Første luftgevær?!

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Thors24
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 478
Tilmeldt: 17. maj 2013, 13:48
Interesser: jagt og natur
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 608 times
Been thanked: 165 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Thors24 » 7. aug 2017, 23:45

:popkorn: :alcohol: :clap:

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Happy » 29. sep 2017, 21:44

C-X skrev:Hej Happy,

Trods navnet og smileyerne, så virker du ret Un-happy. Dine skriblerier fremkommer meget selvmodsigende og du fremstår meget selvhævdende og selvretfærdig, imens du nedgør groft sagt alle andre, selv når de står med fremstrakt hånd (nej, ikke i 45 grader!).
Lad være med at komme med nazi-referencer, det er beskæmmende for debatten, det er uden sammenligning til nuværende situation, og desuden var deres budskab mere klart end dit.

Kyndighed og evt. arrogance ophæver ikke hinanden. Massevis af utiltalende mennesker har, gennem tiden, haft ret i deres saglige argumenter. Hvis du, pga dine subjektive holdninger til andre, fraskriver god saglighed, så er det dig der taber bolden.

Mht. din Hatsan Striker 1000S, så efterlyste jeg nogle billeder af nogle grupper du havde opnået - stadig intet svar. Skal vi forholde os objektivt, så giv os noget at forholde os til. Fremkommer man med en påstand, så er det god skik at følge påstanden op med en form for dokumentation.

Modsat så mange andre, så er jeg ganske åben overfor, at din anbefaling kan være ganske korrekt - såfremt vi er enige om hvad der udgør et godt begyndergevær, som vi har vendt her i debatten, hvilket også gav nogen opbakning til dne argumenter.

Drop fnidderet og kom frisk ind i kampen igen, med noget brugbart. Ellers spår jeg dig et kort ophold herinde, men så får du nok også mere tid til alle dem du kender, der ikke bryder sig om vores lille oase af gensidig hjælpsomhed og næsten fri debat, om nogle af de mest spændende emner, mest for mænd. :razz:
Nu har jeg desværre ikke muligheden for at indsende billeder :smile: har ingen PC og aner intet om dem ! IØVRIGT billeder/fotografier af skyde-skiver er Ikke dokumentation (som at jeg ser på det) - en film-optagelse kan være det.... vedr Hatsan Striker så findes dokumentationen for våbnets potentiale på nettet for dem som er villig til at gøre en indsats med lidt søge arbejde. omkring forumet - du kan tro på det eller lade være, men flere vælger det altså fra - at deltage herinde - på grund af det nivau som, at de oplever, ved at læse bemærkninger herinde.... Jeg har både min egen skov og en fabrikshal til rådighed og der skyder jeg (og vi) ud over i klub... vedr hatsan og dokumentation ja... så har kan jeg da bla bevidne at have set en kammerat ramme stort set hver eneste gang på 30 meters afstand (dåser) med en hatsan 25 supercharger pistol foregik iøvrigt i den førnævnte fabrikshal og det er vel okej "grupper" ??? Iøvrigt at sammen-ligne grupper skudt med f.eks. snig-skytte-rifler med grupper skudt med f.eks. en alm. jagtriffel på feks 500 meters afstand gir ingen som helst mening (efter min mening) - det er som at sammenligne en rally-bil med en formel 1 bil..... Hvad der er en god gruppe med et våben er det ikke nødvendigvis for et andet - på en given afstand.... Og begge våben kan sagtens være lige god kvalitet - selv om at resultaterne er forskellige i en given situation.... Desværre har jeg ikke min Hatsan Striker længere, men jeg ved af personlig erfaring at de kan ramme og det er såmænd nok for mig til at jeg mener at have ret til at udtale mig.... dem som feks. synes at det giver mening at lave ens skyde-konkurence og kvalitets-sammenligning imellem en AA Tx 200 og en Striker..... for dem vil et væddeløb imellem f.eks. en suzuki alto og en formel 1 sikkert også give god mening... Den atityde som at jeg personligt ikke gir noget for er den generaliserende og nedladende.... Mvh Happy - (Folk som generalisere vedr alle et givent mærkes produkter/modeller og endda gør dette uden at have prøvet dem hver især - sådanne personer bliver ganske simpelt ikke inviteret til fælles skydning - i min skov.... Så vil jeg faktisk meget hellere have besøg af dem med alle de "ukorrekte" mærker af luft-våben og opleve deres glæde og erfaringer med disse.... det jeg oplever som mærke-snopperi siger mig absolut intet/har jeg ingen respekt for)
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7707
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 590 times
Been thanked: 1243 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af T-REX » 30. sep 2017, 01:02

Happy!!! FORMATTERING AF DIN TEKST gør den MEGET lettere at LÆSE.

Afsnit

Linieskift

Tomme linier, mellem afdelinger af din tekst.

Jeg opgiver, IGEN, at læse, når det er så rodet.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Flugteren » 30. sep 2017, 09:32

Happy skrev: Nu har jeg desværre ikke muligheden for at indsende billeder :smile: har ingen PC og aner intet om dem ! IØVRIGT billeder/fotografier af skyde-skiver er Ikke dokumentation (som at jeg ser på det) - en film-optagelse kan være det.... vedr Hatsan Striker så findes dokumentationen for våbnets potentiale på nettet for dem som er villig til at gøre en indsats med lidt søge arbejde. omkring forumet - du kan tro på det eller lade være, men flere vælger det altså fra - at deltage herinde - på grund af det nivau som, at de oplever, ved at læse bemærkninger herinde....
Du kan sagtens uploade billeder direkte fra din telefon. Desuden, så skriver du fra en PC lige nu, uanset om den er i lommestørrelseformat eller fra en monitor. Så lidt må du vide om dem.

Billeder er netop en fantastisk god dokumention for en påstand, man ellers ikke kan vurdere ægtheden af. Det bygger på tillid. Hvis du lægger et billede op af en gruppe skudt med din Hatsan på en bestemt afstand, så vælger vi at stole på, at dine data er korrekte (afstand, valg af våben, valg af hagl). Disse data kan vi sammenligne med vores egne eller andres, og så kan man lave en objektiv vurdering af, om dine resultater er fornuftige for dit setup, om de er gode helt generelt i forhold til mange andre luftrifler, eller om resultaterne ikke afspejler påstanden.

Der findes en tråd her på forum, der er kaldt noget med "Vis mig din præcision med din riffel"- noget i den stil. I den tråd lægger folk billeder op af skydeskiver, som de har skudt på med deres rifler. Man kunne sagtens vælge at snyde, og skrive, at man har skudt på 600 meters afstand, når man kun har skudt på 100 meters afstand. Men det gør man ikke. Man skyder på en skive, lægger et billede og data op, og så kan andre vurdere fornuften i de resultater. Nogle har måske endda præcist samme setup og kan dermed give gode råd til at opnå bedre resultater med sin riffel.

Hvis man ikke kan stå sammen med skytten og "on-location" se resultaterne, så er billeder - inklusive relevant data - det næstbedste.

Hvilket niveau synes du at opleve herinde? Faktum er, at brugere af dette forum i de fleste tilfælde er "smånørder" i det, de går og laver. Det er klart, at hvis man er entusiastisk omkring sin hobby, så vælger man som oftest at købe det udstyr, der kan give brugeren garanti for, at eventuelle dårlige resultater skyldes brugerfejl, og ikke udstyret. Det kan Hatsan-rifler i langt de fleste ikke. Fit og finish på riflerne er langtfra konsistent, og inkonsistent samling af ting forårsager altid småfejl. Kvalitet stråler altid igennem.

Hvis jeg køber et par lækre vandrestøvler til +3000 kr, så er det fordi, at jeg forventer, at de holder i mange år. Det gør de som oftest også, er min erfaring, og det betyder, at gennem 10 år koster støvlerne kun 300 kr om året. Det er en billig penge for komfort, vandisolering og forebyggelse af knæskader. Især, når man som jeg er geologistuderende er kvalitetsvandrestøvler noget, der ikke kan betales i penge. Et par billige støvler kan måske holde et års tid, men så skal jeg købe nye, og hvad har jeg så sparet i sidste ende? :???:

Happy
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 312
Tilmeldt: 27. jul 2017, 23:21
Interesser: Luftvåben/Bue-skydning/Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1185 times
Been thanked: 47 times

Re: Første luftgevær?!

Indlæg af Happy » 2. okt 2017, 05:08

Flugteren skrev:
Happy skrev: Nu har jeg desværre ikke muligheden for at indsende billeder :smile: har ingen PC og aner intet om dem ! IØVRIGT billeder/fotografier af skyde-skiver er Ikke dokumentation (som at jeg ser på det) - en film-optagelse kan være det.... vedr Hatsan Striker så findes dokumentationen for våbnets potentiale på nettet for dem som er villig til at gøre en indsats med lidt søge arbejde. omkring forumet - du kan tro på det eller lade være, men flere vælger det altså fra - at deltage herinde - på grund af det nivau som, at de oplever, ved at læse bemærkninger herinde....
Du kan sagtens uploade billeder direkte fra din telefon. Desuden, så skriver du fra en PC lige nu, uanset om den er i lommestørrelseformat eller fra en monitor. Så lidt må du vide om dem.

Billeder er netop en fantastisk god dokumention for en påstand, man ellers ikke kan vurdere ægtheden af. Det bygger på tillid. Hvis du lægger et billede op af en gruppe skudt med din Hatsan på en bestemt afstand, så vælger vi at stole på, at dine data er korrekte (afstand, valg af våben, valg af hagl). Disse data kan vi sammenligne med vores egne eller andres, og så kan man lave en objektiv vurdering af, om dine resultater er fornuftige for dit setup, om de er gode helt generelt i forhold til mange andre luftrifler, eller om resultaterne ikke afspejler påstanden.

Der findes en tråd her på forum, der er kaldt noget med "Vis mig din præcision med din riffel"- noget i den stil. I den tråd lægger folk billeder op af skydeskiver, som de har skudt på med deres rifler. Man kunne sagtens vælge at snyde, og skrive, at man har skudt på 600 meters afstand, når man kun har skudt på 100 meters afstand. Men det gør man ikke. Man skyder på en skive, lægger et billede og data op, og så kan andre vurdere fornuften i de resultater. Nogle har måske endda præcist samme setup og kan dermed give gode råd til at opnå bedre resultater med sin riffel.

Hvis man ikke kan stå sammen med skytten og "on-location" se resultaterne, så er billeder - inklusive relevant data - det næstbedste.

Hvilket niveau synes du at opleve herinde? Faktum er, at brugere af dette forum i de fleste tilfælde er "smånørder" i det, de går og laver. Det er klart, at hvis man er entusiastisk omkring sin hobby, så vælger man som oftest at købe det udstyr, der kan give brugeren garanti for, at eventuelle dårlige resultater skyldes brugerfejl, og ikke udstyret. Det kan Hatsan-rifler i langt de fleste ikke. Fit og finish på riflerne er langtfra konsistent, og inkonsistent samling af ting forårsager altid småfejl. Kvalitet stråler altid igennem.

Hvis jeg køber et par lækre vandrestøvler til +3000 kr, så er det fordi, at jeg forventer, at de holder i mange år. Det gør de som oftest også, er min erfaring, og det betyder, at gennem 10 år koster støvlerne kun 300 kr om året. Det er en billig penge for komfort, vandisolering og forebyggelse af knæskader. Især, når man som jeg er geologistuderende er kvalitetsvandrestøvler noget, der ikke kan betales i penge. Et par billige støvler kan måske holde et års tid, men så skal jeg købe nye, og hvad har jeg så sparet i sidste ende? :???:
Hej :smile: Nu har jeg så heller Ikke en tlf som kan tage billeder eller gå på nettet (men det kunne du selfølgelig ikke vide - jeg anderkender, at de fleste idag her en sådanne). Det er en bekendts PC jeg anvender engang imellem - og sagt som at det er - min kunnen med dem er ikke specielt omfattende. Du har ganske ret i, at pris og kvalitet som regl hænger sammen - men det er absolut ingen 100 procents regl. Vedr Hatsan - så er jeg Ikke helt enig med dig i din holdning til mærket, for jeg har oplevet flere modeller som ganske positive overraskelser og faktisk aldrig haft et problem med en model af mærket.... Ja specielt mine Feinwerkbau`s og Dianaèr gevær (og mine HW pistoler) er af en lidt anden kaliber kvalitets-mæssigt men det bliver mine Hatsanèr altså IKKE til det rene ubrugelige skrammel af (Hatsan - Striker 1000s og At-p1 og Bt 65 sb har været særdeles gode oplevelser hvad præcisionen angår). Mvh Happy
Kun Æreløse, Kujoner og Tosser - hævder - at slå ihjel - i "Guds Navn" ! Normale mennesker og mennesker med Selvrespekt - Står ved Deres Ansvar - for Egne Handlinger !

Besvar