Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
KillBill
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16. aug 2014, 22:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp.

Indlæg af KillBill » 4. jan 2016, 12:12

Jeg var i den heldige situation, at jeg selv kunne indkøbe mine gene julegaver fra familien...og det skulle være luftskydere, naturligvis! :eek:

Indtil videre har jeg plejet min interesse med en gammel tunet udgave at en kineserriffel, som dog både er ekstremt hårdt skydende og præcis. Men jeg har snuset efter mere i lang tid, og nu skulle det være. Og både en pistol og en riffel.

Jeg havde relativt hurtigt bestemt, at pistolen skulle være en HW 45 fra Weihrauch, selv om en Webley Alecto også trak pga. den større kraft. Webleyen blev dog afskrevet, da jeg syntes, den er for grim og kluntet. HW 45 havde jeg aldig set "in real life", men den så flot ud på nettet, fik ros her og på diverse youtube reviews. Så, risikoen var nok ikke så stor.

Omkring riflen, så gik jeg hurtig uden om rifler fra Diana og Weihrauch. De er simpelthen for "usexede" i deres fremtoning og virker meget "over prized" på trods af de mange rosende beskrivelser her i forumet. Al respekt for de kyndige og erfarne skribenter :respekt: , men essensen virkede som "nørdernes" fremhævelse af DET eneste rigtige! ... efter deres mening :fun: Den slags er der alle steder, når det kommer til dedikerede mennesker, hvad enten det drejer sig om cola (Pepsi eller Coca?), biler (BMW, AUDI eller Mercedes?)...eller ja, luftskyder. Så, jeg kiggede bredt, satte mig en pris, der hed under 2.000 kr.
Hurtigt fandt mine øjne i retning af en Cometa 400 variant. Det er et spansk mærke, der fremhæves af mange. Jeg bestemte mig egentlig for, at det skulle være en Cometa Feniks 400 premiere med gasstempel. Det eneste, jeg ikke kunne lide ved den model var, at det var en "break barrel". Jeg ville gerne have en riffel med fast løb og spændestang. Så, jeg kiggede lige en ekstra gang... ...og BANG! Forelskelsen ramte med det samme, da Gamo CFX Royal tonede frem. For den var sgu smuk som en drøm... og ja, den fik rigtig meget ros for dens kvalitet, mest på udenlandske fora...men sandelig også af nogle her på sitet! :shock:

Da jeg jo er jyde (dog bosat på djævleøsen), så betaler jeg naturligvis ikke mere end nødvendigt! :shame:

Derfor var jeg klar over, at mine køb skulle foregå på nettet og i udlandet. Begge skydere blev bestilt den 21. december.

Pistolen blev bestilt hos Schneider i Tyskland, hvor den kunne fås for ca. 1.850 kr. (+ 8 Euro forsendelse).
Pga. af de åndsvage tyske regler med maks 7,5 joule, så ville jeg ikke bestille riflen samme steds. Det blev i stedet hos et spansk familiefirma, Pistolas y Carabinas http://www.carabinasypistolas.com/en/ hvor riflen med forsendelse kostede mig 1.785 kr.

Begge steder kan stærkt anbefales at handle. Alt gik smooth, og begge skydere ankom til mig allerede den 29. december, ret flot med julen ind i mellem! :thumbup:

Min bedømmelse indtil videre, nu hvor jeg har skudt en ca. 100 hagl med begge skydere:

Weihrauch HW 45: FUCK! den er stor og tung! :shock: Den er vel ca. 25% større end den originale Colt 1911 (som jeg har skudt med flere gange) og vel en trediedel tungere. Den er usædvanlig hård at spænde, det kan ikke gøres i strakt arm. Den virker usleben og skarp i overdelen, som man spænder med, og det virker uhensigtsmæssigt, at det bedste sted at holde ved spændemanøvren også er der, hvor sigtet sidder. Men det mest utilsigtede er dog den billige skralle lyd fra fjerderen, når man spænder. Det havde jeg ikke regnet med, det lyder lige som min billige softball pistol, når den spændes. :???: På disse punkter virker psitolen virkelig billig. Til gengæld er der klar kvalitetsfølelse, når det kommer til sigtemidlerne og specielt aftrækket. Wow. Her er der ingen slinger i valsen. Følelsen af kvalitet er der med det samme, når man fornemmer triggeren...og skuddet falder smooth og præcist i aftrækket. MEN, pistolen bliver aldrig noget præcisions "wunder". Den er simplethen for tung (særligt næsetung) og det kraftige rekyl i kombination med pistolens svage kraft (selv på 10 m. går der betragtelig og tydelig fornembar tid mellem skud og nedslag i mål) gør den simpelthen nærmest umulig at skyde præcist med. Den svage kraft gør også, at der konstant skal rettes på sigtet, hvis man skifter mellem distancer. Haglet falder simpelthen så meget, at hvis sigtet passer på 20 meter, så skyder man simpelthen langt over pladen på 10 meter. Skuffende :thumbdown: , skulle nok have købt Webleyen i stedet.

Gamo CFX Royal: WOW WOW WOW :shock: :shock: :shock: Hvis den er flot på billeder, så er den FANTASTISK smuk og elegant i virkeligheden. Jeg har simpelthen ikke set smukkere luftriffel og følelsen af den i hånden overgår alle luftrifler, jeg til dato har prøvet. Kavlitetsfølelsen er sublim. Lækkert træarbejde, lækkert præcist aftræk, let og blødt spænde. Min eneste bekymring er fastholdelsen af spændestangen løbsmundingen. Den er af plastik (låsen), så her skal man nok være lidt forsigtig i håndteringen. Sydningen er hård og præcis. På 20 meter skød de to første skud lidt højt og til højre på skiven. Efter første korrektion sad alle skud i det sorte felt. Mere kan vist forlanges på 20 m. uden kikkertsigte :thumbup:

Jeg glæder mig til fortsættelsen. HW skal selvfølgelig have flere chnacer til at vinde ved nærmere bekendtskab. Gamoen er allerede kærlighed :smile:

01jb
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 5. okt 2007, 09:02
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af 01jb » 4. jan 2016, 12:47

KillBill skrev: Forelskelsen ramte med det samme, da Gamo CFX Royal tonede frem. For den var sgu smuk som en drøm... og ja, den fik rigtig meget ros for dens kvalitet, mest på udenlandske fora...men sandelig også af nogle her på sitet! :shock:

Min bedømmelse indtil videre, nu hvor jeg har skudt en ca. 100 hagl med begge skydere:


Gamo CFX Royal: WOW WOW WOW :shock: :shock: :shock: Hvis den er flot på billeder, så er den FANTASTISK smuk og elegant i virkeligheden. Jeg har simpelthen ikke set smukkere luftriffel og følelsen af den i hånden overgår alle luftrifler, jeg til dato har prøvet. Kavlitetsfølelsen er sublim. Lækkert træarbejde, lækkert præcist aftræk, let og blødt spænde. Min eneste bekymring er fastholdelsen af spændestangen løbsmundingen. Den er af plastik (låsen), så her skal man nok være lidt forsigtig i håndteringen. Sydningen er hård og præcis. På 20 meter skød de to første skud lidt højt og til højre på skiven. Efter første korrektion sad alle skud i det sorte felt. Mere kan vist forlanges på 20 m. uden kikkertsigte :thumbup:

Gamoen er allerede kærlighed :smile:
Først tillykke med dine julegaver :smile:

Så har jeg tilladt mig at "klippe" lidt i dit indlæg, og kun for lige at bemærke at du, så vidt jeg har kendskab til, er den eneste der roser aftrækket på en CFX, og ikke for at nedgøre dit indlæg på nogen måde. :razz:

Har selv haft CFX og skiftede aftrækket til et Charlie de Tuna aftræk, netop fordi aftræk på CFX kryber sa.. :evil: meget.

Ellers så bare god skydning fremover. :thumbup:
Hilsen

Jønne

________________

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

KillBill
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16. aug 2014, 22:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af KillBill » 4. jan 2016, 13:14

Hej Jønne,

Ja, jeg har læst, at flere har været utilfreds med aftrækket på CFX. Og smag kan selvfølgelig være forskellig i den retning også :fun:

Jeg skal ikke kunne sige, om det særligt er min finger, der passer til CFX royal aftrækket? Om de har ændret noget? Om der forskel fra CFX til CFX royal? Om min riffel bare særlig godt indstillet? Jeg ved det ikke. Men jeg må sige, at det fungere perfekt i forhold til mig, jeg skal ikke rette noget. Det er lige tilpas mellem blødt og fast, og skuddet falder ubesværet, så det eneste, jeg skal, er at holde det røde TRUGLO sigtekornet i fokus på målet.

Jeg er virkelig positivt overrasket over riflen generelt. Skudoplevelsen er helt på højde med den, jeg har haft med salonrifler. Alene lyden, når skuddet falder :eek:

LK
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 318
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:51
Interesser: Sjov teknik.
Geografisk sted: Århus
Been thanked: 11 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af LK » 4. jan 2016, 17:02

Hej Kill Bill

Jeg gætter på, at du ikke bruger rigtige pistolhagl? Prøv det. Jeg bruger HN Finale Match til pistol, og der er godt med fart over feltet. Ret flad bane giver det også.
Mvh
Lars

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Timber » 4. jan 2016, 17:21

"Hvor du fra??", som en rapper engang sang... Hvis det er nede i den sydlige ende af Sjælland, og du har mod på at køre over broen, så er du velkommen til at komme en tur til Møn og skyde lidt langdistance med den, hvis det er...

Så kan jeg samtidig vise dig noget godt tysk kvalitets skydejern, i stedet for den fesne spanier... :blink: ...... :fun: :fun: (Har selv en Gamo, så bare rolig, det bare spas..)
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Fanastril » 4. jan 2016, 22:08

Tillykke med dine nye skydere, Kill. :razz:

Som ny ejer af en HW45 føler jeg mig dog nødt til, at tage den i forsvar. Jeg købte også en HW45 fra Schneider før jul, med ekstra "eksportfjeder", som mystisk nok ikke gjorde den kraftigere :cry: , men mere smooth og letspændelig :smile: . Det var dog et sandt helvede at skifte fjederen, som var 3-4 cm længre, end originalen. Tog 2-3 timer og fire hender, mer eller mindre samme %#&! som da jeg skiftede på min HW30. Lang næse da den chrono'et de samme 173 m/s. (Som i øvrigt er kraftigt og ikke svagt for en luftpistol.)

Mht ladegreb: Hold den i højre hånd bag-frem i skæftet, pægende mod dit bryst. Hold venstre hånd under piben/bagsigte, håndflade op. Træk op med venstre og ned med højre, og knæk. Relativt nem operation, især med den ny fjeder.

Men altså: HW45 er en meget god 1911-simulator, og den rel. kraftige rekyl er lige i øjet, om man har skudt med de tunge håndvåben. Det er ikke nemt at træffe med ACP.45 eller HW45, og skal ikke være, det kræver træning og konsistens. Og NB vægten er ikke 1/3 over, men lige nøjaktigt de 1.15 kg som den originale 1911. Jeg har ikke forsøgt Alecto/Zoraki (har kun FAS 6004, Webley Tempest, og et monster af en Hatsan 25 Supercharger), men fjeder og pneumatisk er totalt ulige arter, som ikke skal sammenlignes.

HW45 gør det den gør, og den glæde det er at sætte hagl i det sorte på 10 meter overstiger langt, at skyde det samme med en rekylfri.

Alle luftvåben skal stilles om mellem 10 og 20 meter afstand (og 10m er da rigelig for åben-sige luftpistol), så den kritik er ikke relevant når det går i 170 m/s. En Zoraki/Alecto skal også pumpes tre gange for at skyde hårdere end en HW45, så man betaler for den manglende rekyl.

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af FrederikF » 4. jan 2016, 22:37

Enig med sidste indlæg.
Skyder selv med en HW45 i kælderen, det er den eneste luftpistol, som "opfører sig" som en almindelig cal .22. Det er muligt at træne greb og aftræk sådan at den kan overføres til almindelig pistolskydning IMHO.
Jeg mener det er nemt at finde en luftpistol der er lettere at ramme med (mange rekylfri på markedet), de giver bare ikke en ordentlig træning[emoji3]
Tror du bliver glad for Pistolen, hvis du vil noget seriøst med pistolskydning.
Held og lykke med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af FrederikF » 4. jan 2016, 22:38

Manglede "eneste luftpistol JEG HAR PRØVET, som opfører sig..."
[emoji3]


Sent from my iPhone using Tapatalk

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af 686 » 6. jan 2016, 15:49

170 meter i sekundet er rigeligt til 10 meter. Jeg har en Steyr LP50 - helt anden slags skyder - men det ændrer ikke ved, at den også fungerer fint på 25 meter. Dog vil det ikke være en god ide at skyde udenfor i blæsevejr :-)

Det gode ved luftpistoler er, at det tager relativt lang tid for haglet at forlade løbet - vi taler stadig brøkdele af sekunder. Den relativt lange tid gør, at du bliver tvunget til at rette alle de dårlige vaner, du har fået ved at skyde med krudt :-)

Selv med en hundedyr Steyr var jeg chokeret over hvor dårligt jeg skød. Det var indtil jeg indså, at det var mig og ikke pistolen, som var problemet.

Du burde kunne skyde stort set lige så præcist med en HW45, som jeg kan med en Steyr - det kræver bare mere øvelse - se at komme i gang - hold op med at give pistolen skylden :-)

KillBill
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16. aug 2014, 22:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af KillBill » 6. jan 2016, 15:52

Tak for kommentarerne :thumbup:

Og ja, Lars, jeg har helt sikkert endnu ikke brugt de optimale hagl. Jeg har blot skudt med alm. 4,5 standard hagl på 0,52 gr. Det kan ganske givet blive bedre med andet ammu.

Timber, tak for invitationen. Det er slet ikke utænkeligt, at jeg vil tage dig op på den, når vejret bliver lidt mere "skydevenligt" :smile: Lige pt. har jeg jo ikke kikkertsigte, og det sætter nogle naturlige begrænsninger på for præcisionen på langdistance :giggle:

Og det er fint, at Fanastril og FrederikF vil forsvare HW 45. Helt rigtigt, at vægten er præcis som den originale Colt 1911 - det er bare mig, der husker den lettere...så det må være mine overarme der skrumpet :cry: ...eller også har det noget at gøre med, at balancen i skyderen er meget "næsetung", hvilket ikke gør den lettere at holde ud i strakt arm. Dette forstærkes af, at pistolen meget præcist er 25% større (specielt længere) end originalen. Jeg er godt klar over, at den er blandt de mere "kraftige" modeller, men det ændrer ikke på min oplevelse af, at den virker noget svag, med sin mærkbart lange skudtid fra skud til målnedslag. 170 m/s er måske bare ikke nok for mig. Og jeg er sikker på, at rekylen i kombination med den relativt beskedne fart i skuddet også giver en ekstra udfordring - som ikke øger pistolens brugbarhed hvis man ønsker at træne skydning med cal. 22 (men så er det nok også bedre at bruge en 22'er :fun: )
Pistolen er helt sikkert et kvalitetsprodukt (selv om der som nævnt er ting, der virker billige), og jeg afskriver slet ikke, at jeg bliver glad for den. Den skal helt sikkert have noget snor, og jeg glæder mig til at blive dus med den hen over sommeren. I øjeblikket, må jeg indrømme, at jeg synes, at den er svær at træffe en øldåse med på bare 15 m. Men det kan meget vel være en kombination af skyttens evner og hans ufortrolighed med dyret :oops:

KillBill
Newbie
Newbie
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16. aug 2014, 22:03
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af KillBill » 6. jan 2016, 15:55

"Du burde kunne skyde stort set lige så præcist med en HW45, som jeg kan med en Steyr - det kræver bare mere øvelse - se at komme i gang - hold op med at give pistolen skylden :-)"


...altså 686, nu har jeg jo ikke kendskab til, hvor præcist du skyder :giggle: , men du har sikkert ret i, at jeg har brug for meget mere øvelse med pistolen. Det jeg udtrykker er min umiddelbare opfattelse efter ca. 100 hagl. Så, der er plads til at kærligheden kan vokse frem... :smile:

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Timber » 6. jan 2016, 23:53

KillBill skrev:Tak for kommentarerne :thumbup:

Og ja, Lars, jeg har helt sikkert endnu ikke brugt de optimale hagl. Jeg har blot skudt med alm. 4,5 standard hagl på 0,52 gr. Det kan ganske givet blive bedre med andet ammu.

Timber, tak for invitationen. Det er slet ikke utænkeligt, at jeg vil tage dig op på den, når vejret bliver lidt mere "skydevenligt" :smile: Lige pt. har jeg jo ikke kikkertsigte, og det sætter nogle naturlige begrænsninger på for præcisionen på langdistance :giggle:

Og det er fint, at Fanastril og FrederikF vil forsvare HW 45. Helt rigtigt, at vægten er præcis som den originale Colt 1911 - det er bare mig, der husker den lettere...så det må være mine overarme der skrumpet :cry: ...eller også har det noget at gøre med, at balancen i skyderen er meget "næsetung", hvilket ikke gør den lettere at holde ud i strakt arm. Dette forstærkes af, at pistolen meget præcist er 25% større (specielt længere) end originalen. Jeg er godt klar over, at den er blandt de mere "kraftige" modeller, men det ændrer ikke på min oplevelse af, at den virker noget svag, med sin mærkbart lange skudtid fra skud til målnedslag. 170 m/s er måske bare ikke nok for mig. Og jeg er sikker på, at rekylen i kombination med den relativt beskedne fart i skuddet også giver en ekstra udfordring - som ikke øger pistolens brugbarhed hvis man ønsker at træne skydning med cal. 22 (men så er det nok også bedre at bruge en 22'er :fun: )
Pistolen er helt sikkert et kvalitetsprodukt (selv om der som nævnt er ting, der virker billige), og jeg afskriver slet ikke, at jeg bliver glad for den. Den skal helt sikkert have noget snor, og jeg glæder mig til at blive dus med den hen over sommeren. I øjeblikket, må jeg indrømme, at jeg synes, at den er svær at træffe en øldåse med på bare 15 m. Men det kan meget vel være en kombination af skyttens evner og hans ufortrolighed med dyret :oops:
Jeg regner stærkt med at jeg gentager succesen med en sommerskydning ude på arbejdet, og der er nu naturligvis meget velkommen... Og skulle triggerfingeren klø alt for meget, skriver du bare en PB, så finder vi ud af noget... Jeg har en 100 meter bane vi kan skyde på, hvis det er... Og sikkert også et kikkertsigte du kan låne... :blink: :giggle:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Sort » 8. jan 2016, 22:50

KillBill skrev:"Du burde kunne skyde stort set lige så præcist med en HW45, som jeg kan med en Steyr - det kræver bare mere øvelse - se at komme i gang - hold op med at give pistolen skylden :-)"


...altså 686, nu har jeg jo ikke kendskab til, hvor præcist du skyder :giggle: , men du har sikkert ret i, at jeg har brug for meget mere øvelse med pistolen. Det jeg udtrykker er min umiddelbare opfattelse efter ca. 100 hagl. Så, der er plads til at kærligheden kan vokse frem... :smile:
Personligt havde jeg nok valgt en HW40, men den er jo så rekylfri og en noget anden oplevelse.
Jeg har set folk skyde imponerende godt med fjederpistoler, men hvis det var så nemt med en HW45, hvorfor skyder de så med steyr etc til olympiaden?

Nå men jeg synes egentligt også at CFX er nydelig, men den har nu godt af en lille tuning og et GRT aftræk (kan faktisk godt være at GAMO har lavet aftrækket om siden gamle dage). Hvis man vil have et gevær der er 100% som det skal være direkte fra fabrikken, så er bedste bud nok AirArms TX200, men så har man altså også lagt hvad der skal lægges i en fjederbøsse.

HW og diana er gode fra fabrikken og kan egentligt "skydes til" på et par dåser hagl, men de har nu bedre af lige at blive lukket op, efterpoleret, smurt korrekt osv.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Avensis
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 188
Tilmeldt: 8. feb 2013, 12:07
Interesser: Luft og jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 20 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Avensis » 9. jan 2016, 10:48

Tillykke med dine nye luftskydere, ang. HW 45, så har jeg haft et par stykker og de er egentlig meget præcise men bare svære at ramme med. Det er et spørgsmål om teknik og det rigtige hagl. Som Sort skriver er en HW40 meget lettere at ramme med, næsten for let :smile: .

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af 686 » 11. jan 2016, 11:59

Hvis KillBill havde ambitioner om at deltage i olympiaden, så havde han brug for noget andet end en HW45. På den anden side, hvis man kan ramme med en HW45, så kan man også ramme med en Steyr LP10 med elektronisk aftræk :-)

Selv et atomur går ikke helt præcist. Men for de fleste af os almindelige dødelige, så vil et gammeldags ur med fjederoptræk være rigeligt præcist til at nå bussen - med andre ord: At et ur vinder 4 sekunder om dagen har ingen praktisk betydning.

Jeg er en gang blevet imponeret over, hvor præcist en gut kunne skyde med en antik sortkrudts-forlader-pistol - igen - nok ikke noget man skulle stille op med til olympiaden med. Men manden oplevede helt sikker stor skydeglæde ved at mule undertegnede og en kammerat med vores moderne 9mm pistoler på 25 meterbanen :-(

Måske findes der kun to slags mennesker: Dem der kan ramme og dem, som ikke kan :-)

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Sort » 11. jan 2016, 12:08

686 skrev:Måske findes der kun to slags mennesker: Dem der kan ramme og dem, som ikke kan :-)
Jow da, jeg synes også jeg laver rimeligt med plads til andre motiver end olympisk skydning.

Jeg skyder jo ikke rigtigt med pistol, så for mig er det måske mere oplevelsen af overhovedet at ramme der rykker. At det så helt sikkert er sværere med rekyle og hangtime, ja det er jo så det andre gerne vil.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af 686 » 11. jan 2016, 15:50

Hvis det er svært at ramme en øldåse, så brug en småkagedåse i stedet :O

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Sort » 11. jan 2016, 22:28

686 skrev:Hvis det er svært at ramme en øldåse, så brug en småkagedåse i stedet :O
De fleste våben i 12/70 har et eller andet ammo jeg kan ramme med,
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af 686 » 11. jan 2016, 23:20

Ja, ingen grund til at give op, bare fordi man ikke er så god som de bedste. Eller fordi det er svært at ramme i starten.

Find en måde at skyde på, hvor du kan ramme - hvis man ikke rammer er det ikke sjovt.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Weihrauch HW 45 og Gamo CFX Royal indkøbt i Tyskl. og Sp

Indlæg af Sort » 11. jan 2016, 23:35

686 skrev:Ja, ingen grund til at give op, bare fordi man ikke er så god som de bedste. Eller fordi det er svært at ramme i starten.

Find en måde at skyde på, hvor du kan ramme - hvis man ikke rammer er det ikke sjovt.
Det der altid har slukket mig ved pistoler, er at jeg ikke kan komme ud og skyde noget andet end skiver, medmindre jeg går rimeligt all in og arbejder mig op til IPSC.

Jeg ved godt at man kan lære alt muligt om aftræk og vejrtrækning ved at stå med skiver længe nok. Men jeg har ikke tålmodigheden, hverken med bue, riffel eller luftgevær.

Engang for længe siden besluttede jeg mig for ikke rigtigt at konkurrere med skydevåben, blandt andet fordi jeg næsten faldt i søvn midtvejs i et buestævne. Men også fordi det tager glæden og hyggen ud af en skydedag, hvis det hele skal gøres op i tal.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar