må bruge dæmperen til regulering. ::-;<

Det ville jo være dejligt om de kendte reglerne selv :evil:

Desuden er der jo faldet dom om at de er lovlige til luftvåben.

Du skal ikke tro på alt hvad de skrankepaver siger, han ved højst sandsynlig ikke en klap om emnet, men vil ikke virke uvidende, derfor slynger han sådan et svar ud.

Forbuddet har så vidt jeg ved, at gøre med krybskytteri, og der spiller luftvåben vist ingen rolle.

Murdoch
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 8. jun 2005, 12:06
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time

Indlæg af Murdoch » 29. aug 2006, 17:11

Jeg er enig i at det er forskelligt fra politikreds til politikreds. Det er der så meget der er, så hvorfor ikke også her.
Senest rettet af Murdoch 30. aug 2006, 11:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 817
Tilmeldt: 4. feb 2004, 18:18
Geografisk sted: Jyllinge
Has thanked: 1 time

Indlæg af Joe_black » 29. aug 2006, 21:33

Det er mere end almendeligt kendt at våben loven bliver tolket forskelligt fra den ene politikreds til den anden.

Den ene kreds destruere en shroud, og kalder den en dæmper, mens den anden har en luftbøsse magen til til våbenteknisk undersøgelse i 3 måneder og udleverer den med shroud, eller dæmper om i vil.

På samme måde kan nogle få tilladelse til halvauto jagtrifler, mens andre bliver afvist, bare fordi de bor i en by hvor sheriffen syntes det.

Loven bliver skrevet af regeringen, håndhævet af politiet. Men er der tvivl om hvordan vi står overfor loven, (hvis vi ikke tilstår) er det i retsalen det skal afgøres.

Dette er sket med hensyn til dæmpere på luftskydere, og tiltalte fik medhold.

Hvornår er det blevet en rådgiver for politiet der bestemmer hvordan loven skal læses, stik modsat hvad retten har afsagt dom over?

Dette har været diskuteret flere gange før, og vi bliver ikke klogere før der er en der bliver tiltalt, og ryger i retten.
:roll: glem det sidste, der er jo en der har taget turen, og fået medhold.
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Brugeravatar
Leadbyte
This member is
This member is
Indlæg: 424
Tilmeldt: 6. apr 2005, 15:35
Interesser: Sortkrudt, Nimbus,
Geografisk sted: København
Has thanked: 29 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af Leadbyte » 29. aug 2006, 22:00

Joe_black skrev:Dette har været diskuteret flere gange før, og vi bliver ikke klogere før der er en der bliver tiltalt, og ryger i retten.
:roll: glem det sidste, der er jo en der har taget turen, og fået medhold.
og så er det jeg kommer til at spekulere på, om forskellige byretter kan have forskellige meninger, ligesom forskellige sheriffer har om samme sag?

eller skal de rette sig ind efter domme i andre retskredse?
(jeg er klar over at de skal rette sig efter 'højere' instanser)
Murphy var optimist.

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 30. aug 2006, 08:55

Essensen af de hele må vel være at tolkning af loven er personrelateret, og at der findes strammere (bla. a. Herning og Århus som tilsyneladende kører parløb) og slappere.
Det kan jeg ikke bruge til noget.

Man burde også kunne forvente at få vejledning i både "hvad er min ret og hvad er min pligt", men i tilfældet Herning-Århus kører man åbenbart en linie med "jo færre våben, des bedre" og alt hvad man har af rettigheder og muligheder må man selv gøre benarbejdet for at støve op.

Så for mit vedkommende kan en vrangvillig betjent i en våbenafdeling holde sig til ja/nej og ellers lange papir over disken, resten ordner vi via Justitsministeriet, eventuelle personlige meninger og synspunkter og kreative tolkninger af våbenloven gider jeg ikke høre på.

Men ang. dæmpere er loven ikke særlig klar, ikke fordi lovgiverne ikke prøver på at gøre den forståelig, men der bliver tilføjet og bygget på hele tiden, og sidst er luftbøsser kommet med under jagt, hvilket pludselig gør nogle luftbøsser (>kal.0,22/150m/sek.) til våben i en jagtsituation og derfor under samme restiktioner som krudtvåben når det handler om lyddæmpere.

Det jeg personligt vil holde mig til ang. lyddæmpere er den tidligere dom som jeg mener er det eneste troværdige man som borger i et retssamfund kan rette sig efter, desuden vil jeg til enhver tid ved en eventuel tvist kunne hævde at have været "i god tro".

Som borger har man ret og pligt til at kende loven, og det betyder at loven skal være umiddelbar forståelig for menigmand.

Altså dommen afgør at en lyddæmper fremstillet til luftbøsser ikke er ulovlig at fremstille og eje, det vil jeg holde mig til.

Lyddæmper til krudtvåben og til jagt/regulering kræver tilladelse og det vil jeg holde mig fra.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Brugeravatar
Erik the Viking
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 992
Tilmeldt: 12. maj 2005, 09:27
Geografisk sted: Jylland, Danmark
Been thanked: 1 time

Indlæg af Erik the Viking » 5. sep 2006, 12:54

http://www.commander.se/kategori.php?ka ... kategori=3
..fører faktisk adaptorer med 1/2 UNF for dæmper til montage på 10, 12, og 13,2mm løb.

Koster dog 225SEK, hvilket svarer til cirka det halve af en upgrade fra standart løb til Walther Lothar matchløb.
Erik the Viking
"..Samtidig bør alle luftvåben ind under SKV ordningen, sådan at vi får bugt med dette "plinkeri"" (citat Arne)

Besvar