Upræcis luftgevær

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
Wowhead
Newbie
Newbie
Indlæg: 4
Tilmeldt: 16. mar 2017, 17:41
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Fine Fyn

Upræcis luftgevær

Indlæg af Wowhead » 3. apr 2017, 13:00

Hej alle
Jeg har haft meget problemer med at skyde præcist med en Crosman Raven (med zoom-scope). Målet var 15m væk og lavede en grouping på 15cm i bredde. Der var heller intet mønster i hvor jeg ramte - haglene ramte både over, under og til højre og venstre.

Grunden til at jeg undrer mig, er fordi jeg med min Crosman Vantage NP (med zoom-scope) kunne lave 10-skuds grouping, som alle sad inden for en 5-krone.

Jeg er godt klar over at Vantage er en prisklasse over Raven, men er der nogen som kan have nogle idéer til hvad forklaringen kan være?

Begge luftgeværer er nye.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9702
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1726 times
Been thanked: 2152 times
Kontakt:

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Bofhenator » 3. apr 2017, 13:07

Wowhead skrev:Hej alle
Jeg har haft meget problemer med at skyde præcist med en Crosman Raven (med zoom-scope). Målet var 15m væk og lavede en grouping på 15cm i bredde. Der var heller intet mønster i hvor jeg ramte - haglene ramte både over, under og til højre og venstre.

Grunden til at jeg undrer mig, er fordi jeg med min Crosman Vantage NP (med zoom-scope) kunne lave 10-skuds grouping, som alle sad inden for en 5-krone.

Jeg er godt klar over at Vantage er en prisklasse over Raven, men er der nogen som kan have nogle idéer til hvad forklaringen kan være?

Begge luftgeværer er nye.
Hvor mange forskellige typer hagl har du prøvet med? Prøve med så mange forskellige som du kan få fingrene i.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Timber » 3. apr 2017, 13:12

Sidder kikkerten ordentligt fast? Er den springrated? Skruer løse nogen steder? Og som Bofh skriver, prøv forskellige hagl.. Hvert gevær har sin smag i hagl..

Og prøv det såkaldte artilleryhold.. Gasram og fjedergeværer kan nemlig være særdeles holdfølsomme..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 3. apr 2017, 13:52

Hvilke hagl bruger du og hvor mange har du sendt gennem piben?
Har du renset den inden brug? - de kan godt være jævnt snavsede fra fabrikken.

Med så stor spredning er det svært at tjekke optikken.

Jeg går ud fra, at du er rimeligt skydende, jf. dine skidning med anden skyder, så det lader vi lige ligge først.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1902
Tilmeldt: 21. feb 2011, 11:29
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 222 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Robse » 3. apr 2017, 14:51

C-X skrev: jf. dine skidning med anden skyder, så det lader vi lige ligge først.
Tak skæbne :rolf:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 3. apr 2017, 15:55

Ja, nogen gange står den på full auto...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 4. apr 2017, 22:52

Har haft samme problem dog med Crosman Inferno som bare har et andet skæfte.. selv når den er skudt ind så efter 2 skud skal jeg justere igen .hvis altså jeg skal ramme inden for skiven.. Skyder selv på 100 meter med den eller har prøvet og man kan ikke sige at den skyder præcist på korte eller lange afstande måske man skulle prøve Weihrauch HW 97?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 4. apr 2017, 23:08

:welcome:

Marcus - det lyder som et problem med optikken/montagen.

Hvor i Jylland nærmere specifikt holder du til?
- hvis du mangler hjælp IRL...
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

T-REX
This member is
This member is
Indlæg: 7719
Tilmeldt: 5. jan 2007, 18:58
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 594 times
Been thanked: 1245 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af T-REX » 5. apr 2017, 01:18

Wowhead skrev:Hej alle
Jeg har haft meget problemer med at skyde præcist med en Crosman Raven (med zoom-scope). Målet var 15m væk og lavede en grouping på 15cm i bredde. Der var heller intet mønster i hvor jeg ramte - haglene ramte både over, under og til højre og venstre.

Grunden til at jeg undrer mig, er fordi jeg med min Crosman Vantage NP (med zoom-scope) kunne lave 10-skuds grouping, som alle sad inden for en 5-krone.

Jeg er godt klar over at Vantage er en prisklasse over Raven, men er der nogen som kan have nogle idéer til hvad forklaringen kan være?

Begge luftgeværer er nye.
Få renset begge geværet grundigt.

