Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Indlæg af Timber » 8. nov 2016, 17:04

BraveSirWobin skrev:
Timber skrev:
BraveSirWobin skrev:
C-X skrev:Hvis behovet er her og nu (det kender vi vist alle), så køb noget rimelig godt, her og nu!

Denne kunne let gøre mig kåd; http://www.sportwaffen-schneider.de/pro ... s_id/11370

Hvis du er lidt mere tålmodig, så kig brugtmarkedet igennem.
Der er vidst ikke så meget at komme efter på DBA lige nu. Har dog ikke tjekket andre steder, men det vil jeg prøve.

Mht til den du linker, skal der købes exportfjeder der selv skal udskiftes? Og hvis dette er tilfældet, kan jeg så finde steder hvor der er gode og udførlige instruktioner? (Ville være bange for at ødelægge geværet, hvis det var)
Hvis ikke den er solgt, er denne her et rigtigt godt bud...viewtopic.php?f=73&t=66416

Edit, eller den her.. Så kan det næsten ikke blive billigere...viewtopic.php?f=73&t=66393

Tjaa, HW'eren er jo cal 5.5, så skal jeg have anskaffet mig et våbenskab :) Men den anden er da absolut en mulighed.
Åh ja, det er jo det.. Nu var det også bare fordi du jo startede med at skrive du havde jagtegn, så fik jeg ikke lige den anden detalje med.. :fun:

Men en TX200 mkIII går man bestemt ikke galt i byen med... :thumbup:
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Indlæg af Kleth » 9. nov 2016, 06:25

BraveSirWobin skrev: Tjaa, HW'eren er jo cal 5.5, så skal jeg have anskaffet mig et våbenskab :) Men den anden er da absolut en mulighed.
Jeg vil lige advare om den rute du netop er ved at begive dig ud af :rolf:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 08#p730673
Uldsok skrev: Alle 3 skabe er nu fyldt til renden og jeg går ikke en gang på jagt... :suicide:

Og det hele startede i 2013 med et spørgsmål på NVF, til et fjederskifte i en luftbøsse for altså ca. 50.000 kr. siden :help:

Jeg anbefaler derfor på det kraftigste du nedlægger din NVF profil og i stedet melder dig til korsang, alternativt beholder det våbenskab du har i forvejen og anskaffer dig 2-4 stykker mere.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9700
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1725 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Indlæg af Bofhenator » 9. nov 2016, 07:03

Kleth skrev:
BraveSirWobin skrev: Tjaa, HW'eren er jo cal 5.5, så skal jeg have anskaffet mig et våbenskab :) Men den anden er da absolut en mulighed.
Jeg vil lige advare om den rute du netop er ved at begive dig ud af :rolf:
https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic. ... 08#p730673
Uldsok skrev: Alle 3 skabe er nu fyldt til renden og jeg går ikke en gang på jagt... :suicide:

Og det hele startede i 2013 med et spørgsmål på NVF, til et fjederskifte i en luftbøsse for altså ca. 50.000 kr. siden :help:

Jeg anbefaler derfor på det kraftigste du nedlægger din NVF profil og i stedet melder dig til korsang, alternativt beholder det våbenskab du har i forvejen og anskaffer dig 2-4 stykker mere.
Ovenstående er kloge ord!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Indlæg af 686 » 13. nov 2016, 14:40

Køb en 4,5mm luftriffel og et par dåser hagl og en pakke hundekiks eller lignende små mål. Find et godt og behageligt sted at skyde fra. Læg passende små mål ud på forskellige afstande fra ca. 10 meter til 25 meter. Gå så i gang med at ramme de udlagte mål.

Går det trægt i starten med at ramme, så find større mål - start med en gulvspand om nødvendigt. Gå så ned til kaffedåser, øldåser til du når til hundekiksestørrelse. Der kan godt gå et par dåser hagl før du kan ramme små mål hele tiden.

Prisen på 4,5mm hagl er så lille at du har råd til at blive ved med at øve dig til du kan ramme.

Kan du ramme med en fjederdrevet luftriffel, så kan du ramme med stort set hvad som helst senere.

Held og lykke

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Indlæg af Jesper5036 » 13. nov 2016, 16:18

Hvis du feks. Købte et HW 80- 85 -95 eller 98 i 4,5mm som alle er med knækløb, så vil du kunne skifte løb til 5,5mm og bruge det til jagt. Et løb koster ca 100 euro men kræver tilladelse.
AA tx 200 med MTC Viper

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Indlæg af 686 » 17. nov 2016, 18:53

Eller køb et godt 4,5mm gevær, som du uden problemer kan skyde med hvor du vil. Selv om du senere køber 5,5 eller større, så er der ikke noget i vejen med et 4,5mm gevær. Hvis alt andet glipper, så er tabet på at sælge et 4,5mm gevær mindre end udgiften på at skifte løb på et.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7589
Tilmeldt: 18. jul 2006, 23:22
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 28 times
Been thanked: 463 times

Re: Nyt luftgevær, ekspertråd søges.

Indlæg af Sort » 10. dec 2016, 23:00

Holmgren skrev:Et fjedergevær er ret let at drosle ned, ved at skære noget af fjederen. Når du har skåret den ned skal du varme den sidste vinding til den bliver rødglødende og lave en pæn afslutning. Det er ikke særlig svært. Husk at bruge olie - IKKE vand til at køle den ned.
Der er lidt mere til afkøling af stål end bare at dyppe i olie, hvis emnet er rødglødende når man dypper hærder det (afhængigt af legering) til alt for sprødt.

For det første bør fjederen blødgøres ved indirekte opvarmning. Feks ved at sætte den om en bolt og varme bolthovedet fremfor selve fjederen. Afkøling ville jeg gøre ved at hive fjederen af bolten, vente til den ikke lyser længere og først derefter (nok 3-400 grader) dyppe i olie.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar