Virker min regulator på min nye PCP

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 285 times
Been thanked: 248 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Radis » 13. jan 2016, 21:52

Min tanke:

1. Din regulator virker ikke. Hvis den da overhovedet sidder i riflen.

2. Du bør prøve at justere på din hammerventil (jeg ved ikke lige hvor den sidder på din riffel).
Hvis regulatoren ikke virker/ikke er til stede. Så er det den kraft hammerventilen slår med, som afgør hastigheden for riflen (virker regulatoren, afgør den i samspil med hammerventilen, hvilken hastighed riflen skyder med).

Et eksempel jeg kan give dig, er fra min egen FX Royale400 48J 5,5mm, fra før jeg fik eftermonteret en regulator:
Skruede man helt op for hammerventilen, og fyldte 200bar i, så startede den med at skyde ca. 308m/s. Og herfra faldt hastigheden jævnt for hvert eneste skud. Den havde på intet tidspunkt, noget "sweet-spot".
Når jeg derimod løsnede på hammerventilen. Og fik riflen ned på omkring 270m/s. Så fyldte jeg 200bar i riflen. Og kunne skyde ca. 75 skud, hvor hastigheden variede med 10m/s, over de 75 skud.

Jeg fandt senere riflens sweet-spot. Og begyndte at fylde den til 185bar og skød den ned til 125bar. Her havde jeg så en variation på 5-7m/s. Fordelt over 60 skud.

Men det korte af det lange er: At du kan forsøge at skrue ned for styrken på din hammerventil. Og så kører du en tankfuld luft henover chronografen for at se om det har givet noget :razz:

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Sort » 16. jan 2016, 00:46

De hagl du har fundet er nok lige det tungeste, men radis har ret, hammeren slår alt for hårdt og din regulator virker nok ikke helt som den skal.

Hvis du ikke kan få den byttet eller udbedret, vil jeg gerne se på den uden beregning (lad os kalde de sightseeing) Men jeg gider ikke have nogen udgifter, så evt transport til nordjylland må du selv stå for.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 16. jan 2016, 17:07

Hej igen,

Tak for massere af brugbare svar, jeg er blevet meget klogere.

Jeg har sjovt nok ikke hørt noget fra fyren fra Umarex efter jeg har stillet nogle flere kritiske spørgsmål, på baggrund af det jeg har fundet ud af ved hjælp af jer. Det kan være manden har været på ferie sidste uge, så jeg giver det lige chance i næste uge.
Det jeg kunne forestille mig der ville blive en diskution ud af, er om hvor vidt de har lovet om riflen er reguleret eller ej, der er som tidligere nævnt ikke noget at finde i salgsmaterialet der direkte omtaler regulator, men jeg har fra forhandler fået at vide den skulle være reguleret og manden fra Umarex har i mail korrespondance selv nævnt regulator. Det tyder også på andre RM8' ere er, se denne video, scroll til 3:25min inde for at komme ditekte til chronograf data. https://m.youtube.com/watch?v=Yiswmqs_sQE

@Sort, det er meget pænt af dig og jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud, jeg prøver lige mine muligheder hos forhandler og Umarex først, hvis det feljer så finder jeg ud af transport op til dig.

God weekend

Ulrich

01jb
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 5. okt 2007, 09:02
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af 01jb » 8. jul 2017, 11:09

Exobio skrev:Hej igen,

Tak for massere af brugbare svar, jeg er blevet meget klogere.

Jeg har sjovt nok ikke hørt noget fra fyren fra Umarex efter jeg har stillet nogle flere kritiske spørgsmål, på baggrund af det jeg har fundet ud af ved hjælp af jer. Det kan være manden har været på ferie sidste uge, så jeg giver det lige chance i næste uge.
Det jeg kunne forestille mig der ville blive en diskution ud af, er om hvor vidt de har lovet om riflen er reguleret eller ej, der er som tidligere nævnt ikke noget at finde i salgsmaterialet der direkte omtaler regulator, men jeg har fra forhandler fået at vide den skulle være reguleret og manden fra Umarex har i mail korrespondance selv nævnt regulator. Det tyder også på andre RM8' ere er, se denne video, scroll til 3:25min inde for at komme ditekte til chronograf data. https://m.youtube.com/watch?v=Yiswmqs_sQE

@Sort, det er meget pænt af dig og jeg vil meget gerne tage imod dit tilbud, jeg prøver lige mine muligheder hos forhandler og Umarex først, hvis det feljer så finder jeg ud af transport op til dig.

God weekend

Ulrich
Nu er der gået ca. 1½ år siden indlægget, så bare af nysgerrighed, hvad blev slut resultatet på "udfordringen"?
Hilsen

Jønne

________________

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

Exobio
Newbie
Newbie
Indlæg: 18
Tilmeldt: 9. jan 2016, 10:59
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 12 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af Exobio » 7. aug 2017, 18:43

Hej Jønne,

Resultatet blev jeg fik sendt en ny regulator sendt fra Umarex, jeg skiftede den gamle ud med den nye desværre uden den store forskel. Min teori er: 24 joule versionen som jeg desværre fik bestilt er for "hårdt spændt for" til hvad regulator designet kam bære, riflen fåes jo i både 7, 16 og 24 joule, hvor 16 versionen er den alle jeg har hørt om har, og stort set alle er meget glad for riflen. Den videre historie er jeg i mellem tiden tog et jagttegn og skyder nu med min hjemmesnittede 22lr på faldmål af stål, jeg er glad for at skyde, men var pisse træt af at stå og hoppe på den håndpumpe.
Riflen er solgt og den nye ejer er glad.


Mvh

01jb
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 202
Tilmeldt: 5. okt 2007, 09:02
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 28 times
Been thanked: 18 times

Re: Virker min regulator på min nye PCP

Indlæg af 01jb » 8. aug 2017, 08:30

Exobio skrev:Hej Jønne,

Resultatet blev jeg fik sendt en ny regulator sendt fra Umarex, jeg skiftede den gamle ud med den nye desværre uden den store forskel. Min teori er: 24 joule versionen som jeg desværre fik bestilt er for "hårdt spændt for" til hvad regulator designet kam bære, riflen fåes jo i både 7, 16 og 24 joule, hvor 16 versionen er den alle jeg har hørt om har, og stort set alle er meget glad for riflen. Den videre historie er jeg i mellem tiden tog et jagttegn og skyder nu med min hjemmesnittede 22LR på faldmål af stål, jeg er glad for at skyde, men var pisse træt af at stå og hoppe på den håndpumpe.
Riflen er solgt og den nye ejer er glad.


Mvh
Super fint lige at få afslutningen med - din erfaring kan hjælpe andre :thumbup:

Held og lykke fremover :razz:
Hilsen

Jønne

________________

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

Besvar