Check på begge, at kikkerten er spændt ordentligt fast, både ringene omkring kikkerten, og i sporet på luftgeværet.
Montageringe(omkring kikkerten) skal typiskt spændes med ca. 3NM, og ikke væsentligt mere.
Der skal sikkert spændes end tand mere, for at få montagerne til at sidde godt fast, i sporet på geværet.

Sæt evt en streg, med retteblæk, på montage/gevær, så du kan se, om montagen rykker sig, i sporet/railen

Hvis der stadig er problemer, så prøv at bytte om på kikkerterne.
Check om problemet følger kikkerten, eller geværet.
Hvis problemet følger kikkerten, så er den defekt, og skal byttes.

Hvilke kikkerter har du, på hvilket gevær, og hvilke montager? (Ring eller Skinne)


Artillery Hold:
http://www.pyramydair.com/article/The_a ... ne_2009/63

Direkte link til Videoen:
youtu.be/kV7zqBcW83Y
Senest rettet af T-REX 5. apr 2017, 01:25, rettet i alt 1 gang.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 5. apr 2017, 01:22

3 Nm er for meget for billige kinesiske alu montageringe!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 5. apr 2017, 07:01

[quote="C-X"]:welcome:

Marcus - det lyder som et problem med optikken/montagen.

Hvor i Jylland nærmere specifikt holder du til?
- hvis du mangler hjælp IRL...[/quote)

købte en meget billig kikkert til 400 kr.. Tror den er let skadet, mit gevær skyder 160 meter i sekundet og det er sku' ikke særligt imponerende

Kan det have noget med det at gøre? Og hvilke andre luftgevær' vil i anbefale i en prisklasse 1500 til 2500..

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Kleth » 5. apr 2017, 07:27

Marcus- skrev:købte en meget billig kikkert til 400 kr.. Tror den er let skadet, mit gevær skyder 160 meter i sekundet og det er sku' ikke særligt imponerende

Kan det have noget med det at gøre? Og hvilke andre luftgevær' vil i anbefale i en prisklasse 1500 til 2500..
Mit Diana 240 skyder ikke meget hurtigere og der kan jeg nemt skyde 10mm grupper med .177 H&N Sports hagl på 10m med det rødpunktsigte jeg har på, så det er ikke nødvendigvis mundingshastigheden på skydejernet.
På en fjeder-luftskyder er det primært virkningen af fjeder og stempel som rykker i montage og kikkert.

Du kunne måske låne en Nikko-Stirling kikkert eller lignende i en fornuftig montage for at prøve om det skulle have noget at sige ellers kunne du købe ny kikkert og montage og hvis det ikke virker så har du undskyldningen at du jo må købe et luftgevær til at retfærdiggøre kikkert og montage som du jo allerede har købt :fun:

Hjælper en spring-rated kikkert i fornuftig montage ikke, så afhængigt af hvilken luftskyder du har og hvor gammel den er, skulle du måske overveje at skille-rense og måske udskifte pakninger mm, men om det skulle du måske oprette en ny tråd.

Et enkelt råd, som jeg selv samlede op i den her tråd er også at prøve "artillery-hold" :thumbup:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 5. apr 2017, 07:36

Kleth skrev:
Marcus- skrev:købte en meget billig kikkert til 400 kr.. Tror den er let skadet, mit gevær skyder 160 meter i sekundet og det er sku' ikke særligt imponerende

Kan det have noget med det at gøre? Og hvilke andre luftgevær' vil i anbefale i en prisklasse 1500 til 2500..
Mit Diana 240 skyder ikke meget hurtigere og der kan jeg nemt skyde 10mm grupper med .177 H&N Sports hagl på 10m med det rødpunktsigte jeg har på, så det er ikke nødvendigvis mundingshastigheden på skydejernet.
På en fjeder-luftskyder er det primært virkningen af fjeder og stempel som rykker i montage og kikkert.

Du kunne måske låne en Nikko-Stirling kikkert eller lignende i en fornuftig montage for at prøve om det skulle have noget at sige ellers kunne du købe ny kikkert og montage og hvis det ikke virker så har du undskyldningen at du jo må købe et luftgevær til at retfærdiggøre kikkert og montage som du jo allerede har købt :fun:

Hjælper en spring-rated kikkert i fornuftig montage ikke, så afhængigt af hvilken luftskyder du har og hvor gammel den er, skulle du måske overveje at skille-rense og måske udskifte pakninger mm, men om det skulle du måske oprette en ny tråd.

Et enkelt råd, som jeg selv samlede op i den her tråd er også at prøve "artillery-hold" :thumbup:
Den koster kun 799 kr så den er ikke værd at skifte dele på så vil jeg meget hellere fortrække et nyt med nikko stirling kikkert..

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 5. apr 2017, 11:51

Hvis du nu bor i nærheden af Randers eller på Djursland, så kan vi godt finde ud af en prøvetur med anden optik, gennemgang med momentnøgle, forskellige hagl fra gemmerne og et fingerkig på en HW 97 kt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 5. apr 2017, 15:20

C-X skrev:Hvis du nu bor i nærheden af Randers eller på Djursland, så kan vi godt finde ud af en prøvetur med anden optik, gennemgang med momentnøgle, forskellige hagl fra gemmerne og et fingerkig på en HW 97 kt.


Bor tæt på Randers.. Ville et gamo gevær fungere hvis man bare skal skyde på 50 meter?

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 5. apr 2017, 15:37

Det kommer an på modellen. Der er enkelte af dem der er hæderlige, men de er godt oppe i prisen i forhold til f.eks. HW 97 eller en fin Diana og så ved jeg godt hvad jeg helst vil have. Der er bare ikke mange nyere Gamo'er der ligner noget, der tager flere årtiers tro tjeneste.

50 meter er såmænd krævende nok. Efter min mening ca. det længste jeg gider skyde med .177 og .22 i et gasram eller fjedergevær, da jeg alligevel har så lidt energi tilbage, at det ikke længere er relevant i forhold til jagt eller regulering. Hvis det er skadedyrsbekæmpelse, så tager jeg chancen.

Send en PB med et telefonnummer, hvis vi skal finde en bøssedate. :gay: :sniper:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 5. apr 2017, 15:59

Nej ikke med et gevær til 800 kr da det ikke er det vær!

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 5. apr 2017, 16:32

Marcus- skrev:Nej ikke med et gevær til 800 kr da det ikke er det vær!
Bare rolig, det får du lov at beholde... :giggle:

On a serious note; skyder stadig lidt med et over 30 år gammelt Gamo Cadet og det er stadig lige ringe, men det vækker minderne.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af PSindrup » 5. apr 2017, 18:58

Havde samme problem med min Crosman Fury og de billige "spidsnæsede" hagl der fulgte med.

Da jeg skiftede til den velprøvede rundnæsede Diablo hagl som jeg kendte fra min barndom, så sad grupperne som de skulle.

Peter

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 5. apr 2017, 23:18

Har kigget på Weihrauch HW 50 5,5 mm og er den fin til jagt på duer og eller er det lovligt at jage med 4,5 mm? Kan HW 50 4,5 mm så dræbe duer?

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Timber » 5. apr 2017, 23:29

Marcus- skrev:Har kigget på Weihrauch HW 50 5,5 mm og er den fin til jagt på duer og eller er det lovligt at jage med 4,5 mm? Kan HW 50 4,5 mm så dræbe duer?
Ifølge jagtloven hedder det mindst 5.5mm, samt 200m/s v/0.... Og da en HW50'er kun går 175m/s v/0, så desværre nej..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 5. apr 2017, 23:31

Okay tak for hjælpen men 4,5 mm hos Iversen import går 250 meter i sekundet, men ja ifølge tysk lov må den Max skyde 175..

Timber
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 4494
Tilmeldt: 6. maj 2011, 20:56
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 259 times
Been thanked: 701 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Timber » 5. apr 2017, 23:34

Marcus- skrev:Okay tak for hjælpen men 4,5 mm hos Iversen import går 250 meter i sekundet, men ja ifølge tysk lov må den Max skyde 175..
Ja. i 4.5mm går den nok 250m/s... Men eftersom jagtloven siger mindst 5.5mm, så er den jo allerede der dømt ude.. :blink:

Men det er korrekt at de tyske som regel max går 175m/s som F-Waffen..
M.v.h. Timber


Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Marcus-
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4. apr 2017, 18:20
Interesser: Luftgevær
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 2 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af Marcus- » 5. apr 2017, 23:38

Jep

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11093
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 733 times
Been thanked: 2636 times

Re: Upræcis luftgevær

Indlæg af C-X » 5. apr 2017, 23:45

Og dansk lov siger jagttegn påkrævet :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar