Hjælp til valg af gevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Besvar
NordicHunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29. jan 2017, 16:42
Interesser: Trækjagt
Geografisk sted: Lolland

Hjælp til valg af gevær

Indlæg af NordicHunter » 6. feb 2017, 16:51

Hej,

Ja som overskriften lyder, så søger jeg lidt hjælp til valg af gevær...
Jeg har naturligvis læst diverse ældre tråde igennem, gennemført internettet og set en masse videoer med info.

Meeen alligevel kan jeg åbent bart ikke tage en beslutning selv..

Historien går således:
Vi har over en længere årrække haft nogle ret heftige problemer med rotter på vores revir. Og da der ikke rigtig er blevet gjort noget ved, ja så er bestanden eksploderet. Jeg har så nu meldt mig til ast stå for den meget trængende regulering, og samtidig håndtere nogle af alle de duer som genere naboerne til jagten.

Jagten kommer til at foregå både i marker, skov og gård/lade. Geværet skal kunne bruges på duer på max 80m væk i et træ, og samtidig kunne skyde rotter i en lade uden at gennemhulle alt og alle. Det skal også lige siges at salonriffel ikke er en mulighed her...
Derfor har jeg (måske lidt halv fikseret) kigget på FX Cyclone som et bud, da den har regulator, Får rigtig gode anmeldelser og desuden også ser godt ud..., :smile:

Jeg ved dog bare ikke om der er andet jeg burde kigge på, da jeg er ny i denne branche? Håber der er en venlig sjæl der gider give et bud med. :biggrin:

Mvh Tobias Larsen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af Langenge » 6. feb 2017, 18:31

NordicHunter skrev:Hej,

Ja som overskriften lyder, så søger jeg lidt hjælp til valg af gevær...
Jeg har naturligvis læst diverse ældre tråde igennem, gennemført internettet og set en masse videoer med info.

Meeen alligevel kan jeg åbent bart ikke tage en beslutning selv..

Historien går således:
Vi har over en længere årrække haft nogle ret heftige problemer med rotter på vores revir. Og da der ikke rigtig er blevet gjort noget ved, ja så er bestanden eksploderet. Jeg har så nu meldt mig til ast stå for den meget trængende regulering, og samtidig håndtere nogle af alle de duer som genere naboerne til jagten.

Jagten kommer til at foregå både i marker, skov og gård/lade. Geværet skal kunne bruges på duer på max 80m væk i et træ, og samtidig kunne skyde rotter i en lade uden at gennemhulle alt og alle. Det skal også lige siges at salonriffel ikke er en mulighed her...
Derfor har jeg (måske lidt halv fikseret) kigget på FX Cyclone som et bud, da den har regulator, Får rigtig gode anmeldelser og desuden også ser godt ud..., :smile:

Jeg ved dog bare ikke om der er andet jeg burde kigge på, da jeg er ny i denne branche? Håber der er en venlig sjæl der gider give et bud med. :biggrin:

Mvh Tobias Larsen
Efter min mening, får du ikke noget, der både kan skyde rotter i laden (uden at skade alt omkring.dig) og samtidig skyde duer på 80 meter.
Duer på 80 meter kræver en meget kraftig luftbøsse, eller helst en salonriffel af en art.
Rotter på loftet (eller i lader), er bedst med en ikke alt for kraftig luftbøsse, eller med noget haglpatron i 6mm, .22lr eller 9mm.
Selv en salonriffel med en 6mm flobertpatron ("agernpatron") med en enkelt rund eller spids kugle, vil kunne ødelægge mere end du ønsker. Det samme vil en tilsvarende kraftig luftbøsse i .22 (og .22 er min. for at skyde duer).
Du har brug for to forskellige skydere. Om det bliver en salon eller kraftig luftbøsse til duerne på de 80 meter, må du selvom, og ligeledes om det bliver en slatten luftbøsse eller en miniature haglbøsse til rotterne.
MEN måske du kan få en .22 luftbøsse, der kan skrues tilstrækkeligt op i styrke, og tilsvarende ned i styrke??? Hvor nemt det så er, tjaeee.....

Personligt ville jeg vælge en salonriffel, der både kan skyde med .22lr og .22 short, OG en 9mm haglbøsse, OG en, ikke alt for kraftig luftbøsse.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af Radis » 6. feb 2017, 19:01

Prøv at tage et kig på den nye FX Streamline i 5,5mm.
Det er FX's nye basis riffel, men med lidt mere lækker finish/føling end FX Typhoon.
Fordelen ved Streamline kontra Typhoon, er at den ligesom topmodellerne har et "powerhjul" hvor du kan justere hastigheden i 3 trin.

Med det sagt kan du altså købe en kvalitetsriffel til overkommelige penge, som du både kan skyde duer med på langt hold, og rotter i en stald, uden at du smadrer det hele :smile:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af C-X » 6. feb 2017, 19:19

Jeg ville overveje en bedre børne-plinker til rotterne, i .177 naturligvis. Kort og kompakt, til CQB, moderat V0, let at betjene og sjov at lege med. Korn og kærv er lettest, hvis der er mørkt og du skal bruge en lygte, mens målet er helt tæt på.

Jeg har bedst erfaring med hagl af typen man kan kalde ekstreme hollowpoints, såsom Terminator, da de afsætter mest energi i rotten.

Til duerne ville jeg vælge en .22 LR eller .17 HMR.
Senest rettet af C-X 6. feb 2017, 19:21, rettet i alt 1 gang.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Indlæg: 7308
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 1071 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af Langenge » 6. feb 2017, 19:21

Radis skrev:Prøv at tage et kig på den nye FX Streamline i 5,5mm.
Det er FX's nye basis riffel, men med lidt mere lækker finish/føling end FX Typhoon.
Fordelen ved Streamline kontra Typhoon, er at den ligesom topmodellerne har et "powerhjul" hvor du kan justere hastigheden i 3 trin.

Med det sagt kan du altså købe en kvalitetsriffel til overkommelige penge, som du både kan skyde duer med på langt hold, og rotter i en stald, uden at du smadrer det hele :smile:
Langenge skrev:MEN måske du kan få en .22 luftbøsse, der kan skrues tilstrækkeligt op i styrke, og tilsvarende ned i styrke??? Hvor nemt det så er, tjaeee.....
Og lige DET havde Radis så styr på (ikke at DET kommer bag på mig :smile: )
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Fanastril
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 30. jan 2013, 17:59
Interesser: plinking
Geografisk sted: Øresund
Has thanked: 16 times
Been thanked: 21 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af Fanastril » 6. feb 2017, 20:29

Cyclone har også powerwheel med 3 settings, dog er Streamline en mere moderne version. Begge er gode bud på luftrifler der nemt kan gå op og ned i styrke, dog med alt det besvær det medfører at holde over evt skru sigtekikkert op/ned efter farten.

Men duer på 80 meter med PCP? du skal være en ekstremt god skytte for at det ikke bliver dyreplageri. Kulebanen er for buet; investerer hellere i et godt camo-telt eller klæder, og kom dig tættere på. Max 40 meter, eller hvad siger jægerne her inde?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af C-X » 6. feb 2017, 21:01

På 40 meter, med virkelig godt anlæg og meget lidt vind, ville jeg klart gøre forsøget med min HW97 kt. På den afstand er jeg nede på lige over 14 Joule, så det kan gå. Den går ca 225 m/s ved snuden.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. maj 2009, 10:22
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 286 times
Been thanked: 248 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af Radis » 6. feb 2017, 22:41

Fanastril skrev:Cyclone har også powerwheel med 3 settings, dog er Streamline en mere moderne version. Begge er gode bud på luftrifler der nemt kan gå op og ned i styrke, dog med alt det besvær det medfører at holde over evt skru sigtekikkert op/ned efter farten.

Men duer på 80 meter med PCP? du skal være en ekstremt god skytte for at det ikke bliver dyreplageri. Kulebanen er for buet; investerer hellere i et godt camo-telt eller klæder, og kom dig tættere på. Max 40 meter, eller hvad siger jægerne her inde?
Personligt ville jeg ikke have nogle betænkeligheder ved at vælte en due på 80m med en PCP-riffel, i svag vind/vindstille vejr - med fast anlæg, naturligvis.
Mange PCP-skytter anvender sigtekikkerter med mildot-trådkors. Netop så man har nogle referencepunkter for haglets ballistik.
Der findes et HAV af jagtvideoer på youtube, hvor der skydes fuglevildt (due, krage osv...) på 70m+.
Men skytten skal naturligvis yde sit :smile:

NordicHunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29. jan 2017, 16:42
Interesser: Trækjagt
Geografisk sted: Lolland

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af NordicHunter » 7. feb 2017, 19:11

Hej alle,

Dejligt at komme hjem efter en lang dag, og se at der er en masse der har gide bruge tid på at svare!

Jeg er enig i at det optimale til de lange duer ville være en salon riffel, men dette er som sagt ikke muligt i lige netop det område. så hellere lade de duer være. Det skal dog også sige at 80m er sat højt fra mit vedkomne...

Jeg er som sagt glad for alle input´ene, det er jo lidt af en verden at komme ind i når man ikke kender nogen som kender noget som helst til luftgeværer.

så jeg må ud og finde mig et brugt og velholdt gevær i den høje ende af kvalitet og håbe på at finde et til et fornuftig pris. (aner jo ikke hvad normen er for prisen på brugte luftgeværer?)

Kigger også på et Daystate Ranger i øjeblikket. Til trods for at jeg søgte et med regulator på, så har geværet alligevel lokket mig lidt. :smile:

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af FrederikF » 7. feb 2017, 20:51

Måske det bare er mig, men hvordan bærer man sig ad med at skyde duer i et træ 80 meter borte og samtidig overholde basale sikkerhedsregler? Dette ikke for at være en gammel sur for en sikkerhedsskyld, men jeg har bare svært ved at se et sådant scenario for mig.
Jeg ved fra de jagter jeg har været på efter topfugl i Nordlige Norge, at her overholdes basale sikkerhedsregler ikke (sådan som vi forstår dem i DK), det er oftest ikke muligt. Man har en kikkert og kan overskue landskabet, et kort for at sikre sig at der ikke er hytter/vej i skudretning, typisk har man ikke set mennesker i flere dage og typisk er det vinter og dermed ingen bærplukkere. Det skud man sender afsted efter en fugl som ikke rammer fuglen vil være dræbende ude på måske 3,5 km (afhængig af kaliber), hvis der er et eller andet levende ved nedslaget.
Mvh Frederik

Brugeravatar
Niels
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2324
Tilmeldt: 20. maj 2004, 10:12
Interesser: Windows NT3.5
Geografisk sted: Esbjerg
Has thanked: 67 times
Been thanked: 212 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af Niels » 7. feb 2017, 21:28

Nu det meget få "hagl" I luftgeværer, der har en maksimal rækkevidde meget over 3 - 500 m. og det ændrer jo billedet en hel del.

en almindelig bc på et almindeligt "hagl" ligger mellem 0.013 og 0.020 - så hvis du skal ud på 3,5 km skal der godtnok trykkes til.

Jeg synes ikke den sammenligning mellem hvad jeg formoder er en .22 LR og et luftgevær holder.
Vh
Niels

--
If it ain't Broke.....Fix it till it is!

Brugeravatar
FrederikF
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 5. jan 2015, 21:25
Interesser: Våben, ammunition, jagt
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 305 times
Been thanked: 618 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af FrederikF » 7. feb 2017, 22:02

Enig i at meget lette projektiler/hagl er mindre problematiske. Gevær til "duer på 80 m" her foreslåes kraftigere sager end luftriffel. Jeg ville selv foreslå kraftigere end luft, alene af den årsag at anslagsenergien på 80m med luft IMHO er nede i det kritiske felt til jagtbrug (og stiller meget store krav til skytte og klikteknik, med mindre man skyder fra samme sted mod de samme træer (samme afstand).
Når der foreslåes .22 (eller for den sags skyld .17hmr), så er det at sikkerheden - hvis vi taler danske forhold, bliver problematisk IMHO.
Et kraftigt luftgevær mod et mål i et træ 80m væk vil i øvrigt også stille krav til sikkerhed, omend vi her taler om potentielle skader på levende væsner og ikke død :))
Mvh Frederik

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af 686 » 7. feb 2017, 23:43

Enig med Frederik: Uanset hvad du skyder med og hvad du sigter efter, så er du ansvarlig for, hvor dit projektil lander. At sidde 80 meter væk fra et træ og skyde op i det i den hensigt at ramme en due virker som en uansvarlig handling - med mindre selvfølgelig, at der ligger en kilometerstor pløjemark bag træet, hvor man har 100% styr på, hvad der findes derude - ikke sandsynligt mange steder i Danmark.

Duer kan lide pølsebrød - i hvert fald dem jeg kender :-) Find et sted at fodre dem, hvor du kan sidde på en kort afstand og hvor du kan få et passende kuglefang. Det koster heller ikke så meget i luftgevær, hvis man kan skyde på kortere afstand.

Blower
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 261
Tilmeldt: 8. sep 2012, 20:58
Interesser: USA biler luft våben
Geografisk sted: vendsyssel
Has thanked: 5 times
Been thanked: 21 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af Blower » 8. feb 2017, 20:20

Tråden er vist blevet afsporet ret kraftigt.
Life in the fast lane run a blower
Benjamin np xl 1500 4,5
Benjamin Marauder 4,5

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af 686 » 8. feb 2017, 23:13

Jeg synes ikke det er uvenligt eller irelevant at gøre opmærksom på, at det kan være farligt at skyde op i et træ 80 meter væk.

Sikkerhed bør være en integreret del af de gode råd vi giver hinanden. Vi ønsker alle at komme hjem uden for mange huller.

I min skytteforening bliver der ikke taget hensyn til såret følelser når sikkerhedsreglerne bliver håndhævet - vi er alle gamle nok til at vide, at ting kan gå galt.

Der skal to luftrifler til: En til rotterne og en til duerne. Start med en ikke-så-kraftig "rotte-riffel". Når du kan ramme med den, så er du klar til duerne.

NordicHunter
Newbie
Newbie
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29. jan 2017, 16:42
Interesser: Trækjagt
Geografisk sted: Lolland

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af NordicHunter » 9. feb 2017, 09:36

Jeg vil gerne sige tak for de fine svar på hvilken gevær det kunne være jeg skulle kigge nærmere på! :smile:

Og for lige at svare på indlæggene angående sikkerhed..

Som man kan læse i tråden så søger jeg et luftgevær, da det ikke er muligt at bruge salonriffel i netop dette område. Dette skyldes at der er naboer inden for 1 km. Al omliggende land i området er marker. Så der er styr på sikkerheden.

Duerne er ikke en absolut nødvendighed, så de ryger ikke med i valget angående geværet.

Mange tak for hjælpen!

Tobias

686
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 272
Tilmeldt: 22. mar 2006, 20:58
Interesser: Pistolskydning og luftvåben
Geografisk sted: Nordsjælland
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjælp til valg af gevær

Indlæg af 686 » 9. feb 2017, 12:41

Kære Tobias

Disse tråde kan læses af alle fra "små dumme drenge" til "gamle sure mænd".

Accepten af vores interesse for luftvåben kræver, at vi kan leve i fredelig sameksistens med vores naboer.

Skudhuller i naboens kæledyr, "kling-klang" lyde fra din skydekasse og andre dumheder kan hurtigt ødelægge opbakningen til vores hobby.

Mine bemærkninger om sikkerhed er ikke rettet mod dig, som jeg overhoved ikke kender. De er rettet mod alle "små dumme drenge", som kunne finde på at opføre sig uansvarligt og de er rettet mod alle "gamle sure mænd" som kunne finde på at mene, at der ikke findes ansvarlige voksne med interesse for luftvåben.

Jeg håber du finder, hvad du søger. Og jeg håber du får meget fornøjelse ud af det. God jagt.

Besvar