Iltflaske -> atmosfærisk luft påfyldning

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Iltflaske -> atmosfærisk luft påfyldning

Indlæg af GamoHunter » 5. okt 2006, 21:56

Halløjsa

Jeg har fundet en lettere brugt 5 liters oxygen flaske (hvid/blå) på 200 bar. Er det tilladt at fylde den med atmosfærisk luft eller må den kun fyldes med ren ilt?

Logisk set vil jeg mene at man gerne må, men er der nogen der ved dette med sikkerhed?

GH
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
CO
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2668
Tilmeldt: 4. jan 2005, 18:30
Interesser: Long range, bue, jagt, IPSC
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 41 times
Been thanked: 210 times

Indlæg af CO » 5. okt 2006, 22:04

Du må kun fylde flasken med det den iflg. farvekode og stempler er beregnet til.
Østbirk Pistolskytter og
Sportsskytteklubben Mildot

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Indlæg af GamoHunter » 5. okt 2006, 22:15

co skrev:Du må kun fylde flasken med det den iflg. farvekode og stempler er beregnet til.
Pokkers også for jeg har nemlig fået den gratis, så det er surt at den ikke kan bruges alligevel... :???:
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 5. okt 2006, 23:27

Hmm, hvis det er farvekoden som er problemet kan den vel males om i de rigtige farver ???

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Indlæg af GamoHunter » 5. okt 2006, 23:53

Yamamoto skrev:Hmm, hvis det er farvekoden som er problemet kan den vel males om i de rigtige farver ???
Det har jeg også tænkt på, men der er indgraveret "oxygen/ilt" i flasken, så den bliver jo afsløret på den måde.
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Murdoch
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 245
Tilmeldt: 8. jun 2005, 12:06
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time

Indlæg af Murdoch » 6. okt 2006, 01:17

Du kan jo alligevel ikke bruge en 200 bar flaske til det store. Du har kun én fyldning til fuldt tryk. Resten bliver reducerede.

Brugeravatar
45LongColt
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 188
Tilmeldt: 30. jun 2005, 23:48
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af 45LongColt » 6. okt 2006, 12:29

GamoHunter skrev:[Pokkers også for jeg har nemlig fået den gratis, så det er surt at den ikke kan bruges alligevel... :???:
Fortvivl nu ikke helt - sådan en tank kan vel altid bruges som dørstopper :twisted:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. okt 2006, 12:39

45longcolt skrev:
GamoHunter skrev:[Pokkers også for jeg har nemlig fået den gratis, så det er surt at den ikke kan bruges alligevel... :???:
Fortvivl nu ikke helt - sådan en tank kan vel altid bruges som dørstopper :twisted:
Eller indgå i en byttehandel med en flaske af den rette type?

Seriously, hvor meget er den værd? Hvis den fx har været tømt, og der er kommet atmosfærisk luft i den, den har stået sådan i et par år og trykprøvningen er udløbet - så er en så lille flaske ikke meget værd. Typisk skal den nu renoveres indvendigt før trykprøvning, så det er vel kun dykkerforretninger der er interesserede i den, og de giver (førstehåndserfaring) ikke meget for sådan en.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Greendot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 10. maj 2006, 17:19
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Greendot » 6. okt 2006, 19:20

Det tror jeg ikke der sker en dadl ved, bare du overholder max trykket. men hør da lige en sagkyndig inden du gir op. Ring evt til AGA og få en snak med dem. Du kan højest få et nej. :cool:
I can only please one person per day. today is not your day. tomorrow is not looking too good either.

Brugeravatar
GamoHunter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 235
Tilmeldt: 8. feb 2006, 19:46
Geografisk sted: 545421 0095608

Indlæg af GamoHunter » 6. okt 2006, 19:55

Den har indtil videre kun indeholdt ilt og der var stadig en smule tilbage, så den har ikke været i berøring med den ydre atmosfære. Dog er flasken af lidt ældre dato, men en certificering og trykprøve kommer jeg ikke uden om.

Angående AGA, så tror jeg da jeg gør et forsøg. Rent sikkerhedsmæssigt burde der ikke kunne ske noget ved at fylde den med luft, men der er jo love og regler som gælder.
You can have it fast, cheap, or reliable. Pick any two.

Brugeravatar
Greendot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 10. maj 2006, 17:19
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Greendot » 7. okt 2006, 10:07

Husk at de helst vil have den indleveret med et let overtryk, men hvis du har lukket det sidste luft ud sker der ikke noget ved det. :) Står der iøvrigt ikke at den er trykprøvet til 300 bar, jeg har et 10 liters skærebrændersæt på mit job, og den oxygenflaske der sidder derpå er trykprøvet til 300 bar.
I can only please one person per day. today is not your day. tomorrow is not looking too good either.

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 7. okt 2006, 10:43

Hvis det er en AGA flaske og det ikke er en ejendoms flaske.(ejendomsflaske=Nr og navn på den der har købt flasken +der er malet en hvid ring oppe i toppen af fl.) konfiskere AGA den bare.Så er det deres ejendom.De flasker der f.eks sidder på gas og ilt svejseanlæg er ofte lejede fl.Der betaler man flaskeleje pr dag.Det gør man ikke af ejendomsflasker.men så skal ejeren osse selv betale for trykprøvning.
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Deer Hunter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 839
Tilmeldt: 2. maj 2005, 21:44
Interesser: Jagt.
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af Deer Hunter » 7. okt 2006, 10:51

Greendot skrev:Husk at de helst vil have den indleveret med et let overtryk, men hvis du har lukket det sidste luft ud sker der ikke noget ved det. :) Står der iøvrigt ikke at den er trykprøvet til 300 bar, jeg har et 10 liters skærebrændersæt på mit job, og den oxygenflaske der sidder derpå er trykprøvet til 300 bar.
De er trykprøvet til 300 bar.men fyldetrykket er 200 bar.og du får dem aldrig til at gå over de 200 bar
Deer Hunter 5.6

Brugeravatar
Greendot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 10. maj 2006, 17:19
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Greendot » 7. okt 2006, 11:06

Deer Hunter skrev:
Greendot skrev:Husk at de helst vil have den indleveret med et let overtryk, men hvis du har lukket det sidste luft ud sker der ikke noget ved det. :) Står der iøvrigt ikke at den er trykprøvet til 300 bar, jeg har et 10 liters skærebrændersæt på mit job, og den oxygenflaske der sidder derpå er trykprøvet til 300 bar.
De er trykprøvet til 300 bar.men fyldetrykket er 200 bar.og du får dem aldrig til at gå over de 200 bar
Det var jeg ik klar over, men det var forsøget værd. :cool: Men nu skyder rigtige mænd jo også med fjeder og ikke med en gang sammenklappet luft. :twisted: :razz:
I can only please one person per day. today is not your day. tomorrow is not looking too good either.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 7. okt 2006, 13:45

trykprøvning er altid 1½ gange fyldetrykket.
300 bars dykkerflasker er derfor testet til 450 bar. Jeg ejer en 6 liters røgdykkerflaske som er trykprøvet til 450 (vist nok fordi det er erhvervsdykkerflasker bare). Under alle omstændigheder er trykprøvningen udløbet, men den fejler så vidt jeg kan se ikke noget (ingen rust indvendigt eller udvendigt). Er der nogen der ved hvad det koster at få sådan en prøvet?

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 7. okt 2006, 20:40

Sort skrev:trykprøvning er altid 1½ gange fyldetrykket.
300 bars dykkerflasker er derfor testet til 450 bar. Jeg ejer en 6 liters røgdykkerflaske som er trykprøvet til 450 (vist nok fordi det er erhvervsdykkerflasker bare). Under alle omstændigheder er trykprøvningen udløbet, men den fejler så vidt jeg kan se ikke noget (ingen rust indvendigt eller udvendigt). Er der nogen der ved hvad det koster at få sådan en prøvet?
Det eneste link jeg lige kunne finde http://www.power-soft.dk/webshop10/defa ... ategori=28 siger kr 245 plus moms og forsendelse for trykprøvning af en CO2 tank op til 20 KG.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Indlæg: 8857
Tilmeldt: 13. feb 2004, 08:52
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 354 times
Been thanked: 1155 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 8. okt 2006, 17:08

Yamamoto skrev:...siger kr 245 plus moms og forsendelse for trykprøvning af en CO2 tank op til 20 KG.
Det er også den pris min lokale dykkerforretning fortæller, så mon ikke det er prisen?
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 8. okt 2006, 19:00

til mit PCP projekt sidder jeg lidt og mangler nogle 300 bars "rørflasker" altså trykprøvet til 450 bar. Lidt i stil med FX rørene, altså dem på 400 og 500 mm. jeg har ledt lidt på nettet efter noget trykluftrør i det rette diameter og trykprøvning (man kan vel sætte en standard prop i dem).
Er der nogen der har en ide om hvor man skaffer sådan nogle rør?

altså ca 50mm yderdiameter og trykprøvet til 300 bar arbejdstryk, jeg skal glo på noget sanistål katalogværk imorgen så det kan nemt være at der slet ikke er et problem. Under alle omstændigheder skal jeg have nogen dimensioner at arbejde udfra.

Brugeravatar
Yamamoto
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1706
Tilmeldt: 27. jul 2006, 21:50
Geografisk sted: København
Been thanked: 6 times

Indlæg af Yamamoto » 8. okt 2006, 19:04

Hmm, 200 bar havde været nemt, bare bestil dem løse fra FX Airguns, men det fremgår ikke hvad tryk de er testet med. Det kunne være en mulighed at ringe og spørge, det kunne jo være....

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 8. okt 2006, 19:41

Yamamoto skrev:Hmm, 200 bar havde været nemt, bare bestil dem løse fra FX Airguns, men det fremgår ikke hvad tryk de er testet med. Det kunne være en mulighed at ringe og spørge, det kunne jo være....
jeg er 4 timer og en mail foran dig her. Men tak for tippet, det kunne du jo ikke vide.
Jeg vil have 300 fordi jeg arbejder efter nogle ordentlige drøn, og ikke gider købe nye tanke når det viser sig at der ikke er skud nok i en 200 flaske.

Brugeravatar
FX SNIPER
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 354
Tilmeldt: 30. jan 2005, 19:45
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 1 time

Indlæg af FX SNIPER » 9. okt 2006, 19:13

:cool: Hallo

Walther laver en PCP med 300 bars teknologi, hvor arb. tryk netop er
dine ønskede 300 bar.Hva med sådan én ?
Jeg har ladet mig fortælle, dog fra pålidelig klide, at FX prøve trykker
deres i 450bar, med vand !!!
Men jeg ville nok kontakte fagmænd, 300 er sgu ikk for børn.

Mvh

FX SNIPER
FX Typhoon 6.35-milpro 8,5-34-52 mm
FX Typhoon-sidewinder6-18-52mm
FX GLADI8OR Night Eye 3-12-50mm
FX Cyclone 4.5 Costum-Sidewinder 6.5-26-52

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 9. okt 2006, 19:24

FX SNIPER skrev::cool: Hallo

Walther laver en PCP med 300 bars teknologi, hvor arb. tryk netop er
dine ønskede 300 bar.Hva med sådan én ?
Jeg har ladet mig fortælle, dog fra pålidelig klide, at FX prøve trykker
deres i 450bar, med vand !!!
Men jeg ville nok kontakte fagmænd, 300 er sgu ikk for børn.

Mvh

FX SNIPER
man kommer alligevel til at ligne en sommerhat når lortet springer, om det er 200 eller 300 bar.... men jeg får vel svar fra FX indenfor lidt tid, jeg skrev på engelsk fordi jeg ikke stoler på svenskeres evne til at forstå mig på dansk.
Jeg spurgte til lidt forskelligt herunder om deres tanke er eller vil blive produceret i en 300 bars version.
jeg skal lige et smut forbi walther om ikke andet for at røve en tank, tak for tippet.
rettet: walther er satme nogle nødder til at få en webside op.

Brugeravatar
Blunderbuss
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 17. mar 2004, 12:13
Geografisk sted: roskilde
Been thanked: 1 time

Indlæg af Blunderbuss » 9. okt 2006, 20:33

alle beholder trykprøves med 50% overtryk og selvfølig med vand, skulle skidtet springe sker der ikke andet end vandet løber ud,hvis det var luft ville en 10 L beholder ryde et godt stykke, da vi taler om 4,5m3 luft der pludselig vil ud <<..,
Med krudt og kugler
Baltzar

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Indlæg af Sort » 9. okt 2006, 21:04

Blunderbuss skrev:alle beholder trykprøves med 50% overtryk og selvfølig med vand, skulle skidtet springe sker der ikke andet end vandet løber ud,hvis det var luft ville en 10 L beholder ryde et godt stykke, da vi taler om 4,5m3 luft der pludselig vil ud <<..,
ja det er jo rigtigt nok det med vandet, jeg har været en tur hos force instituttet og glo for nyligt, men jeg havde glemt alt om vandet.

Hvis FX tester med 450 bar (vand) så er flasken jo go fin til 300 bar arbejdstryk.
jeg har lige været lidt rundt og sådan en walther 300 bars flaske i 267 ccm koster 1761 norske, det er godt nok pebret. Jeg kunne ikke lige finde prisen på den lange 400mm 180 ccm FX tank men mon ikke den kan findes lidt billigere.

Ellers må jeg jo gå quackenbush i bedene og fuske mine egne tanke.

Brugeravatar
Greendot
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 157
Tilmeldt: 10. maj 2006, 17:19
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Greendot » 10. okt 2006, 20:15

Sort skrev:
Blunderbuss skrev:alle beholder trykprøves med 50% overtryk og selvfølig med vand, skulle skidtet springe sker der ikke andet end vandet løber ud,hvis det var luft ville en 10 L beholder ryde et godt stykke, da vi taler om 4,5m3 luft der pludselig vil ud <<..,
ja det er jo rigtigt nok det med vandet, jeg har været en tur hos force instituttet og glo for nyligt, men jeg havde glemt alt om vandet.

Hvis FX tester med 450 bar (vand) så er flasken jo go fin til 300 bar arbejdstryk.
jeg har lige været lidt rundt og sådan en walther 300 bars flaske i 267 ccm koster 1761 norske, det er godt nok pebret. Jeg kunne ikke lige finde prisen på den lange 400mm 180 ccm FX tank men mon ikke den kan findes lidt billigere.

Ellers må jeg jo gå quackenbush i bedene og fuske mine egne tanke.
Hvis du er i lære som smed har du alle muligegheder for at lave dine egne tanke, man kan få lov til at lave de utroligste ting på de skoleophold. :cool:
I can only please one person per day. today is not your day. tomorrow is not looking too good either.

Besvar